Auteur Topic: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48 (VERB) In memorial † †  (gelezen 32587 keer)

mickey

• Gast
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48
« Reactie #15 Gepost op: juni 30, 2011, 21:14:45 pm »
om even terug te komen op het verhaal van de wormpjes in beukenhout
ik heb begrepen dat ze niet komen als het hout gebruikt wordt, in trilling is, daarom ben ik begonnen met het aanmonsteringsproces
de kapitein is al in de maak :lol: hij zal de zaak in trilling houden en ik kan oefenen er moet toch ook een boegbeeld gesneden worden.
gr mick

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779.
« Reactie #16 Gepost op: juli 01, 2011, 09:58:12 am »
de tekening heb ik van internet en verschaald op autocad de tekening heb ik in a4 tjes uitgeprint en aan elkaar geplakt.

Hi MIck,

Ziet er mooi uit.

Een vraagje: ik heb ook wel een sbij die tekeningen gekeken,m aar daar stond toen bij dat ze met opzet een beetje vervormd waren om te voorkomen dat je de gedownloade versie zou gebruiken om te bouwen (ipv de betaalde versie). Toen ik er naar keek was alles aan de ene kant een beetje lager dan aan de rechterkant (kreeg je mooie scheve dekaanzichten en stevens van.....)
Hoe heb je dat opgelost ? (of staat er tegenwoordig een niet-vervormde tekening op de site?)

Jan

mickey

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 01, 2011, 10:46:55 am »
hoi jan
ik heb de tekening in autocad ingeladen en helemaal gecontroleerd op symetrie en haaksheid,
met verschalen zat er wat verschil per tekening maar dat was snel verholpen,ook als de symetrie niet klop was dat vrij eenvoudig te verhelpen hoe het eerder was weet ik niet en hoe de andere tekeningen eruitzien heb ik nog niet gecontroleerd maar met de rattlesnake was er geen probleem
ik ga de andere downloads eens goed nakijken,

gr mick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: juli 01, 2011, 11:04:51 am »
Ik heb van de week toevallig ook de PDF met de tekeningen gedownload, en als er al een vervorming in zit dan is het heel weinig. Het lijkt er op dat de horizontale lijnen inderdaad iets omhoog lopen van links naar rechts, waardoor de hoeken net niet haaks zijn. Maar dat is met de meeste bewerkingsprogramma's simpel te corrigeren.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

mickey

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2011, 10:35:19 am »
Hallo allemaal.
na een paar dagjes rust kon ik weer verder aan mijn geschutspoortjes, maar helaas bij het uitmeten van de poortjes op het achterschip kwam ik erachter dat er een verschil van meer dan 8 mm
tussen stuur en bakboord was. ik heb gezocht hoe dat kon en dit was de oorzaak,

om dit te veranderen moest ik het halve achterschip slopen.
hierbij zag ik dat de laatste twee spanten niet gelijk waren,

dat was waarschijnlijk wel in model te schuren maar ik heb ervoor gekozen om het geheel te vervangen.
nu zijn we dus weer een heel stuk terug, met dit als resultaat

Ik hou een schriftje bij met aandachtpunten voor een volgende bouw dat raakt al aardig vol.
waarschijnlijk is het torderen van kiel te danken geweest aan de spanning in het achterschip de kiel is weer helemaal recht, ik kan dus zonder spanning verder bouwen.
waarschijnlijk moet het motto voor scrach bouw zijn" twee stappen vooruit en als je geluk hebt maar een terug"
tot gauw
Mickey

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2011, 10:54:49 am »
Citaat
waarschijnlijk moet het motto voor scrach bouw zijn" twee stappen vooruit en als je geluk hebt maar een terug"

Je hebt helemaal gelijk daarmee  ! Respect voor je doorzettingsvermogen.
Alleen kan ik zelf erg slecht tegen die stapjes terug  :oops:. Een slechte eigenschap die ik probeer te veranderen.....
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2011, 11:00:03 am »
Niet goed afbreken, niets erger dan een prachtig afgewerkt schip dat krom is respect  :wink:
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2011, 11:09:27 am »

je bent niet de eerste , maar je zal zeker niet de laatste zijn  die dat gaat meemaken. :lol: :lol:
Leuk is natuurlijk iets anders, maar beter dat je het nu ziet dan dat je het veel later moet ontdekken, als je het nioet meer kan verbeteren..

om te vermijden dat je moet afbreken.
het is een regelmatig terugkerende fout ..; scheef gebouwde rompen.

Het is een menselijke fout : Omdat wij steeds ons medel altijd vanaf de zelfde kant bekijken ? gewoonlijk staat de werkbank tegen de muur en kijkt men steeds langs de Stuurboord of de bakboord kant naar het model. Het is ons oog dat ons bedriegt en ons laat denken dat iets evenwijdig is.
Daarom de raad, tijdens het bouwen steeds even door de knieien gaan en je model bekijken , zowel haaks op de kop als haaks op de steven en redgelmatig je model keren op dje werktafel.
Een ander onontbeerlijk toestelletje is een hoogte maat. je zet ze op je bouwplank en meet steeds SB en BB kant.
en dus ook al eens foto's nemen vanuit die hoek, op je hurken, van zowel de voor als de achterkant. Foto's vertellen je het ogenblikkelijk.  als er iets scheef staat.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2011, 11:19:06 am »
Wijze woorden Erik.

Wat mij aan onderstaande foto opviel;

is, dat het rechter deel van de plank op de foto, waar de spantkoppen in staan, niet recht is.
Misschien een verklaring voor het kromme einde van de romp :?:

mickey

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2011, 12:53:36 pm »
in eerste instantie stonden de spanten los in de mal en waren ze alleen op de kiel bevestigd,
de mal stond op draadeinden netjes op maat. nadat de kiel getordeerd was
heb ik alles gecorrigeerd en op de spantjes vastgelijmd in de mal
allemaal niet ideaal ik zou het nu anders doen maar nu moet ik roeien met de riemen die ik heb.
de mal is niet vlak meer maar ik bouw haar af op de bouwplank. alles wordt ook vanuit de kiel gemeten.

mick

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2011, 13:09:51 pm »
Triplex of mdf gebruiken voor je bouwplank, is veel stabieler.
Je bouwplank is na het zagen beginnen trekken mischien door verder uitdrogen
Groetjes

René

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #26 Gepost op: juli 09, 2011, 10:25:45 am »
Ziet er goed uit, was ook begonnen met de dezelfde tekeningen, alleen had ik die niet goed gechecked blijkbaar, dus het project staat eigenlijk in een hoekje stof te happen. Ik heb dus geen autocad en kan er ook niet mee werken, moet dus maar eens gewoon netjes de tekeningen gaan bestellen (oeps, zou de eerste keer zijn  :lol:)

mickey

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 29, 2011, 19:19:18 pm »
hallo allemaal,
de bouw van mijn rattlesnake ligt na het afbreken van het achterschip even stop,
maar ik ben wel met hout bezig. het afdak boven mijn terrasje is ingezakt een klein lek en jaren tijd er is een dragende balk doorgerot,
na deze klus kan ik weer verder met mijn rat, ik hoop dat ik gauw weer kan beginnen.

gr mickey

debart

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juli 30, 2011, 04:15:22 am »
Hoi Mickey,

Het is jammer dat je een gedeelte moest slopen van je schip maar als straks je schip klaar is kan je met plezier naar je schip kijken en dan ben je blij dat je het gedaan hebt.

De Santa Ana 1784 van mij heb ik ook bijna helemaal moeten afbreken omdat ik 2 spanten niet goed had staan en bij de beplanking van het 2de dek een paar keer de beplanking eraf moeten halen, is balen op dat moment maar de volhouder wint. :oops: :wink:

Succes met je terrasoverkaping, maar dat zal wel lukken. :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: juli 31, 2011, 17:21:43 pm »
De schalen  beginnen hier wel dikwijls naar 1:1 te gaan   :P en de balken worden ook navenant diker en dikker. :lol: :lol:

jammer dat je nu eerst dat dak moet gaan herstellen en dan nog eens een stukje dat gesloopt is terug opbouwen.
Maar beter nu even afbreken en terugbouwen dan met een foutje voort te doen. Dat foutje blijft dan steeds knagen  en je zal het ook altijd blijven zien. Vermits je het "weet" trekt ook "je aandacht" ernaar.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik