Auteur Topic: Walvissloep 1:16 ---> Voltooid  (gelezen 5920 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re:Walvissloep 1:16
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2009, 22:35:13 pm »
Beagle
Geplaatst: Vr 13 05, 2005

ja er komt ook nog een sprietzeil op. dat zal zowat het laatste zijn dat ik maak aan dit model. ( zeil en optuigen.)
De vloertjes, met al dat bewegen van de boot vallen ze er altijd uit, op de grond of op de werkbank. om ze niet te beschadigen liggen even in een plastic doosje opgeborgen. Ik heb ze er nu niet in de boot gelegd voor deze laatste foto's.
De tweede doft, daar komt aan de voorkant de maststeun tegen.
En waarom heel die doft gedubbeld is en voorzien wordt van 4 knieën ipv twee zoals op de ander doften. Wel .... Ik weet het antwoord niet.
(Er zit daar wel een roeier op die tweede doft, aan Stuurboord.)
Ja ik maak ook de dollen samen met het ander koperwerk van de harpoenen en de harpoen steunen. en het roerbeslag. Allemaal uit messing.
Het blad van de roeispanen moet ik nog maken uit dat dik gedeelte dat je nu nog ziet. Tijdens het maken heb ik daar de uiterste vorm al aangedraaid, nu nog enkel gaan vlakken
je ziet ik zal nog even heel hard moeten werken, brouwen, de volgende twee weken, wil ik mijn tijdlimiet halen.
Mijn volgend project ....????
Eerst de freesmachine ombouwen naar CNC en de snelheidsregeling van de draaibank in orde brengen.
Verder is voorlopig mijn orderboekje Leeg...

Beagle
Geplaatst: Zo 15 05, 2005

Alles gaat niet altijd zoals gedacht.
Zelfs een ervaren modelbouwer (hum... hum ... ) komt al eens met zijn handen in het haar te zitten en vind geen oplossing van : " Hoe moet ik dit nu oplossen "
Ik moest doftkniëen plooien. (latjes van 1,8mm. in het vierkant) en ze moesten geplooid worden onder een rechte hoek met een straal van 6-mm.
Nu hielp mijn trucje met amoniak, of het warm maken niet.
Zowel latjes in Ramin, Beuk, Kastanje of in perelaar, alles brak doormidden bij het plooien. Na een weekje plooien, met veel gesprekken met "Hierboven"  kwam ik tot de oplossing van die latjes te maken uit perelaar fineer en ze te plooien op een plooimal. Het ging zelfs zeer vlot. (Het feit van er gewone houtlijm op te smeren bracht al genoeg vocht in de fineer om het plooibaar te maken , haaks op de nerf.)
Hier zie je dus hoe ik dit probleem heb opgelost. In de plooimal zitten nog 4 lagen fineer te drogen en in de voorgrond zie je het eindresultaat.
Het maken van de kniëen ging achteraf wel vlot. Nu bezit ik klemmen in alle maten en gewichten, behalve natuurlijk diegene die ik nu juist nodig had. Het zijn die metaalwerkers klemmen. Ik heb er maar twee van. Dat wordt dus lijmen en veel wachten.
Bert Takken

Ik vind het al een hele prestaties om zoveel klemmen op zo'n kleine ruimte te zetten, het is mij nog nooit gelukt
homeghost

Nou zeg ..
Dat zijn hele constructies.
Maar is mooi om te volgen..
Ga lekker door.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: december 01, 2009, 22:36:00 pm »
Beagle
Geplaatst: Ma 16 05, 2005
een hele constructie. ???
Als iets niet gaat, als je iets niet kan doen, dan moet een Brouwer inventief zijn. !!!!!! De hersenkronkels die ik gehad heb om tot de oplossing te komen wou ik jullie niet onthouden. Mss dat een ander brouwer er ook iets aan heeft
Het enige dat ik wou bereiken is het maken zoals het op 1:1 ook is maar dan 16 maal kleiner.
als ik vandaag naar het resultaat kijk, ben ik toch blij dat ik naar een oplossing ben blijven zoeken en niet snel een alternatief uit de mouw heb geschud.

Beagle
Geplaatst: Ma 16 05, 2005

weeral een stap dichter naar de eindstreep.
vandaag heb ik me bezig gehouden met het metaalwerk.
de basis van de harpoenen, lansen enz.

Op de lansen en de harpoenen moeten de koppen nog op.
Op de voorgrond zie je de steekmessen voor het spek. daar moet ik nog schuine kanten aanmaken.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: december 01, 2009, 22:36:28 pm »
Beagle
Geplaatst: Vr 20 05, 2005

Hier de vorderingen van vandaag. alle onderdelen aan de binnenkant van de sloep zijn gemonteerd.
De binnenkant heeft een definitieve laag matte vernis gekregen.
De buitenzijde van de romp, is nu met de eerste laag vernis gespoten.
Zodra het voldoende hard is, nog even slissen en dan een tweede laag spuiten.

En het model met een deel van zijn uitrusting.

Hier een detailfoto van de mastdoft met aan stuurboord de steun voor de harpoenen. Dit metaalwerk moest er voor zorgen dat de harpoenen niet in de boot lagen rond te slingeren en tevens om de bemanning te beschermen van de werkelijk scherpe randen van de harpoenen. Erboven zie je een van de roei-ijzers.

Zelfde mastdoft maar aan bakboord met de steun voor de lansen. Zie ook de maststeun. die was met een scharnier aan de doft geplaatst, zodat ze de mast gewoon plat of recht konden plaatsen, zonder te lang recht te staan in de sloep.

Zicht op de achterkant van de boot, bemerk rechts de houten schuif met het kompas. Dit moet ik nog wel schilderen. Nu is het nog in messing.je ziet nu ook de geplooide doftkniën. daar waar de roeiers moeten zitten zijn er langs de twee kanten van de doftknie plankjes aangebracht.

Volgende week begin ik als kuiper met het maken van tonnen, emmers enz. Ook het zeil moet ik nog maken en dan de boot helemaal optuigen.
hanjos
Geplaatst: Vr 20 05, 2005 :

Wat een pracht... Een vakman ben je!!! Leuk om te zien dat ook bij houtbouw heel wat inventiviteit komt kijken!
Droopy'ke

Dit is inderdaad écht vakwerk waar menig modelbouwer jaloers zou op zijn.
Mijn complimenten Beagle en als collega-botenbouwer buig ik voor jou mijn hoofd nederig in het zand.
Prachtig gedaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hanjos

Citaat
hanjos.
Dit is wel geen kit hoor.!!!!

Ik weet het! Dat bedoel ik, heel knap.
homeghost
Geplaatst: Za 21 05, 2005
 klasse hoor!

Wauw...
Corné
Geplaatst: Ma 23 05, 2005

Hé Beagle,
Respect!
Hoe ben je aan die uitgebreide bouwtekening van die sloep gekomen? Heb je die opgevraagd bij een museum of historisch archief?

Peter

Schitterend !!! wat een vakmanschap!
echt prachtig sloepje beagle .

ga ik nu weer een sloepje maken ?
Deathtrap
Geplaatst: Ma 23 05, 2005 :

Jep heel erg mooi. Ik heb er helemaal niets op aan te merken. (ik heb dan ook helaas geen enkele kennis van dit soort modellen)
Hij mag zo in het museum

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: december 01, 2009, 22:37:39 pm »
Beagle

De tekening , het plan van deze sloep heb ik gekocht in het "Mystic Seaport museum" in New Bedford USA. Het bestaat uit 3 bladen. Het eerste blad is het lijnenplan. Het tweede blad is een doorsnede van de romp met de details ervan. Het derde blad is een tekening van het zeil. De toebehoren ( Zoals harpoenen, lansen, tonnen enz. + een kleine historische beschrijving komen uit het boek --> To Build a Whaleboat, historical Notes and a Modelmakers Guide. Uitgegeven door New Bedford Whaling Museum.

Voor de liefhebbers, er bestaat ook een kit van, maar die heb ik niet gekocht noch besteld.

Ik hou ervan van zulk schip volledig zelf te maken met de vrije keuze van de houtsoorten. Door gebruik te maken van fruitbomen hout of fineer krijg je een veel mooier schip of boot. Dan zijn de nerven van het hout een klein beetje op schaal.
Beagle
Geplaatst: Vr 27 05, 2005

Dank zij het forum , is er een goede oplossing gevonden voor het maken - Aanbrengen van de hoepels en de lijnen op de roeispanen.

Hoe eenvoudig een moeilijke taak kan zijn.

Ronald Kok

Mooi geworden hoor Beagle en vooral die biesjes zijn zo strak geschilderd 

Deathtrap

Nou dat is toch wel goed gelukt. Ik ben blij datwe je met onze tips hebben kunnen helpen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: december 01, 2009, 22:37:59 pm »
Beagle

Met een heel klein beetje geluk krijgen jullie vanavond de foto's te zien van het afgewerkte model ( Zonder zeil --> dat is voor volgende week  )
In ieder geval zal ik ook een foto nemen als het zeil eropstaat. die foto kan je dinsdag verwachten.
En woensdag is het dus de "Te waterlating"

Ronald Kok

beagle schreef:
En woensdag is het dus de "Te waterlating"
Mag ik langs komen met een teiltje water dan, en fles champagne
Ronald

Wasp

Ik ben helemaal geen boten fanaat,
Maar dit vind ik heel erg mooi en bovendien ontzettend knap
Heel veel respect.

Beagle
Dit is het dan. (Zonder zeil)

Ronald, de fles mag je meebrengen, Het tijltje water mag je in NL laten.
en nu vlug naar de avondschool.

fightingfalcon
Geplaatst: Vr 27 05, 2005 18:53

jeej wat een werk. Het ziet er echt met een woord schitterend uit. Helemaal van hout, hier heb ik echt respect voor dit is heel mooi gedaan!
Ik heb ook totaal niets met scheepvaart maar ik vind wel dat je een kunstwerk gemaakt heb. Al die tonnetjes en touwtjes... echt ontzettend leuk!

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #20 Gepost op: december 01, 2009, 22:38:23 pm »
Beagle
Geplaatst: Zo 29 05, 2005

Hoi.
haal de champi maar boven.
Hier het eindresultaat van mijn project.

Ronald Kok
Geplaatst: Zo 29 05, 2005
Prachtig geworden beagle

Ronald

Deathtrap
Geplaatst: Ma 30 05, 2005
Beagle je hebt hier een heel strak werkje afgeleverd. Ik ben geen schepen/boten fan, maar dit vind ik buitengewoon mooi.
Ga er maar lekker mee schitteren en geniet van het eindresultaat!
Arno

BertUS
Dit is echt een mooie sloep geworden, mijn complimenten en volledige adoratie
BertUSv(die vroeger nog wel eens boten bouwde, met name Baltimore clippers),

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: december 01, 2009, 22:38:38 pm »
Beagle

jongens.
bedankt voor de complimenten.
Verwacht nu niet dat ik morgen al met een nieuw project begin.
Eerst moet ik nu zorgen dat mijn draaibank en freesmachine in orde geraakt. Maar dat is dus geen project om hier op het forum te zetten.
De verlof periode, het mooie weer komt eraan. en dan moet ik zo nu en dan eens met de vrouw wat gaan wandelen.

Nu kan ik me rustig eens bezighouden met jullie kunstwerkjes te bekijken en de commentaren te lezen. En vooral wat te gaan oefenen met een airbrush
Corné

Hé Beagle,
Mooi eindresultaat.
Ik kan me trouwens niet voorstellen hoe het moet zijn geweest om walvisjager te zijn. Met zijn zessen op een vis jagen van ruim 15 meter, waarbij de sloep waar je in zit ook nog eens vol ligt met allemaal gereedschap waarmee je jezelf kan aderlaten.....

Eén opmerking:
Is het allemaal niet een beetje erg "clean"? Ik kan me voorstellen dat die sloep na het vangen van een walvis volledig onder het bloed en het pek zit. Met name het zeil zal al snel onder de vlekken zitten. (heb ik inmiddels gelezen en gehoord (thnx Ronald  )
Ik heb natuurlijk geen recht van spreken, want mijn model van de "Enterprise" is ook brandschoon.
Heb je daarnaast bewust gekozen voor de overwegend lichte houtkleuren, of werden deze sloepen vroeger voornamelijk van lichte (qua kleur) houtsoorten gemaakt?

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: december 01, 2009, 22:38:54 pm »
Beagle
He Corne, je hebt gelijk hoor! Die sloepen zullen er wel afgebeult uitgezien hebben. Bij aflevering van de scheepswerf waren ze steevast wit geschilderd. Aan boord werden ze dan, tijdens de heenreis, in de kleuren gezet van het schip. bv. de buitenkant in het lichtgroen. de bovenkant in het zwart. De binnenhuid in het grijs. maar dat is niet standaard, je kon alle soort kleuren tegenkomen, naargelang de smaak van de kapitein.
zoals hier bv.
FOTO
Dit is natuurlijk modelbouw, en als de "klant" een niet geschilderd model wil , dan bouw ik een niet geschilderd model
Een "niet geschilderd model" is trouwens moeilijker te maken, je kan niet iets bijplamuren, of een spleet opvullen met putty.  ieder fout die je maakt, blijft zichtbaar.

Je moet eens gaan kijken naar die oude "Admiraliteits" modellen van vroeger. Die waren steevast onbeschilderd. Toen maakte men een model om het aan de bouwheer te tonen hoe het schip er ging uitzien, en het model diende dan tevens als "Tekening" voor de werf. Zo kon iedereen zien hoe het moest gemaakt worden. ttz de hout verbindingen moesten zichtbaar blijven. Tekeningen - plans waren er toen niet en niet iedereen kon een Plan lezen

In die trent, die gedachtengang maak ik dan ook mijn schepen.
( Laat ons zeggen vers van de werf.). Uit ondervinding weet ik al dat de meeste mensen, die een scheepsmodel op hun kast- schouw, hall willen, niet houden van verweerde, vervuilde schepen. Ze hebben ze graag proper.

jaja, ik hoor Droop al afkomen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: december 01, 2009, 22:39:09 pm »
Beagle

Deze sloepen werden gemaakt van eikenhout en cederhout en gewoon dennenhout.
Daarom gebruik ik voor het nabootsen van de eik --> Tamme kastanje
Voor het nabootsen van ceder --> perelaar en voor het nabootsen van dennenhout --> ramin.
Dus de nerven van het hout zijn dan ook +/- op schaal.

homeghost

Nou,dat is fantastisch...een dikke 10 ervoor!!.
Daar heb ik respect voor,zeker omdat het geen kant en klare kit is.
Puik....
Als ik jou was,dan zou ik eens jouwn tekeningen en notities opsturen naar billing boats.Ik weet zeker dat ze hem dan misschien wel in productie nemen als kit.
Prima

Evert

Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Je sloep is fantastisch goed gelukt.
2. Ik heb er werkelijk geen snars verstand van.
3. Een combinatie van 1 en 2.
Ik ga voor optie 3.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: december 01, 2009, 22:39:24 pm »
Beagle

Home .
Er bestaat een kit van hoor :
new bedford

Maar ik ben nu eenmaal een "scratch builder" en kies graag mijn eigen houtsoorten. Dan vind ik het zonde van het geld om een kit te kopen als je weet dat je buiten het plan er niets van gaat gebruiken.
Noch het hout, noch de koordjes, noch de stof voor het zeil.

Ptér
Geplaatst: Zo 16 10, 2005

Godallemachtig.....wat een kunstwerk!!!!!
Heel erg mooi gemaakt.....respect!!!!!
Super!!
Wat zit ik dan te klooien met die albatros, maargoed...ik ben in de leer!!!

Grtz Erik