Auteur Topic: Vasa (Wasa) Corel 1:75 [OOB-VERB]  (gelezen 197489 keer)

pauwels

• Gast
Re: Vasa (Wasa) Corel 1:75
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2011, 17:05:07 pm »
Ik ga je volgen Jan met deze Hollandse die denkt dat zij een Zweed is. Jan, de kleur van de Vasa in de bovenstaande link die je geplaatst hebt, en in jouw boek, is een rode kleur. Is dit de orginele kleur van het schip? Of gaat je hem blauw maken zoals de Kit.

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2011, 17:29:10 pm »
uit onderzoek is gebleken dat de kleurstelling de rode variant geweest zou moeten zijn.
zie ook de link van het museum met een model in 1:10

hier ga ik dus mee afwijken van de standaard van Corel. Alle beeldjes zullen ook geschilderd gaan worden
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: juli 11, 2011, 18:07:17 pm »
Alle beeldjes zullen ook geschilderd gaan worden

Heeft Corel het fatsoen gehad om voor de beeldjes het voorbeeld te volgen, of moet ook jij het doen met een verzameling goudgekleurde half-ontkleedde dames met omslagdoek?

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #18 Gepost op: juli 11, 2011, 18:20:11 pm »
zal ze eens goed gaan bekijken, heb de deelverpakkingen nog niet open gehad.
indien dit het geval is zal ik toch met een freesje en verfkwastje de figuren proberen aan te passen, maar aan deze details ben ik voorlopig de eerste paar jaar niet aan toe :lol:
Jan

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Drububu

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 12, 2011, 13:26:52 pm »
Ziet er goed uit die kit. Lekker veel prulletjes en rommeltjes. Heerlijk om doorheen te neuzen... Veel plezier ermee.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: juli 12, 2011, 14:50:42 pm »
Citaat
half-ontkleedde dames met omslagdoek

niks mis mee toch?  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: juli 13, 2011, 07:05:25 am »
Dat heb ik ook niet gezegd, maar als je het kleurenschema van de echte wilt hebben, dan krijg je een probleempje, want dat past dan niet zo goed (geen jasjes om rood en groen en geel te schilderen)....

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #22 Gepost op: juli 15, 2011, 14:15:38 pm »
heb het nog even nagekeken, maar in ieder geval het grote deel aan de achterzijde is ongecensureerd.
de rest heb ik nog niet goed bekeken, dit zit allemaal nog keurig in plastic zakjes verpakt en dat wil ik nog even zo laten.
Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #23 Gepost op: juli 16, 2011, 18:59:32 pm »
vanavond begonnen om de tekeningen eens goed te bestuderen en te vergelijken met het origineel. 1e stap wordt toch om de originele tekeningen eerst te kopiëren en op de kopie aantekeningen te maken van "kleine" afwijkingen.

verder nog op zoek naar spantentekeningen van het origineel. de achterste spanten zijn (volgens andere bouwers) te kort.

de komende maanden ga ik gebruiken om het zgn deskresearch te doen, en dan na de zomervakantie echt van start (in de tussentijd ook nog "even"verder aan de doorsnede van de Victory)
Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #24 Gepost op: juli 20, 2011, 16:24:36 pm »
heb al een klein detail gevonden dat aangepast zal moeten worden

moet nog een goede foto zoeken van het origineel, maar van dit deel heb ik nog geen goede foto gevonden, echter wel een redelijk spantenplan.

iemand al wat suggesties.

verder zal ik toch gaan kiezen voor de volgorde van de kit door na de spanten eerst de dekken te monteren en dan pas te gaan beplanken.

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: juli 20, 2011, 16:41:23 pm »
Zo te zien zul je de achterste spanten moeten gaan aanpassen. Maar dat is op zich geen grote klus.
Ik had al eens gelezen dat die niet kloppen bij de Corel kit. Volgens mij zijn er ook al kant en klare tekeningen voor de nieuwe spanten te vinden op internet.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: juli 20, 2011, 16:47:15 pm »
wat me nu wel opvalt  is dat alle dekken gelijk lopen met de zeeg . dat wil dus zeggen dat de afstand overal gelijk is tussen de dekken. dit is wel makelijk voor je berghouten te plaatsen jan  8) en ook het uitlijnen van de  gunports
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 20, 2011, 16:54:05 pm »
als het goed is kun je hier de onderste twee huidgangen over de achtersteven heen zien lopen.
Dat zou betekenen dat alles naar de kiel is beplankt.
De zantstrook loopt niet over de achtersteven op jouw tekening (als je toch bezig bent)  :)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: juli 20, 2011, 16:56:55 pm »
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #29 Gepost op: juli 20, 2011, 16:57:05 pm »
Zo te zien zul je de achterste spanten moeten gaan aanpassen. Maar dat is op zich geen grote klus.
Ik had al eens gelezen dat die niet kloppen bij de Corel kit. Volgens mij zijn er ook al kant en klare tekeningen voor de nieuwe spanten te vinden op internet.

ik probeer in contact te komen met een bouwer die de spanten heeft aangepast, een en ander staat gepost op een newsgroup van yahoo.  (is wat lastig in deze vakantieperiodes)

ik probeer inderdaad eerst allerlei zaken goed te bestuderen alvorens te beginnen. heb vandaag op het werk de tekeningen door de scanner gehaald, en kan nu dus wat digitaal kliederen op de diverse tekeningen

wat me nu wel opvalt  is dat alle dekken gelijk lopen met de zeeg . dat wil dus zeggen dat de afstand overal gelijk is tussen de dekken. dit is wel makelijk voor je berghouten te plaatsen jan  8) en ook het uitlijnen van de  gunports

zover had ik nog niet gekeken maar je hebt een goed punt.
Jan