Auteur Topic: H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging  (gelezen 29537 keer)

Shipbuilder

• Gast
H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging
« Gepost op: april 23, 2011, 12:05:21 pm »
Gisteren toch wel een beetje somber geworden door het moeten stoppen vanwege constructiefouten in het 1e Triplex project. :cry:
Maar het Navyboardvirus heeft me nog niet losgelaten en voor mij werkt het best bij tegenslagen opnieuw beginnen :D

Dus na een avond/gedeelte van de nacht, en ochtendje zagen.......

Tadaaah, waar waren we ook alweer gebleven:    :mrgreen:

Deze keer is de Tonnant het "lijdend" voorwerp van dit verslag.
De spanten zijn nu van 6mm triplex ipv 4 en van de binnenkant van de spanten zal ik, door schade en schande wijzer geworden, meer overlaten.
Wel zal er doorkijk tussen de open spanten zijn, maar de spanten zullen 1 geheel blijven,

dus niet zoals op bovenstaande foto van de 1e poging.

Wordt vervolgd :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2011, 12:20:33 pm »
suc6 kees vind het wel tof dat je nog eens probeert na de tegen valler.

je kan aleen maar leren van je fouten en soms  is dat 2 of 3 keer opnieuw beginnen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2011, 12:33:00 pm »
Je wilt toch niet beweren dat je dit in pakweg 12 uurtjes hebt gemaakt. Ik heb wel een pilletje tegen een navyboardvirus. In ieder geval zeer dapper deze tweede poging, sucses

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2011, 12:46:27 pm »
Je wilt toch niet beweren dat je dit in pakweg 12 uurtjes hebt gemaakt.
Jawel, uurtje aftekenen en een paar minuten zagen per spant met de proxxon.
Er gingen er wel een paar de mist in, maar die zijn zo overgemaakt.
Alles is nog ruw, vanaf de zaagmachine op de kiel geschoven, kwestie van secuur zagen.

De originele spanten staan er allemaal nog tussen en die ben ik nu opnieuw aan het uitzagen,
zodat het allemaal 6mm dik is.

duivenboden

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2011, 16:31:30 pm »
hallo , kanjer kees , dat is de spirit , veel sucses ,ik blijf je volgen ,ben nu bezig met de ROTER LOWE
in plaats van de WODNIK , die komt later wel , ik haal veel info uit jouw verslag, dus veel fotos dan kan
ik veel leren ,
met groet Nico  :vlag:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2011, 17:56:11 pm »
Bedankt Nico, ik zal m'n best doen zo vaak mogelijk foto's te maken bij de bouw :wink:

Zo, alle originele spanten zijn nu ook vervangen:

Zie alleen dat ik bij spant7 vergeten ben het gedeelte bovendeks open te zagen :P
Het zijn er in totaal zo'n 40 en alles staat nog los en is nog niet gesteld of bewerkt.
In het midden van de foto is een strook licht te zien tussen kiel en ruggegraat van het dek.
Deze opening zal ik laten doorlopen in de spanten door er een klein deel uit te zagen.

De voordelen van de zelf gezaagde spanten zijn: Het is popielierentriplex, wit en heel licht hout.
Het is 6mm triplex en niet 4.5mm multiplex zoals in de kit zat.
Minder lagen, daardoor makkelijker te camoufleren met een likje beits, als zijnde massief hout.
Het is rechter dan de kit spanten en zelf zaag ik netter/beterpassend dan die kunstemakers van Corel
En ze zijn niet gebroken, zoals 4 spanten in de kit, hetgeen trouwens de reden was waarom de vorige eigenaar
nooit aan de kit is begonnen.
Dus voor mij genoeg redenen om er even werk van te maken door ze allemaal opnieuw te zagen.

Dit is wat er overblijft van een plaat triplex van 60x120cm als ik spanten nodig heb :mrgreen:
Links de kitspanten en vulstukken. Later zal ik nog wel uitzoeken wat bruikbaar is voor modelbouw, of de openhaard in kan.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2011, 17:57:16 pm »
Nou Kees je laat er in ieder geval geen gras over groeien. En nog maar niet
te spreken over de snelheid. In ieder geval succes ermee en we volgen wel weer.

jean-pierre

Offline wim500

• Officier
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2011, 19:53:02 pm »
Kijk eens aan, dit zie ik graag  :D
Helemaal de juiste instelling Kees, ga het weer volgen..

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2011, 20:00:57 pm »
 :shock: Kees, door jou moet ik straks nog aan de valium !  :lol: Volgens mij is Dirk nu van de troon gestoten als het gaat om snelheid.

Leuk dat je deze keer de Rattlesnake hebt gekozen  :wink: De Tonnant schijnt het zelfde schip te zijn, nadat de engelse marine het op marktplaats had gezet en een stel fransozen het heeft gekocht. In dat geval kun je ook de foto's van Hahn's admiralty model van de Rattlesnake als referentie gebruiken.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2011, 20:42:52 pm »
Leuk dat je deze keer de Rattlesnake hebt gekozen  :wink: De Tonnant schijnt het zelfde schip te zijn, nadat de engelse marine het op marktplaats had gezet en een stel fransozen het heeft gekocht. In dat geval kun je ook de foto's van Hahn's admiralty model van de Rattlesnake als referentie gebruiken.
Ik was al van plan de Rattlesnake ooit eens te bouwen, maar dan volgens Hahn. Wel goed om te weten dat het om het zelfde schip gaat.
Ik zie wel veel overeenkomsten tussen de Tonnant en de Rattlesnake, zoals Guzman die bouwde.

Bedankt voor de tip Arjan, kan ik tenminste een beetje afkijken, alhoewel ik niet 1 van de 2 ga nabouwen.
Het zal de H.M.S. Triplex worden, al is het het laatste model wat ik bouw (zegt shipbuilder koppig) :lol:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2011, 10:10:00 am »
Dankzij de tip van Arjan en op aanwijzingen van Bert in z'n verslag, zojuist de Hahn plannen van de Rattlesnake gedownload.
En inderdaad, de 2 schepen lijken op tekening als 2 druppels water op elkaar.
Dus handige referentie, maar ik ben van plan aanzienelijk af te wijken van de vorm van het ows.

De Triplex had zowiezo een neuscorrectie nodig en tijdens die behandeling zal gelijk de boegvorm worden aangepast.
Meer hierover later, ik zal wel een paar foto's maken tijdens de operatie :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2011, 10:58:48 am »
Mag ik vragen waarom je de rompvorm onder water wilt gaan aanpassen ? Dat is nou juist wat de vaareigenschappen van een schip bepaalt. De Rattlesnake/Tonnant was bijzonder snel en handelbaar door de spitse boeg. Zonde om dat de gaan veranderen.......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2011, 11:11:16 am »
Kwestie van smaak, de Triplex heeft nooit bestaan en ik maak haar zoals ik het mooi vind :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 25, 2011, 08:17:21 am »
De wijzigingen die ik wil maken zijn geïnspireerd door dit model van Bob Hunt:

Met het verschil dat mijn model van goedkoop lindehout en triplex zal zijn.
Een caricatuur of lookalike van een Swann Class Sloop, met een grote :wink: naar Admiralty modellen in het algemeen.
The real thing zal me voorlopig toch niet lukken om te bouwen, dus dan maar lekker freubelen :lol:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: april 25, 2011, 08:25:19 am »
Whow :whow:

Ga je onze vriend Dirk achterna  en zet je dus een standaard voor dite forum  :?:

"Snel bouwen en bevalt het niet afbreken en opnieuw "
Ik vrees dat je daarover protest gaat krijgen...  Er zullen er zijn , o.a. ik, die je daarin niet willen volgen. :oops: :wink:
Alle gekheid op een stokje nu. 

Je moet er toch maar moed in hebben om opnieuw te beginnen. Maar als het dan wel lukt is de voldoening eens ze groot.

Citaat
The real thing zal me voorlopig toch niet lukken om te bouwen, dus dan maar lekker freubelen
Met deze uitspraak helemaal  ......... niet .......... eens.
moest je nu linde van 6 mm. genomen hebben ipv van 6 mm? multiplex, die volgens de Hann methode op elkaar gelijmd hebben en dan had je evenveel werk met het uitzagen gehad als nu  en dan had je al

dit resultaat.

Dus je excuus wordt niet meer aanvaard hoor voor volgende model.  :mrgreen: :lol: :lol:
Neem daar maar een copy van de tekeningen en laat ons zien dat je idd. uit het goede hout gesneden bent. de kits kan je dan leuk verkopen om er beter hout van te kunnen kopen.. :?: :wink: :shock:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik