Auteur Topic: H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging  (gelezen 29441 keer)

Shipbuilder

• Gast
Re: H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging
« Reactie #15 Gepost op: april 25, 2011, 09:30:10 am »
Je hebt op alle punten gelijk Erik, maar eerst de Triplex tot een (naar mijn knullige maatstaven) goed einde brengen, daarna zien we wel verder.
En al doende leer ik toch veel. Wat ik met het materiaal nu doe, kan ik eventueel later met andere houtsoorten ook proberen.

Bij de 1e poging was mijn fout dat toen ik een echt stevige constructie had, ik te overmoedig werd en te veel materiaal dacht weg te kunnen halen.
Hierdoor kwam ik er achter dat het plan dat ik had niet uitvoerbaar was. Dat was voor mij een goeie les.
Nu zal ik de constructie stevig laten en geen materiaal weghalen waar dat niet kan.

De triplexlook zal ik ook niet proberen te camoufleren met laagjes fineer zoals de 1e keer.
Het is niet voor niets dat ik het model die naam gegeven heb en mooi triplex is niet lelijk, toch? :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: april 25, 2011, 09:47:14 am »
Citaat
eerst de Triplex tot een (naar mijn knullige maatstaven) goed einde brengen

Kees, je onderschat je eigen talenten ! Wat jij bouwt is steeds van een kwaliteit die ver boven het gemiddelde uitsteekt. Het enige wat je nog weghoudt van de top is een beetje zelfvertrouwen. (En wil om eens iets af te maken  :lol:)

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 25, 2011, 18:29:52 pm »
Kees, je onderschat je eigen talenten ! Wat jij bouwt is steeds van een kwaliteit die ver boven het gemiddelde uitsteekt. Het enige wat je nog weghoudt van de top is een beetje zelfvertrouwen. (En wil om eens iets af te maken  :lol:)

Dit ben ik helemaal met Arjan eens, je hebt zelf niet eens in de gaten wat je zoal kan.
Valse bescheidenheid Kees? :mrgreen:

Offline wim500

• Officier
« Reactie #18 Gepost op: april 25, 2011, 20:24:38 pm »
Misschien saai inmiddels, maar ik ben het ook met de heren eens.
Menig bouwer hier is jaloers op je bouwkunsten - iets afmaken is weer een ander ding (is niet vervelend bedoeld trouwens).

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2011, 06:21:56 am »
Je hebt op alle punten gelijk Erik, maar eerst de Triplex tot een (naar mijn knullige maatstaven) goed einde brengen, daarna zien we wel verder.
Voordat jullie door je veren heen zijn en mijn achterwerk niet meer als zitvlak te gebruiken is; ik doelde met mijn "mijn knullige maatstaven" op de manier
waarop ik een Admiralty model probeer weer te geven in vergelijking met de methode Hahn.  En als ik naar hem refereer, is  bescheidenheid van mij wel gepast.

Verder herken ik inmiddels het "tot een goed einde brengen" als mijn valkuil bij modelbouw en daar moet ik dus aan werken :oops:

Uch, ik heb gezegd :lol: en nu weer lekker freubelen......

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #20 Gepost op: april 26, 2011, 06:58:27 am »
Lekker door gaan Kees, ziet er in ieder geval strak uit.  :wink:
Groetjes

René

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: april 26, 2011, 10:12:22 am »

Zoals hier te zien had het neusje van de dame wat correcties nodig.

Aan de onderkant van de boeg is te zien hoe ik met notelatjes probeerde de boeg ook een andere vorm te geven.
Maar dat was achtervaf niet voldoende, dus besloten de tekening op een paar punten (met potlood) te veranderen.

Met dit als resultaat (nu definitief met stift). Hier is ook goed te zien dat het 1e spant (nr2) ook een stuk dieper op de kiel komt te staan.
Vulstukken (nr27,28) worden later vervangen door spanten.

De mallen geknipt die ik later zal gebruiken voor het uitzagen van de losse onderdelen.

En nu dus zonder gebroken neusje. Straks nog een update van de 1e 3 spanten die ik ter vervanging van de vulstukken heb gemaakt :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: april 26, 2011, 15:28:33 pm »
Zoals ik hierboven beloofde, het vervaardigen van de eerste twee spanten.

Het aftekenen van de spanten.  Hier is te zien dat ik qua breedte voor deze spanten,
tussen een bestaand spant en de vulstukken in ben gaan zitten.

Omdat de vulstukken van massief hout zijn, moest ik afstand creëren dmv stukjes lindehout.

Tijdelijk het spantenpakketje aan elkaar vast gemaakt dmv houtschroeven.

De spanten op hun plaats, later zal ik ze samen met al de ander spanten vastlijmen.

Tegen het voorste spant wat je hier ziet zal ik later kopse spanten maken, zoals bij de 1eTriplexpoging.

Op naar de laaste achterse spanten :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: april 26, 2011, 16:00:50 pm »
Je gaat vol gas met de naverbrander aan  :lol:

Ziet er prima uit, behalve de eerste drie spanten bij de boeg. Volgens mij kloppen de vormen of afstanden daar niet, want zo op het oog is daar geen mooie lijn doorheen te trekken en zal je boeg dus niet mooi rond worden.

Ik zal vanavond eens wat kliederen op een foto om te laten zien wat ik bedoel.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: april 26, 2011, 16:28:03 pm »
Klopt Arjan, bij de middelste van de 1e 3 spanten heb er ik bovenaan inmiddels lindelatjes tegenaan geplakt.

Op de grootste breedte van alle spanten komt het berghout. Daaronder nog 1 huidplank.
Dus alles daarboven zal niet zichtbaar zijn. Van de 1e 3 spanten zullen alleen de onderste puntjes zichtbaar zijn.

Maar ze moeten natuurlijk wel goed schuin lopen voor het gedeelte wat wel beplankt wordt :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: april 26, 2011, 17:10:01 pm »
Citaat
Maar ze moeten natuurlijk wel goed schuin lopen voor het gedeelte wat wel beplankt wordt

En ook voor het deel dat niet beplankt wordt ! Wil je nou een admiraliteitsmodel bouwen of niet ?  :police:  :mrgreen:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: april 26, 2011, 17:58:16 pm »
En ook voor het deel dat niet beplankt wordt ! Wil je nou een admiraliteitsmodel bouwen of niet ?  :police:  :mrgreen:
Ai ai kaptein, zal er aan denken als ik er aan begin :wink:

De sleuven voor alle spanten van voor naar achter zijn gemaakt, dus ook de bouwplank voor en achter aangepast,
zodat kiel en ruggengraat 100% haaks staan bij het afstellen, richten en pas maken.

Op de achtergond een stapeltje spanten dat ligt te wachten op de eerste behandeling  :)

duivenboden

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: april 26, 2011, 18:34:24 pm »
mooie bouw helling Kees , zo ga ik dat ook maken , zo zie je nog eens wat.
met groet Nico  :vlag:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: april 27, 2011, 10:15:44 am »
Dank je Nico, de bouwplank is heel belangrijk voor een goed en vooral kaarsrecht begin van je model.
Ik maak tegenwoordig de hoge voor en achter steunen met schroeven vast,
zodat ik een en ander later, zo nodig, nog een beetje kan aanpassen :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: april 27, 2011, 16:51:33 pm »
Vandaag in alle spanten, van onderen, openingen gezaagd.

Het ziet er allemaal een beetje slordig uit, maar ze zijn dan ook na het zagen zo op de kiel geschoven.

Zo zien 24 spanten er ongeveer uit. Ik heb het materiaal bij de opening voorlopig breed gehouden, omdat aan de buitenkant er ongeveer
1mm van afgaat bij het afschuinen en de binnenkant zal ik later strak vijlen.

Het gaat dus om het idee, aan de uitvoering wordt nog gewerkt :wink: