Auteur Topic: H.M.S.Triplex 1:56 Admiralty model --->Gestopt.  (gelezen 13555 keer)

Shipbuilder

• Gast
Re: H.M.S.Triplex 1:56 Admiralty model
« Reactie #45 Gepost op: april 06, 2011, 17:06:29 pm »
Oke dan, je vraagt er om  :mrgreen:

1)  Waarom hou je het dek aan als de juiste rompvorm in plaats van de spanten ? In mijn ervaring zijn de spanten meestal de beste referentie
2) Je doet nu driedubbel moeilijk door triplex spanten als "echt hout" te laten lijken. Kun je dan niet beter je figuurzaag in een stuk echt hout zetten ?
3)  Dit is eigenlijk geen vraag, maar een stelling: je haalt je zelf veel meer werk op de hals dan nodig ! Als je gewoon echt zou gaan scratccbouwen dan zaag je een spant in een keer goed uit en hoef je niet moeilijk te doen met fineer en zo...... (eigenlijk is dit weer het zelfde als punt twee  :wink:)
Bedankt voor je reactie Arjan.
Ik zal je puntsgewijs proberen te antwoorden:
1)Bij het bouwen van een kit ga ik pas afschuinen als het dek er op zit. En dan is de dekrand de 1e referentie bij de bovenkant van de romp, dus dacht ik dat nu ook te doen.
   Ik hoor graag van jou hoe je alleen de spanten als referentie voor de afschuining kan gebruiken.
2)Deze vraag had ik eigenlijk een stukje terug al beantwoord. Triplex en lindehout is makkelijker te bewerken, goedkoper en ik heb er heel veel van om mee te experimenteren.
   En dat "driedubbel moeilijk" valt wel mee hoor, het werkt zelfs een beetje verslavend, dat geplaksel met lindehout :)
3)Het is voor mij ook een beetje een uitdaging om te kijken of ik van een goedkoop kitje een realistisch Admiralty model kan maken :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: april 06, 2011, 17:14:07 pm »
Citaat
Ik hoor graag van jou hoe je alleen de spanten als referentie voor de afschuining kan gebruiken

Ik werk het dek altijd zo bij dat het nergens buiten de spanten uitsteekt. Mijn ervaring is dat de pasvorm van de valse dekken meestal veel minder precies is dan die van de spanten. Dat doe ik deels op het oog en deels met behulp van latjes langs de spanten (de lijn van de latjes aftekenen op het dek).

Bij de echte schepen bepaalde de romp de vorm van het dek, en niet andersom  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: april 06, 2011, 17:20:12 pm »
even iets over die spanten...

Op papier zijn de spanten maar een dun lijntje, Ik werkelijkheid zijn de spanten soms 30-430 cm breed.
De standaard afspraak was dat de grootspant als referentie deiende. alle spanten vanaf de grootspant naar de boeg daar is de spantlijn op de tekening steeds  de kant van de spant die naar de grootspant is  gericht. heb je dus de spanten afgezaagd volgens de spanttekening hef je enkel materiaal aan de voorkant van de spant af te nemen.
Het probleem begint als je dicht naar de boeg toekomt; dan wordt de afschuining zo groot dat je aan de vooraknt van de spant geen hout niet meer overhoud.
Men lost dit dan op , door op de tekening  de spanten met hun breedte ook te tekenen en dat men dan steeds dezelfde dikte behoud.
Zo moet dus aan de binnenkant de spant uitgezaagd  worden met een maat die gelijk is aan de dikte + de afschuining.

Hetzelfde weer voor de spanten achter de grootspant. daar is de spantlijn van de tekening ook weer de kant van de spant die gericht is naar de grootspant.

Ik hoop dat het duidelijk is. anders moet ik echt in de boeken gaan duikelen en de teksten letterlijk overnemen incl met wat schetsen..
Geheel duidelijk Erik, bedankt voor de les, hier kan ik in de toekomst mijn voordeel mee doen.
Mijn spanten zijn nu 6mm, dat zou dan in 1:1 33,5cm zijn, dus dat klopt aardig.

Wel grappig voor mij om in te zien dat ik door mijn nieuwsgierigheid steeds dieper aan het graven ben naar oorspronkelijke scheepsconstructies.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #48 Gepost op: april 06, 2011, 17:24:14 pm »
ik zie je' nog wel eindigen bij de cratchers.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: april 06, 2011, 17:26:36 pm »
Ik werk het dek altijd zo bij dat het nergens buiten de spanten uitsteekt. Mijn ervaring is dat de pasvorm van de valse dekken meestal veel minder precies is dan die van de spanten. Dat doe ik deels op het oog en deels met behulp van latjes langs de spanten (de lijn van de latjes aftekenen op het dek).

Bij de echte schepen bepaalde de romp de vorm van het dek, en niet andersom  :wink:
Kijk, dat is een inzicht wat ik nog niet had, de romp dicteerd de vorm van he dek en niet andersom.
Thnx Arjan, weer wat geleerd en ik ga het proberen toe te passen 8)

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: april 06, 2011, 17:33:16 pm »
ik zie je' nog wel eindigen bij de cratchers.
Maar dan wel van tekening bouwen en "echt" hout gebruiken.
Dus misschien een volgend project, eerst nog wat kitjes verbouwen :lol:

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #51 Gepost op: april 08, 2011, 06:55:28 am »
Dan krijgen we dus een H.M.S. Oak of H.M.S. Wallnut  :D

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: april 08, 2011, 13:36:18 pm »
Dan krijgen we dus een H.M.S. Oak of H.M.S. Wallnut  :D

Jack
H.M.S. Mahogany zou het kunnen worden, daar heb ik inmiddels een behoorlijke voorraad van
en inmiddels al wat ideeën voor opgedaan :)
Eerst maar wat lopende projecten, zoals dit, afronden :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: april 13, 2011, 15:26:59 pm »
Veel werk verzet, maar daar is helaas weinig van te zien.
De originele spanten van de kit zijn allemaal aangepast zitten stevig vasr op de kiel.

Het voorste dekdeel zit ook reeds vast.

De vraag is; hoe ga ik de rest van de dekdelen vastlijmen op het frame van spanten en kiel.

Zoals te zien  zijn het uitgesterkte delen die op het geheel moeten worden bevestigd.
Mijn dilemma is spijkers of klemmen, hoe voorkom ik dat bij het begin de lijm al "droog" is terwijl ik aan het
andere eind van de romp nog bezig ven met het aanbrengen van lijm, etc..

Dus, hoe pak ik dit aan,.. het geven van ideeën, tips, trucs en meedenken wordt zeeeeer gewaardeert :D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #54 Gepost op: april 13, 2011, 15:44:25 pm »
met gewone hout lijm heb je tog tijt genoeg ?

dan kan je zelf eerst nog boodscappen gaan doen voor je er aan begint  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #55 Gepost op: april 13, 2011, 16:19:09 pm »
Hoi Kees,

Ik snap ook niet goed wat het probleem is, lijm aanbrengen en aandrukken toch?

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: april 13, 2011, 16:54:46 pm »
Een bijkomend probleem, was ik vergeten te melden, is dat er veel delen van het hout zichtbaar blijven.
Normaal gesproken is het lijmen van een dek geen probleem, kwak lijm, trilex er op persen en wachten :P
Nu moet ik voorkomen dat er lijmdruppels in het hout trekken wat later zichtbaar blijft.
Ik kan op de meeste plekken er niet meer bij met een vochtig doekje, nadat het dek er op zit.

Maar ik denk dat ik inmiddels zelf een oplossing heb verzonnen. Eerst tamiya tape op de delen waar geen lijm mag kopen :idea:
Even experimenteren......... :sail:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #57 Gepost op: april 13, 2011, 17:04:05 pm »
Als ik je verhaal zo lees dan gebruik je te veel houtlijm. Als je een gelijkmatig dun laagje aanbrengt (uitsmeren met spateltje) dan krijg je weinig tot geen druppels. Nadeel is dan wel dat het sneller droogt dan een dikke laag.
Je zou misschien ook kontaktlijm kunnen gebruiken ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #58 Gepost op: april 13, 2011, 17:16:09 pm »
Maar ik denk dat ik inmiddels zelf een oplossing heb verzonnen. Eerst tamiya tape op de delen waar geen lijm mag kopen :idea:
Even experimenteren......... :sail:

Hmm, slecht idee, dan krijg je de tape er wsl ook niet meer af want de houtlijm trekt daar ook in.
Dan zou ik eerder kiezen voor ordinaire plakband.

Jack

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: april 15, 2011, 16:16:37 pm »
Het dek zit er op, ik heb de inmeerderedelenlijmenstrategie gebruikt.
Eerst de ruggegraat van de kiel van lijm voorzien en die met voorgeboorde spijkertjes vastgezet.
Vervolgens met een kwastje aan de voorkant bij de spanten lijm aangebracht en klemmen er op.

Het resultaat van de gefileerde dekhelft valt tegen. Daar waar geen hout meer zit loopt het in knikken.
Maar het is een leerproject dus de volgende keer doe ik het anders.

Gelijk door gegaan met de boegspanten.
Eerst de hele voorkant met linde latjes van 5x20mm opgevuld.

En na een uurtje zagen, snijden, vijlen, dremelen en schuren is het resultaat boven verwachting.
Het idee was om er met de dremel groeven in te maken, maar ik denk dat na beitsen het er ook
wel uit zal zien als afzonderlijke spanten.

Na het tegenvallende resultaat van het dek ben ik blij met hoe de boeg is geworden.
Op naar hek en spiegel van deze admiraltycaricatuur :)