Auteur Topic: Achilles 1815 (Sergal) 1:43 --->Voltooid  (gelezen 13978 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Achilles 1815 (Sergal) 1:43
« Reactie #30 Gepost op: mei 22, 2011, 19:31:00 pm »
dat ziet er best goed uit wannes
bouw rustig voort want je bent  tog goed bezig  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #31 Gepost op: mei 22, 2011, 19:57:00 pm »
Goed bezig Wannes, strakke romp  :)
Groetjes

René

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #32 Gepost op: mei 23, 2011, 04:49:25 am »
Wannes knap werk. Het ziet er erg mooi uit wat je hier laat zien.

jean-pierre

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: mei 23, 2011, 09:58:01 am »
@ Arjan: wilde ik aan jullie vragen of de kiel en roer moet bekleed worden met fineer... er staat niks van in de BB??  :help:
Boven  eerste opening komt een dicht afdekschot, maar boven de tweede komt een rooster, waaronder ik zoals je voorstelt de onderkant zal zwart maken.

@ Arjan en Dick: beplanking is volgens BB , ik nam aan dat deze correct was, niet dus!!!  :( 

Wannes
“Experience is the name every one gives to their mistakes.”  - Oscar Wilde

Groetjes,
Wannes

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: mei 23, 2011, 10:14:54 am »
Wannes

Je romp is wel mooi beplankt  en dat voor een eerste mdel, dat houd beloftes in.

Bouwbeschrijvingen dienen om een klant op een gemakkelijke manier een scheepje te laten bouwen...( Ze moeten toch blijven verkopen, niet  :?:) Of het al of niet correct is  is de fabricant zijn minste zorg.
Daarom proberen wij hier die lacune aan te vullen met een 'How-To' - 'tips & truc's',  een website  etc..

Het enige dat je eerst moet doen is lezen !!!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: mei 23, 2011, 11:11:14 am »
Citaat
wilde ik aan jullie vragen of de kiel en roer moet bekleed worden met fineer... er staat niks van in de BB?? 

Ik zou toch op zijn minst de kopse kant bedekken met een fineerlatje zodat je de lagen van het multiplex niet meer ziet. De zijkant zou je kunnen beitsen, of ook met fineer bedekken. Dat laatste heb ik bij de Resolution gedaan.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #36 Gepost op: mei 23, 2011, 17:56:21 pm »
Iedereen bedankt voor de steun, dit maakt het er alleen nog maar leuker op!

Beagle, ik had deze how-to zeker gelezen, maar ik blijf bij deze eerste poging even de BB volgen (zo veel mogelijk), en ik noteer zeker jullie opmerkingen en tips!
Dat er een opmerking ging komen op de dekken had ik al gedacht   :lol:

Deze eerste bouw is meer een aftoetsen of ik het in de vingers heb, en of het leuk is (en dat is het zeker tot nu toe, mede dank zij jullie leuke reacties!)
Nu nog wat foto's (had een nog een lekker "bouw"- baaldagje vandaag...)

Deze verschansing had ik enkele dagen klaar geplooid....

EN WAT BRACHT DE POSTPODE VANDAAG  :?:

= voor een volgende project...   :sail:

maar die dingen kwamen reeds van pas  :lol:

Groetjes,
Wannes

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #37 Gepost op: mei 23, 2011, 18:12:37 pm »
 8)  knap wannes hoe je het aanpakt  .
plooien op het plan is nog geen slecht gedacht, dan kan je het goed opspannen en  mooi laten drogen.

ziet er erg verzorgt uit  en wat ik zo kan horen komt er nog wel een schip na het deze  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Drububu

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: mei 23, 2011, 18:35:02 pm »
8)  knap wannes hoe je het aanpakt  .
plooien op het plan is nog geen slecht gedacht, dan kan je het goed opspannen en  mooi laten drogen.

ziet er erg verzorgt uit  en wat ik zo kan horen komt er nog wel een schip na het deze  :mrgreen:

Dat laat je wel uit je hoofd als je een model van Mamoli maakt. Ik ben er geen voorstander van om op een tekening op te spannen. Je model moet dan wel heel correct dezelfde maten hebben als op de tekening.
Desalniettemin ziet het werk van Jannes er goed uit. Knap hoor bij een eerste schip.

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #39 Gepost op: mei 24, 2011, 16:14:50 pm »
Dat laat je wel uit je hoofd als je een model van Mamoli maakt. Ik ben er geen voorstander van om op een tekening op te spannen. Je model moet dan wel heel correct dezelfde maten hebben als op de tekening.

Wel even nameten of het plan op schaal 1/1 is  :?
Of toch ongeveer, als je min of meer de juiste kromming aan je latjes kan geven dan wordt toch het veel gemakkelijker om deze aan te brengen?
Trouwens ik maakte geen gebruik van de originele plannen, maar had deze even onder de scanner gelegd, kwestie van de origenelen te sparen niewaar  :roll:

Waarom maken ze (steeds ?) van die enorm grote en onhandelbare plannen trouwens ... :(

Wannes

Groetjes,
Wannes

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: mei 24, 2011, 17:02:40 pm »
Je moet je onderdelen maken volgens de tekening, maar ondertussen ook steeds passen op je schip. De tekeningen kunnen altijd afwijken door wijzigingen in de kit, of licht vervormd zijn door het drukproces of uitzetten/krimpen van het papier zelf.

Citaat
Waarom maken ze (steeds ?) van die enorm grote en onhandelbare plannen trouwens ...

De overzichtstekeningen zijn bijna altijd schaal 1:1 zodat je er makkelijk aan kunt afmeten. Het idee is dat je voldoende muuroppervlak hebt om ze op te hangen  :wink:

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #41 Gepost op: mei 30, 2011, 17:17:05 pm »
In het weekend nog wat verder "gefantaseerd" aangezien de BB toch niet "geschiedkundig" klopt  :mrgreen:

Het achterdeurtje moest een geschilderd metalen plakaatje of zoiets worden, nee dus  :P

Evenals het raamwerk, zelf even iets geprobeerd netjes in elkaar te steken, meteen ook het trapje geplaatst:

Ook roer en helm & afdek van het grote ruim geproduceerd, zo komt het stilaan wat voller op de dekken:

Wannes

Groetjes,
Wannes

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: mei 30, 2011, 17:55:47 pm »
Wannes, je wordt zo nog een echte scratchbouwer  8)
Op dit forum loop je snel een allergie op voor gegoten metalen delen (behalve de kanonnen dan). Het is zo als je al zegt niet allemaal historisch verantwoord, maar het ziet er goed uit en daar gaat het bij zo'n eenvoudig kitje toch om

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #43 Gepost op: mei 30, 2011, 18:12:23 pm »
Wannes even een paar opmerkingen. nu niet gaan afbreken maar wel voor je volgende schip.

Je moet er op letten dat de  lijnen van je dekplanken wel allemaal mooi evenwijdig lopen met je midshiplijn.

Op deze foto  heb ik de sterke indruk dat de planken van de twee dekken niet mooi in elkaars verlengde liggen. tt.z dat ze niet evenwijdig zijn met de midschip lijn.

Ik weet niet hoe je de dekken hebt gelegd, Meestal geschied dit als je niet begint met een koningsplank  of  twee dekplanken tegen elkaar waarvan hun respectievelijke middenlijn en raaklijn  dus niet mooi op die bewuste midshiplijn ligt..

Ander probleempje. als je nog kan het even veranderen.
Op dekhuizen is de boord meestal maar 1 enkele plank en geen twee.!! die ene plank is ook even breed als de dekplanken.
Twee de zaak :  deze sluitplanken zijn normaal  glad boorling met de dekplanken. Bij jou liggen die sluitplanken OP je dek ..

dan je constructie van je dakkapel… komt een beetje te grof en te groot over. maak het gewoon uit een stukje multiplex van 1 mm. dik en snij daarin 3 vierkante openingen. kleef onderaan een stukje plastic van verpakking materiaal met een blauw papiertje erachter . Het zal veel mooier worden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #44 Gepost op: juni 03, 2011, 16:43:28 pm »
@ Arjan, bedankt maar een "echte" worden dat zal nog wel wat duren  :D
@ Beagle:
Citaat
Je moet er op letten dat de  lijnen van je dekplanken wel allemaal mooi evenwijdig lopen met je midshiplijn.

Genoteerd, is een fout die ik niet meer wens te maken!! Thanks!

Citaat
Op dekhuizen is de boord meestal maar 1 enkele plank en geen twee.!! die ene plank is ook even breed als de dekplanken.
Twee de zaak :  deze sluitplanken zijn normaal  glad boorling met de dekplanken. Bij jou liggen die sluitplanken OP je dek ..
Euh, volgens de BB moet dit een brede plank zijn, weliswaar uit één stuk en deze ligt wel degelijk OP het dek, deze plank loopt zelfs nog verder tot op het onderliggende dek.
Maar er ontbreken vreemd genoeg een deel plankjes en strips in de box.... (Zoals de 2 op 3 mm, waarmee ik de verschansing moest maken, en daarvoor net toekwam. Daarna zag ik dat ik ook de stootbalken aan de zijkant moet maken met deze soort  :?:  ...? Ben vandaag dan maar eens om wat houtjes gereden  :lol:

Citaat
dan je constructie van je dakkapel… komt een beetje te grof en te groot over.
Hier heb ik over liggen piekeren..  :idea: Oude afgebroken en een nieuwe versie gemaakt, hopelijk komt deze iets subtieler over..? Hier alvast een eerste fotootje, alleen nog wat schuren..

Groetjes,

Wannes

Groetjes,
Wannes