Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 5009 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #105 Gepost op: april 05, 2018, 18:05:36 pm »
De bemanningsverblijven op je tekening is nog van vòòr de verbouwing v.d. de wereldreis. Deze foto  geeft je een idee hoe hoog het feitelijk was op het dek… Rechtstaan was er niet bij.

Men heeft een tussendek erbij gebouwd om de nodige bemanning tijdens de reis te kunnen herbergen. Deze ruimte op de foto was de ruimte voor de mariniers. Hier moesten ze eten, slapen.. enz.

Foto genomen op de replica tijdens een open dag aan boord.
Nu word deze ruimte gebruik tijdens de hedendaagse reizen als zeilopslag/bergruimte.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #106 Gepost op: april 05, 2018, 18:30:01 pm »
Eigenlijk heb ik best wel te doen met de mensen die in zo'n ruimte moesten leven.
Het slapen zal nog wel gaan, want dat gebeurde (meestal) horizontaal. Maar om de rest van je onderdekse tijd gebukt of kruipend door te brengen, lijkt me geen pretje.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #107 Gepost op: april 14, 2018, 13:23:16 pm »
Het volgende dek-item is het hoofdluik.
Op dit van oorsprong kolentransportschip was dit luik bedoeld voor het laden en lossen van kolen. Het moest dus met luikdelen afgedekt worden. Tijdens het varen werd daar nog een presenning overheen gelegd.
Er bestaan geen indicaties dat het grootluik van dit schip, tijdens de verbouwing t.b.v. de expeditie, anders vorm is gegeven.
De AOTS van de 'Endeavour' geeft de volgende impressie:

Op veel scheepsmodellen worden luikopeningen meestal voorzien van roosters, terwijl dit vaak niet in overeenstemming is met de aard van zo'n opening. Op grote oorlogsschepen hadden luiken in hoofd- en halfdek een ventilatie-funcie. Tijdens gevechtshandelingen konden zodoende kruitdampen wegwaaien.
Bij het volgende zullen jullie mogelijk denken … daar heb je hem weer. Maar ik wil mijn mening toch met jullie delen.
Volgens mij moesten alle bovendekse luiken middels presennings afgesloten kunnen worden, om het binnengutsen van zeewater te voorkomen.
Op veel scheepsmodellen met luikhoofden die zijn afgedekt met luikdelen, zijn deze luikdelen voorzien van een uitstekend oog met daarin een ring. Heel handig om zo'n luikdeel te verplaatsen. Maar wat is er praktisch aan een uitstekend oog met ring als en nog een presenning strak overheen moet?! Het oppervlak van de luikdelen moet m.i. zo vlak mogelijk zijn; anders is het wachten op onvermijdelijke schade aan zo'n presenning.
Dan zijn er twee opties:
– het oog en de ring moeten in het luikdeel verzonken worden;
– een uitholling in het luikdeel met daar overheen een metalen staaf/strip voor de grip.
Optie 1 was wel te doen geweest. Een uitholling van 2,5 mm doorsnee met daarin een ringetje van 2 mm doorsnee, op z'n plaats gehouden middels een oogje binnen die uitholling. Ringetje en oogje had ik dan (op de juiste schaal) moeten maken van max. 0,25 mm draad.
Optie 2 vond ik voor een vrachtschip, waarop niet werd geïnvesteerd in prijzige oplossingen, in een simpele uitholling in het luikdeel met daar overheen een metalen strip, zoals op deze foto:

Volgens bovenstaande impressietekening waren er 3 luikdelen met daartussen 2 steunbalken (waar wel een speciale term voor zal bestaan).
De 3 luikdelen maakte ik telkens van 3 latjes naast elkaar, met aan de uiteinden een metalen verstevigingsstrip er omheen. In de luikdelen maakte ik telkens 2 uithollingen met een metalen handgreep er overheen. Tussen de delen zitten 2 latjes die de steunbalken weergeven.

En los op het dek:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.