Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74493 keer)

pauwels

• Gast
1:88
« Gepost op: december 01, 2009, 17:46:07 pm »
1:88, Een beetje een vreemde schaal, maar een schip van om en nabij 45 cm. is goed te maken op de kamertafel, snel opgeruimd en verplaatsbaar. Dat is toch wel een vereiste als je geen hobby of werkruimte hebt. Schuren doen we buiten.

Ik ben aan het schip begonnen om aan mezelf en anderen te laten zien, hoe een schip uit de 17e eeuw ongeveer inelkaar steekt, hoe het aan de vormen en afmetingen komt, ik weet nog lang niet alles van zo’n schip natuurlijk, dat kan ook niet, maar aldoende leert men zal ik maar zeggen en als je lang genoeg oefent komt er vanzelf wel wat uit.

Ik wil beginnen om de bouw van dit schip ook hier te laten zien op dit forum

pauwels

• Gast
Re:'88'
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2009, 17:46:48 pm »

Bouwplank en kiel. 88

Eerst een bouwplank fabriceren van overgebleven hout van het keukenwerkblad, het aanrechtblad, het is van dik eiken, hetzelfde soort hout als waarvan ik het schip ga maken.

Op de bouwplank heb ik een 20 tal stapelblokken gelijmd, en afgeschuind van 8 naar 12 mm.,zodat ik een stuurlast creëer van 4mm. (1 voet, 3 duim). De stuurlast heb ik later nodig om de hoogte van de achtersteven te berekenen.

De kielbalk bestaat ui 4 delen. De kiel hoogte word bepaald door de lengte over de stevens. Voor iedere 6 voet lengte wordt de kiel 1 duim hoog dus 140/6 = 23,3 duim= 598,8:88= 6,8 mm.

De kiellassen krijgen een lengte van circa 5x de kieldikte

Voor de loze kiel heb ik beuken roerstokjes gebruikt. H.N.Kamer ”als de kiel klaar is wordt deze gekantelt en de loze kiel word aangebracht, Deze bestaat uit 2 of 3 gangen van eiken of beukenhout ter bescherming tegen paalworm of het droogvallen van de kiel.. Tussen de kiel en de loze kiel word een laag koeienhaar met teer aangebracht

De kiel loopt taps toe. Naar achteren tot de helft van de kieldikte, en naar voren word de kiel op 2/3 van de kieldikte toegehakt

001

002

003

004

005

pauwels

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2009, 17:48:26 pm »
Hekbalk

De hekbalk vormt de basis van de onder en de bovenspiegel. De dikte is bijna gelijk aan de dikte van de kiel, de breedte is 1/5 minder
De lengte van de hekbalk is ¾ van de wijdte van het schip
Het schip wordt gebouwd met de verhouding van 4:1:0,1 = 140: 35: 14
De lengte van de hekbalk is dus 35x 283= 9905 mm : 88 =112,55mm x 0,75 = 84,4 mm.

De kromming van de hekbalk is dat op iedere voet lengte van de hekbalk een ½ duim kromming wordt aangebracht
Daar gaan we weer; 84,4 x 88 =7427,2 : 283 = 26,24 voet = 13 duim kromming
13 x 283/11 =13 x 25,7 = 334,45 : 88 = 3.8 mm. kromming

voor de verticale kromming heb ik de kromming van de dekbalken genomen en dat is 6 duim in het midden en dat komt neer op 1,7 mm.

006

pauwels

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2009, 17:49:25 pm »
De achtersteven

De lengte of hoogte van de achtersteven wordt bepaald door een 6 tal afmetingen.

1. de stuurlast
2. de holte van het schip
3. het oprijzen van het dek
4. de dikte van de hekbalk
5. de hoogte van de geschutspoorten
6. de hoogte van het dek tot onderaan de geschutspoort

Dit alles bij elkaar opgeteld geeft de hoogte van de achtersteven.

1. De stuurlast is het hoogteverschil van de kielbalk t.o.v de waterlijn, de kielbalk loopt niet evenwijdig met de waterlijn. De voorsteven wordt hoger gestapeld, zodat de achtersteven dieper in het water komt te liggen, zodat het roer meer stuureffect krijgt.

Stuurlast; op iedere 50 voet maximaal 1 voet, niet meer maar mag wel minder, ik heb een hoogte verschil op de plank gezet van 4 mm., en dat komt overeen met 1,2 voet.
+
2. de holte van het schip is 14 voet x 283; 88 = 45mm.

+
3. het oprijzen van het dek ; voor iedere 10 voet lengte rijst het dek 2 duim.
140 ; 10 = 14 x 51.4 = 719,6 : 88 = 8,1 mm.

+
4. de dikte van de hekbalk is gelijk aan de dikte van de kiel. Hier heb ik de dikte aan de achterkant van de steven genomen 3,5 mm.

+
5. hoogte van de geschutspoorten ; ik ga twee 15 ponders plaatsen in de konstapelkamer.
15 ponders hebben een boring van 13,1 cm. (ik weet niet of ze vroeger op de mm. werkten, maar goed) hoogte van de geschutspoort is 6 x 13,1 cm. = 78,6 : 88 = 8,93 mm > 9 mm.

+
6. de hoogte tot onderaan de geschutspoort is 2 voet x 283 : 88 = 6,4 mm.

Dit alles bij elkaar opgeteld = 76 mm.

De dikte van de achtersteven is gelijk aan de binnenzijde van de voorsteven = 2/3 x7 = 4.6 mm.
De breedte is 1/5 meer = 4,6 + 0,93 = 5,5 mm.
De lengte van het grondvlak = 5 x de dikte bovenaan is gelijk aan 23 mm.

007

Bovenaan wordt de steven voor een kwart ingekapt zodat de hekbalk erin valt met de bovenzijden gelijk                                      

008

De val van de achtersteven ; op iedere 7 voet lengte van de steven valt de steven 1 voet naar achteren de steven is 24 vt : 7 is 3,3 vt = 926 :88 = 10,5 mm. > 10 mm.

De diepte van de onderste spiegelpunt ( daar waar de ransoenhouten bij elkaar komen ) = 1/8 deel minder als de helft van de hekbalk= 31,6 mm. > 32mm.

Dikte van een ransoenhout is 10 bij 20 duim

009

010

011

pauwels

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2009, 18:17:01 pm »
012

De windveren zijn in lengte gelijk aan de hoogte van de achtersteven, gemeten vanaf de bovenkant van de hekbalk, voor iedere voet lengte valt de windveer 2 duim naar binnen

013

Ik heb de wrangen wat aangepast en een beetje ronder gemaakt, zo hebben ze nagenoeg dezelfde ronding als de hekbalk

De spiegelspant komt een beetje robuust over, maar het zijn toch de maten die ik hebben moet, alhoewel er toch keus genoeg is in de maatvoering, geen boek is gelijk of geeft dezelfde maten voor een schip. Zelf tussen Witsen en van IJk zit verschil. De hekbalk van Witsen is 2/3 van de wijdte lang terwijl de hekbalk van van IJk ¾ van de wijdte van het schip is.

Dit bepaald wel de vorm van het schip. Het is ook uitkijken geblazen over wat voor een schip zij schrijven, een Fluit, een Pinas, of een retourschip

Hier komt de achtersteven op te staan

014

En hier wordt de voorsteven voorbereid

.

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2009, 18:20:13 pm »
gaat een zeer mooi en leerrijk topic worden.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

pauwels

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2009, 18:46:27 pm »
gaat een zeer mooi en leerrijk topic worden.

Laten we het hopen. Ik moet nog 15 bladzijden posten/overhevelen, een heel karwei. Dan kan ik verder gaan met de bouw  :) en nog een paar andere knutselwerken, waaronder een schip {88} onstaan uit blauwe piepschuim.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2009, 18:47:50 pm »
Dit vind ik nou prachtig: Gewoon beginnen uit niets, en op een combinatie van gevoel, ervaring en theorie een schip op authentieke wijze in elkaar knutselen  :)
Ik zit klaar op de eerste rij met popcorn en cola om dit projekt verder te volgen  ;D
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline luc

• Officier
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2009, 19:03:13 pm »
Ik weet niet of dit helpt, maar meestal ga ik naar mijn eigen bericht op een website dat ik op een ander website wil zetten.

Ik druk op "wijzigen"

Daarna krijgt men het witte vierkant met de tekst in en al de codes bv[img].
Deze volledige tekst copieren.(rechter muisknop)

Dan terug opnieuw opslaan aanklikken ,ook al heb je niks veranderd.

Naar de andere website gaan en daar in het witte vierkant van nieuw antwoord plakken aanklikken(rechter muisknop).

Voila,volledige tekst met foto's en alles ergens anders gezet.

Ik vermoed dat je dit al weet,maar ik zeg het toch maar voor alle zekerheid.

mvg Luc
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

pauwels

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2009, 13:01:07 pm »
De voorsteven

De voorsteven bestaat twee of drie delen. In de 17e eeuw is de val van de voorsteven is nagenoeg gelijk aan de hoogte, toch schrijft van IJk, die het boek ongeveer in 1690 geschreven heeft, bv. een steven van 28 vt. valt 22 vt. dus een steven die meer achterover staat. Dat wil zeggen dat mijn kiel 6 voet langer moet zijn omdat de val 6 voet korter is, ik heb er dus een stuk bij geplaatst van 19 mm. wil ik een schip maken van 140 voet.
.

De lengte of hoogte van een steven wordt gemeten vanaf bovenkant kiel tot bovenkant van de binnenhoek, even als de kiel moet de steven voorzien zijn van een sponning en de onderkant van de steven moet de kiel met 12 voet verlengen.

1.  De dikte van  de binnenzijde van de bovenkant is 1 duim per 10 voet kiel = 14 duim = 4mm.

2. aan de buitenzijde is de kiel 3/5 van de binnenkant steven = 3/5 x 4 =2,4 mm.

3. de breedte aan de boven kant = 3 x de dikte van de binnenzijde steven = 3x4= 12 mm.

4. de hoogte van de steven; (H.N.Kamer), holte + oplopen overloopdek + hoogte verschil overloop/ verdek + een toeslag T = 14 vt. + ( 39 vt vanaf holte, 10 vt/ 2dm.) +/- 8 dm. + 6 vt. + toeslag (?)

= 45 + 2,3 + 19,2 + T = 66.5 + T, dit is een vreselijk vaag stuk voor mij. Gelukkig staan er veel tabellen in het boek, en moet er maar gebruik van maken. De rest is aan het oog van de meester, schrijft van IJk.

pauwels

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2009, 13:34:03 pm »

.

pauwels

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 06, 2009, 13:35:17 pm »
Ik heb een tekening uit de motteballen gehaald, deze heb ik vorig jaar getekend, deze tekening geeft H.N.Kamer aan als het spant van witsen., Hoe hij daar aan komt is mij nog niet helemaal duidelijk

pauwels

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 06, 2009, 13:36:56 pm »

Ik ben vandaag bezig geweest met een zantstrook, de zantstrook is de eerste gang, en loopt van de achtersteven naar de voorsteven tot waar de voorsteven recht omhoog gaat.

De dikte is met de overige huid van het schip gelijk.    van IJk  68

De tabel geeft aan {IJk68} ; de huiddikte van een 140vt schip is 4"  = 1,16 mm.
    De breedte van de zantstrook varieert van 8 tot 22" .= 6,4 mm.
De zantstrook bestaat ui 4 delen en zijn verbonden met een soort tandlas.

Eerst plankjes maken

daarna de zantstrook bevestigen en proberen de gang naar beneden te krijgen. Dat lukte niet helemaal, want hij brak bij de laatste las bij de voorsteven. Dat word sjoemelen.

de bouwput

.

pauwels

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2009, 13:38:30 pm »
Ook maak ik weleens de fout om bv. 12,2 ‘ om te rekenen tot 3452,6 mm.  terwijl het (12 x 283) + (2 x 25,7 ) = 3396 + 51,4 = 3447.4mm. moet zijn.,  koppie erbij dus.

De latjes maak ik van het eiken aanrechtblad waarvan ik een strook over de breedte van 12 cm. afzaag, met de decoupeerzaag, om  dan vervolgens allemaal latjes, variërend van 8mm. tot 2mm. te zagen. De latjes van 2mm. kun je snijden op 6 a 7 mm. breedte

.

Dan schuurblokken maken. Vrij groot deze keer, met schuurlinnen beplakt. Ik heb voor schuurlinnen gekozen omdat het ontzettend lang meegaat als je het voor hout gebruikt.

Het onderste schuurblok is wat groffer van korrel dan de bovenste, zodat het hout op zijn plaats blijft liggen als je met het bovenste schuurblok het hout bewerkt.
Zo krijg je de latjes op maat.

Op deze manier ben je gewoon een middag bezig om een complete zantstrook voorelkaar te krijgen.

Voor de rest gebruik ik af en toe een dremel voor het grovere werk, de dremel is best wel een grof werktuig voor deze werkzaamheden, in principe doe ik alles met het mes en alle soorten schuurpapier. Een lintzaag machien, of een bandschuurmachine zou hier toch wel een uitkomst zijn

Voor het buigen van de eiken latjes, gooi ik ze even in kokend water en laat ze in de vorm drogen. Het valt mij op dat de eiken latjes heel goed buigbaar zijn,mits de nerf niet te grof is.

pauwels

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2009, 13:39:43 pm »
Grootspant

Spanten van oprichting ; 1 de twee middenspanten
         2 achterspant
     3 voorspant

De spanten van oprichting zijn belangrijk om de vorm en de hoogte te bepalen van een schip. Hierlangs komt de scheerstrook. De scheerstrook bepaald de vorm van het schip, op het bovenaanzicht
De twee middenspanten zijn evengroot en gelijk van vorm en geven het breedste punt van het schip aan (de wijdte). Het achterste en voorste middenspant staan ongeveer 12’ uitelkaar.
Het voorste spant van oprichting komt op de knoop van de voorsteven te staan, dus 22 ‘ van de voorsteven af, op dezelfde afstand komt ook het achterspant uit de achtersteven te staan.

Voor wat betreft de voor en achterspant is er geen vaststaande regel of norm wat de vorm van het spant aangaat, deze word gevormd door de centen en de scheerstrook, wel wordt aangegeven dat de grootste wijdte van de voorspant op 7’ hoogte een bepaalde afmeting heeft maar is door mij niet terug te rekenen naar dit schip. Ik zal dit op het oog moeten doen, evenals de achterspant.

Een middenspant bestaat uit 1; een legger
                                               2; twee oplangers
   3; twee stutten
   4; twee buikstukken ( verbinding, legger/ oplanger )
.

Het achterste middenspant staat  Â½ val (voorsteven) + l.o.s   =   11’+ 140’ en de som delen door 2 = 75 voet + 5 duim =
   (75’ + 5”) = ( 75 x 283 + 5 x 25,7) = 21225 + 128,5 = 21353,5 / 88 = 242,6mm. uit de achtersteven.                              Voor  het gemak 10 duim per voet gerekend

Afmetingen van de spant ; H.N.Kamer schrijft over het Sturckenburgh-schip, waarvan ik overigens niets kan vinden op www, dat er op 10 voet lengte 5 ½  samengestelde spanten aanwezig zijn, wat neerkomt op 51 cm. per samengesteld spant, wat neerkomt op 5,79 mm > 6 mm..

http://nadl.tamu.edu/treatises/BrowseTreaty?author=vanijk   blz. 78

afmetingen van de leggers of vloerwrangen, vloerhouten of in het wester-kwartier (Noord-Holland) heten ze buikstukken. De leggers liggen 15” uitelkaar, de hoogte van de leggers; iedere 3 voet wijdte is de legger 1” hoog, in dit geval dus 11-12” is ongeveer 1 voet = 3,2 mm. Voor de breedte langsscheeps een weinig minder schrijft van IJk.
De lengte wordt niet aangegeven, ik denk, dat de lengte afhankelijk was van de aangevoerde boomstammen en daar het benodigde uithaalden. Ik ben dus aardig vrij om er zelf een maat aan te geven, als de verhouding maar klopt. Ik krijg dus verschillende lengtes van de leggers,

bomen van 6 meter bestaan dus ik stel dat mijn maximale lengte te gebruiken 68 mm. is.      

.

De oplangers rusten voor een groot gedeelte op de leggers. De dikte in de kim (daar waar de spant een scherpe bocht maakt) is 1/10 en op de scheerstrook een kwart minder dan de legger.

Het buikstuk (maaskant) of sitters ( wester-kwartier) verbind de legger met de oplanger en is even breed als de legger

De stutten hebben een dikte van een kwart minder als van de legger op de kiel, en op het reehout een kwart minder als op de scheerstrook ( dit gedeelte moet ik nog even uitvinden wat ze hier precies mee bedoelen, later).

ff passen.

De balkwegering alvast een beetje voorbereid, als referentiepunt voor later. nl/coppermine/albums/userpics/10762/wolfgang_1.jpg[/img]