Auteur Topic: 1:88  (gelezen 87656 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #585 Gepost op: april 28, 2017, 16:32:25 pm »
Ah…. het was even zoeken, lees  (Nu snap ik ’t pas).

Deze regel van van Yk op blz. 105.r45. ‘’van de Knieen in het Galjoen’’

''Dese knien mogen vierkant, zo dik wesen, als de bovenste Regeling breed is, ter Plaatsen daar de knien varen moeten. Voorwaards worden de onder-Einden op de onderste Legger, maar, agterwaards aan Balkjes, die over dwers tusschen de onderste Regelingen in leggen vast gemaakt.''

En op deze manier wordt het galjoen van de Hollandse Tweedekker, waar de eerste twee knieën niet op de bovenste legger staan, ook wat duidelijker.

                                               

  Op deze manier ontstaat er ruimte voor de kabeltouwen van het anker en het toilet blijft ook redelijk schoon denk ik.
 :D

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #586 Gepost op: april 28, 2017, 16:36:11 pm »
Moet ik toch weer wat demonteren. maar ik ben op de goede weg. Witsen zegt dat de es en de bovenste legger elkaar 3 voet overlappen om een goede bevestiging te krijgen. Daar moet dus ook een knie op komen. even uitzoeken.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #587 Gepost op: april 28, 2017, 20:44:27 pm »
Op de tekeningen van van de Velde kun je ook zien dat de eerste knie of knieën aan de bovenste legger, bij een aantal schepen, ontbreken. Daarmee ontstaat er ook ruimte om een knie aan de bovenste legger en de steven te plaatsen om de grote stag erdoorheen te laten lopen.

     

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #588 Gepost op: april 30, 2017, 07:26:04 am »
Ik denk dat het zo bevestigd wordt aan de onderste twee regelingen.

       

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 264
Re: 1:88
« Reactie #589 Gepost op: april 30, 2017, 09:48:35 am »
Dit moet je even uitleggen. Wat is wat?
Ab

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #590 Gepost op: april 30, 2017, 10:32:20 am »
Dit is een deel van de onderste regeling waaraan een dwarsbalk is bevestigd door middel van een knietje. Daar aan vast zit weer die ''zwevende knie''. De eerste twee knieën komen namelijk niet op de bovenste legger te staan. Dit is overigens niet bij alle schepen het geval maar zo beschrijft van Yk het in mijn beleving.



                                                     

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 264
Re: 1:88
« Reactie #591 Gepost op: april 30, 2017, 11:42:14 am »
Ja, OK, nu zie ik het. Ik zag aan je tekening niet welk deel wat voorstelde. :oops: Of die horizontale balk met dat knietje echt nodig zijn, weet ik niet. Ik heb altijd galjoenen gemaakt met de achterste knieën niet doorlopend tot op de uitlegger, maar gewoon afgekort onder de onderste regeling. Het verband van het geheel is stevig genoeg om dat te kunnen doen. En zo wordt de ruimte voor de ankerkabel groot genoeg.
Maar leuk dat je er zo'n ingewikkeld werk van maakt. :P

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #592 Gepost op: mei 02, 2017, 17:04:19 pm »
even aan de gang met de bovenste regeling. :cry:

20.7.1

Blz. 105. Vande Regelingen.

De afmetingen van de bovenste Regelingen.

De bovenste regeling is net zo breed als het reehout de dikte is de helft daarvan.

Breedte reehout; de dikte van het reehout is een tiende deel minder als het bovenste berghout.

Het bovenste berghout is een tiende deel minder breed als het onderste berghout. De dikte ven het bovenste berghout is de halve breedte daarvan.

De afmetingen van het onderste berghout is; De breedte van het berghout is afhankelijk van de lengte van het schip. Voor iedere 100 voeten lengte van het schip Is het berghout 12 duimen breed. Voor iedere 10 voeten korter wordt er een halve duim afgehaald. Voor iedere 10 voeten langer dan 100 voeten komt er een halve duim bij. De dikte van het berghout is gelijk aan de halve breedte.

De maat van de bovenste regeling is ,
Schip 140 voet.
Breedte onderste berghout; 12 dm + 2 dm = 14 dm = 14 x 25,7 =  360 mm
breedte bovenste berghout; 360 – 36 = 324 mm.
Breedte reehout is; 324 – 32,4 = 291,6.
Breedte bovenste regeling is 291,6

291,6: 88 = 3,3 mm.
Deze breedte wordt gemeten naast de oorstut. Bij de es is het de helft minder.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #593 Gepost op: mei 06, 2017, 10:44:17 am »
Kleine update.



                                                                                 

                       

                                         

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 264
Re: 1:88
« Reactie #594 Gepost op: mei 06, 2017, 11:42:46 am »
Mooi werk Henk,
Die es is zeker tijdelijk? Je kunt hem een heel eind in je leeuw verzinken, totdat de krul boven zijn kop uitkomt. Als ik me niet vergis staat ergens dat hij op 1 lijn moet komen te liggen met de poten en de neus van de leeuw.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #595 Gepost op: mei 06, 2017, 14:14:59 pm »
Hmm..  eigenlijk is de es wel definitief geplaatst maar het is een kleine moeite om het even te laten verzinken in de leeuw. Volgende week maar weer proberen. vanavond geen tijd en morgen ook de hele dag op pad  :D .

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #596 Gepost op: mei 06, 2017, 15:27:00 pm »
Het blijft een genot om je project te volgen.

 Dank je  Voor mij leerzaam en ik hoop voor anderen ook.

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.930
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #597 Gepost op: mei 12, 2017, 14:43:40 pm »
zeker wel  want dat had ik zelf nog niet gelezen  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #598 Gepost op: maart 13, 2018, 11:43:58 am »
Ik ben enthousiast begonnen aan het mastwerk van de ‘Friesland’ 1:75. Eenmaal begonnen aan de grotemast bedacht ik ‘waarom maak ik niet het mastwerk voor het schip de ‘’88’. Zo vang ik twee vliegen in een klap. Ik kan het mastwerk doen en de ‘88’ schiet dan ook een beetje op.

Offline pauwels

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #599 Gepost op: maart 13, 2018, 11:49:16 am »
Het mastwerk van de ‘88’.
Bij benadering.

                                   Masten

Grotemast lengte; 3x25v + (wijdte – 25v) (88 - 273,3 mm.)
Grote mast dikte; ¾ x wijdte van het schip in duimen. (88 - 7,6 mm.)
Toplengte; 1/10 lengte mast. (88 - 27,3 mm.)
Dikte top (hommer) is 1/5 minder dikte mast = (88 - 6,08 mm.) (tevens de dikte van de grote steng)
Fokkemast; alle afmetingen 1/10 van de grote mast.
Fokkemast lengte; (88 - 246 mm.)
Fokkemast dikte; (88 – 6,8 mm.)
Toplengte fokkemast; 1/10 lengte mast. (88 – 25 mm.)
Dikte top (hommer) is 1/5 minder (88 – 5,5 mm.) (tevens de dikte van de voorsteng)
Bezaanmast; blz 173. Lengte ¾ grote mast (88 – 205 mm.). Dikte 2/3 grote mast. (88 – 5 mm.)
Boegspriet; blz. 173. Lengte 3/7 scheepslengte. (88 – 193 mm.) of 3/8 scheepslengte (1697) (88 – 168 mm.)
Dikte tussen maat grote en fokkemast. (88 – 7,5 mm.) eerste deel binnen en buiten de steven gelijke dikte. Buiten de steven lengte delen door drie. Nok gedeelte is 1/2 minder dan op de steven. (88 – 4 mm.) Knie aan de boegspriet, iedere 10 voet lengte 1 voet. (88 – 17 mm.)

                                   Stengen

De lengte van de vierkante hieling van een steng wordt niet gegeven.
De diameter van de steng is gelijk aan de hommer van het onderliggende.
De top van de steng is 1/10 deel van de steng.
Grote steng; Lengte grote steng is gelijk aan 5/3 scheepswijdte. (88 – 187 mm.)
Diameter van de grote steng is gelijk aan dikte van de top van de grote mast (hommer) is 1/5 minder (88 - 6,08 mm)
Grote bramsteng; lengte ¾ scheepswijdte. (88 – 85 mm.)
Dikte 1/8 minder als onderliggende steng (grote steng) (88 – 5,3 mm.)
Voorsteng; lengte 9/10 van grote steng.(88 – 168 mm.)
Voorbramsteng; 1/6 korter dan grote bramsteng. (88 – 71mm.)
Kruissteng; 1/10 langer dan grote bramsteng. (88 – 94 mm.)
Blinde steng; lengte 5/6 van de voorbramsteng. (88 – 59 mm.)
dikte Iets dikker of gelijk aan voorbramsteng.

                                     Zalingen

Dwarszalingen die nooit een mars dragen moeten wat gebogen zijn (sieraad halve).

Zalingen grote mast; lengte langszaling 1/3 wijdte. (88 -37,5 mm.)
Per 6 voet geeft dikte van 5 duim.  (88 - 2,9 mm.)
Breedte = 4/5 dikte.  (88 - 2,3 mm.)
Dwarszaling; iets korter langszaling. (stel ik op 35mm.)
Breedte idem als  langszaling. (88- 2,3mm.)
Dikte ¼ minder. (88 - 1,7mm.)
Zalingen grote steng; idem als bezaanzalingen. (Zalingen bazaanmast; de helft als van de grote.) langszaling de helft als van de grote. (88 – 19 mm.).
Dikte langszaling 5 duim = 128 mm. (88 – 1,4 mm.).
Breedte 4/5 dikte = (88 – 1,16 mm.)
Dwarszaling iets korter dan langszaling. ( stel ik op 18 mm.)
Breedte idem als langszaling  (88 – 1,4 mm.).
Dikte (88 – 1 mm.)
Zalingen grotebramsteng;
De helft van de onderliggende zalingen. (88 – 9,3 mm.).
Dikte (88 - 0.7 mm.)
Breedte (88 – 0,6 mm.)
Dwarszaling (88 – 9mm.)
Zalingen fokkemast; 1/6 deel korter als grote zalingen. In alle afmetingen.
Lengte langszaling (88 -31 mm.)
Per 6 voet geeft dikte van 5 duim.  (88 – 2,5 mm.)
Breedte = 4/5 dikte.  (88 - 2 mm.)
Dwarszaling; iets korter langszaling. (stel ik op 30mm.)
Breedte idem als  langszaling. (88- 2 mm.)
Dikte ¼ minder. (88 - 1 mm.)
Zalingen voorsteng;
1/10 minder als grote zalingen.
Zalingen voorbramsteng;
De helft van de onderliggende zalingen.
Zalingen bazaanmast;
langszaling de helft als van de grote. (88 – 19 mm.).
Dikte langszaling 5 duim = 128 mm. (88 – 1,4 mm.).
Breedte 4/5 dikte = (88 – 1,16 mm.)
Dwarszaling iets korter dan langszaling. ( stel ik op 18 mm.)
Breedte idem als langszaling  (88 – 1,4 mm.).
Dikte (88 – 1 mm.)
Zalingen boegspriet;
idem als bazaanzalingen. langszaling de helft als van de grote. (88 – 19 mm.).
Dikte langszaling 5 duim (88 – 1,4 mm.).
Breedte 4/5 dikte = (88 – 1,16 mm.)
Dwarszaling iets korter dan langszaling. ( stel ik op 18 mm.)
Breedte idem als langszaling  (88 – 1,4 mm.).
Dikte (88 – 1 mm.)
Zalingen kruissteng;
Iets kleiner als grote bramsteng.
Lengte (88 – 9 mm.).
Dikte (88 - 0.5 mm.)
Breedte (88 – 0,5 mm.)
Dwarszaling (88 – 8mm.)
Zalingen blinde steng;
Idem als kruissteng.
Lengte (88 – 9 mm.).
Dikte (88 - 0.5 mm.)
Breedte (88 – 0,5 mm.)
Dwarszaling (88 – 8mm.)

                                             Marsen.

Grote mars; diameter 2/5 deel wijdte. (88 - 45 mm.) op de scheenrand.
Aantal klampen = 2x aantal voeten diameter. 28 stuks. Afmetingen klampen wordt niet gegeven door van Yk. Gebruikte richtlijn Witsen,
Het gat in de mars = 2/5 mars (88 - 18mm.)
Voormars; 1/10 deel van de grote mars. (88 – 40 mm.) aantal klampen 25 stuks.
Bezaanmrs; ½ grote mars. (88 – 22 mm.)
Boegsprietmars; idem bezaanmars. (88 – 22 mm.)

Aan de marssen op groote Scheepen ziet men dikmaal leuningen rondtom, een half man hoogh. N. Witsen 1690. Pag. 130.
Schanskleden. Kleden, die boven ront om de schepen gespannen worden, in 't slaen, om niet gezien te zijn. Deze werden ook dickmael schoot vry gemaeckt. Men spantze mede om de marzen daer men uit schiet: voor dezen gebruickte men schilden hier toe. N. Witsen. 1671. Pag. 506.
De marssen worden met lams-vellen bekleedt, voor het schuuren van zeil en touwen. Witsen 1690 H 18. Blz. 326

                                                   Ezelshoofd

Ezelshoofd grotemast; rareep. 1/7 wijdte schip 16 mm. 5/8 breed 10 mm., en 2/3 van de breedte dik 6 mm.
Ezelshoofd grote steng; idem als ezelshoofd bezaanmast. Lang 8 mm. breed 5 mm. dik 3 mm.
Ezelshoofd grote bramsteng; 14/16 deel kruissteng
Ezelshoofd fokkemast; rareep. 1/8 minder als ezelshoofd grotemast. Lang 14 mm. breed 9 mm. dik 5 mm.
Verhouding idem als grote. De klinken 3/5 van de dikte dik zijn. Boven rond (sieraad halve)
Ezelshoofd voorsteng; 1/8 deel als bezaan ezelshoofd.
Ezelshoofd voorbramsteng; 14/16 deel kruissteng
Ezelshoofd bezaanmast; de helft van het grote ezelshoofd. Lang 8 mm. breed 5 mm. dik 3 mm.
Ezelshoofd kruissteng; 1/3 korter als Ezelshoofd vlaggenstok campagne;
Ezelshoofd boegspriet; idem als voorsteng.
Ezelshoofd vlaggenstok campagne; 1/8 korter als voorsteng.
Ezelshoofd blindesteng; 15/16 deel kruissteng.

                              Vlaggenstok;

Vlaggenstok grote mast; 1/7 deel langer dan grote bramsteng. (88 – 97 mm.)
Vlaggenstok fokkemast; 1/7 deel langer dan voorbramsteng. (88 – 81mm.)
Vlaggenstok bezaanmast;1/6 deel korter en de helft dunner dan de kruissteng.
Vlaggenstok boegspriet; ¾ van de blinde steng en de helft dunner.
Vlaggenstokknop; per 2 voet scheepswijdte 1 duim diameter. (88 – 5 mm.)

                               Ra

Algemeen; Ra-dikte is lengte ra in voeten geeft ¼ duim in diameter.

Grote ra lengte; 7/16 scheepslengte. 197 mm. dikte (88 - 4,5 mm.)
Marszeilra; lengte; 4/7 korter dan grote ra. 84 mm. Dikte 2 mm
Grote bramra lengte; ½ onderliggende ra. 42 mm. dikte 1 mm.
Fokkera lengte; 1/7 korter dan grote ra. 169 mm. dikte 4 mm.
Voormarsra; lengte; 4/7 korter dan fokkera. 73 mm. dikte 2 mm.
Voorbramra; lengte; ½ van onderliggende. 37 mm. dikte 1 mm.
Bezaanroede; lengte tussen de grote en fokkera. 182 mm. Dikte, iedere 6 voet 1 duim. 3mm. voor en achtereind met 3/8 verminderd. 1,5 mm.
Blindera; 5/8 grote ra. 123 mm. dikte 2,7 mm.
Begijnra; idem als grote marsra. 168 mm. Dikte 2 mm
Kruiszeilra; grote marszeilra. 84 mm. Dikte 2 mm
Bovenblindera; grote marszeilra. 84 mm. Dikte 2 mm