Auteur Topic: 1:88  (gelezen 74235 keer)

pauwels

• Gast
Re: '88'
« Reactie #45 Gepost op: oktober 28, 2010, 19:58:57 pm »
Intussen tijd genomen om het schip te vullen met spantdelen, nog ongeveer 270 stukjes te gaan.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: oktober 28, 2010, 20:12:57 pm »
de wulf ziet er op het eerste  gezicht  goed uit  henk.

wat witsen nog zegt is dat men het roer er af wil halen dit omhoog kan, door een gat in de kajuit onder de bank. dus moet je zien of dit kan.
het is mooilijk te zien op de foto maar een foto van opzij zou dit  kunnen verduidelijken  :grin:

dan het opvullen met spantdelen.  hier  lijkt me iets nioet te kloppen of van yk moet het anders doen dan witsen; ik vraag me dus af wat dat stuk hout tussen de buikstukken ligt te doen ? want dit kan ik niet plaatsen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: oktober 28, 2010, 20:46:22 pm »
@ Dirk; dit is mijn spant. Het stuk hout wat je ziet, dat op de kiel ligt is voor mij een soort van afstand/ opvulstuk voor het volgende spant, zo hou ik het idee van een soort van gratenpakhuis, wat ik ken laten zien. !

ik wil een beetje het effect van de foto hieronder bereiken ♫

pauwels

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: oktober 28, 2010, 20:51:10 pm »
Ik denk trouwens ook niet dat ze vroeger bomen hadden die de hele legger van stuur naar bakboord konden beslaan, daarom mijn legger in twee stukken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2010, 21:03:13 pm »
ok thx  henk.

tog lijken 2 stukken erg zwak  maar ik zal niet zeggen dat het niet kan maar  heb er wel mijn  twijfels over.  vroeger stonden er bomen genoeg en de hollanders  kochten gewoon een heel bos op en lieten het hakken en naar holland komen.  wat niet voor de scheepsbouw kon dienen verkochten ze waarschijnlijk  onder de tafel voort .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: november 05, 2010, 20:14:21 pm »
De deklijst of slingerlijst bestaat uit een aantal welvingen, en wel zo dat de uiteinden van de rondingen in één lijn liggen, zowel bovenaanzicht als zijaanzicht. De deklijst heeft ook de functie van het ondersteunen van de contourbalkjes van de zijgallerijen. De deklijst heeft dus een soort dragende functie van de bovenspiegel. Nu ik de beplanking aan de constructie bevestig vanaf de slingerlijst naar boven, ontstaat er een soort vleugel die gedraaid is. De contourbalkjes staan er volgens de afbeelding goed op. Is deze tordering normaal?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: november 05, 2010, 20:37:19 pm »
euu  ik denk het niet henk.

het zou gewoon recht moeten zijn de  slingerlijst loopt ook niet naar buiten  denk ik maar gewoon recht door en sluit daar de zijgalerij af .

ik zie dat je rechte wulf ook bol staat  en die lijn moet je slingerlijst ook volgen

pauwels

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: november 05, 2010, 20:53:34 pm »
ik ben van deze afbeelding uitgegaan

dan zie je toch duidelijk dat de constructie wegloopt, maar ik kan geen afbeelding/ schilderij vinden die zegt dat het recht noch krom loopt

wat is wijsheid?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #53 Gepost op: november 05, 2010, 21:14:25 pm »
Henk ik heb de indruk dat je enkel een kromme hebt gegeven in één vlak van je slingerlijst
maar een slingerlijst is in twee vlakken gebogen, zowel in het bovanaanzicht als in het achteraanzicht heeft hij een kromme.
Hier een schets wat ik bedoel:

Tussen hekbalk en verdekbalk staat je holle wulf.
tussen verdekbalk en slingerlijst is je bolle wulf

© Boek 7P blz 48
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: november 05, 2010, 21:27:35 pm »
Ik heb een 'balk' genomen van 4x4 mm. daaruit heb ik het boven aanzicht als het zijaanzicht erin gedremeld.

doordat de uiteinden naar buiten/ achter lopen, waar de contourbalk begint, en de staander precies in de bocht staat, krijg ik, tov een rechte lijn, een verschil van een paar mm. Ik zou niet weten hoe je dat recht krijgt.   :cheesy:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #55 Gepost op: november 05, 2010, 21:28:24 pm »
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #56 Gepost op: november 05, 2010, 21:32:18 pm »
laat eens eerst zien wat jij de contourbalk en de staander noemt.

Ik wordt gek van al die namen...
 In het engels is het al genoeg, maar als ik ze dan ook nog eens in het nederlands moet leren :screen: daar zijn mijn cellen wat te versleten voor.

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: november 05, 2010, 21:36:14 pm »
eerst ff dit wat ik bedoel

pauwels

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: november 05, 2010, 21:39:39 pm »
contourbalk daar bedoel ik mee de balk die de zijgallerij vorm geeft van achter gezien, en die staat op de slingerlijst, en gaat naar de staander.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #59 Gepost op: november 06, 2010, 05:39:26 am »
hezo,
ik heb dat dicht gekregen door van contourblak tot contourbalk, en tot bovenkant spiegel daar eerste een multiplex van 0,5 mm. op aan te brengen( soort gebogen-kromme ondergrond)  en daarop dan de spiegelplanken.
maar ik weet dat niet jouw voorkeur draagt.

In het boek van Ketting over de PW  staan de huidplanken van de spiegel in de galerijen horizontaal getekend; doch in de replica van de Batavie staan de huidplanken verticaal.

De planken die vertikaal staan lijkt me logischer en als je dan nog een tussenbalk gebruikt kan je wel een curve leggen ipv een rechte. anders moet je weer ieder plank gaan stomen-plooien. en dat lijkt mij niet de oplossing die een timmerman zou maken.
De kromming van je slingerlijst moet je dan ook gebruiken voor de kromming van je spiegel. en de spiegel bekleden met horizontale planken.

(PS op de 7P  heb ik ook de latten op het einde van de galerij vertikaal laten lopen om ook die kromming te kunnen maken..

Grtz Erik