Auteur Topic: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48 (VERB) In memorial † †  (gelezen 32089 keer)

mickey

• Gast
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48
« Reactie #30 Gepost op: september 10, 2011, 14:09:07 pm »
hallo allemaal,
na een betrekkelijk lange pauze, verschillende andere werkjes en klusjes, heb ik de draad weer opgepakt.
ik ben begonnen met het opbouwen van het achterschip.verschillende stukjes kon ik nog gebruiken andere heb ik voor de zoveelste keer opnieuw gemaakt.
de boven plank heb ik helemaal weggehaalt die trok mijn schip scheef, het achterschip heb ik helemaal losgehaald van de kiel. als het klaar is kan ik alles weer in elkaar zetten. ik heb doorlopend gemeten en gepast dus dat moet geen probleem zijn. het geeft me een goed gevoel weer lekker te kunnen prutsen. zie hier het resultaat tot dusver.
gr Mick

mickey

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: september 19, 2011, 15:37:56 pm »
hoi allemaal.
vandaag heb ik het achterschip weer toegevoegd aan de rest, het lijkt nu weer op een schip.
ook ben ik begonnen met het plaatsen van het berghout. als dit goed zit heb ik een goed ref. punt voor het afwerken van de geschutspoorten. het geheel kan hierna worden opgeschuurd en dan wil ik beginnen met het beplanken van de romp. dus weer een klein beetje opgeschoten in de goede richting
gr mickey

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #32 Gepost op: september 19, 2011, 16:08:51 pm »
Hey Mick,

Dat ziet er indrukwekkend uit, wat een verschil met de eerste posting.
Ze lijkt nu nog wat hoog aan de boorden maar ik neem aan dat ze nog 'geschoren' wordt  :lol:

Knap staaltje.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: september 19, 2011, 16:41:07 pm »
aan de derde geschutspoort van BB  mis ik daar nu een stuk spant ?

nog een vraagje.. je bent aan het bouwen volgens de Hann-methode, ttz. met verlengde spanten.
Doch waarom haal je dan het schip uit de grondplaat voordat het totaal beplankt is.  Ik had altijd begrepen dat het  juist de Hann methode is  die zorgt voor stevigheid tijdens het beplanken en die je ook een basis geeft voor al de afmetingen als de spanten tot het laatste in de bouwplaat blijven staan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

mickey

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: september 19, 2011, 17:38:42 pm »
hoi beagel
een en ander was er mis met de grondplaat deze was van vurenhout en trok het schip krom, een volgende keer maak ik hem van mdf ofzo. ik moest hem noodgedwongen verwijderen, de spanten zijn nog te lang en worden later inderdaad nog geschoren, hier en daar ontbreekt nog een stukje spant boven de geschutspoortjes maar die worden nog geplaatst als ik de geschutpoortjes heb gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd, ik wil nu eerst zorgen voor een goed referentiepunt, omdat het afmeten erg moeilijk is zo.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #35 Gepost op: september 19, 2011, 18:00:29 pm »
Ik blijf dit een indrukwekkende manier van bouwen vinden.
Vind het enorm knap en blijf je zeker volgen.

jean-pierre

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: september 19, 2011, 19:14:46 pm »
vind het echt wel zonde dat je plaat  je schip krom trekt want het is tog veel makelijker werken met die plaat.  alles staat dan muur vast.

als je nu je eerste berghout er aan vast  zit zal dit ook wel zo zijn . een goede les voor de andere bouwers die hier eens mee willen beginnen  ( neem een goede  grondplaat die niet kan trekken )
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Drububu

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: september 19, 2011, 21:39:31 pm »
Ben ook errug onder de indruk van de bouw en de spanten. Ik blijf je volgen in stilte. Dit gaat mij nog boven de pet.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: september 19, 2011, 21:47:56 pm »
@Mickey: Als ik jou was zou ik toch als eerste een nieuwe bodemplaat maken uit MDF. Dat is misschien een rotklus, maar je komt nu in de fase waar die het hardste nodig is: de rompbeplanking. Als je op deze manier doorgaat kan ik je bijna 100% garantie geven op een getordeerde of kromme romp...
Bovendien heb je dan ook een referentie voor al je metingen: het horizontale, platte vlak van de bouwplank.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

mickey

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: september 20, 2011, 12:27:59 pm »
hoi arjan,
ik heb hier ook over nagedacht maar de toppen van mijn spanten zijn niet meer zoals het zijn moet niet meer allemaal even lang en beschadigd door het meerdere malen uit en in de vorige mal zetten.
ik probeer het krom trekken te voorkomen door stuur en bakboord gelijktijdig te beplanken en de binnenkant met strips te verstevigen.
mocht dit niet goed gaan dan heb ik zoveel geleerd van dit schip dat ik gewoon opnieuw vanaf nul begin, en probeer de fouten die ik nu gemaakt heb te voorkomen. maar ik heb nog goede hoop dat dat niet nodig zal zijn
dus duimen maar
gr mick

Dick

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: september 20, 2011, 16:22:11 pm »
ik probeer het krom trekken te voorkomen door stuur en bakboord gelijktijdig te beplanken en de binnenkant met strips te verstevigen.

Toch ben ook ik bang dat het dan als nog gaat terkken.
Kun je toch nog 'n plank maken op wat voor manier dan ook gewoon doen.
Het gaat je later waarschijnlijk veel verloren werk besparen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: september 20, 2011, 18:36:16 pm »
als jullie de foto goed bekijken zie je dat  mickey  een andere bouwplank gemaakt heeft en de kiel + het voorsteven netjes heeft vast staan zoals  het met een kid gebeurt.

ik denk wel dat het gaat lukken hoor  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: september 20, 2011, 18:51:51 pm »
Citaat
als jullie de foto goed bekijken zie je dat  mickey  een andere bouwplank gemaakt heeft en de kiel + het voorsteven netjes heeft vast staan zoals  het met een kid gebeurt.

Ja, maar dat voorkomt niet dat de tussenliggende spanten kunnen draaien ten opzichte van elkaar.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

mickey

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: september 21, 2011, 19:34:30 pm »
hoi heren,
ik breng eerst de berghouten aan aan bak en stuurboord , dan nog strips aan de uiteinden van de spanten zodat ik ze gelijk kan maken, als het geheel nog niet stabiel is dan kan ik de bovenkant aftekenen op een nieuw plaat die het geheel moet fixeren, ik zal de boot toch om moeten keren om te kunnen schuren en beplanken. ik neem jullie raad ter harte, we zien wel waar dit schip strand.
gr mickey

mickey

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: september 22, 2011, 11:05:31 am »
hoi mensen
Ik heb een vraagje over de beplanking.
als ik instekers maak moeten de planken dan toch nog enigszinds verjongd worden of kan ik ze dan de volle breedte laten?
mick