Auteur Topic: Pilar van Constructo 1:27 -> Voltooid  (gelezen 16649 keer)

Jerr

• Gast
Pilar van Constructo 1:27 -> Voltooid
« Gepost op: maart 09, 2011, 19:33:31 pm »
Doordat ik nog op hout voor mijn kotter zit te wachten mijn 2e kit uit de kast gehaald en er een start mee gemaakt.

Het betreft de Pilar van Constructo.

Korte omschrijving:
Voor de Noord-Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway was de band met de zee erg belangrijk.
Dit wordt weerspiegeld in zijn werk waarin hij op een moeilijk te overtreffen wijze over de visserij schrijft.

In 1934 voelt hij de behoefte om zijn eigen vaartuig te bezitten en geeft hij de opdracht om volgens zijn eigen specificaties een jacht te bouwen.
Het jacht werd door de Boston Wheeler Brothers te Brooklyn gebouwd. Het is gemaakt van mahonie- en eikenhout, heeft een lengte van 11.86 meter en een breedte van 3.65 meter.
Het vaartuig was uitgerust met een scheepsmotor van het merk Chrysler van 110 PK en eveneens met een kleinere hulpmotor voor het geval de eerste uit zou vallen.

"Het is een stevig en bij elke toestand van de zee bestuurbaar vaartuig. Het heeft een lage achtersteven, met een dikke houten cilinder om grote stukken aan boord te hijsen. De stuurbrug is zo stevig dat je er met een grote vis kunt worstelen." -- Hemingway.

Hemingway doopte het jacht met de naam Pilar, ter ere van de beschermheilige van Zaragoza, waaruit zijn voorliefde voor Spanje blijkt.

Specificaties:
- Schaal: 1:27
- Lengte: 44 cm
- Breedte: 13 cm
- Hoogte: 22 cm

Het is een oudere uitgave daar de nieuwe laser gesneden is, en deze nog gestanst.

Wat foto's van de kit:

Spanten:

1e Dek in eerste mat laklaag:

Zal zo nu en dan wat foto's uploaden en eventuele problemen die ik tegenkom in de groep gooien.

Drububu

• Gast
Re: Pilar van Constructo
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2011, 19:48:20 pm »
Je hebt er zin in Jerr. Suc6 weer met deze. Interessant scheepje.

Dick

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2011, 19:53:34 pm »
Dat ziet eruit als 'n heel leuk scheepje Jerr, veel suc6 met de bouw en ik blijf het volgen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2011, 20:00:07 pm »
Het leuke van dit jacht is dat het nog bestaat. Als je er op Googlet dan vind je veel foto's van tijdens en na de restauratie.
Misschien geeft het je inspiratie voor wat kit-bashing want ik zie al flink wat dingen die Constructo niet helemaal juist heeft.  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2011, 20:31:13 pm »
Mooi zo Jerr, weer iemand die niet bang is voor twee projecten tegelijkertijd. Leuk model, waarbij vooral het vele houtwerk wel vraagt om zorgvuldig werk. Gelet op hoe het met de kotter gaat kan dit niet anders dan een succes worden.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2011, 20:40:14 pm »
he, wat een leuk bootje :)

debart

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2011, 03:04:20 am »
Hoi Jerr,

Hoezo een verslaving, :lol: succes met de boot. :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2011, 11:46:36 am »
mooie  boot jerr  veel suc6  met de bouw  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Jerr

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2011, 13:02:09 pm »
Het leuke van dit jacht is dat het nog bestaat. Als je er op Googlet dan vind je veel foto's van tijdens en na de restauratie.
Misschien geeft het je inspiratie voor wat kit-bashing want ik zie al flink wat dingen die Constructo niet helemaal juist heeft.  :wink:

Ik weet dat er veel veranderd is aan de Pilar, maar het is hoofdzakelijk kleur van romp, dek en interieur.
Echter vindt ik de charme van deze kit de diverse houtsoorten die gebruikt worden. Dus qua kleur ga ik niets aanpassen.

Mooi zo Jerr, weer iemand die niet bang is voor twee projecten tegelijkertijd. Leuk model, waarbij vooral het vele houtwerk wel vraagt om zorgvuldig werk.

Als je alles goed gescheiden houdt moet zelfs het werken aan drie of vier projecten geen probleem zijn, hoewel je dan ook wel de ruimte en tijd moet hebben.
Het zorgvuldig werken is zeker een feit. Merk nu al dat het voor gestanste hout minder maatvast is dan het laser gesneden spul.

Hoezo een verslaving, :lol:

Tja wat moet ik hier op zeggen. Ontkennen kan niet meer.  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2011, 17:29:46 pm »
he jerr  je weet ze ook te kiezen... Je modellen.  Dit model nog maar weinig gezien op verschillende forum's.

Wil je het schip maken met de originele houtsoorten, maar dan op maat, moet je Swiss-peer nemen voor je Mahony ( zelfde kleur zelfde structuur van hout alleen is het dichter) en voor je eik meen je tamme kastanje.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline wim500

• Officier
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2011, 19:02:00 pm »
Jerr, apart modelletje  :D, veel succes bij de bouw ervan.

Jerr

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2011, 22:14:47 pm »
he jerr  je weet ze ook te kiezen... Je modellen.  Dit model nog maar weinig gezien op verschillende forum's.

Wil je het schip maken met de originele houtsoorten, maar dan op maat, moet je Swiss-peer nemen voor je Mahony ( zelfde kleur zelfde structuur van hout alleen is het dichter) en voor je eik meen je tamme kastanje.

Erik, deze dame liep ik tegen het lijf op marktplaats voor een 20% van de nieuwprijs incl. lijm, mesjes en vijltjes. Dus eigenlijk vrijwel voor niets. Ik weet niet of ik de kit ook nieuw in een shop had gekocht, hoewel ik haar steeds schoner ga vinden.

Ik hou me nog even bij het geleverde hout, omdat ik gewoonweg nog geen adresje gevonden heb waar je al de door jouw genoemde soorten kan verkrijgen.

Het 2e dek zit er nu ook op. Werd tijdens het (nat) in model brengen weer eens geholpen door vriendje Lego. Grappig dat een paar plastic blokjes je zo van dienst kunnen zijn bij houtbewerking.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: maart 11, 2011, 07:31:07 am »
heel netjes jerr.   8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: maart 11, 2011, 08:57:42 am »
Jerr je hebt een mooie kit gekocht zeg. Het is inderdaad
een mooi scheepje en heel apart.
Je vorderingen zien er weer goed uit.
Succes ermee,

jean-pierre

Dick

• Gast