Auteur Topic: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48 (VERB) In memorial † †  (gelezen 32160 keer)

mickey

• Gast
Re: eerste bouw, newby rattlesnake 1779. schaal 1/48
« Reactie #180 Gepost op: augustus 05, 2012, 19:10:28 pm »
de andere kant is gedeeltelijk beplankt, de boeg en de achterkant doe ik helemaal  zodat er een strook openblijft waar je doorheen kunt kijken.
bakboord zijde is tot aan het barkhout klaar, heb even wat foto's gemaakt om te zien of close ups mogelijk zijn

het totaal,

de achterkant,

er moet nog wat geschuurd worden de donkere plekjes kunnen nog weggeschuurd worden dit komt door de ongelijke plank dikte.

ik heb nog een vraagje over het opvullen van de kleine kiertjes. dit kan met schuurstof en houtlijm maar moet deze houtlijm verdund worden  of met gewone houtlijm

groetjes mick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #181 Gepost op: augustus 05, 2012, 19:43:31 pm »
Citaat
ik heb nog een vraagje over het opvullen van de kleine kiertjes. dit kan met schuurstof en houtlijm maar moet deze houtlijm verdund worden  of met gewone houtlijm

Het antwoord hierop hangt af van de vraag wat je later met de romp gaat doen.
Ge je het gedeelte schilderen, dan kan je gerust houtzaagsel en witte lijm mengen, met een druppeltje water erin, en dat als vulmiddel gebruiken.

Ga je vernissen, lakken of olieën. dan is gebruik van PVA lijm(witte houtlijm) feitelijk uit den boze. de witte houtlijm , alhoewel ze zeggen onzichtbaar, dringt toch snel in de houtnerven en laat dan bij het lakken Oliën een witte vlek zichtbaar worden.  Daar gebruik je dus beter van dat kneedbaar hout in de houtsoort of houtkleur van je laatjes..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: augustus 06, 2012, 07:16:31 am »
Ik heb wellicht de meest belachelijke methode gebruikt om kieren te dichten bij mijn Friesland. Ja, zelfs bij de kleinste kiertjes. De meeste mensen verklaren me nu al voor een zotteke...  :lol:

Ik heb met een scherpe beitel splintertjes van resthoutjes geschaafd. Die splintertjes heb ik dan in de kieren geplakt. Steeds zorgen dat het splintertje net ietsje dikker is dan het kiertje en dan met een scherp mesje erin persen maar zorgen dat er nog net een klein beetje uit de kier steekt. Daarna met een schuurpapiertje erover heen. Je ziet er daarna niks meer van. Kun je daarna mooi met olie of beits er overheen gaan.

O ja, daar waar ik met de witte verf aan de slag ga (onder de waterlijn) daar ga ik uiteraard niet zoveel moeite doen... gewoon met Gupa van Ceta Bever opvullen. Wordt toch wit geschilderd. Zie je niks meer van.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #183 Gepost op: augustus 06, 2012, 07:38:37 am »
Hans dat is niet de belachlijkste methode maar wel de beste  .
Kiertje stukje fineer ertussen, kiertje te klein? minder dan 0,6 mm houtstof met lijm.  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #184 Gepost op: augustus 06, 2012, 18:31:50 pm »
je kan ook houtzaagsel met vernis mengen in plaats van met houtlijm.

ik dacht dat de russen het ook zo doen, krijg je later geen houtlijm vlekken als je het gaat vernissen  :wink:

houtvulmiddel van de winkel  vind ik zelf  niet goed  dat blijf je altijt zien als je niet verft  en krijg je later spijt van als je het gebruikt hebt
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

mickey

• Gast
« Reactie #185 Gepost op: augustus 06, 2012, 19:55:49 pm »
mij lijkt in deze houtstof met vernis een goede optie de kiertjes zijn miniem en ik wil hetschip helemaal houtkleur laten, helaas heb ik de komende dagen geen tijd om het uit te proberen.
bedankt voor de snelle reacties
mick

mickey

• Gast
« Reactie #186 Gepost op: augustus 11, 2012, 17:54:42 pm »
hallo
vandaag weer een beetje tijd gevonden om te freubelen,
ik heb een aantal huid plankjes verweiderd en de boeg opnieuw beplankt nog een paar stukjes en de boeg is klaar.
de naden voor lijken open te staan maar dat zijn potloodstrepen voor het aftekenen van de verjonging en kan helemaal weggeschuurd worden
eerst de voorkant klaar dan nog de achterkant ook maar een stukje

gr mick

mickey

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: augustus 12, 2012, 21:54:18 pm »
hoi
vandaag de boeg klaar gemaakt en een gedeelte geschuurd ik ben best tevreden over het resultaat,
de achterkant komt nu ook zo'n gedeeltelijke beplanking.zo blijft er een stuk open waar je door naarbinnen kunt kijken en uiteraard de spantenbouw kunt zien

groetjes mick

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #188 Gepost op: augustus 13, 2012, 05:47:23 am »
Knap werk Mickey, volg in stilte  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #189 Gepost op: augustus 13, 2012, 07:03:23 am »
ziet er  goed uit hoor  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

mickey

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: augustus 17, 2012, 14:05:02 pm »
vandaag weer weekend en tijd om te bouwen,
ik ben begonnen met het laatste stuk van de achterkant, na meten, moest ik een stealer inzetten net als de andere kant.
ik heb hierbij een foutje gemaakt een volle stealer maakt van twee planken er drie en loopt dus tussen tweeplanken die beide bewerkt worden.
ik heb hem in een plank ingelaten, maar na al dat gepruts heb ik besloten hem te laten zitten,

ik denk dat alleen een geoefend oog (die hebben we hier genoeg !!!!) het ziet. de onderste plank is nat gebogen en kan er waarschijnlijk straks opgelijmd worden
de kop is er weer af en ik hoop weer lekker buiten te kunnen bouwen.

gr mick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #191 Gepost op: augustus 17, 2012, 14:34:56 pm »
Niets mis mee met die stealer.

Je moet buiten de theorie ook soms kijken en voelen wat je hout wil doen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

mickey

• Gast
« Reactie #192 Gepost op: augustus 20, 2012, 18:54:08 pm »
hallo bouwers

de romp onder het barkhout is zover dicht, een kant is gedeeltelijk open gebleven(het drububu model),
voordat ik boven het barkhout begin wil ik eerst de geschutpoorten fijn afwerken,
tot zover het resultaat

gr mick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #193 Gepost op: augustus 20, 2012, 18:59:21 pm »
Super strak gemaakt Mickey.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline BertUS