Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74488 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re:'88'
« Reactie #30 Gepost op: december 07, 2009, 07:40:09 am »
Doe er wat latjes en touwtjes bij et voila. Kan zo in de winkel voor een paar honderd euro  :laugh: :laugh:

Ik wil em ook hebbe  :laugh:

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #31 Gepost op: december 07, 2009, 10:05:10 am »
Ja Henk een leerzaam project voor jou maar zeker ook voor ons als kijker. Verbazend hoe onderzoekend jij bent. Classe!
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: december 07, 2009, 15:39:21 pm »
toch nog even een vraag.

1) Voorspant volgens zwijndrecht.
Ik bezit het boek niet maar zou toch wel eens graag de regeltjes van zwijndrecht kennen om de spant te bepalen.

is het veel gevraagd die regels eens te posten .???

2) Kijk ik in je verslag  dan kom ik deze foto  op een bepaald ogenblik tegen :

je ziet dat er dan nog geen centen zijn geplaatst dus hoe kom je aan de vorm -profiel van de drie spanten.  hoe heb je de bolling van de huid bepaald.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: december 07, 2009, 19:31:23 pm »
Citaat A.J.Hoving              In tekening gebracht blz 59

Van Zwijndregt’s ontwerpmethode

Een aantal aspecten van Van Zwijndregt’s methode was bepaald niet nieuw. Hij paste bijvoorbeeld een paar eenvoudige truukjes toe waarvan de belangrijkste al in de veertiende eeuw opduiken bij Venetiaanse galeibouwers. Uitgangspunt  is een spantenraam, waarin zowel de voor als de achterkant van het schip wordt geprojecteerd. De afmetingen zijn bepaald door de wijdte, de holte en de hoogte van het dek van het geplande schip. Naar eigen inzicht tekende de bouwmeester zijn grootspant aan beide zijden in.

Het spantenraam
Het tekenen van het grootspant werd al door Witsen beschreven. Zijn verhaal vertoont weinig verschil met Engelse en Franse methoden uit die tijd: het spant wordt gevormd door een aantal circelbogen aan elkaar te construeren      
Maar de Rotterdammer van IJk vertelt een heel ander verhaal. In plaats van ook een met passer ’ómschreven’spant te beschrijven, toont hij een íngeschreven’ spant. In een rechthoek, die wordt bepaald door de wijdte en de holte van het geplande schip, tekende hij een spantvorm die wordt omschreven door meetpunten op de zijden van een rechthoek: vanuit de benedenhoeken worden kwartcircels beschreven , die als raakpunt fungeren voor het in te schrijven spant. Het spant wordt beschreven als bijvoorbeeld voor een ‘ fluitschip, lang 140 voet, wijd 34 voet 3duimen en hol 14 voet 6 duimen: ’t middenspant was binnen de winkelhaak op 10 voeten, waterpas uit de middenschrap van de kiel: 2 ½ duim. In de kimmen 2 voet en 6 duim. [ de afmeting van de kwartcircel in de hoeken ] Op 5 voeten hoogte, regt op en neder uit de kiel: 3 ½ duim. Op de boven eynden van de stutten: 3 voet. De volkomen wijdte was op 12 voet 6 duim.’  De beschreven punten werden verbonden door langs  een buigzaam latje een lijn te trekken. Het is duidelijk dat dit een volstrekt ander systeem is als door Witsen en ook door de Engelsen en Fransen gehanteerde methode.
In Van Zwijndregt’s tijd was er ten opzichte van Van IJk’s beschrijving van het spant nog niets verandert. Nadat het grootspant was vormgegeven tekende Van Zwijndregt in het spantenraam aan de ene kant het voorspant en aan de andere kant het achterste. Van te voren had hij de lengte van het schip verdeeld in twaalf gelijke delen , wat dus elf spanten oplevert. Het grootspant werd op 5/12 van de lengte gezet, dus iets voor het midden. Voor- en achterspant waren respectievelijk spant 1 en spant 11. de vorm van het voor en achterspant  werden door pure ervaring bepaald, maar wel ingepast in een systeem van vuistregels, bijvoorbeeld: trek de diagonaal van dekhoogte midscheeps naar de onder hoek van het constructieraam tot waar hij het grootspant snijdt, verdeel deze zogenaamde ‘sentlijn’ in vijftien delen, en neem voor het voorspant elf delen. Op de horizontale lijn van het onderdek was 11/13 voldoende , voor de top van het spant 9/11. langs deze punten trok Van Zwijndregt zijn voorspant. Het achterspant werd volgens een soortgelijk systeem ingevuld.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: december 08, 2009, 20:08:03 pm »
post ?????????

ik ga dat eens bestuderen.  op het eerste zicht is het mij nog niet duidelijk.  het € briefje zweeft rond maar wil niet vallen. :D ;)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #35 Gepost op: december 09, 2009, 06:09:49 am »
 ;D haha beagle  ik ken de metode ook niet dus mijne euro  hangt ook nog ergens in de lucht. maar ga de metode die pauwels schrijft tog eens  proberen te tekenen als ik zover geraak. lijkt me wel intresant
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: december 16, 2009, 19:51:35 pm »

Toch zou ik nu eens graag zien hoe je de plankjes zaagt, schaaft; de verbindingen zaagt of snijd,enz...  kortom laat ons nu eens achter de schermen kijken naar het "Hoe maak ik het "
. @ Beagle
Ik dacht dat “ en  ‘ voor de engelse maat inch en feet stond. Daarom heb ik de symbolen niet gebruikt, en gewoon vt voor voet en dm voor duim, ik zal de komma’s gaan gebruiken in het vervolg. Ook maak ik weleens de fout om bv. 12,2 ‘ om te rekenen tot 3452,6 mm.  terwijl het (12 x 283) + (2 x 25,7 ) = 3396 + 51,4 = 3447.4mm. moet zijn.,  koppie erbij dus.

De latjes maak ik van het eiken aanrechtblad waarvan ik een strook over de breedte van 12 cm. afzaag, met de decoupeerzaag, om  dan vervolgens allemaal latjes, variërend van 8mm. tot 2mm. te zagen. De latjes van 2mm. kun je snijden op 6 a 7 mm. breedte

.

Dan schuurblokken maken. Vrij groot deze keer, met schuurlinnen beplakt. Ik heb voor schuurlinnen gekozen omdat het ontzettend lang meegaat als je het voor hout gebruikt.

Het onderste schuurblok is wat groffer van korrel dan de bovenste, zodat het hout op zijn plaats blijft liggen als je met het bovenste schuurblok het hout bewerkt.
Zo krijg je de latjes op maat.

Op deze manier ben je gewoon een middag bezig om een complete zantstrook voorelkaar te krijgen.

Voor de rest gebruik ik af en toe een dremel voor het grovere werk, de dremel is best wel een grof werktuig voor deze werkzaamheden, in principe doe ik alles met het mes en alle soorten schuurpapier. Een lintzaag machien, of een bandschuurmachine zou hier toch wel een uitkomst zijn

Voor het buigen van de eiken latjes, gooi ik ze even in kokend water en laat ze in de vorm drogen. Het valt mij op dat de eiken latjes heel goed buigbaar zijn,mits de nerf niet te grof is.

pauwels

• Gast
Re: '88'
« Reactie #37 Gepost op: oktober 26, 2010, 19:59:18 pm »
Vandaag weer begonnen met originele schip. Het begon toch weer te jeuken, dus naar boven op zoldert, en het schip opgehaald. Ik wil mij eigenlijk verdiepen in de holle en bolle wulf, want daar snap ik de constructie nog steeds niet van. De spiegel moet in deze bouw toch laten zien waar de dekken uitkomen. Al met al zit ik flink te klooien met de achterwand van het schip

Zijn er ook maten van de holle wulf? Van de bolle wulf? Van Hakkeboorden >

Ik heb hier geen goed gevoel  bij, de constructie klop niet in mijn beleving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: oktober 26, 2010, 21:16:33 pm »
deze foto  van de heemskerk heeft me wel veel geholpen. die heeft jan een keer naar me stuurt

er zijn denk ik wel een paar bazis regels.  de  hollewulf komt uit  op het verdek (kajeutvloer) dus je moet weten hoe hoog je konstantkamer moet zijn.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #39 Gepost op: oktober 27, 2010, 06:50:58 am »
henk een paar foto's opgezonden per postduif.
als ik die ga verkleinen om ze op het forum te krijgen (640x480)  word het wat klein en onduidelijk.
daarom ze nu even per postduif.

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: oktober 27, 2010, 07:48:56 am »
Dirk en Erik bedankt voor de input  :cheesy: , de info komt juist uit de boeken die ik nog niet bezit  :cry:

Het zal niet makkelijk wezen om deze platen om te zetten op het schip, met al zijn krommingen en verbindingen

Ik gaat eerst weer slopen
waar een week vakantie niet goed voor is  :drink: Een snelle Duif trouwens.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: oktober 27, 2010, 07:54:35 am »
Citaat
Ik gaat eerst weer slopen

henk heb je nu nog niet begrepen dat je hier op het forum eerst moet vragen, dan pas bouwen. :screen:

dat bespaart je een week afbreken. :grin: :grin: :wink: :drink:

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: oktober 27, 2010, 08:01:48 am »
Ik ben wat hardleers en soms wat eigenwijs. Ik dacht... dat maak ik wel even...niet dus. Ik zal wat meer te rade gaan bij de Heeren 48

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #43 Gepost op: oktober 27, 2010, 12:36:26 pm »
 :wink: :grin: :cry: :grin: :wink:

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: oktober 28, 2010, 19:41:07 pm »
Eindelijk mijn holle bolle wulf ,klaar. Van IJk zet er een behoorlijk moeilijke tekst neer, waar  de benaming holle wulf en bolle wulf niet in voorkomt, wel de naam verwulfsel, waarmee hij de holle wulf  bedoeld. Het eerste hekkeboord loopt vanaf de eindbalk van de kajuitvloer tot aan de slingerlijst of deklijst met daarin de ‘bolle wulf’ De afmeting van de stutten van de holle wulf wordt in het boek niet gegeven, maar het komt er op neer dat het roer er makkelijk in en uit moet worden kunnen gehaald. De afmetingen heb ik gehaald uit de dwarsdoorsnede tekening  van de heemskerk (afbeelding boven) en omgerekend naar mijn schip. Wel geeft Van IJk de afmetingen van de dikte en breedte van de de stutten