Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74436 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #585 Gepost op: april 28, 2017, 16:32:25 pm »
Ah…. het was even zoeken, lees  (Nu snap ik ’t pas).

Deze regel van van Yk op blz. 105.r45. ‘’van de Knieen in het Galjoen’’

''Dese knien mogen vierkant, zo dik wesen, als de bovenste Regeling breed is, ter Plaatsen daar de knien varen moeten. Voorwaards worden de onder-Einden op de onderste Legger, maar, agterwaards aan Balkjes, die over dwers tusschen de onderste Regelingen in leggen vast gemaakt.''

En op deze manier wordt het galjoen van de Hollandse Tweedekker, waar de eerste twee knieën niet op de bovenste legger staan, ook wat duidelijker.

                                               

  Op deze manier ontstaat er ruimte voor de kabeltouwen van het anker en het toilet blijft ook redelijk schoon denk ik.
 :D

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #586 Gepost op: april 28, 2017, 16:36:11 pm »
Moet ik toch weer wat demonteren. maar ik ben op de goede weg. Witsen zegt dat de es en de bovenste legger elkaar 3 voet overlappen om een goede bevestiging te krijgen. Daar moet dus ook een knie op komen. even uitzoeken.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #587 Gepost op: april 28, 2017, 20:44:27 pm »
Op de tekeningen van van de Velde kun je ook zien dat de eerste knie of knieën aan de bovenste legger, bij een aantal schepen, ontbreken. Daarmee ontstaat er ook ruimte om een knie aan de bovenste legger en de steven te plaatsen om de grote stag erdoorheen te laten lopen.

     

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #588 Gepost op: april 30, 2017, 07:26:04 am »
Ik denk dat het zo bevestigd wordt aan de onderste twee regelingen.

       

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: 1:88
« Reactie #589 Gepost op: april 30, 2017, 09:48:35 am »
Dit moet je even uitleggen. Wat is wat?
Ab

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #590 Gepost op: april 30, 2017, 10:32:20 am »
Dit is een deel van de onderste regeling waaraan een dwarsbalk is bevestigd door middel van een knietje. Daar aan vast zit weer die ''zwevende knie''. De eerste twee knieën komen namelijk niet op de bovenste legger te staan. Dit is overigens niet bij alle schepen het geval maar zo beschrijft van Yk het in mijn beleving.



                                                     

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: 1:88
« Reactie #591 Gepost op: april 30, 2017, 11:42:14 am »
Ja, OK, nu zie ik het. Ik zag aan je tekening niet welk deel wat voorstelde. :oops: Of die horizontale balk met dat knietje echt nodig zijn, weet ik niet. Ik heb altijd galjoenen gemaakt met de achterste knieën niet doorlopend tot op de uitlegger, maar gewoon afgekort onder de onderste regeling. Het verband van het geheel is stevig genoeg om dat te kunnen doen. En zo wordt de ruimte voor de ankerkabel groot genoeg.
Maar leuk dat je er zo'n ingewikkeld werk van maakt. :P

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #592 Gepost op: mei 02, 2017, 17:04:19 pm »
even aan de gang met de bovenste regeling. :cry:

20.7.1

Blz. 105. Vande Regelingen.

De afmetingen van de bovenste Regelingen.

De bovenste regeling is net zo breed als het reehout de dikte is de helft daarvan.

Breedte reehout; de dikte van het reehout is een tiende deel minder als het bovenste berghout.

Het bovenste berghout is een tiende deel minder breed als het onderste berghout. De dikte ven het bovenste berghout is de halve breedte daarvan.

De afmetingen van het onderste berghout is; De breedte van het berghout is afhankelijk van de lengte van het schip. Voor iedere 100 voeten lengte van het schip Is het berghout 12 duimen breed. Voor iedere 10 voeten korter wordt er een halve duim afgehaald. Voor iedere 10 voeten langer dan 100 voeten komt er een halve duim bij. De dikte van het berghout is gelijk aan de halve breedte.

De maat van de bovenste regeling is ,
Schip 140 voet.
Breedte onderste berghout; 12 dm + 2 dm = 14 dm = 14 x 25,7 =  360 mm
breedte bovenste berghout; 360 – 36 = 324 mm.
Breedte reehout is; 324 – 32,4 = 291,6.
Breedte bovenste regeling is 291,6

291,6: 88 = 3,3 mm.
Deze breedte wordt gemeten naast de oorstut. Bij de es is het de helft minder.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #593 Gepost op: mei 06, 2017, 10:44:17 am »
Kleine update.



                                                                                 

                       

                                         

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: 1:88
« Reactie #594 Gepost op: mei 06, 2017, 11:42:46 am »
Mooi werk Henk,
Die es is zeker tijdelijk? Je kunt hem een heel eind in je leeuw verzinken, totdat de krul boven zijn kop uitkomt. Als ik me niet vergis staat ergens dat hij op 1 lijn moet komen te liggen met de poten en de neus van de leeuw.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #595 Gepost op: mei 06, 2017, 14:14:59 pm »
Hmm..  eigenlijk is de es wel definitief geplaatst maar het is een kleine moeite om het even te laten verzinken in de leeuw. Volgende week maar weer proberen. vanavond geen tijd en morgen ook de hele dag op pad  :D .

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 576
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #596 Gepost op: mei 06, 2017, 15:27:00 pm »
Het blijft een genot om je project te volgen.

 Dank je  Voor mij leerzaam en ik hoop voor anderen ook.

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #597 Gepost op: mei 12, 2017, 14:43:40 pm »
zeker wel  want dat had ik zelf nog niet gelezen  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself