Auteur Topic: Walvissloep 1:16 ---> Voltooid  (gelezen 5889 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Walvissloep 1:16 ---> Voltooid
« Gepost op: december 01, 2009, 22:26:38 pm »
Hier ook terug een verslag uit vervlogen tijden. Ik zal eerst de teksten plaatsen en dan later de foto's. Die moeten nog terug uit het archief gezocht worden, verkleint, en opgeladen enz... dat vraagt ook even tijd.

verslag is een copy van wat ooit op modelbrouwers stond met de vragen van andere forum leden ertussen.

*********************************************************************************
Geplaatst: Wo 09 03
Dit is het eindresultaat van dit bouwverslag.

ik heb ook getracht sommige antwoorden van andere forumleden weer tegeven. ze staan tussen ster-lijntjes.
*********************************************************************************

Ik zal hier dan maar een draadje erover openen en mijn vorderingen hier neerpennen. hier kan ik ook gemakkelijker eventuele vragen beantwoorden.
Verwacht nu niet dat je hier in het begin veel vorderingen gaat zien.
Het maken van een huidplank bv. zowel aan BB en SB vraagt al een hele namiddag en een avond. Je moet daarin natuurlijk viermaal de droogtijd tellen van de houtlijm.
De boot is op schaal 1:16 wordt volledig vanuit scratch gebouwd en als hout wordt er tamme kastanje en perelaar gebruikt.

de spant mallen.

de blokvorm

nog de blokvorm

Boeg-kielbalk-roerkoning + enkele spanten ( onpare)

Afmeten van de spantlengte

de twee eerste stroken van de romp. ( dit is overnaads)

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re:Walvissloep 1:16
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2009, 22:26:53 pm »
Beagle
Geplaatst: Do 10 03, 2005

ik ben nu bezig aan de 4e huidgang zowel BB als SB.

Vroeger maakte ik al mijn huidgangen zelf. Ik zaagde ze uit een dikke plank fruitboomhout.
Maar met de steeds stijgende kost van dat soort hout en je verzaagd ervan nogal veel, ttz, je produceert veel zagemeel eer je een plankje hebt van 1,2 mm. dik ben ik nu overgestapt, als experiment op fineerhout.
Dat was vroeger ook al veel dikker. Onlangs kocht ik er nog, in de veronderstelling dat dat nog altijd 0,8 mm tot 1mm. dik was. Tot mijn grote verrassing was die perelaar fineer nog maar 0,55mm. dik. Daar zijn ook al besparingen bezig. Minder hout voor een duurdere prijs.

Voor de huidgangen maakt ik dus een soort laminaat uit twee lagen fineer.
zoals beloofd, hier twee foto's van de opbouw.

Hier zie je een detail foto van de huidplanken aan de boeg van de sloep

en hier een algemeen zicht van de werkzaamheden. Links op de bouwplank ligt de 4e huidplank klaar om op het model gelijmd te worden, bemerk dat er geenéén stukje recht aan is, alles is een kromme lijn.

Cornéé

Hé Beagle,
Het ziet er goed uit. Hoe zorg jij ervoor dat die touwen over je romp op de juiste plaats blijven en dat ze de huidplanken tegen de spanten aandrukken?
Reken jij die kromming van de plank al uit voordat je gaat buigen? Of is het materiaal zo buigzaam dat je niet van te voren hoeft te buigen en dus de kromming met behulp van passen en meten kunt maken?
Bij mijn eigen houten schip moest ik in ieder geval eerst buigen voordat ik de afschuining van de rechte latten kon bepalen. Dat was natuurlijk wel een ander materiaal en het was ook nog eens 2 mm dik.
Hmm...beetje veel vragen in 1 keer....maarja, het is dan ook zeer interessant.

Groeten, Cornéé
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2009, 22:27:13 pm »
Beagle

die touwen drukken niet de huidplanken tegen de spanten, Dat gebeurt door spieën die ik tussen de huidplanken en de koordjes plaats als ik lijm.
Ja als ik begin met een spanten tekening, dan trek ik daar de dikte van de huidplanken vanaf als ook de dikte van de spanten. Met die gegevens teken ik dan een nieuw spanten tekening. Maak daar kartonnen malletjes mee en maak dan de bouw vorm uit vol hout.

De spanten die je hier ziet zijn 1,3 mm. dik gemaakt uit kerselaar en worden eerst een half uurtje geweekt in water met een flinke scheut amoniak erin. Het water is initieel wel verwarmd; op 60 °.
Dan plooi ik de spanten over de romp en zet ze vast met spelden. Dat geheel laat ik dan drogen.
Is het droog. dan ga ik spant per spant lijmen aan de onderkant van de houten mal en hou ze aan de kielbalk recht met spelden.
de volgende operatie is de kielbalk of de binnenkiel, naar het geval op de spanten lijmen. Dan gebruik ik ook al die koordjes met spieën als klemmiddel.
Daarna is het twee per twee de huidplanken maken, in dit geval uit een laminaat van twee lagen fineer. Ik zorg wel dat het zichtbare gedeelte van de planken, in dit geval 8 gelijkmatig verdeeld is over de volle lengte per spant. is het overnaads dan voeg ik bij diue deel lengte 2mm. aan toe voor de breedte van de huidplank te bekomen.

dit is wel snel getypt. mocht het niet duidelijk zijn, dan wil ik het nog wel wat beter uitleggen. Maar zoiets in woorden uitleggen is niet zo eenvoudig voor mij. ik ben zo geen schrijver, eerder een doener.

Cornéé

Aha, dat is dus eigenlijk dezelfde methode als die ik toegepast hebt. Als ik hout moet buigen dan laat ik het inderdaad eerst goed nat worden, en dan in de juiste vorm fixeren op een plank, met behulp van spijkers die in de juiste kromming van de romp staan.
Vervolgens zet ik de verfafbrander op stand 1 om het geheel te drogen. Vervolgens is het passen en vijlen totdat hij netjes past en er geen kieren meer tussen de planken zitten.
Je bouwmethode is in ieder geval duidelijk. Het is wel fijn dat door de grote hoogte van de huidplanken er een groot stuk van je romp in 1 keer bekleed wordt.
Bedankt voor je toelichting. Ik kijk uit naar de volgende foto's.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2009, 22:30:28 pm »
Beagle

graag gedaan hoor. ik ben al blij dat mijn gebrekkige uitleg toch duidelijk was.
heb je nog vragen over houten historsiche schepen en sloepen: stel ze maar gerust, maar dan in een nieuwe topic, laten we het hier bij de walvis sloep houden.

de verfbrander, gebruik ik hier niet, dat doe ik enkel met hout dat zou verkleuren door de amoniak , zoals eik.
en dan wordt het niet geplooid op de mal waar het schip word gebouwd maar los.
Droopy'ke
Do 10 03, 2005 20:54

Citaat
De spanten die je hier ziet zijn 1,3 mm. dik gemaakt uit kerselaar en worden eerst een half uurtje geweekt in water met een flinke scheut amoniak erin.[-quote]
't Is misschien een stomme vraag maar "waarom ammoniak in het water?"

@ droop

Dan gaan we even heel technisch worden.
Hout bestaat uit cellulose wanden met daartussen, altijd water.
zelfs als het al jaren droog is, is er nog altijd vocht binnen in in de cellen.
met amoniak , als je het voldoende laat indringen in je hout, maak je dus de cellulose cellen iets wak, soepel. je geraakt met een korte tijd van onderdompeling wel niet in de kern van het hout maar je maakt in ieder geval de oppervlakte cellen wel soepeler. je verminderd dus de oppervlakte spanning van je hout, als ik het zo mag stellen. je kan het dus verder plooien dan met het weken in gewoon water zonder dat de cellen zich loskoppelen en je hout dus zal scheuren.

wat in het geval van zo'n sloep wel nodig is bij de plooing tegen de kielbalk zeker dicht bij de boeg en het hek.
Lukt het niet in een keer van een hoek te maken van bv. 30 ° als binnenhoek, dan moet je het zelfs wel in meerdere keren doen.
Korter dan 30° ben ik nog nooit geraakt!!!! dan splitst het hout onvermijdelijk . maar 30° is bijna op zich zelf geplooid ook. maar dat kan je dan ook alllen met traag groeiend hout zoals bij fruitbomen. met gewone "den" of "eik" moet je dat niet proberen.
Droopy'ke
Geplaatst: Do 10 03, 2005 20:08    Onderwerp:

Hey Beagle,

Dat is nu eens een antwoord waar we met ons allen iets aan hebben.
Dit is nogmaals het bewijs dat men nooit te oud is om iets bij te leren.

Met dank.
Gewo
Potverdikke Beagle bedankt voor dit 'wel technische' antwoord helaas te laat voor mijn skutsje maar zeer zeker voor een volgend project.

PS bemerk dat hier voor de eerste keer een verwijzing naar amoniak in water werd gegeven voor het plooien van latjes. Sindsdien leid dat een eigen leven op internet !!  ::)

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2009, 22:30:52 pm »
Beagle
Geplaatst: Vr 11 03, 2005

he jongens,   
ZO zou de sloep er moeten uitzien.  © fineartmodels
Bij mij niet geschilderd maar helemaal gevernist.!!

Als ik de prijs bekijk die ze er voor vragen,  dan vind ik het wel heel spijtig dat ze zich niet aan de historische bouw hebben gehouden.
Normaal, volgens de gegevens van het museum van Bedford, die ik heb, met foto's van "The reel thing" is de romp gladgeboord ipv overnaads. Enkel de eerste strook en de 7ste en 8ste huisplanken waren overnaads.
Moet je ook eens kijken naar de zeiltjes. dat is gewoon een lap stof rond de mast gedraaid.
Ronald Kok
Geplaatst: Vr 11 03, 2005

Dat is dan weer zonde he als ze zich niet goed aan het origineel houden
Trouwens ik heb daar wel een leuk bootje voor m`n eigen gevonden
De Bismarck, niet te duur en ook niet te groot
Alleen jammer dat ze het dek in een kleur hout hebben gehouden bahbah

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2009, 22:31:11 pm »
Beagle

nog wat verder met het bouwverslag.
nu gaan we de 5e huidplank aanbrengen.
Daar we hier als huisplanken een laminaat gebruiken, kan ik ze niet in een water of stoombadje leggen om ze in vorm te plooien. De lijm van het laminaat zou lossen. We gebruiken dus een ander werkwijze.

Zoals je ziet houden we hier de juist gezaagde plank tegen de bouwmal. Op de grootspant raakt ze de vorige plank en aan de boeg zie je het verschil, ttz, een open gat. nu gaan we deze plank afschrijven. met een ander dun plankje, op de maat van het dgat aan de boeg, gaan we op iedere spant een lijntje zetten. Daarna gaan we al die punten met een vloeiende lijn verbinden.
Eerst snijden we met een breekmes, volgens de nerf van het hout zo dicht mogelijk langs de lijn het overtollig hout weg.

Zoals je ziet past het al aardig.
nu komt het op bijwerken op aan; Dat doe ik met schuurblokjes met schuurpapier van nr 100. De afwerking is met schuurpapier nr 150.

Eens deze plank passend, lijm ik ze met rubbercement op een tweede plank. dan heb ik mooi de vorm over te nemen.
De beide planken worden dan van breedte geschuurd met de haakse schuurmachine.
daarna wordt de 5e plank aan het model bevestigd.

De ander kant dat is dan weer een werkje voor volgende maandag. Morgen werk ik er niet aan verder, maar ga me even wagen in zeeland.  Mijn automatische airbrush compressor gaan halen die ik gekocht heb.
Homeghost

Wauw....ik vind dat zeer leerzaam...
Ik heb heel vroeger eens een vliegtuig(rc) gebouwd waar het bovengedeelte van een stuk balsaplaat ook zover gebogen moest worden over een ronde vorm.

Dit lijkt erop, alleen wist ik nog niet dat je met ammoniak hout beter kon buigen om een kromme lijn. Zo leer ik weer eens wat!.
Ik ben toen deze plaat gaan stomen
Prima jouw kennisoverdracht!...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2009, 22:31:47 pm »
hello, de acht huidplanken staan erop.

Als de lijm droog is moet ik nog gaan schuren en het in de porienvuller zetten.
Zodra dat gedaan is, krijgen jullie weer een foto'ke van de vorderingen.
Woensdag is het de te waterlating, dan gaat het model van de bouwmal. (Ja er is geen emoticon vvan een feestje, anders had ik jullie daar op getracteerd. Mss een idee voor de webmaster.??)

Woensdag, dan komt de grote verrassing of teleurstelling. --> hoeveel druppels lijm zijn er aan de binnenkant zichtbaar ????
Ik zal jullie daar ook een foto'ke van geven.

Geplaatst: Di 22 03, 2005

Ronald Kok

Beagle wat is dat nou precies porien vuller, want als ik naar het model kijkt glimt hij lekker

Ronald

Cornéé

Oeeiii.... zo glad als een babyhuidje!
Geweldig, ben benieuwd naar het aankleden van deze sloep.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2009, 22:32:30 pm »
Beagle

he Ronald, hoe zeggen ze dat in in NL. porienvuller ???

Ik zal het trachten te omschrijven.

Als je blank hout hebt, en je wil dat later gaan vernissen dan zet je als eerste laag een "porienvuller" het is een kleurloos goedje op cellulose basis. De bedoeling is een soort sealing te leggen. iets dat de porien van het hout dicht. Daarna kan je het hout nog even opslissen om de opstaande mininuscule houtnerven, die door het vocht rechtkomen, te verwijderen. Normaal is het dan de bedoeling dat je er enkele lagen vernis op zet.

En dat goedje haal je gewoon in de verfhandel.
En zeg mij dan eens hoe ze dat bij onze noorderburen noemen. ??
En het blinkt nog mooi op de foto, omdat ik die geneomen heb , vlak nadat ik geschilderd heb en de laag nog nat was.

Ronald Kok
Geplaatst: Wo 23 03, 2005 00:33    Onderwerp:

Aha ik nu snap ik het wat het is, en hoe het hier heet geen idee??????????
Ik ben zelf schilder geweest en als we hardhouten deuren moesten vernissen die ook nog zo glad als een aal moesten worden dan deden we eerst de deur met onverdunde vernis schilderen, dan even een half uurtje of langer wachten en dan met een plamuur mes als het ware de deur plamuren met de vernis laag die je erop had geschilderd.

Effect was dus ook dat je de nerf compleet dichtt zette en als alles droog is een waterproof schuur[parpiertje over de deur en daarna af vernissen, resultaat een deur zo glad als een glasplaat

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2009, 22:32:47 pm »
Beagle
Geplaatst: Wo 23 03, 2005 23:48 
Ik had het beloofd dat het het vandaag de tewaterlating was
Hier het model zoals het juist van de bouwmal komt.

Zicht op de zwaardkast.

Zicht op de zijkant met het zwaard.

Nu moeten we natuurlijk nog beginnen aan de binnenkant
Homeghost.
Geplaatst: Wo 23 03, 2005 23:52 

Porienvuller is ook in NL de gewone naam ervoor.
Ik heb het vroeger ook gebruikt,toen ik nog aan modelzweefvliegen deed.
Daarna kon ik dan mooier en beter de romp painten.
Het voorkomt gewoon dat al het verf meteen in het hout trekt,zodat je heel veel lagen(is gewicht)moet aanbrengen.
Natuurlijk is tussendoor schuren een must.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2009, 22:33:09 pm »
Beagle
Geplaatst: Zo 10 04, 2005

Ik kreeg die vloersteuntjes maar niet recht en vlak. Gelukkig kwam de H.Geest  met een goed idee. Waarom geen vals vloertje maken waarop je dan de steuntjes mooi vlak en recht= evenwijdig aan de waterlijn kunt opleggen en ze zo dan lijmen.

hier zie je hoe ik het opgelost heb. met behulp van een klein rechtstaand balkje en twee kleine lijmknechten om de valse vloer even goed aan te drukken tegen de kielbalk.

Zo ziet het er dan uit als al de steuntjes zijn verlijmd en de valse vloer verwijderd is.

en hier het eindresultaat de losse vloertjes liggen op hun vloersteunen zowel in het voorschip als in het achterschip.

Ronald Kok

Ik blijf dat Belgische taaltje echt leuk vinden hoor
Lijmknechten en in het Nederlands houtklemmen en dan moet ik eerlijk toegeven dat jullie het meestal bij het rechte eind hebben wat betreft de benamingen
Ik blijf die sloep een intressant stukje werk vinden Beagle.

Droopy'ke

Hier is een professional aan het werk!

Deathtrap

het is dat ik daar een kopspeld in het bootje zie, anders dacht ik dat mijn buurtman een 1:1 sloep er bij aan het bouwen was. Ziet er echt wel realistisch uit.
homeghost

Wauw.............ik kan het hout ruiken...
Heerlijke kit ben je me daar aant bouwen!.
Ziet er goed uit!...
Zeer goed opgelost met dat "valse vloertje".
Maar toegegeven...........jij bouwt ook lekker vlug.
Ik heb vroeger nooit dat tempo gehaald waar jij mee bouwt.
Prima!....
Maar ja.....in mijn tijd(pfffff  )stoomden we nog de huidbekledingen.
Prachtig hoe je te werk gaat...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: december 01, 2009, 22:33:30 pm »
Beagle
Geplaatst: Ma 11 04, 2005 17:02    Onderwerp:

he @Homegost. Dat is geen kit hoor. niet is voorgezaagd enz..
Ik ben enkel vanuit een plan aan het bouwen. Al de lange planken worden gesneden uit een laminaat van twee lagen perelaar fineer.
ik moet alles zelf zagen, snijden ....
Waar op het echte schip Eikenhout was gebruikt, doe ik in kastanje, wat in cederhout was word uitgevoerd in perelaar en wat gewoon dennenhout was, wordt gemaakt uit Ramin.
En zo snel is het nu ook niet. Enkel twee plankjes /dag. eentje aan stuurboord en eentje aan bakboord. dit doe ik tegelijk of zo snel mogelijk achter elkaar om het kromtrekken van de romp te vermijden.
Evert
Geplaatst: Ma 11 04, 2005 17:43    Onderwerp:

Hoe dan ook, je maakt er wel iets moois van. En is het misschien een idee om eens de Mosquito op schaal na te maken?
Die was in het echt ook van hout en volgens mij zo'n beetje het enige houten toestel uit WO-II.
Beagle
Geplaatst: Zo 17 04, 2005

hello.
Tussen de ander bezigheden door, zoals familie feestjes enz. heb ik toch nog wat tijd gevonden om aan de sloep verder te werken.
Hier zie je dat het binnenste potdeksel ( Die lange lat aan de bovenkant) al in de sloep is gelijmd. Het buitenste potdeksel is gestoomd en staat te drogen.

Hier zie je hoe ik dunne latjes van 1mm. stoom en plooi en laat drogen. Later gaan deze latjes de bovenkant vormen van het potdeksel.

@ Ronald -->die naam = "Potdeksel" is geen belgisch of vlaamse uitvinding maar stamt nog uit de Noordnederlanse tijd Van Willem III en de VOC. of moet ik zeggen "Hollandse" tijd
The Wasp
Geplaatst: Zo 17 04, 2005

Kiik, dit vind ik nu superknap. Een prachtige sloep bouwen alleen vanaf een plan. De onderdelen zelf maken en dan zo'n mooi resultaat!
Hier heb ik dus heel veel respect voor!
Ik wens je heel veel voorspoed en succes!!!

Cornéé
Geplaatst: Ma 18 04, 2005

Hoi Beagle,
Voordat je de bovenzijde van het potdeksel aanbrengt moet je zeker eerst de overtollige stukken spantbeen (die boven de huid uitsteken) verwijderen?
Of moet je nog meer huid aanbrengen?
Ik heb trouwens eerst op je site gekeken voor het antwoord op de volgende vraag, maar ik kan het niet vinden (misschien ben ik gewoon scheel  ).
Hoeveel doften zitten er eigenlijk in zo'n sloep?
Op het plaatje op je site zie ik 5 man achter elkaar zitten, maar dan heb je dus aan de ene zijde van de sloep 2 riemen en aan de andere zijde 3. Moet dan de roerganger niet constant corrigeren, of voorkwam het zwaard dit?

Het wordt in ieder geval al een geweldig strak stukje werk.
De toekomstige eigenaar (of ben je dat zelf?) kan het met trots gaan tonen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #11 Gepost op: december 01, 2009, 22:34:01 pm »
Beagle
Geplaatst: Ma 18 04, 2005

Dat heb je mooi gezien. Idd. de bovenkanten van de spanten worden afgeknipt met een kniptangetje zodra de het binnenste potdeksel goed gedroogd is (de lijm) . Dan worden ze met een klein schuurblokje glad geschuurd met de buitenste huidplank en het binnenste potdeksel. Daarna komt dan eerst het bovenste optdeksel. De buitenste potdeksel moet dan weer gladboordig zijn met het bovenste pot deksel.
Op je ander vraag heb ik geen direct pasklaar antwoord. Er zijn 5 doften en aan stuurboord zijn er 3 steunen voor de roeispanen en maar twee aan bakboord. Nu had ik ergens gelezen, dat de harpoenier ook een roeiriem had en mee roeide tot op het ultieme moment.
Maar dat deel van de uitrusting, roeiriemen, mast, zeil, tonnen, kompas, speren, geweer, enz.. dat moet nog komen.
Aan het schip was een klassiek roer met een helmstok, maar dat gebruikte men enkel onder zeil. Werd de sloep geroeid dan gebruikte de stuurman rechtstaand een roeiriem als roer.
Tja, ikzelf heb hier niets van wat ik gemaakt heb. Alles verdwijnt hier uit huis, zodra het af is.

Beagle
Geplaatst: Di 26 04, 2005
hello folks.
het vervolg van het bouwverslag.
Nu zijn zowel de voorplecht als de achterplecht afgewerk. de buitenkant van de romp is nu klaar voor de finale schuurlaag om dan 3 lagen vernis er op te spuiten.
Daarna begint het werk aan de binnenkant. alle kleine stukjes maken erop $lijmen en dan in 3 lagen matte venis te spuiten.
Daarna komen dan de doften aan de beurt.
maar dat is allemaal voer voor een volgend berichtje.

Ronald Kok
Geplaatst: Di 26 04, 2005

Tja word eentonig om te zeggen, maar het ziet er schitterend uit ik doe je het in elk geval niet na.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: december 01, 2009, 22:34:19 pm »
Beagle
Geplaatst: Zo 08 05, 2005

Hier de achterplecht/ met rechts de steun voor de roerriem. in het midden de klamp voor het touwtje dat de roeiriem vastzet , Het oog om de boot te lichten en de vaste kaapstander waarrond de harpoenlijn liep. Later moet er vlakbij nog een puts komen om de manilla lijn te koelen bij het uitlopen.

Hier de harponier plecht met de beretanden, het oog om de boot te lichten de twee kaken waar de harpoenlijn moet doorlopen

Aan het voorplecht met de beretand ( Diende om de harpoenlijn tegen te houden, mocht de lijn loskomen en belet dat de walvis de boot zou omtrekken -Dwarsliggen) Je ziet ook de blokken voor de steunen van de dolijzers voor de roeispanen en dat klein blokje achter de beretand dient om een harpoen steun in te zetten.

De binnenkant is nu gedaan, nu rest me nog de doften te plaatsen. maar dat is voor de volgende sessie.
Ronald Kok
Geplaatst: Zo 08 05, 2005

Dat word een hele mooie sloep Beagle.
Hij gaat nu zeker opschieten denk ik?? harpoenen roeispanen enzo meoten zeker nog gemaakt worden denk ik?
Droopy'ke
Geplaatst: Ma 09 05, 2005

De sloep ziet er inderdaad prachtig uit. Net echt.
Wel niet op walvissen gaan jagen hoor.

The Wasp

Mooi hoor Beagle!
Hoewel het niet mijn modellen zijn, heb ik hier toch heel veel waardering voor.
Ik zou b.v. van jouw hand wel eens een mooie schoener willen zien t.z.t.

Deathtrap

De sloep wordt echt mooi. Soms sta ik bijna te twijfelen of ik niet naar een 1:1 model sta te kijken.
Cornéé

Hoi Beagle,
Het ziet er behoorlijk strak uit en het feit dat de sloep volledig scratchbuild is blijf ik knap vinden. Is hij nu eigenlijk al in de lak gezet aan de binnenzijde? Of komt er helemaal geen vernis aan de binnenzijde?
Ik heb trouwens ook een vraagje over die harpoenlijn. Je schrijft dat hij op de achterplecht om de kaapstander liep. Maar is het nu zo dat de harpoenlijn vanaf de achterplecht door het midden van de sloep naar de voorplecht loopt om daar tussen de kaken door het water in te gaan?
Hadden de roeiers op deze manier niet een gevaarlijk baantje?

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: december 01, 2009, 22:34:40 pm »
Beagle

Even wat antwoorden, uitleg geven
Ja er moeten nog harpoenen, roeiriemen, roer, roerriem, vaatjes, hoosvaatjes enz. gemaakt worden. Dus af is het nog niet. Maar de tijd begint te dringen. Ik had hem graag af tegen het einde van de maand.

Neen Deathtrap schaal 1:1 is het niet 1:16 is het wel.

De binnenkant heeft twee lagen "Windsor & Newton Acrylic matt- varnish" gekregen met de airbrush ( 1/4 Verdunt)
Dan de harpoenlijn. Die ligt normaal mooi opgerold in een houten vaatje tussen de doften. Van dat vaatje gaat de lijn naar die kaapstander, word daar 2 maal rondgeslagen en loopt dan over de doften naar de voorkant. Op het voordek zie je nog twee gaten, daar komt normaal nog een koord over/in. die de harpoenlijn moet tegenhouden voor het opwippen.
En ik veronderstel dat Walvis jagen geen gemakkelijk, maar gevaarlijk baantje was. als je ziet wat er allemaal in die slope moet zitten, liggen, staan vraag ik me soms af waar de bemanning nog kon zitten en plaats vond voor hun benen.

Corné

Die walvisvaarders waren eigenlijk een stel bikkels. Met zijn zessen in een sloep en dan maar proberen om een vis te vangen die groter is dan het bootje waar jij je in bevindt....
Bedankt voor de uitleg Beagle.

Groeten, Corné
Beagle
plaatst: Do 12 05, 2005

Stilletjes aan komt het einde in zicht.
Dat hoop ik toch. binnen twee weken moet ik de sloep opleveren.
Dit wil ik jullie niet onthouden.
zicht op de sloep met de roeispanen, de harpoenen, de lansen, de steekmessen , het roer.
Om een idee te geven van de groote heb ik er een normale Ballpen bijgedaan

en hier een iets betere detail van de doften.

homeghost
Geplaatst: Do 12 05, 2005

Knappe prestatie....
Niets voor jou....vliegtuigen?.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2009, 22:34:55 pm »
Beagle
plaatst: Do 12 05, 2005

Homie !!!
Vl.... ????? zoals Roland soms zegt.

neen .... Niets voor mij, maar als je wil wil ik wel jury spelen op de contest.

Ik hou het bij water en nu en dan de grond. ttz een tankje een willy's, nu en dan, als er niets op de helling staat.
Ik moet hier nog altijd mijn Phersing op 1:16 afwerken.

Cornée
Geplaatst: Vr 13 05, 2005

Hé Beagle,
Het blijft een mooi vaartuig. Ik zit me alleen een aantal dingen af te vragen:
1. Heeft zo'n sloep ook een zeil aan boord, of heeft de mast een ander doel?
2. Waarom zitten er op de tweede doft vanaf de voorplecht geen latjes(?) op de plek waar geen roeier komt te zitten?
3. Ga je ook nog dollen maken voor de riemen?
4. Ik neem aan dat je die roeispanen nog van een blad gaat voorzien, oftewel dat gedeelte wat je nu nog als rondhout hebt gelaten nog moet bewerken?
5. Waar zijn je vloertjes gebleven die aan de voor en achterzijde lagen?

Hier is overigens geen kritiek bij te bedenken..... misschien wel door de echte scheepsmodellen bouwer (Antonio Mendez bijvoorbeeld) .... maar in ieder geval niet door mij.....

PS: Weet je al wat je volgende project wordt?

Grtz Erik