Auteur Topic: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48 (VERB) In memorial † †  (gelezen 32047 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48
« Reactie #45 Gepost op: september 22, 2011, 11:20:27 am »
zelfs bij gebruik van instekers  moet je steeds aanpassen verjongen.

"Ook aan dit einde of voorkant mag de insteker niet smaller worden dan de helft van de breedte van de huidplank. Maar het achtereinde van de volle insteker is meestal de volle breedte van de huidplank of toch nabij"

Steeds --> meten, kijken, nog eens meten en vooral de plank zijn natuurlijke plooing laten volgen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

mickey

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: september 22, 2011, 11:31:39 am »
dank je erik
mick

mickey

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: september 23, 2011, 19:01:02 pm »
hoi allemaal
ik ben bezig met het lijmen van de berghouten en dat heeft uiteraard droogtijd nodig.
Ik ben in de tussentijd begonnen met het zagen van de huidplankjes, ik heb geen goed cirkelzaagje maar heb een
dremelzaagje op mijn oude boormachine gezet met een plaatje hardboard er overheen provosories een gelijdertje van een latje
gemaakt eigenlijk om even uit te proberen maar het ging heel goed en heb alle plankjes op deze opstelling kunnen zagen.
nu nog een definitieve uitvoering maken en dan kan ik alle kleine latjes die ik nodig heb zagen.

groetjes mick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #48 Gepost op: september 23, 2011, 19:19:02 pm »
Slim bedacht om zo een mini zaagbank te maken ! En als het werkt dan is het goed genoeg  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

mickey

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: oktober 01, 2011, 13:04:31 pm »
hoi allemaal
ff update,
ik heb mijn schip weer tussen twee plankjes gefixeerd en ben begonnen met beplanken.
ik wil onder het berghout het schip dicht maken en daarna de ravage erboven corrigeren en weer fatsoeneren  een en ander is afgebroken, en scheef. ik hoop als het onderschip dicht is dat er dan genoeg stijfheid is om boven alles te corrigeren.
ik ervaar nu aan den lijve wat er gebeurd zonder een heel goede voorbereiding mijn fouten boekje raakt al aardig vol.
op de foto's lijkt het alsof er erg veel kieren zijn maar alles ligt netjes aangesloten dit is gezichts bedrog na het schuren zal er niks meer te zien zijn.
erik ik heb jou how to over beplanken goed doorgenomen en kan me hier erg goed mee helpen.
hier de foto's tot nu  toe slechts aan een kant.

groetjes mick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #50 Gepost op: oktober 01, 2011, 14:22:22 pm »
Het beplanken van de Rattlesnake zou niet veel problemen moeten geven Mick. Door de spitse boeg en slanke lijnen zitten er nergens probleempunten. Alleen een paar kleine stealers bij de achtersteven.

Citaat
mijn fouten boekje raakt al aardig vol.

Het eerste schip zonder fouten of waar de bouwer 100% tevreden over is moet nog gebouwd worden  :wink: Maar het  boekje zal wel bij ieder volgend projekt wat dunner worden.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: oktober 01, 2011, 17:14:03 pm »
dat ziet er nog niet zo slecht uit , al denk ik dat je wat meer moet verjongen aan de boeg

als je de twee kanten zoekt te beplanken  ook best langs 2 kanten werken tergelijker tijt.

het ziet er  al  heel mooi uit  ben nu al benieuwt naar  het eindrezultaat van de beplankte romp  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: oktober 01, 2011, 19:16:26 pm »
Mick, Dirk heeft gelijk, het ziet er heel goed uit maar je moet snel gaan verjongen vooral aan de boeg anders ga je er niet komen.
Hou ook de achterkant in de gaten.
Als je daar nu gaat verjongen heb je waarschijnlijk niet eens stealers nodig als ik het zo bekijk.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #53 Gepost op: oktober 01, 2011, 19:47:11 pm »
Mickey

Ik ga het toch nog eens proberen.

Kijk eens naar de lichtblauwe lijnen  die ik getekend heb op de foto, dat is het verloop van je huidplanken aan de boeg. je ziet dat ze opkrullen, met als gevolg dat nog één of twee planken verder; je de huidplanken niet meer zijdelings gaat kunnen bewegen. Je maakt de klassieke fout van de zandstrook op te krullen.
De bovenkant van je zandstrook zou de rode lijn moeten volgen.

1) ik zou je toch aanraden van dit nog te veranderen en die 4 huidplanken opnieuw te leggen en zonder opkrullen.
Tweede raad  steeds zowel aan Bakboord als aan SB een plankje leggen. en nooit ineens een kant van de romp te doen. Als Controle of je het goed doet moet je regelmatig recht op je boeg gaan kijken en dan zie je ogenblikkelijk wanner een plankje aan de ene kant hoger of lager komt te liggen t.o.v. hetzelfde laatje aan de andere kant.

PS
(Je foto is wel een *.gif ipv een *.jpg. dus met weinig beeldinformatie erin. niet zo duidelijk meer en ook veel te klein van formaat.)
je mag gerust foto's posten van *.jpg formaat en 640 of 840  pixels groot hoor.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #54 Gepost op: oktober 01, 2011, 20:20:19 pm »
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben het met Erik eens wat betreft de beplanking  :oops: :lol:
Het berghout loopt te ver door en daardoor ga je later in de problemen komen bij de boeg. Hier is een foto van mijn Rattlesnake kit. De boeg heeft onderaan een wat andere vorm (typische Mamoli fantasie) maar het laat wel zien hoe de beplanking ongeveer moet lopen.

En zo als jullie zien kan ik dus ook wel verjongen 'volgens het boekje'  :wink:

mickey

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: oktober 01, 2011, 22:23:16 pm »
OOOOOOOOOOO, wat ben ik blij met jullie :twisted: :evil:
morgen maar weer slopen, daar begin ik handigheid in te krijgen, :mrgreen:
zonder gekheid ik ben blij dat dat nu uitkomt en niet als het helemaal niet meer te verhelpen is
dank je  gr mick

debart

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: oktober 02, 2011, 05:19:26 am »
Hoi Micky,

Citaat
OOOOOOOOOOO, wat ben ik blij met jullie
morgen maar weer slopen, daar begin ik handigheid in te krijgen,
zonder gekheid ik ben blij dat dat nu uitkomt en niet als het helemaal niet meer te verhelpen is
dank je  gr mick

Ik heb mijn dek al geloof ik 4 keer gesloopt en de huidplanken 1 keer :mrgreen:, maar het gaat om de eindresultaat, het ziet er goed uit.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #57 Gepost op: oktober 02, 2011, 08:36:25 am »
Citaat
OOOOOOOOOOO, wat ben ik blij met jullie

Graag gedaan  :mrgreen:
Als het er vroeger niet met de paplepel is ingegoten dan doen we het nu met de hamer  :lol: Ik heb zelf ook de bulten nog op m'n hoofd.

Dick

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: oktober 02, 2011, 17:22:49 pm »
[quote

Ik heb mijn dek al geloof ik 4 keer gesloopt en de huidplanken 1 keer :mrgreen:, maar het gaat om de eindresultaat, het ziet er goed uit.
[/quote]
Bart, alle respekt van deze kant.
Je bent goed bezig. :D

Ik heb zelf ook de bulten nog op m'n hoofd.
Ik denk dat het nog lang de laatste bulten zijn Arjan. :mrgreen:

mickey

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: oktober 16, 2011, 19:07:36 pm »
Hallo bouwers
afgelopen week heb ik de handdoek in de ring gegooid met mijn eerste rattlesnake.
ik heb verschillende keren de beplanking moeten verwijderen waardoor op een gegeven moment stukken uit de spanten braken die kon ik weer herstellen maar op den duur was meer aan het herstellen dan aan het bouwen zonder bevredigend resultaat en dan is het niet leuk meer.
maar ik laat de rattlesnake niet winnen ik heb veel van mijn fouten geleerd en nadat ik een paar keer op mijn kale kop gekrabt heb ben ik opnieuw begonnen mijn foutenschriftje naast me en tot nu toe is dit het resultaat

ik heb nauwkeuriger de mal en kiel op elkaar uit gemeten omdat ik de tekening op autocad heb, heb ik van de onderdelen een printje gemaakt en opgeplakt.
tot zover is modelbouw gelijk aan zen.

mijn vraag aan jullie is hoe gaat het normaal wordt de nieuwe bouw in een nieuwe topic geplaatst of kan het hier blijven staan.
groetjes   mick