Auteur Topic: HMS Sackville/Snowberry - in droogdok -  (gelezen 10600 keer)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
HMS Sackville/Snowberry - in droogdok -
« Gepost op: november 29, 2009, 17:21:41 pm »
Als fris jong matroosje zal ik moeten werken om mijn strepen te verdienen denk ik, dus zal al mijn postings van dit model maar eens hierneerzetten. Het zal. net als in het topic van Erik. rommelig worden omdat je geen andere opmerikingen er bij ziet, maar goed, daar is over heen te komen.
Goed gewoon beginnen.
angestoken door het enthousiasme van Beagle en een zeer aantrekkelijk aanbod op een veilingsite, stond vanmiddag de doos met de plastic onderdelen, wat samengevoegd een Flower Class Corvette moet worden, in de kamer. Uiteraard gelijk inspectie van onderdelen, bestudering van bouwplan en het doorbladeren van de Heller en Airfixcatalogus 2005.
Zoooo, om nu de onderdelen te fotograferen zou mijn een maandverbod op dit forum opleveren ivm het zwwar overschrijden van de bandbreedte, 1003 stukkies die inelkaar moeten (alhoewel, sommige woden niet gebruikt)
Ik snap niet dat Beagle ook nog eens gekozen heeft voor zijn handeltje inPE en white metal onderdelen, dit zijn er al meer dan genoeg.
Nu heb ik wel gezien dat er toch een aantal dingen al zo verbeterd kunnen worden, zoals guns en deck, en zo zal ik nog wel meer tegenkomen.
In ieder geval wil ik proberen de HMCS Sackville na te bouwen, maar niet zo minitieur als Beagle

Ja ja,schat, ik maak eerst mijn Huey af enne dat ding enne die, ja die ook :lol:

BertUS, die nu toch even op zoek gaat om die enorme doos ergens kwijt te raken

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
Re:HMS Sackville/Snowberry
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2009, 17:22:09 pm »
Voor Corne ben ik niet zo bang want die bouwt schepen voortgedreven door windkracht toch? Maar de beide andere mannen, Ja, Droop als ervaringsdeskundige en Beagle als restaurateur en tevens bouwer van het zelfde schip. OCh ik heb de topic van hem al diverse malen doorgelezen en meedenken met zijn problemen is ook mijzelf helpen
Ik kom er wel achter dat, zoals Beagle ook al schreef, geen enkele corvette gelijk is, denk je iets gevonden te hebben, blijkt het op een andere foto net weer anders te zijn.Maar och, das juist het leuke van het verhaal en het brouwen

Tis idd geen kit wat met een maand in elkaar zit en tussendoor zal ik best wel eens wat anders bouwen of schilderen, maar dat maakt niet uit
Ik ga deze week nachtdienst eens nuttig besteden door mijn bouwplan op A4 te kopieren en van elk ding foto's van het origineel er bij te zetten, dus je krijgt een enorm fotobouwverslag in deze
BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2009, 17:22:56 pm »
Goed, ik zal nu eindelijk eens in mijn eigen topic zetten.Ik heb deze week nachtdienst dus ik doe weinig, en dat wordt nog verdeeld over mijn Huey en de Sackville, zoals mijn schip gaat heten

De romp heb ik in elkaar, maar das dan ook alles. Ik heb diverse foto's van de echte Sackville en daarop zag ik dat de granaten van het echte hoofdkanon er heel anders uitzagen dan de modelgranaten
Dus maar eerst maar 24 granaten gemaakt, gevijld en redelijk op maat gemaakt.
Toen gezocht naar de juiste materialen wat ik voorhanden heb.
Na enkele pogingen welke mislukte, uiteindelijk 1 versie gemaakt die mij bevalt
De afmetingen zijn 5 bij 4 mm, dus lekker prutsen

Eerst maar even een foto van de echte granaten:

Dan nu de foto van de granaat die in de kit zat (het witte ding aan de linkerkant) en mijn granaat aan de rechterkant. Het blauwe ding is een pakje vloei

BertUS (die nu al zweet bij de gedachte dat hij er toch nog een 23 moet maken)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2009, 17:24:01 pm »
Ze lijken nog niet helemaal, want de achterste standpoot moet naar binnen en de voorste staat nu verkeerd onder hoek zie ik nu, okee, de volgende moet dus nog beter gaan lijken

Tja, Beagle, ik weet het, maar je, het gaat toch kriebelen als je de echte foto's ziet

Rich: Neee, dit zijn de shells voor de 4"MKIV leach breech gun welk asl hoofdkanon werd gebruikt

BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2009, 17:24:34 pm »
Zijn het er zoveel? Ik dacht dat ik er rond de 24 geteld had, ik dacht dat de kit er 24 had
Tis toch wel mooi dat PE, beter dan de afvalspullen die i moet gebruiken, maar kloppen die houders wel helemaal, als ik zo naar de origiele kijk dan zien die er wat anders uit
Heb nog even gezocht naar een boek en ik heb er wel een paar gevonden maar die nog niet i nederland aangetroffen. Ik heb geen beschikking over een creditcard dus ik kane ven niet via paypal betalen, al schijnt er wel een mogelijkheid te zijn om dit via je gewone bankrekening te kunnen doen, moet toch maar eens de site op

Voor Beagle: De boeken die ik op het oog heb zijn:

HMCS Sackville door John Lampert
Warship Perspective: Flower class Corvettes in WW2

BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2009, 17:25:03 pm »
O nee, daarom was ik ook bezig met mijn zoektocht naar andere boeken, maar alleen van de Sackville bestaan foto's op Internet wat nu op dit moment mijn enige referentiemiddelen zijn. Ik had wel een sie waarin schematisch aangegeven wordt wat in de loop der tijd is veranderd
Maar ik wordt wel een beetje verdrietig Laughing want nu moet ik weer opnieuw beginnen, nou ja, zo leer je nog eens wat. Idd zo te zien aan het patroon, ga ik deze misschien toch van papier maken. Dat moet in principe goed werken want mijn 1/35 Daf bestaat ook voor 90% uit papier en kartn
Maar in ieder geval bedankt voor de scan, daar kan ik weer een paar dagen mee verder
BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2009, 17:25:37 pm »
Goed
Nadat Beagle aantoonde dat mijn granaathouders onjuist waren (en bedankt maar weer) gisterenavond nog effe aan het schetsen geweest aan de hand van de scans

Dus eerst maar even een schets van hoe te vouwen enzo, op het velletje zie je heel klein de papieren versie en de uiteindelijke versie, maar wees gerust, ik vergroot ze zo uit
Je kan de maat zien aan het stukje in de voorgrond

Hier zie je de papierenversie, die ik kon gebruiken voor de messing versie

Hier zie je de uiteindelijke versie, althans van de proefserie, moet nog even bekijken hoe ik gaten moet maken, daar het messing flinterdun is, dus dit waarschijnlijk gedaan moet worden voor ik de stroken uitknip.

De afmetingen van de nieuwe serie zijn 8 mm hoog en 9 mm lang, incl voetje

BertUS (die het nog steeds bij de 24 blijft houden :lol:  :lol: )

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #7 Gepost op: november 29, 2009, 17:26:14 pm »
eagle
Ik heb nog niet zo direct gezocht, ik weet dat er van Warship Perspective enkele uitgave zijn over de cammokleuren op de corvettes en warships in het algemeen
De volgende site zal je wel kennen denk ik
http://members.jcom.home.ne.jp/hmdock/

dus daar leid ik de kleuren maar van af denk ik, voor zover mogelijk
BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2009, 17:26:49 pm »
Tja
Normale scheepsbouwers beginnen met de romp, ik met het hoofdkanon
Ik zou in 1e instantie recht uit de doos bouwen, maar het kriebelt toch af en toe om iets meer te maken.
Nu is de aftermarketset voor mijn budget te hoog, dus ik scratch maar wat onderdeeltjes erbij
Nu zal het kanon met de Pe set veel mooier worden, echt wel, maar och, op een schip van dit formaat is soms de suggestie voldoende :lol:
Dus ik heb maar iets aan het kanon gedaan en de binnenzijde van de geschutstoren aangepakt.
Dus wat onderdeeltjes van een gietraam van een vledgereedschapsrekje gepakt en wat white metal onderdelen van mijn YP gebruikt
Nu moet ik de achterzijde van het kanon nog iets verbeteren en de zijkant er op plakken van de geschutstoren
Ik heb de voet ook veranderd omdat de overkapping op de voet van het kanon hangt

BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2009, 17:27:48 pm »
Voordat jullie denken dat ik toch de battle met de U-boot verloren zou hebben, even een paar foto's

Ik ben zeker niet snel en brouw niet erg veel, maar goed

De dekken zitten er op, de romp is geschuurd, de boeg is scherp, alleen heb ik itt Beagle de kiel laten zitten, ik wilde eigenlijk recht uit de doos bouwen, maar dat gelukt niet helemaal. Verder heb ik de gehele romp iets geschuurd om de dikke huidplaten iets af te zwakken
De dekken zijn grotendeel weer vlak geschuurd, omdat bij een Flower Class geen geheel houten dek aanwezig was, wel deels en in de loop van de oorlog is er ook aan de lay-out het een en ander veranderd, maar veel is terug te lezen in de posting van Beagle
Ik heb van hem enkele PE parts gekregen die hij niet ging gebruiken en ik ben er zeer dankbaar om. Ik heb dus twee gedeeltes voor get achterdek met een antislippatroon en patrijspoorten van hem gekregen.
Deze laatste bestaan uit 3 delen, te weten, de patrijspoortvoorkant, de achterzijde en de zgn wenkbrauw

Omdat er geen gebruik gemaakt van de originele beglazing heb ik een dun stukje doorzichtig plastic genomen en daar het aantal poortvoorkanten opgeplakt die ik nodig heb, alles laten drogen en toen op de achterzijde de achterkanten gelijmd, nu hoef ik het alleen nog maar uit te snijden (ja ja, even   zegt tie)

De montage van de twee delen voordek gaat redelijk goed, het achterdek kosstte bij mij meer moeite en na 3 pogingen en het betre breekwerk zit tie, al is het niet geheel zoals ik wilde, maar ga ik door, hou ik helemaal niets meer over, het wringt ergens als een gek, maar ik weet niet precies waar, ik heb ook te weinig ervaring met schepen

Goed rest mij alleen de patrijspoorten te verlijmen en de golfbrekers te monteren, dan kan de romp in de kleur gezet worden
Dan op zoek naar wat vervangende onderdelen voor o a de ankerwinch en kan de rest van de opbouw aangepakt worden

BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2009, 17:28:29 pm »
Het lijkt alsof er niets gebeurt, maar das niet zo, alleen ben ik een trage bouwer
Ik heb nu het achterschiphuis in elkaar, de galley en het stuurhuis (althans de basis incl interieur
Gekeken naar de posting van Beagle en van mijn eigen referentiefoto's het interieur als basis in elkaar gezet en het een kleurtje gegeven.
De oplettende bouwer ziet dat ik de zijkanten verwisseld heb omdat de referentiefoto's aangaven dat de schuifdeuren aan de voorzijde zaten enniet aan de achterzijde zoals REvell ons doet geloven, ook is het schuifdeurtje voorzien van een rond raampje

Ik had de binnenzijde geschilderd en even het dak er los opgezet, dus ik doe niets meer aan de binnenkant, incl het nu nog slechte schilderwerk want je ziet er namelijk werkelijk geen moer meer van :lol:  :lol: Dus laat ik het zo, nu houd ik alles in submontages, zodat ik altijd nog kan besluiten het te verbeteren.En ja, die grote sinkmarks laat ik ook lekker zitten
Het dak maak ik wel even een beetje wat dat wordt licht van kleur en is voorzien van stalen balken, dusdie zie je wel
Ik zit nog te twijfelen of ik de sponningen zal aanbrengen, of het zo laten, ook dat hangt een beetje af van de volgende bouwstappen

Op de foto's zijn de kaartentafel, met de lades en het bed zichtbaar, misschien dat ik op de kaartentafel nog wel een kaart leg en op het bed een licht matras om toch maar wat lichte effecten aan te brengen
BertUS :lol:  :lol:

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #11 Gepost op: november 29, 2009, 17:29:04 pm »
En om te bewijzen dat ik niet gek ben en om Droop een nog groter schuldcomplex aan te praten, heb ik maar wat zitten knutselen met afvalstukjes die op mijn bureau rondzwierven. Ik heb mij een zeeer dichtelijke vrijheid gegund in de vorm, althans qua details, zoals telegraaf en stuurwiel, zoveel zie je er echt niet meer van terug, zelfs als de lamp aan is
Maar in ieder geval staat de telegraaf, stuurwiel, kompas en nog iets op hun plek, nog wat schilder en drybrush zal nodig zijn.

De foto's zijn snel genomen

BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2009, 17:29:49 pm »
Je ligt waarschijnlijk in een deuk als je leest wat ik gebruik

Voor de staande delen een stukje doorvoerleiding van een HPLC, een kunststof vloeistofleiding (een HPLC is een heel duur apparaar wat bij ons voornamelijk aan imagebuilding deed, het laboratorium ziet er dan heel deftig uit maar er was geen hond die er mee kon werken)
De telegraaf is verder opgebouwd uit een houten schijfje van een sateprikker met aan de zijkanten twee etsdeeltjes van een Duitse tank
Het kompas is een eivormig geschuurd stukje sateprikker
Het stuurwiel is akomstig van een veldgereedschappenkitje wat ik ooit gekocht had voor een dio idee
Het stuurhuis is gewoon een ietwat bewerkt stukjesprue wat toevallig onder mijn handen lag
Dit alles overgoten met een sausje van bronskleurige verf

Ron, de kaartentafel incl lades zaten er al in hoor, moet alleen het stadsplan van Antwerpen even verkleinen Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Beagle, vaar gewoon je eigen koers, ik sla eens wel meer door met een project, gewoonweg te veel fantasie en te weinig realisme
BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2009, 17:30:22 pm »
Thans Droop

Goed hier de beloofde foto's van het dakluik, of hoe zo,n ding ook moge heette

Eerst maar een plaatje van het originele door Revell geleverd ding

Tja, leuk, maar ik vind het niet goed, dus heb ik er maar zoiets van gemaakt, ik moet nog wel iets bedenken voor de luikklemmen, maar komt tijd, komt raad, toch? Verder moeten de scharnieren ook nog even gemaakt worden, de luiken zelf zijn btw nieuw gemaakt

Verder ben ik bezig met het platform voor de open brug
Het Revellonderdeel is aan de onderzijde vlak en heeft gaten voor de twee Oerlikons , deze moeten dus dicht, verder moeten de stalen binten aangebracht worden, de openruimte voor de stuurhut is dichtgemaakt en krijgt ook nog de stalen binten die ik ontdekt heb op de foto's van de Sackville

De gaten in het midden op het witte vlak zijn de bevestinggaten voor de beide spreekbuizen die in de gesloten brug zitten
Deze zijn, samen met een kompas oid, te zien op de volgende foto. Deze heb ik als apart onderdeel gemaakt en worden verlijmd zodra ik het platform op het stuurhuis lijm

Zoals het er nu uitziet, zal ik maar een deel van de zijkanten naast het stuurhuis gaan gebruiken omdat die m.i.veel te lomp uitgevoerd zijn,  sh*t ben ik toch een heel nieuw schip aan het bouwen en ik Beagle maar voor gek vverklaren dat hij zoveel aftermarketsets had gekocht :lol:

O ik zie je zondag Beagle, kom ik effe struinen in je restparts

BertUS

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2009, 17:31:31 pm »
De reden waarom ik afgelopen zondag bij Beagle was, was niet alleen het live aanschouwen van zijn werkplaats en het gezellig babbelen met hem, maar ook om wat onderdelen te ruilen
Hij had nog wat PE spul over voor mij en dat kon ik eigenlijk zomaar overnemen, ik bood een houten schip ter ruiling.
Ik heb dus heel wat koperwerk meegekregen waaronder het dek, het kanon, diverse andere zaken waaronder het skylight wat boven de machine kamer staat
Ik had al eerder hier mijn verbeterde versie van het kit onderdeel laten zien, maar dit is zo mogelijk nog veel mooier. Nu ben ik traag en heb niet zoveel tijd, dus hard zal het niet gaan, maar ikwilde dit toch even laten zien
Het is een enorm priegelwerk, maar doe je het netjes dan heb je ook wat. Ik heb het wel verlijmd ipv solderen, ik had even proefgedraaid, maar het leek mij beter om toch maar voor de lijm te gaan, want om nu een paar klodders soldeer te tonen met hier en daar een stukje messing.................
 :lol:
De luiken die je ziet zijn er even voor de foto opgezet, ze moeten nog een raam krijgen,

eerst even de verbeterde kitversie

en dan nu de PE versie, je ziet het, deze heeft er 5 luiken op rij en de kit maar vier, de echte Snowberry had er ook 5 terwijl de Sackville (het museumschip) er maar 4 heeft

Verder ben ik nu bezig met de paltforms voor de reddingsboten, de kabelhaspels en het voordekdetails
BertUS