Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74387 keer)

Offline pauwels

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #570 Gepost op: april 15, 2017, 18:12:21 pm »
Ik heb het kader afgezet waarin het galjoen geplaatst moet worden. Deze afmetingen zijn een combi van Witsen en van Yk. Van Yk schrijft dat de lengte van het galjoen een achtste deel van de lengte van het schip is. Witsen verteld dat de onderste legger de lengte van het galjoen bepaald, N. Witsen 1690 H 8. Blz.96. De hoogte van het totale galjoen mag niet boven de reling van de bak komen. De onderste legger begint op de hoogte van het onderste berghout en is even breed als de voorkant van de steven en verloopt naar tweederde van dezelfde maat. Bij de voorpoten van de leeuw waaiert de legger weer uit. De bovenste legger maak ik hetzelfde als de onderste legger alleen een beetje korter omdat daar in het verlengde de es aan bevestigd wordt. Deze es met de krul bepaald het hoogste punt van het galjoen. De knie on der de legger maak ik als de legger bevestigd is. Voor de vorm van de onderste legger ga ik even spieken bij de Hollandse Tweedekker. Wat het geheel inhoud voor de boegspriet-stand weet ik nog niet. Nu blijkt ook wel dat het eerste galjoen veel te klein was.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #571 Gepost op: april 15, 2017, 20:12:36 pm »
Eenzame leeuw op de onderste legger. Nu nog een knie eronder.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #572 Gepost op: april 15, 2017, 21:14:05 pm »
De knie onder de onderste legger. Ik heb de oude te kleine knie een beetje verbouwd en een ander stuk eraan gemonteerd.

De foto’s zijn in zwart / wit omdat het geheel er niet meer uitziet door de verbouwing. Morgen alles opschuren en opnieuw.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #573 Gepost op: april 15, 2017, 21:29:08 pm »
nah vooruit....... zie de ravage. :cry:

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #574 Gepost op: april 15, 2017, 22:25:34 pm »
Ik was er al bang voor. De boegspriet rust op de leeuw. De boegspriet-vissing op de plecht moet naar achteren en de voorsteven moet een paar mm hoger, daar zal een klos moeten komen. De mars van de boegspriet moet ook veranderd worden omdat 't nu achterover staat.  :lol:..........  :cry:

:arrow:         

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #575 Gepost op: april 16, 2017, 14:12:22 pm »
De scheve stand van de boegsprietmars.

001.

En een klos op de voorsteven voor een goede ondersteuning van de boegspriet.

002.

Ik heb geen benaming voor het punt waar de boegspriet tegen de fokkemast aanligt. Een schrijver noemt het boegsprietoven. Of dat juist is weet ik niet. Ik heb het nog niet kunnen vinden in de bronnen.
De hieling van de boegspriet aan de fokkemast moet eigenlijk ook verplaatst worden.

003.

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #576 Gepost op: april 16, 2017, 14:57:26 pm »
Goed om dit allemaal te lezen voor ik zelf verder ga met het galjoen, ik ben niet zo van het slopen  :wink:

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #577 Gepost op: april 16, 2017, 16:09:05 pm »
Geweldig werk, Henk. Jij snapt het echt, ook al roep je voortdurend van niet  :D.
Ab

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #578 Gepost op: april 16, 2017, 16:57:38 pm »
Goed om dit allemaal te lezen voor ik zelf verder ga met het galjoen, ik ben niet zo van het slopen  :wink:

Ik heb de lengte van het galjoen op 1 / 8 deel van de lengte gezet maar mag van mij nog wel wat kleiner, bv 1/9 of 1/10 deel. 1/8 neigd nog een beetje naar 1650 vind ik.

Geweldig werk, Henk. Jij snapt het echt, ook al roep je voortdurend van niet  :D.
Ab

Dank Je Ab.... ja ik begin het te snappen. Nu nog één of twee grote wensen.....een van Zwyndregt-schip bouwen en de Rex. Met een gewrongen of een verhoogde spiegel.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #579 Gepost op: april 18, 2017, 14:16:01 pm »
Citaat
Deze afmetingen zijn een combi van Witsen en van Yk. Van Yk schrijft dat de lengte van het galjoen een achtste deel van de lengte van het schip is. Witsen verteld dat de onderste legger de lengte van het galjoen bepaald
Henk. heb je dan ooit al eens de vergelijking gemaakt van de maatvoering tussen deze twee schrijvers.
ben wel eens benieuwd als je uitrekent  wat het resultaat is van Witsen en Van Vanijk...
Zit daar nu verschil tussen of niet ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #580 Gepost op: april 19, 2017, 18:01:02 pm »
Nee, ik heb eigenlijk nog nooit een lijst gemaakt met de verschillen. Er zit wel verschil tussen de maatvoering maar niet zoveel. Bijvoorbeeld het invallen van de stutten rekent Witsen 22 duim en van Yk 24 duim op een hoogte van 6 voet. De wijze van bouwen en de vorm van het onderwaterschip is wel verschillend. Ik maak zelf vaak een combinatie van beide in de modelbouw. En dat kan ook bijna niet anders. De heren vullen elkaar aan denk ik dan maar. Over het galjoen bijvoorbeeld schrijven de beide heren dat het geheel naar het inzicht van de meesters gebouwd kan worden, weinig richtlijnen. Maar samen geven de heren wel informatie over de globale afmetingen van het galjoen. Je moet de twee combineren.

Het belangrijkste voor mij voor het bouwen van een schip is dat het richtlijnen zijn.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #581 Gepost op: april 22, 2017, 11:19:43 am »
   Toch proberen om een vergelijking te trekken per onderwerp. Kwestie van plakken en knippen

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #582 Gepost op: april 22, 2017, 13:51:33 pm »
Henk, ik leef helemaal met je mee. Ik heb zelf al veel gesloopt en dat &*(&$% galjoen tot 3x toe!
Uiteindelijk heb ik het naar eigen inzicht gedaan zoals der Herr Nicolas zegt als 't welgevallen van den Bouwmeester :-)
(dat zal dan ook wel gelden voor de BouwKnecht haha)

Maar, die klos onder de boegspriet, die is toch maar tijdelijk (hoop ik)  :roll:
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #583 Gepost op: april 22, 2017, 14:39:09 pm »
De ''klos'' die je op de foto ziet is voor de maat maar er komt wel een nette klos als een verlengstuk van de voorsteven. Daar zie je niks meer van zometeen.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #584 Gepost op: april 22, 2017, 16:07:37 pm »
Het blijft een genot om je project te volgen.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees