Auteur Topic: Achilles 1815 (Sergal) 1:43 --->Voltooid  (gelezen 13751 keer)

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Achilles 1815 (Sergal) 1:43 --->Voltooid
« Gepost op: mei 06, 2011, 16:15:25 pm »
De "boot" is door de kerk  :D ik ga proberen deze te maken:

In de doos:

Dit was een snelle sloep gebruikt als post en loods vaartuig.
Gebouwd in New York in 1815 als piloot-boat met de officiele naam "Anna Maria".

Deze bouwdoos bevat 2 grote bouwplannen, dubbele beplanking , messing versieringen en beslag en masten in notelaar.

En een groooooote bouwbeschrijving + Nederlandse handleiding!  :P

Nu de Legoblokken opzoeken.. en misschien in het weekend de eerste stapje zetten, eerst alles nog eens goed doorlezen en vastnemen!

Wannes

“Experience is the name every one gives to their mistakes.”  - Oscar Wilde

Groetjes,
Wannes

Offline jpdl

• Bootsman
Re: Achilles 1815 (Sergal) 1:43
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2011, 16:18:59 pm »
Nou Wannes,

ik wens je veel plezier met deze dame. Doe alles rustig aan en als je iets niet weet errst vragen dan plakken.
Je zult het dan zeker tot een goed einde gaan brengen.
Veel succes ermee,

jean-pierre

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2011, 17:30:19 pm »
veel suc6 wannes met deze postduif  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2011, 17:40:05 pm »
Een leuk scheepje om de verslaving mee te beginnen Wannes !  :D
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2011, 18:31:06 pm »
Ziet er niet verkeerd uit Wannes.
Laat de foto's en het bouwverslag maar komen en ik ga je volgen.

Jerr

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2011, 20:37:14 pm »
Mooie keuze. Ga je verslag volgen.
Wat mij helpt bij de start van een model is 1 keer de BB geheel doorlezen. Zo weet je wat de stappen zijn en kun je dingen van te voren al inschatten.
Sucses met de bouw.

debart

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2011, 03:36:47 am »
Hoi Wannes,

Een mooie boot wat je wil maken, succes met de bouw van de Achilles 1815. :wink:

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2011, 16:27:06 pm »
Gisteren en vandaag begonnen..
Het spelen met de Legoootjes zal ik jullie besparen.

Vandaag bij het verder plakken het eerste probleempje tegengekomen, de  het stuk dat de "spiegel' (zo noemt men dat dacht ik?) moet worden is zo krom als een banaan.
Dan maar een vervang stukje gemaakt...

Ondertussen tot de ontdekking gekomen dat de dekken eigenlijk ook niet echt recht zijn... :neutral

Dan ook deze maar opnieuw gemaakt; zij het we uit iets dikker materiaal, ik heb ze nog wel niet vastgelijmd...

Toch de eerste strips al eens geplakt, kwestie van te zien of alles zo wat recht zit. Lijkt me wel..

Eigenlijk zou ik al bij de derde strip kunnen verjongen? Moet dat ook, of moet je de latjes zo veel mogelijk buigen (domme vraag waarschijnlijk...  :oops: )

Nu laat ik in alle geval eerst alles nog eens wat drogen...

Wannes

Groetjes,
Wannes

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2011, 17:17:50 pm »
Ho, wacht !  :lol: Je gaat fanatiek van start maar ik moet nu even op de rem trappen om te voorkomen dat je straks in de problemen komt:

Ten eerste die dekken: op zich geeft het niet als die niet helemaal recht zijn. Er komt toch een bolling in te zitten, en tijdens het lijmen trek je alles wel in de juiste vorm. Ik weet niet hoe veel dikker de zelfgemaakte dekken zijn, maar je kunt er later mee in de problemen komen als andere zaken in eens niet meer passen. Ik zou nog eens overwegen om toch de originelen te gebruiken. Die naad halverwege het luik lijkt me ook niet ideaal.

En dan die eerste latjes: die heb je geplaatst zonder eerst je spanten af te schuinen ! Een erg belangrijke stap die je moet uitvoeren voor je gaat beplanken. Anders krijg je allemaal knikken in je romp en zal het geheel ook minder stevig worden. Die latjes zul je er dus weer af moeten halen en dan eens rustig in andere topics kijken hoe het afschuinen in zijn werk gaat.

Citaat
Eigenlijk zou ik al bij de derde strip kunnen verjongen? Moet dat ook, of moet je de latjes zo veel mogelijk buigen (domme vraag waarschijnlijk...  :oops: )

Geen domme vraag, maar het geeft wel aan dat je het idee achter het verjongen nog niet door hebt. Ik kan je er ook geen antwoord op geven omdat ik eigenlijk niet precies snap wat je bedoelt  :oops: :wink: Kun je eens een foto van de zijkant maken waar je een latje hebt geplaatst (dry-fit) zo als jij denkt dat het moet ?

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2011, 17:31:51 pm »
wannes, 

Niet zo snel? je slaat enkele essentiele stappen over. o.a. zoals arjan al zegt het afschuinen van je spanten.
Misschien moet je aan de boeg en het hek ook nog gaan afschuinen ?

lees eens even deze tutorial.  die licht misschien enkel tippen van de sluier...

http://modelships-beagle.eu/faq/docu/Romp-beplanken.pdf
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline wim500

• Officier
« Reactie #10 Gepost op: mei 08, 2011, 18:49:08 pm »
Wannes, heel veel succes met dit schip.

Als je er ook plezier aan wilt beleven dan zou ik inderdaad de tips van Erik en Arjan even volgen  :wink:.

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2011, 09:07:00 am »
 :oops:
Oei, wat nu..

Niet te streng he mannen is wel mijn eerste bouwsel he  :roll:

Hier het (te weinig?) afgeschuinde boegdeel

Achteraan:

Wat ik tracht te vragen met verjongen van de latjes..

Trouwens over het afschuinen van de spanten staat in de BB niets vermeld, alleen het extra steunstukje aan de boeg moest afgeschuind worden...?
Ik vertrouw volledig op jullie expertise hierin!
Ik zal dan ook het originele dek gebruiken. Moeten de eerste spantjes er nu dan terug af?

Sorry voor de last..

Wannes

Groetjes,
Wannes

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2011, 10:17:51 am »
Citaat
Ik vertrouw volledig op jullie expertise hierin!
Ik zal dan ook het originele dek gebruiken. Moeten de eerste spantjes er nu dan terug af?
Sorry voor de last..
Wannes
Zoveel vragen…..
dan natuurlijk evenveel of meer antwoorden.

1) je moet niet "sorry zeggen" voor de last .. want er is geen last en je hebt niemand pijn gedaan en je hebt ook niets verkeerd gedaan  en iedereen moet ooit eens beginnen  en dan heb je ook de beginners  schoonheidsfoutjes en de strenge meester die verbeterd. ( grapje hoor)
2) Neen je spantjes moeten er niet af. ( Spantjes zijn de houten plaatjes die haaks op de kiel staan. Jij bent al bezig met de huidplanken….

4) voor je nu verder gaat en ik neem je eigen foto je ziet dus dat blokje B tegen de kiel en dan je eerste spant.  Neem nu een paar blokjes balsa en lijm die in de nog  bestaande opening en vul de voorkant er mee op.  dan moet je het in vorm brengen. ttz rond zetten.; Als je dat doet dan ga je geen knik krijgen in je huidplanken aan de voorkant en je hebt ineens een stevige steun voor je latjes te lijmen.

5) Goed idee van je origineel dek te gebruiken. Hout leeft altijd en is onderhevig aan vocht en  temperatuur. dat dunne plaatsjes dus wat vervormen is normaal. maar als je dek later overal op de spanten is gelijmd dan komt dat wel weer vlak.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: mei 09, 2011, 11:05:30 am »
je moet dus dit blokje in je boeg maken wannes  dit heet een fillerblok

de foto is van arjan zijn bouwverslag
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: mei 09, 2011, 12:40:02 pm »
Trouwens over het afschuinen van de spanten staat in de BB niets vermeld, alleen het extra steunstukje aan de boeg moest afgeschuind worden...?

Dan deugt de BB niet :)
Mijn gevoel zegt dat er nog steeds te weinig afgeschuind is: je kunt nog steeds over bijna de volle breedte van het voorste spant de verkleuring van de lasersnijder zien. Weet je zeker dat je genoeg afgeschuind hebt?

Jan