Auteur Topic: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48 (VERB) In memorial † †  (gelezen 32587 keer)

mickey

• Gast
hoi allemaal,
als nieuweling in de modelbouw heb ik meteen de lat erg hoog gelegd,scratchbouw van de rattlesnake, maar ik denk het meeste te kunnen leren als je een uitdaging aangaat. Mijn intentie is dan ook niet een schip te bouwen dat meteen in een museum komt of in een vitrine, maar gewoon alleen plezier hebben aan het bouwen en wat eruit komt is van minder belang, alles stapje voor stapje.
ik ben al een paar maanden aan het bouwen voordat ik dit door beagel opmerkzaam gemaakt werd op dit forum en wil een kort overzicht geven van mijn aanpak tot nu toe,

het ging allemaal niet gladjes tot nu toe maar ik heb er erg veel plezier in.
gr mick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779.
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2011, 12:00:47 pm »
Ja watte.

Als begeinneling ineens de Hann methode aanpakken, je moet maar durven.. :wink:
In ieder geval ben je dan hier wel aan het goede adres.  Soms bekijken we de bouwsels nogal kritisch en gaan ze echt vergelijken met hetgeen in de werkelijkheid ook zo was.
Zal ik maar starten met een paar vraagjes
-  Hoe heb je de spanten opgebouwt, zoals Harold het voorschrijft ?  dubbel en in 3 delen.?
- Welk hout gebruik je voor je spanten..
- Welk hout denk je te gaan gebruikien voor je bekleding.

PS voor het gemakkelijk begrijpen van de bouwbeschrijvingen, zetten wij hier meestal de schaal van ons bouwsel in de titel. zo heb je steeds een ref? hoe klien/groot iets wel is.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

mickey

• Gast
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779.
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2011, 13:04:14 pm »
hoi beagle.
de schaal is 1/48 volgens de plannen van Hahn, de spanten zijn opgebouwd volgens de beschrijving van Hahn uit latjes eikenhout(zie bovenste foto) die ik gezaagd heb van vloerplanken uit een klooster(wat kan er dus misgaan). voor de dwarsbalkjes geschutpoorten enz. gebruik ik beuken. omdat dit mijn eerste bouw is wil ik me nog niet wagen aan duurdere houtsoorten maar alleen afval hout dat ik zorgvuldig uitzoek.
de beplanking wordt ook van beuken.
de tekening heb ik van internet en verschaald op autocad de tekening heb ik in a4 tjes uitgeprint en aan elkaar geplakt.

gr mick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2011, 13:15:15 pm »
Citaat
voor de dwarsbalkjes geschutpoorten enz. gebruik ik beuken. omdat dit mijn eerste bouw is wil ik me nog niet wagen aan duurdere houtsoorten maar alleen afval hout dat ik zorgvuldig uitzoek.
Ik dacht het al dat ik dus juist gezien had op de foto.

Beuk is een houtsoort die we niet gebruiken in modelbouw.
Beuk (Fagus sylvatica ) Wel een harde houtsoort maar best niet gebruiken in modelbouw. Beuk heeft de eigenschap van nogal wat ongedierte aan te trekken, Zeker als beuk in statische toestand blijft. Is beukenhout in gebruik, dan verkiezen de ' Beestjes' er niet in te huizen. Ze houden namelijk niet van trillingen.  Beuk is ideaal voor een kapblok bij een slager! Ideaal voor een trap in een bewoond huis, maar een ramp als die zelfde trap jaren in een onbewoond huis staat.  Beuk wordt ook nooit begruikt als hout voor kaders van kunstwerken om dezelfde reden -- torren...--> beuk

dus als je kan zoek even een ander houtsoort
Bij de bouw van historische modelschepen, zou ik aanraden van gebruik te maken van harde houtsoorten met een fijne nerf. Hierbij denk ik dus aan Buxus, Perelaar en Appelaar, Hulst. Kers, Gom en Esdoorn zijn ook goed, maar niet zo hard als de eerste soort. Linden is een stabiele houtsoort maar het is moeilijk om een glad oppervlak te bekomen.
Overweeg ook eens het gebruik van "hornbeam" of ijzerhout. Het heeft een rechte tot soms onregelmatige nerf maar niet zichtbaar. De structuur is hard en compact. De kleur is zilver wit. Het kan gezaagd of verwerkt worden tot kleine onderdelen en men kan er goed snijwerk met veel detail in verwerken. Goed te polijsten en de prijs is beduidend minder dan Hulst of Palmhout.
Wil je  b.v; iekenhout nabouwen gebruik dan tamme kastanje. Het lijkt om eikenhout op schaal. ideaal als je oude platbodems en of visserschepen op grote schaal wil bouwen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

mickey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2011, 13:24:34 pm »
hoi erik
ik zal hier voor de rest van de opbouw rekening mee houden ik had al zowat gelezen maar dacht dat het wel meeviel. dank je voor de informatie
gr mick

Henk

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2011, 14:42:53 pm »
Hoi Mickey,

Je hebt wel lef om het meteen zo groots aan te pakken!!!!!!! Maar je hebt gelijk, de lol zit em in het bouwen.
Wat ik zo op de foto's zie ziet al wel goed uit. En zo'n bouw helling heb ik nog nooit gezien, maar werkt wel goed denk ik.
Succes met de bouw, ik ga je zeker volgen.

Bij openhaardhout zit vaak bruikbaar hout. Soms koop ik gewoon een zak en zaag er even een plankje vanaf. Ik het niks, als nog in het vuur. Maar heel vaak zit daar bruikbaar hout bij. En bijkomend voordeel: kost haast niets.

Groet,
Henk

mickey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2011, 12:21:34 pm »
hallo allemaal.
de laatste week ben ik niet meer zoveel  opgeschoten, met de enorme weersveranderingen kan ik mijn handen niet goed gebruiken.
ik heb dan geen gevoel in mijn vingers.en bouwen wordt dan erg moeilijk.
tussendoor als het even gaat heb ik aan een kant de geschutspoorten ingezet,
en ben ik aan die kant begonnen met het schuren en waar nodig opvullen van de spanten.de poortjes moeten nog  precies op maat gemaakt worden
als het wat beter met mijn handen gaat daar heb ik de ruimte voor.
al met al gaat het nu wat langzamer maar dat mag de pret niet drukken.
hier even een paar foto's van de vorderingen.
gr Mickey

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2011, 12:30:16 pm »
he mickey  als het niet gaat met de handen, niets forceren  en rustig aan doen.
wij staan nu niet te springen om je model klaar te zien en kunnen best wel even wachten.

even een andere vraag;
Waar heb je de plannen bekomen van deze dame. Bij Lumberyard  of heb je een download gedaan en dan laten vergroten.?

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2011, 13:10:18 pm »
wij staan nu niet te springen om je model klaar te zien...

Nou........  een klein beetje wel  :lol:
Interessant project en ziet er meteen top uit... beloofd wat !

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2011, 14:54:31 pm »
vind dat je tog best aardig bent opgeschoten  heel netjes  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

mickey

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2011, 16:03:47 pm »
hoi beagle,
rustig aan met mijn handen moet zo wie zo er zit niks anders op.
mijn tekening heb ik van lumberyard gedownload en ingeladen in autocad daar verschaald en waar nodig bijgewerkt.
als het met mijn handen minder gaat doe ik wat prutsen aan tekeningen zo krijg ik mijn tijd toch zinnig ingevuld.
gr mickey

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2011, 16:14:13 pm »
ook een leuk werkje om dat om te schalen.
Ik zou ook eens tijd moeten vinden om dat ook nog te gaan leren...

Grtz Erik

mickey

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2011, 16:18:50 pm »
beagle zo moeilijk is dat niet
als ik een tijdje niet kan bouwen zal ik eens een handleiding maken
gr mick

Dick

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2011, 17:20:41 pm »
Mick, weet je wel zeker dat je echt 'n nieuweling bent, want je bouwt als 'n oude rot in het vak.
Het ziet er tot zover perfect uit.

mickey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2011, 18:30:50 pm »
hoi dick,
dit is echt mijn eerste bouw , maar ik heb heel veel site's en fora gezien en veel van geleerd
gr mick