Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74624 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: '88'
« Reactie #60 Gepost op: november 06, 2010, 11:44:11 am »
Hallo Henk,

Aan Ketting heb je niets, want die tekent de spiegel geheel vlak, (Zijn slingerlijst kent alleen een op/neerwaartste bocht, niet de naar buiten gerichte bocht.

Ik heb zitten zoeken in mijn foto's van Batavia maar ik kan geen duidelijk plaatje vinden van de afdichting (hoewel die van Erik het ook laat zien, maar dan van binnen uit). Voor zover ik me kan herinneren, loopt de afdichting van de galerij min of meer vlak: op mijn enige (wazige) fotootje, liggen de planken ten opzichten van de achterrand van de slingerlijst aan de buitenzijde dieper dan tegen de speigel aan. (Kijk ook maar naar het balkje dat aan de binnenzijde tegen de afdichting is aangespijkerd: dat is min of meer recht)

Dik tekent een getordeerd vlak, maar niet zo sterk als jij het gemaakt hebt: hij houdt een vaste afstand aan tussen planken en achterrand van de slingerlijst: jij laat de planken helemaal tot aan de achterrand van de slingerlijst komen.

Jan

pauwels

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: november 06, 2010, 13:32:44 pm »

jij laat de planken helemaal tot aan de achterrand van de slingerlijst komen.

Dit euvel kan ik wel verhelpen door middel van vijlen en schuren, al blijft er dan nog wel een kleine draaing inzitten. Anders maak ik het 'even' opnieuw. Allen bedankt voor de info.

ps. ik zie het nu pas dat de slingerlijst van bovenaf gezien overal evenwijdig is. Ik heb het in een stompe punt uit laten komen, dat verklaart dat de beplanking en de slingerlijst bijelkaar komen  :oops:  :cry: als de slingerlijst wat breder is op dat punt kan de çontourbalk' ook wat naar voren zodat het geheel wat meer in lijn staat. :screen:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #62 Gepost op: november 06, 2010, 13:53:28 pm »
laat mij er dan ook nog een foto bij voegen

boven anzicht van witsen

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: november 06, 2010, 14:22:21 pm »
Goeje plaat Dirk, maar vertel me hoe de spiegelbeplanking loopt  :laugh:  Ik word langzamerhand mesjogge van die lijst. Of is het forum spreekwoord hier van toepassing,    Hoe meer boeken, hoe meer mogelijkheden die van toepassing zijn.

pauwels

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: november 06, 2010, 14:45:21 pm »
Ik heb de tordering wat af kunnen zwakken, het lijkt wel wat beter.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #65 Gepost op: november 06, 2010, 15:16:26 pm »
Goeje plaat Dirk, maar vertel me hoe de spiegelbeplanking loopt  :laugh: 

De spiegelbeplanking loopt daar waar jij hem ook hebt zitten: tegen de 'staanders' van de bovenspiegel, en langs de achterkant van klamp C. En dan loopt het ongeveer net zo als bij de Batavia (vreemd zeg  :wink:), en zoals bij jouw laatste foto. Volgens mij klopt het nu wel zo'n beetje wat je hebt. (misscien nog een ietsje vlakker, maar dan ga je misschien op de hoeken door je beplanking heen....

Ik heb ook even Kamer er nog op nagekeken (schaalmodellen), hij maakt zich er makkelijk van af: bovenspiegel maakt hij nagenoeg vlak, en de beplanking van de galerijen volgt dus niet de bocht van de slingerlijst.
Hoving (Tasman) laat niets zien van dit stukje schip.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #66 Gepost op: november 06, 2010, 16:06:09 pm »
nu zit je denk wel redelijk goed henk.

hoe lopen de planken ?

goede vraag zou ik zeggen. bij witsen horizontaal  maar hij  timmert zijn spiegel dan ook helemaal anders uit  dan van yk  en ook anders dan  bij  de 7prov.

bij de batavia lopen ze  verticaal  maar dat is ook  een bouwsel van dhr. vos  en niet van de oude  meesters. zijn spiegel raakt nergens kant en trekt meer op een rechte wulf van een fluit dan  van een pinas , waar hij deze maten ooit gehaalt heeft weet ik niet maar zeker niet bij witsen of van yk.

je gaat  naar oude portretten moeten gaan kijken en hopelijk  word je daar iets wijzer van  :drink:

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: november 06, 2010, 16:14:31 pm »
Nou dat was weer een dagje knuteren met veel info, naar mijn mening toch wel goed dat er weer iets ter sprake is gebracht. Durf het bijna niet te typen, maar ik gaat vanavond kijken hoe het onderkantje moet, ik vermoed dat het net als de bovenkant een apart hoofdstuk is. Alvast proost  :drink: Dat ze in de 17e eeuw nog geen plank recht konden maken, daar zitten we nu mee hedentendage als modelbouwer.

pauwels

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: november 21, 2010, 09:45:42 am »
     Even weer een update. Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de spiegel, en wel met het  ‘beeldhouwwerk’ , en ik heb ondervonden dat ik absoluut geen beeldhouwer zal worden, nu niet, nooit niet, de derde dimensie cellen  ontbreken  volledig in mijn grijze brij. De enige oplossing is dat ik met kleine stukjes hout, stukje voor stukje het geheel op volgorde leg en vastplak.

Ik heb getracht het wapen van de stad Groningen na te bootsen, met de wapenschilden van de Ommelanden (streken) onder de vleugels van de tweekoppige adelaar, met daaroverheen een banier die de naam van het schip aan moet geven. Van veraf lijkt het heel wat.

Wat ik mij nu werkelijk afvraag is hoe word het hele kakkie nou bevestigd aan het schip?
Word het tussenstuk vanaf de windveren naar de spiegel opgevuld (volgekalfd) met hout of zit het alleen maar vast met liggende knieën aan de windveren.

Verder nog een nieuwtje. Ik heb een elektronische brief geschreven naar Artitec, je weet de ontwerpers en de makers van De Reede Van Texel, met de vraag of de figuren die zij op het diorama gebruiken ook in de handel zijn. Het antwoord was dat ik de site van Artitec in de loop van 2011 in de gaten moest houden omdat er wel het een en het ander uitkomt voor wat betreft 17e eeuwse figuren en modellen. Ik ben benieuwd.

foto's van Artitec

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #69 Gepost op: november 21, 2010, 10:59:48 am »
Hmm tja, als ik eerlijk moet zijn Henk, dan vind ik het snijwerk idd wat sober, zeker in contrast met de perfecte romp.
Is het wellicht een optie om messing figuurtjes te kopen en die te gebuiken?
(vraag anders eens bij die kunstenaars van Artitec of ze ook snijwerk in de handel kunnen brengen dan
kan ik daar ook mijn voordeel mee doen  :grin:)

Ik ga die jongens eens goed in de gaten houden  :wink:

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #70 Gepost op: november 21, 2010, 11:03:06 am »
          Wat ik mij nu werkelijk afvraag is hoe word het hele kakkie nou bevestigd aan het schip?
Word het tussenstuk vanaf de windveren naar de spiegel opgevuld (volgekalfd) met hout of zit het alleen maar vast met liggende knieën aan de windveren.

Het antwoord 'alletwee' is zeker te voor de hand liggend?
Maar volgens mij is dat wel wat er gebeurde: er staat tussen de windveren en de spiegel nog een drie/viertal 'spanten', evenwijdig aan de spiegel. Die zitten vast aan de lijsten/berghouten die in dat stadium al aangebracht zijn (volgens Kamer is de volgorde: eerst spanten, daarna bergouten, en daarn pas de spiegel.)
En zodra het hele zaakje volstaat met spanten (ik denk eigenlijk dat die achterste drie wel een eigen naam hebben, maar dat weeit Dirk misschien wel van Witsen), kan de spiegel met een paar knieen vastgezet worden. (Dik tekent liggende knieen onder de diverse dekbalken)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #71 Gepost op: november 21, 2010, 11:36:45 am »
     Even weer een update. Ik ben de afgelopen week bezig geweest met de spiegel, en wel met het  ‘beeldhouwwerk’ , en ik heb ondervonden dat ik absoluut geen beeldhouwer zal worden, nu niet, nooit niet, de derde dimensie cellen  ontbreken  volledig in mijn grijze brij. De enige oplossing is dat ik met kleine stukjes hout, stukje voor stukje het geheel op volgorde leg en vastplak.

Wel ik ben heel blij dat ik dit kan lezen.  Ik was zo stilaan aan het denken dat ik het ook niet kan.
(Eigenaardig als ik het in de avondschool deed - op grotere schaal- leek het wel te lukken)  maar in het klein...
De oplossing zoals jij ze aanrijkt is dan misschien nog het beste en ga ik ook eens proberen, later...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #72 Gepost op: november 21, 2010, 11:39:14 am »
ergens is me iets ontgaan .. heb ik het niet gelezen of er over gekeken.

In je ramen heb je van dat imitatie lood van in lood-glas gedaan.. ttz een netwerk...

Maar van welk materiaal heb je dat netwerk gemaakt ..... ,??????
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #73 Gepost op: november 21, 2010, 11:44:31 am »
henk  de spiegel werd met liggende knieën aan de zijwand bevestigd.

Dit is van de batavia....  Omdat het niet zo duidelijk is? zelfs met flits was het donker heb ik getracht ze met een rode rand te benadrukken.
en zonder kladderen:

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: november 21, 2010, 12:16:35 pm »
@Jack; het is inderdaad een sobere toestand op het schip. Om de ornamenten te kopen, heb ik wel aan gedacht. Ik heb er zelfs aan gedacht om de Frieslandkit, die boven ligt, open te breken en die te kanabaliseren voor dit project. De kit kost ‘maar’200 euri , en het materiaal wat in de kit zit is dat zeker wel waard. Ik ga eerst proberen om het sierwerk wat te detaileren met andere futsels en dergelijke, als dat niet lukt of staat, dan moet ik mijn breekijzer ter hand nemen en afreizen naar boven.

Artitec heeft geen schaal vermeld, maar ik ga nog een briefje schrijven, even postzegels halen.

@ Jan; Ok Jan ik ga er tussenliggende staanders met een paar liggende knieen op zetten later als de berghouten eropzitten. zie foto van beagle post 73

@Beagle; de imitatie glas in lood ramen heb ik van het Brouwersforum van een topic van Ceesdemol 2008. het is gewoon een netje waar knoflook in verkocht word . Een bijkomend voordeel is, het is tot alle schalen op te rekken.