Auteur Topic: H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging  (gelezen 29408 keer)

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: H.M.S. Triplex 1:56 Admiralty model , tweede poging
« Reactie #180 Gepost op: maart 18, 2013, 11:52:32 am »
Dit is toch een admirality-model, dan hoef je toch niet zoveel te knopen (of zit ik er weer eens mijlenver naast).
Klopt helemaal Wim, geen masten en touwtjes :)
je hebt ook veel demo modellen in de musea staan met opengewerkte rompen en dan plaats men enkel wat stompjes voor de masten. De bovenkant van die stompjes kan je dan weer kunstzinnig afwerken of het lijkt dat er ze afgebroken zijn. :shock: :wink:

Hoef je helemaal geen touwwerk  te maken. Maar je moet dan wel de rusten en de juffers zetten( als er aan die kant van het model dan beplanking of een deel beplanking zit. Is het enkel spanten dan zijn er geen rusten  en dis zelfs geen jufferblokken met beslag.

Is dat geen oplossing voor jou kees !!!!

Erik, rusten en de onderste juffers komen aan beide kanten.
Kraanbalken en ankers ook en in het midden van het dek de roosters etc.
Aan de kant waar het dek gesloten blijft komt geschut te staan.

En inderdaad mast stompjes, zoiets als ik op m'n Evergreen heb gedaan :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #181 Gepost op: maart 18, 2013, 11:57:24 am »
dit zal vast historisch zijn, maar ik snap het niet:

waarom toch triplex???
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #182 Gepost op: maart 18, 2013, 12:19:22 pm »
dit zal vast historisch zijn, maar ik snap het niet:

waarom toch triplex???
Niets historisch hoor Michiel.
De spanten en valse kiel van dit model zijn van triplex.
Normaal gesproken worden admiralty modellen van massie hout gemaakt.
Dat had ik niet voldoende, dus heb ik triplex gebruikt, vandaar ook de naam.

Hetzelfde heb ik gedaan bij m'n Evergreen projectje. Een plastic admiralty model
met de naam van het door mij gebruikte materiaal :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #183 Gepost op: maart 18, 2013, 12:35:47 pm »
ik dacht dat het misschien een of andere running gag was om de kiel en spanten van triplex te maken... zeg maar tegendraads niet massief

ik heb overigens ook modellen gezien waar mensen dan wel massief hout gebruiken, maar dan iets zachts, en dan ziet jouw triplex er en stuk beter uit..

Ik wil het volgende model ook volledig op spanten gaan bouwen, binnen kort ga ik wat stammen peer laten zagen. Tegen de tijd dat die droog zijn is hopelijk het huidige model af.  :mrgreen:
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #184 Gepost op: maart 18, 2013, 12:45:26 pm »
Peer is heel mooi hout voor een scheepsmodel en ook nog eens goed te bewerken 8)

groetjes, Kees

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #185 Gepost op: april 02, 2013, 18:59:19 pm »
In plaats van de Berlin van Graupner, toch deze maar weer uit het zaagsel gehaald :oops:

We gaan weer rustig verder met het schuren, slijpen, schaven en vijlen van de spanten.

Mijn doel bij dit model is een zo'n breed mogelijke zijkant ter hoogte van de berghouten,
met een schuine verschanzing naar boven toe. Typerend voor de zeewaardigheid van schepen uit deze tijd.

Ik zal later wat plaatjes laten zien waaruit duidelijk wordt wat ik bedoel :wink:

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #186 Gepost op: april 02, 2013, 21:54:52 pm »
Citaat
Mijn doel bij dit model is een zo'n breed mogelijke zijkant ter hoogte van de berghouten,
met een schuine verschanzing naar boven toe.
Citaat
Ik zal later wat plaatjes laten zien waaruit duidelijk wordt wat ik bedoel

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt Kees. Je probeert om uit een imperfekte romp van een kit iets te maken wat lijkt op de echte schepen uit die tijd.

Wat ik niet begrijp is waarom je dan niet die stap neemt om aan scratchbouw te beginnen !? Zoals je nu bezig bent maakt je het jezelf alleen maar moeilijk. Er zijn heel veel goede spantenplannen te vinden tegenwoordig. Een veel  beter uitgangspunt dan een kit die is aangepast om vooral makkelijk te zijn.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #187 Gepost op: april 03, 2013, 06:54:39 am »
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt Kees. Je probeert om uit een imperfekte romp van een kit iets te maken wat lijkt op de echte schepen uit die tijd.

Wat ik niet begrijp is waarom je dan niet die stap neemt om aan scratchbouw te beginnen !? Zoals je nu bezig bent maakt je het jezelf alleen maar moeilijk. Er zijn heel veel goede spantenplannen te vinden tegenwoordig. Een veel  beter uitgangspunt dan een kit die is aangepast om vooral makkelijk te zijn.

Denk daar dus juist hetzelfde over Kees, volgens mij is de Hann methode de ( eenvoudigste ? ) om een admirality model te maken. Er zal altijd een massa tijd in kruipen, ieder spant uit 7 stukjes hout maken dat vergt oefening, de doorsnedes heb je een goed zicht hoe alles in elkaar past, deze als voorbeeld nemen en met een lijnenplan de rest uitwerken. Denk dat hier ook de juiste houtkeuze van belang is .   
Groetjes

René

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #188 Gepost op: april 03, 2013, 08:20:54 am »
Arjan en René, ja ik weet het.

We hebben deze discussie 2 jaar geleden (toen ik hiermee begon) ook al gehad.

Maar m'n huis staat vol met begonnen en niet afgemaakte projecten, dus ga ik liever verder met deze :wink:

(deze foto is afkomstig van MSW, het is een replica van een model uit een frans museum)

Op deze foto van een frans fregat uit dezelfde tijd is te zien wat ik bedoelde met een schuine verschanzing
naar boven toe. Boven de onderste berghouten loopt de verschanzing sterk naar binnen toe.
Dit is bij mijn model veel minder het geval, dus eerst maar eens wat aanpassingen doen.

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #189 Gepost op: april 03, 2013, 20:33:47 pm »
let wel op dat de verschansing midscheeps het sterkste naar binnen loopt, en naar de stevens toe een stuk rechter wordt.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #190 Gepost op: januari 13, 2015, 13:20:30 pm »
Hallo beste medebotenbouwers.
Door een aandoening aan mijn zenuwstelsel ben ik een lange tijd uit de roulatie geweest.
De fijne motoriek is nog niet zoals het vroeger was, maar het gaat gelukkig al iets beter.
Het geheugen is ook niet meer wat het geweest is, dit compenseer ik door steeds terug te lezen in topics van mijzelf.
Ik zal voorlopig nog niet zo veel reageren in het algemeen, het moet allemaal weer een beetje terugkomen :wink:

Dit verslag wil ik voortzetten om mijn fijne motoriek te stimuleren.
Ten eerste omdat het een vrij grof model is en ten tweede omdat er niet zoveel te verzieken is;
het is immers nooit wat geweest :mrgreen:

Dus binnenkort weer wat plaatjes en tekst over mijn gestuntel :wink:

groetjes, Kees

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #191 Gepost op: januari 13, 2015, 13:38:20 pm »
Fijn dat het je terug beter gaat Kees, kijk uit naar je vorderingen  :)
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #192 Gepost op: januari 13, 2015, 15:56:24 pm »
 rustig aan Kees dan breekt het lijntje niet.
niemand heeft een eindstreep aan zijn project, ook jij niet..  dus niet zenuwachtig worden
en gaat het een dagje niet, morgen is er een andere dag.

toch blij dat we weer een posting van jou hier zien.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #193 Gepost op: januari 13, 2015, 16:29:37 pm »
Bedankt heren, rustig aan zal het zeker zijn.
Eerst even uitvogelen wat ik met dit model van plan was :D

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #194 Gepost op: januari 13, 2015, 17:11:44 pm »
Citaat
Eerst even uitvogelen wat ik met dit model van plan was

Nee, het gaat er om wat je er nu mee wilt  :wink:

Leuk dat je weer voorzichtig van start gaat Kees. We hebben je talenten met schilderen en weathering al te lang moeten missen.
Leg de lat lekker laag, dan komt het allemaal wel goed