Zoals een aantal van jullie al weten bouw ik buiten schepen ook diverse papier modellen.
Aangezien dit niet om schepen gaat wordt daar hier niets mee gedaan.

( En dat is tevens, naast het klussen in het huis van mijn zoon, ook de reden dat de Oseberg niet zo snel gaat

)
Maar daar gaat verandering in komen.

Ik ga een stukje zee bouwen met daar 2 Marine schepen op en jawel alles van papier en karton.
Ook kartonnen modelbouwplaten vallen onder statische modelbouw. De populariteit daarvan was in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw bijzonder groot onder (met name) jongens tussen de 10 en 18 jaar. De Nederlandse Veritas bouwplaten, ontworpen door Jan Berfelo uit Arnhem, waren daarbij zeer geliefd. In de Veritas series verschenen bekende Nederlandse schepen, vliegtuigen en auto's, waaronder de eerste DAF personenauto. Maar ook de Willem Ruys, vliegdekschip de Karel Doorman, de Super Consternatie van de KLM en uiteindelijk de KLM DC-10 zagen in Arnhem het daglicht. De in 1977 overleden Berfelo liet zo een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse modelbouwwereld in de jaren 50 en 60.
Van deze Veritas serie uit de jaren 60 heb ik dus 2 schepen.

In de jaren 1995 en 1996 zijn deze schepen heruitgebracht op initiatief van Wim van der Meer van Scaldis bouwplaten uitgeverij uit Terneuzen. De platen zijn gedrukt bij drukkerij de Prins die opgericht is door Koen Berfelo, de zoon van Jan Berfelo.
Het gaat om de volgende schepen:
1. Hr. Ms. De Ruyter. C801 Kruiser der Koninklijke Marine, 1953 - 1973 schaal 1:300

2. Hr. Ms. Rotterdam. D818 B-Jager Friesland-klasse der Koninklijke Marine, 1957 - 1981 schaal 1:250
Ik begin met de bouw vanaf 1 mei 2011

Fred