Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74359 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: 1:88
« Reactie #555 Gepost op: januari 15, 2017, 18:18:11 pm »
Citaat
rekening houden met de hoogte van de Leo Batavus en de knop van de
es die nooit boven het hekwerk van het bakdek uit mag komen

Oef, dat vertel je me nu  :shock:  toch maar even checken vanavond. Wordt daar ook een reden voor gegeven waarom dat nooit mag?

Volgens mij ben ik destijds uitgegaan van de hoek en de positie van de boegspriet en de rest daar een beetje omheen gebouwd naar eigen goetduncken!
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #556 Gepost op: januari 15, 2017, 19:14:22 pm »
Zo…..het kwaad is geschied. Overnieuw beginnen.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #557 Gepost op: januari 15, 2017, 19:18:15 pm »
en de rest daar een beetje omheen gebouwd naar eigen goetduncken!

En zo hoort het ook.  :D
Het is niet mogelijk om de twee heren-schrijvers letterlijk te volgen, er is altijd wel wat. En misschien wel het belangrijkste....... het blijven richtlijnen. :)

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #558 Gepost op: januari 15, 2017, 20:20:10 pm »
Witsen 1671. Blz. 264.

Van de maet des Galjoens, datmen voor aen de schepen zet, is geen andere reden te geven, als het welgevallenvan den bouwmeester: doch de hoogte van de knop, boven de leeuw, komt nimmer hooger als de regelingen van de bak,

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #559 Gepost op: maart 10, 2017, 21:15:37 pm »

Gebrabbel.

Ik heb ondertussen het galjoen helemaal gesloopt en nu blijf ik even zitten met de kraanbalken met de bijbehorende ‘’drukker’’ zoals van Yk dat noemt. Witsen geeft drie benamingen voor hetzelfde item, namelijk ‘’termen’’, ‘’hoekmannen’’ of een drukker. Ik dacht altijd dat een hoekman achter op het schip stond naast het derde hakkebord. Niet dus. Verwarrend.

Nu heb ik mijn kraanbalken aan de onderkant van de bakdekbalken gemonteerd. Als ik de tekeningen van Van de Velde er op nakijk valt mij op dat de van de Velde ’s in de Hollandse periode nooit een Hollands schip tekenen met de kraanbalken onder het bakdek maar altijd liggend op de voorplecht bevestigd aan de bakbalk. Van de Velde tekent alleen de Engelse schepen met de kraanbalken onder het bakdek. Bij de schepen ‘’William Rex’’ en het model van het Bijloke museum zijn de kraanbalken ook onder het bakdek geplaatst. Misschien Engelse invloeden in de laastste kwart van de zeventiende eeuw? Waarom het HZ model, 1670, de kraanbalken ook zo hoog heeft zitten snap ik niet.

Goed…… ik gaat verder met slopen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #560 Gepost op: maart 11, 2017, 16:39:32 pm »
suc6 met je sloopwerken. :lol:

Moet je toch bewonderen om je doorzettingsvermogen om je model toch voor 100% historisch correct te krijgen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #561 Gepost op: maart 12, 2017, 07:56:14 am »
Bedankt. Het is en blijft nog steeds erg interessant om de boeken uit te pluizen en als je dat eenmaal weet moet je het ook zo goed mogelijk toepassen op je schip. 100% nog niet maar wel een heel eind.  :D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #562 Gepost op: maart 19, 2017, 08:09:54 am »
dat de kraanbalken daar zitten is dat het een schip is met een open bak en dus geen bakdek.

als je een bakdek hebt liggen de kraanbalken op het dek denk ik.
de meeste schepen hebben wel een bakdek en daarom zie je bij bijna al de tekeningen een kraanbalk op het bakdek.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #563 Gepost op: maart 19, 2017, 09:09:13 am »
Volgens mij zorgt Witsen voor nog meer verwarring, of we interpreteren zijn tekst op een andere manier.
Hij schrijft dat het ankertouw over de kraanbalk loopt "Als het anker gewonden werd". Ik heb altijd begrepen dat de kraanbalk pas in actie kwam als het anker was opgehaald en het geborgen moest worden. Zodra het anker boven water kwam werd aan de ring op het anker een touw (haak) bevestigd dat over de kraanbalk liep. Zodoende kon het anker veel hoger worden opgetrokken dan bij het inhalen vanaf de zeebodem mogelijk was, en kon het zijdelings aan de romp worden bevestigd. Dat is ook de reden waarom een kraanbalk zo hoog mogelijk zit.
Of zie ik dat verkeerd?
Constant

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #564 Gepost op: maart 19, 2017, 14:47:49 pm »
Henk, wat is er aan de hand met je email? Ik heb je drie maal geschreven en krijg even zo vele keren mijn mailtje terug.
Ab

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #565 Gepost op: maart 19, 2017, 17:38:01 pm »
Henk, wat is er aan de hand met je email? Ik heb je drie maal geschreven en krijg even zo vele keren mijn mailtje terug.
Ab

Goedenavond Ab. Ik dacht dat het mail-adres toch wel bekend was op het forum. Ik krijg tenminste allerlei berichten waarin ik gepost heb.
Ok.
E- mail adres is henkvankomen@kpnmail.nl

Groet Henk.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #567 Gepost op: maart 19, 2017, 17:46:32 pm »
Ik kan ook wel een fotokopie per bladzijde sturen

Offline pauwels

• Bootsman