Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74608 keer)

pauwels

• Gast
Re:'88'
« Reactie #15 Gepost op: december 06, 2009, 13:40:39 pm »
Omdat er geen beschrijvingen zijn van een achterspant moet ik zelf wat proberen te fabriceren, beetje passen en meten, en dan kom je al een heel eind. Een ding is zeker, hij moet kleiner zijn dan het middenspant en groter dan het achterspant, en als je daar een tekeningetje van maakt moet het ongeveer lukken

.

pauwels

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: december 06, 2009, 13:41:17 pm »
Ik heb vandaag een stuk overloopdek gemaakt om te kijken of ik wel goed zit met alle hoogten die ik hebben moet voor het vervolg later, even een probeersel goed nederlands?

De watergang is verzonken in de dekbalken

pauwels

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2009, 13:42:51 pm »

pauwels

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2009, 13:43:55 pm »
Aankomende week zal ik proberen een voorspant te brouwen, het moet ongeveer gelijk van vorm zijn als het middenspant alleen iets kleiner, en daarna kunnen de centlatten en de scheerstrook geplaatst worden, ik zit er ook aan te denken om in plaats van de scheerstrook, de berghouten te plaatsen, voor wat de vorm daarin betreft blijft dat gelijk volgens mij.

pauwels

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 06, 2009, 13:44:56 pm »
Voorspant brouwen

Dit is echt brouwen, wat verwarrend is dit, allerlei informatie over een voorspant, maar ook weer niet, help.
Ik heb eerst maar de scheerstrook getekend op de bouwplank, want ik moet immers weten wat mijn breedte moet zijn op scheerstrookhoogte, dat is volgens mij de basis, dat kan ik alvast op tekening zetten

Ik heb eerst het boek van A.J.Hoving en A.A.Lemmers ‘in tekening gebracht’ gelezen, en daar staat hoe de scheepsbouwmeesters Pieter van Zwijndregt (1658-1719) en Paulus van Zwijndregt (1681-1764) een voorspant ontwierpen, daarbij gebruikten ze de tekening van het grootspant als basis, om daar het voorspant uit te halen, ik laat de sinussen en triangels maar achterwege want daar snap ik echt niets van, ook de risingline van Deane gaat mijn pet te boven. Ook wordt vermeld door A.J.Hoving dat er in de tijd van de Zwijndregts en de voorgaande eeuw niet veel veranderd is ten aanzien van de spantenbouw, dus ik kan aannemen dat de vorm van de spant ook voor mijn schip acceptabel is.

Dit is een mooie vorm van de spant, vind ik,
Ik ben ook even gaan kijken in Groningen, waar de Friesland staat bij modelbouwzaak Krikke en in het Groninger museum waar ook het type schip staat, genoeg referenties dus.

Maar nu komt het dilemma, ik heb gelezen dat de voorspant een verkleinde vorm van het grootspant is, en jawel hier een foto

dus de verwarring is compleet, ik heb mijn valiumlikblokje weer van zolder gehaald en ben het rustig aan het uitzoeken wat wel en wat niet kan.

Dit type

of dit type

ik ben met het eerste model verder gegaan,kweet niet waarom, maar toch gedaan.

Stukje karton gepakt en daarna uittekenen en kopiëren 

nou, daar staat hij dan, het heeft een tijdje geduurd, maar dan heb je ook wat.

Deze week de centlatten en de rest van het schip  :D

pauwels

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: december 06, 2009, 13:47:06 pm »

ik zie bij sommige schepen toch een soort deuk of scherpere rand en dat ontstaat op deze foto niet

vandaag even een doos om de boot gebrouwd, niet voor het stof , maar meer voor het verplaatsen.

.

kijk, dit bedoel ik met de deuk die onstaat als je de scherpe  spant gebruikt, en dat is best wel bruikbaar denk ik. Van IJk beschrijft het niet zo, maar goed we gaan gewoon verder met kijken en lezen, en een proefstukje maken van de boeg.

pauwels

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: december 06, 2009, 13:48:18 pm »
@shipbuilder; Van het Spaans of Portugees wat in  het boek staat, snap ik inderdaad geen jota van, het is dan ook meer een plaatjesboek voor mij. Het aanbod wordt gewaardeerd, en zal er aan denken als ik het boek doorkijk.

Ik ben begonnen met de centlatten te plaatsen, waardoor de vorm van het schip aardig tevoorschijn komt.

Het zouden 11 centlatten moeten zijn, ik heb er een stuk of 8 geplaatst aan elke kant

pauwels

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 06, 2009, 14:03:53 pm »
alleen de draaispanten moet ik nog gedeeltelijk maken. Het gaat er mij alleen om, om een bevestigingspunt te creëren, en vandaaruit de centen gelijkmatig en zonder torderen naar achter te laten lopen, zodat elke centlat een nagenoeg gelijke bolling-ronding geeft, vanaf het voorste spant van oprichting naar achteren en dat is toch al moeilijk te verwezenlijken omdat niet elk latje gelijk van sterkte is, en dus een andere ronding geeft 

Dat de centen in een punt naar elkaar toekomen is niet met opzet, maar het komt zo uit, als je de centen spanningsloos wil leggen
De bedoeling is om de spanten in de korf te leggen en later, als alle spanten geplaatst zijn de centlatten eraf te schuren en de planken te plaatsen

Nu volgt het hout zijn natuurlijke weg, en geeft volgens mij de loop van de beplanking weer die er later op gemonteerd word, met in het achterhoofd de moeilijkheden die het geven zal.

Het is misschien niet de gebruikelijke wijze om het zo te doen, maar geeft wel het mooiste en beste resultaat in dit geval.

Al met al, ik denk dat ik er niet veel mee opschiet als ik het systeem van het monteren van de centlatten verander, ik krijg er geen ander model door.

pauwels

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 06, 2009, 14:05:10 pm »

Ik had geschreven dat alles definitief bevestigd was, en dat ik door kon gaan met het invullen van de spanten, zij het niet dat, in mijn belevenis, de achterste spant van oprichting niet helemaal in de juiste vorm en afmeting heeft. Dit heeft te maken met het bovenstaande stukje tekst van Cornelis op blz. 77. Ik heb de tekst voorheen links laten liggen, en het fabriceren van een achterspant bleef een grijs gebied. Er werd gezegd, ‘de vorm van het spant wordt op het oog van de brouwer gebouwd’, en dat heb ik dus gedaan. Maar als je er een beetje in de tekst  verdiept dan komt er een hele andere spant uit

De achterste spant van oprichting staat in relatie met het voorspant
De afmetingen van het voorspant worden op de scheerstrook en op 7 voet hoogte vanaf de kiel gemeten.

De afmeting op 7 voet moet worden overgebracht op het achterspant + de stuurlast, dus in mijn geval 8’5”.

In mijn geval wordt dat;

Voorspant wijd op de strook      109mm.
Achterspant wijd op de strook     93mm
Verschil is                                    16mm.

Voorspant op 7’ wijd                  91mm.
Bovenstaande verschil                16
Verschil is                                   75mm.

7’hoogte   22,5
stuurlast is                                  4,8mm.
totaal   27,3mm.

Op een hoogte vanaf de kiel 27,3mm. moet het achterspant een afmeting van 75mm. hebben.
En het spant word aan de val gelijk, dus 22’uit de achtersteven geplaatst
Op deze manier word de stuurlast overal in meegenomen, wel belangrijk dus.

Dus het slopen van het achterspant kan beginnen, en een nieuwe moet worden geplaast, weer een onderdeel dat bij de schroot kan

pauwels

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: december 06, 2009, 14:06:44 pm »

Dit is het nieuwe spant,(is het nu , de spant of het spant? ), en de bolling die daaruit ontstaat

De romp is nu meer in verhouding met elkaar, vind ik.

Het stukje wat Hoving schrijft ,is waar, en toepasbaar op dit schip, het stokje wat ik gemaakt heb past nagenoeg overal als je het plaatst op de kim van het schip, alles heeft dezelfde ronding.

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: december 06, 2009, 17:10:27 pm »
Gewoonweg prachtig werk.

Ik leer hier veel uit ,vooral de benamingen van alles.

Misschien ook eens de uren bijhouden per onderdeel dat je maakt en in het totaal.Ik denk dat iedereen(jezelf inbegrepen) daar eens van achterover valt.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: december 06, 2009, 17:49:44 pm »
Henk, waar heb je die kit gekocht? Die wil ook wel  ;D ;D ;D

Ik zou toch eens een boek gaan schrijven als ik jou was.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #27 Gepost op: december 06, 2009, 18:10:57 pm »
Henk om van te watertanden, ook zeer leerzaam centlatten gebruiken om fouten in beschrijving op te sporen .

Groetjes

René

Offline luc

• Officier
« Reactie #28 Gepost op: december 06, 2009, 18:43:43 pm »
Citaat
Ik zou toch eens een boek gaan schrijven als ik jou was.

De boek is reeds geschreven.

Nu nog een monographie uitbrengen.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: december 07, 2009, 06:55:45 am »
De Titel =  "Witsen & Van YK & Hoving & Kamer & Winter Open gesteld."
Mocht je het boek schrijven;; ik teken in voor een gesigneerd exemplaar.

Je doet me toch telkens verbaast staan  wat je tot nu hebt bereikt.
Ga je het model nu zo laten of komt er nog een ander bouwphase bij te pas....  bv; een deel van de beplanking ??

Toch zou ik nu eens graag zien hoe je de plankjes zaagt, schaaft; de verbindingen zaagt of snijd,enz...  kortom laat ons nu eens achter de schermen kijken naar het "Hoe maak ik het "
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik