Auteur Topic: H.M.S.Triplex 1:56 Admiralty model --->Gestopt.  (gelezen 13561 keer)

Shipbuilder

• Gast
Re: H.M.S.Triplex 1:56 Admiralty model
« Reactie #30 Gepost op: april 01, 2011, 19:26:16 pm »
Kees, het ziet er weer indrukwekkend uit zo als gewoonlijk  :D

Je zit inderdaad op het punt waarbij scratchbouw bijna minder werk is dan het slopen van 75% van je kit  :wink: Maar zo leren we wel bij van nieuwe technieken.

Eigenlijk vind ik dat dit topic onder de scratchbouw hoort..... Misschien moeten we een regel instellen dat bij meer dan 50% verherbouwing er sprake is van scratchbouw  :police:  :sail:
Zelf zie ik het niet als slopen, maar meer als "met beleid modificeren". Voorlopig heb ik nog geen hout gebroken, wel hier en daar wat verwijdert :)
Het woord is aan Kees.  hij mag kiezen  .....  :lol: :lol: bij de kit's  of de krack's :wink:
Topic verplaatsen is een fluitje van een cent..
Ach, ik voel me overal op dit forum thuis en verder zie ik mij zelf als een kitprutser met
veel ervaring in het beginnen van projecten, nu nog leren afbouwen......... :oops:
Kees, hoe je het doet doe je het maar één ding is zeker, dit gaat 'n pracht exemplaar worden.
Als je dit kan lijkt het mij nog heel leuk werk ook om 'n complete kit helemaal te verbouwen.

Dick
Dank je Dick, ik heb inderdaad veel meer lol in het verbouwen van een kit dan volgens de bouwbeschrijving
te bouwen. Trouwens, als je zo naar de bouwverslagen hier op het forum van de laatste tijd kijkt zijn de meesten wel
behoorlijk aan het afwijken van de originele plannen. Het g,eeft gewoon veel meer voldoening een model te bouwen
zoals je het zelf mooi/goed vind. En daar komt bij dat de kitfabrikanten vaak fouten maken, die wij vervolgens weer recht
moeten zetten :lol:

Offline wim500

• Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: april 02, 2011, 15:01:05 pm »
Wel of niet bij de scratch, het wordt een prachtig project.
En inderdaad nu nog afmaken  :mrgreen:  :wink:.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #32 Gepost op: april 02, 2011, 16:58:00 pm »
Kees het ziet er weer fantastisch uit wat je hier laat zien.
Het wordt er weer eentje om te gaan volgen.

jean-pierre

duivenboden

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: april 03, 2011, 16:19:45 pm »
hallo , dit is een pracht object om te bouwen en te volgen ,
ik ben nog niet zo ver , sucses verder .
met groet Nico  :vlag:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: april 05, 2011, 16:52:02 pm »
Bedankt voor de reacties mannen :)

Een laatste kleine update. De linde fineer is binnen dus het beplakken van de spantzijkanten kan beginnen.

De voorste en achterste spanten krijgen eerst een paar brede stroken fineer.
De tussenliggende spanten krijgen 2 smallere stroken van 5mm zodat aan de zijkant het lijkt of de spanten uit meerdere delen zijn samengesteld.
Na het afschuinen/stroken van de spanten zullen alle spanten waar nodig nogmaals een strook fineer krijgen.

De volgende update zal dus enige tijd op zich laten wachten, omdat er nu veel 1tonig werk komt waarvan ik jullie
de foto's zal besparen :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: april 05, 2011, 17:01:14 pm »
Ik snap even niet waarom je eerst de zijkanten van de spanten gaat fineren, en ze daarna afschuinen  :?: Dan gaat al het mooie fineer er toch weer af ?
En als ze eenmaal afgeschuind zijn dan wordt het erg lastig om een rechte strook fineer er netjes op te krijgen.......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: april 05, 2011, 17:12:21 pm »
Ja, ik geef toe het lijkt allemaal een beetje onlogisch, maar het heeft te maken met de verdikking van de spanten.
Waar een spant aan de eerstvolgende (grotere) grenst is de verdikking te smal, die moet ik dus eerst met fineer opvullen,
voordat ik het kan afschuinen. Heel moeilijk om het met tekst uit te leggen, maar ik hoop dat je het begrijpt.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #37 Gepost op: april 05, 2011, 17:23:35 pm »
Citaat
maar ik hoop dat je het begrijpt.

Nee  :oops: :mrgreen:
Maar ik wacht gewoon rustig de volgende update af. Dan valt het kwartje misschien.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #38 Gepost op: april 05, 2011, 17:27:48 pm »
Kees ook ik kan me er geen voorstelling van maken. Ben natuurlijk nog lang niet de slimste op dit gebied. :lol: :lol:
Maar jou kennende wordt het weer iets aparts. Ik blijf je volgen. Veel succes ermee en tot de volgende update.
We wachten geduldig af,

jean-pierre

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: april 05, 2011, 18:13:27 pm »
Nee  :oops: :mrgreen:
Maar ik wacht gewoon rustig de volgende update af. Dan valt het kwartje misschien.
Ik zal tijdens het fineren en afschuinen toch maar wel foto's maken Arjan.
Zoals men hier vaker heeft gesteld, 1 foto verduidelijkt meer dan 1000 woorden :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: april 05, 2011, 20:38:14 pm »
Hier zijn een paar foto's om uit te leggen waarom de spanten voor het afschuinen eerst breder gemaakt moeten worden.

Hier zijn een brede en smalle strook fineer al op de zijkant van het eerste spant bij de boeg gelijmt.

Spant op de juiste plek geplaatst en het dek(randje) er tegenaan gedrukt.

Zou ik het spant nu aan de voorkant, bij de boeg, afschuinen, dan zal er aan de achterkant van het spant,
links op de foto, er niet genoeg materiaal zijn. Bij de dekrand zal dan het spant niet over de gehele breedte schuin zijn.
Het ontbrekende stuk vul ik dus op met extra fineer. Dit is natuurlijk alleen maar noodzakelijk omdat ik de spanten
dikker heb gemaakt.
Bij de 1e spanten zal er, zoals het er nu uit ziet, aan de achterkant nog een smal strookje fineer bij moeten, voor het afschuinen.

Zelfs met foto's is het nog moeilijk om uit te leggen. Misschien makkelijker als ik het life laat zien op de Brouwersdag.

Naja, ik ga maar weer verder plakselen en freubelen :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: april 05, 2011, 21:21:16 pm »
Het kwartje is gevallen Kees  :wink:

Ik heb nu meteen heel veel vragen en opmerkingen over dingen die ik anders zou doen. Maar laat ik eens een keer mijn mond daarover houden en gewoon je projekt met volle aandacht volgen  :sail:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: april 05, 2011, 21:34:46 pm »
Het kwartje is gevallen Kees  :wink:

Ik heb nu meteen heel veel vragen en opmerkingen over dingen die ik anders zou doen. Maar laat ik eens een keer mijn mond daarover houden en gewoon je projekt met volle aandacht volgen  :sail:
Vuur ze maar af Arjan, vragen en opmerkingen helpen me bij het pionieren. Elke input is welkom :)

Mijn volgende admiraltymodel zal de Rattlesnake zijn, zoals het model van Guzman maar dan anders :mrgreen:
Dus is dit een leerproject voor wat betreft de te gebruiken ombouwmethode.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: april 05, 2011, 22:18:15 pm »
Citaat
Vuur ze maar af Arjan, vragen en opmerkingen helpen me bij het pionieren. Elke input is welkom

Oke dan, je vraagt er om  :mrgreen:

1)  Waarom hou je het dek aan als de juiste rompvorm in plaats van de spanten ? In mijn ervaring zijn de spanten meestal de beste referentie
2) Je doet nu driedubbel moeilijk door triplex spanten als "echt hout" te laten lijken. Kun je dan niet beter je figuurzaag in een stuk echt hout zetten ?
3)  Dit is eigenlijk geen vraag, maar een stelling: je haalt je zelf veel meer werk op de hals dan nodig ! Als je gewoon echt zou gaan scratccbouwen dan zaag je een spant in een keer goed uit en hoef je niet moeilijk te doen met fineer en zo...... (eigenlijk is dit weer het zelfde als punt twee  :wink:)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: april 06, 2011, 12:40:44 pm »
even iets over die spanten...

Op papier zijn de spanten maar een dun lijntje, Ik werkelijkheid zijn de spanten soms 30-430 cm breed.
De standaard afspraak was dat de grootspant als referentie deiende. alle spanten vanaf de grootspant naar de boeg daar is de spantlijn op de tekening steeds  de kant van de spant die naar de grootspant is  gericht. heb je dus de spanten afgezaagd volgens de spanttekening hef je enkel materiaal aan de voorkant van de spant af te nemen.
Het probleem begint als je dicht naar de boeg toekomt; dan wordt de afschuining zo groot dat je aan de vooraknt van de spant geen hout niet meer overhoud.
Men lost dit dan op , door op de tekening  de spanten met hun breedte ook te tekenen en dat men dan steeds dezelfde dikte behoud.
Zo moet dus aan de binnenkant de spant uitgezaagd  worden met een maat die gelijk is aan de dikte + de afschuining.

Hetzelfde weer voor de spanten achter de grootspant. daar is de spantlijn van de tekening ook weer de kant van de spant die gericht is naar de grootspant.

Ik hoop dat het duidelijk is. anders moet ik echt in de boeken gaan duikelen en de teksten letterlijk overnemen incl met wat schetsen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik