Auteur Topic: Santisima Trinidad [Verb] ---> voltooid  (gelezen 60625 keer)

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
Re:Santisima Trinidad
« Reactie #60 Gepost op: februari 04, 2010, 21:26:14 pm »
Ben bezig met de paarden en kanonnen.

Dit is mijn eerste kanon ooit gedraaid.

Ga binnenkort laten zien hoe,maar ik post dit eventjes zodat ik kan antwoorden in Dirk zijn topic.

Het kanon is niet goed. Te dik in het midden en ook op het uiteinde.Ook is snel een trunion voorzien zodat ik ze eventjes op het paard kan leggen.

ps: dit is een supermacro met 10x optische zoom.
Maar vermits ik overal opbouwende kritiek probeer te geven,mogen jullie ook hetzelfde doen bij mij  :D :D :D

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: februari 04, 2010, 21:48:53 pm »
Ik durf niets meer te zeggen :oops

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #62 Gepost op: februari 05, 2010, 13:26:24 pm »
Ik wel  ;)
Nog een mooi dwarsschotje tussen de wangen (onder de loop, kijk maar bij Amazone)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #63 Gepost op: februari 05, 2010, 14:45:23 pm »
haha  ja bij mij moet je zeker kijken   ;)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #64 Gepost op: februari 05, 2010, 17:35:25 pm »
Zeker niet slecht  :drink ik zou de asjes nog ietsje korter maken aan de buitenkant.

(eventueel een spie erdoorheen?)

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline wim500

• Officier
« Reactie #65 Gepost op: februari 05, 2010, 19:42:19 pm »
Nog kleiner dan een cocktailprikkertje  :o
Knap werk op die schaal Luc.

Boris279

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: februari 05, 2010, 19:48:47 pm »
Luc,

mooi gedaan, maar zoals je reeds melde is het kanon iets te dik, maar ook aan de verhouding van het paard klopt in mijn ogen iets niet, de wangen van rolpaard zijn dikker dan je bodem, ook vindt ik de nerf structuur van het hout van je wielen iets buiten proportie.
En je moet inderdaad ook nog even een tussenschot plaatsen tussen de wangen van je paard.

Voor de rest ga je goed, voor je eerste paard zou ik zeggen ben je op de goede weg.

Offline luc

• Officier
« Reactie #67 Gepost op: februari 05, 2010, 22:53:58 pm »
Citaat
Luc,

mooi gedaan, maar zoals je reeds melde is het kanon iets te dik, maar ook aan de verhouding van het paard klopt in mijn ogen iets niet, de wangen van rolpaard zijn dikker dan je bodem, ook vindt ik de nerf structuur van het hout van je wielen iets buiten proportie.
En je moet inderdaad ook nog even een tussenschot plaatsen tussen de wangen van je paard.

Voor de rest ga je goed, voor je eerste paard zou ik zeggen ben je op de goede weg.

Bedankt Boris

Het kanon was gewoon een probeersel om te kijken of ik met het uitgevijlde figuur een kanon kan draaien.
Heb geen draaibank ,alleen een verticale boorhouder.Mits een paar aanpassingstjes aan de mal gaat het lukken .

De nerfstructuur van het hout,alleen met beuk lukt het om de wielen te maken.
Deze was verkrijgbaar in 6 en 8 mm in de Brico(doe-het-zelf zaak)
Kan de wieltjes nog verven maar ik weet niet of dit in het echt ook zo was.(1780?)
Als ik naar beagle z'n paardjes kijk zijn de wielen ook niet geverfd.

Dankzij Beagle zijn tip (waarvoor dank)is mijn probleem om de gaten te boren in de 6mm wieltjes ook opgelost.
Zat op veel te laag toerental (800tr/min) bij 2700tr/min lukte het uitstekend.

De wang van het kanon moest volgens Beagle zijn lijst (12pound long) 2.4mm zijn.
Ik zit op 2.8mm.Inderdaad te dik,maar ik kan ermee leven.
De dikte van de bodemplaat moest 1 mm zijn en bij mij is die 1mm.
Dit z'n maten op schaal 1:50.
Voor deze maten wil ik Beagle ook bedanken,ik heb veel gesurfd achter maten van paarden en kanonnen en zo goed als niks gevonden, maar deze lijst is in mijn ogen zo goed als compleet.

Maar inderdaad,ook al zeg ik het van mijn eigen, voor het eerste paardje valt het mee,ook al is het nog niet af.
Het tussenschot zal zeker geplaatst worden,alleen nog het probleem van iedere modelbouwer oplossen.

Tijd zoeken, vinden maken  :drink :drink :drink

Bedankt voor de positieve commentaar.
mvg Luc

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #68 Gepost op: februari 06, 2010, 17:48:33 pm »
bedankt voor de complimenten en het doet mij deugd dat al mijn opzoekwerk toch ergens zijn  nut heeft en dat er iemand is die ze gebruikt.
mijn maten zijn nog altijd geen wet -van 'Meden en Perzen' en altijd een compromis tussen verschillende bronnen.

Zelf als is je kanon, te dik, de vorm vind ik meer dan 100% gezien de omstandigheden waarin je het gemaakt hebt en de toestellen, machienen, die je ter beschikking had.
Propôrtioneel gezien vind ik het geheel ) kanon, loopwagen zelf heel geslaagd. ( Enkel nog dat klien tussenschotje ontbreekt, maar dat zie ik er wel komen.)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #69 Gepost op: februari 06, 2010, 18:13:04 pm »
Geen probleem Beagle,graag gedaan want dit heeft mij goed doorgeholpen.

Maar ,... .

Ik mis nog een maat op de wangen.

Nl. het gat waar het dikke touw (broeking)doormoet in het midden.

Of is deze plaats ,daar waar de bevestigingsringen staan in het midden van het paard.
Op de tekening staan deze ringen verder naar het midden toe.

Normaal situeert het gat zich iets meer naar het voorste wiel.(zoals foto laat zien)

Verder zou ik om het te perfectioneren,(ook omdat ik lui ben)(  :lol: :lol: :lol: ),nog vermelding maken van de diktes van de touwen en blokken op schaal 1:50.
Dan heb je alle info die er nodig is om een kanon te maken.

Natuurlijk niet direct doen,maar als je is ooit tijd en goesting hebt.
mvg Luc

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #70 Gepost op: februari 06, 2010, 18:34:42 pm »
tja  ... daar vraag je weer wat.

het gat  voor het  broeking touw.  Wel iedereen is daar vrij in van het te boren waar hij wil.   Ik heb daar helemaal nergens al informatie over gevonden...Noch van groote noch van plaats.
Ook heb ik nog nergens een maat gevonden voor de broeking, noch continetaal , noch Engels/Usa, noch frans.... buiten dat het een DIk touw was...

Voor de touwen en de blokken.  Wel daar ga ik voor de uitleg van een archeoloog- conservator  en eigen zeil ervaring.

"Touwen van ongeveer  20-25 mm. diameter of een touw van een omtrek van  2 a 2 1/2 duim diameter liggen het best in de hand.  Je krijgt er geen krampen in de hand van, je kan ze met de vingers helemaal omvatten en je hebt er een goede greep op. Waarschijnlijk zal dat ook zo vroeger geweest zijn,
en daarmede is dus ongeveer die diameter van je touw bepaald en daarbij ook het bijhorende blok. Ik denk niet dat ze vroeger er anders over dachten of dat ze grotere of kleinere handen hadden dan heden ten dage.

Op schaal 1:50 moet je touw voor de takels dus  een diameter hebben van 0,4 mm.
en je blokken :
Enkel blok   --->  L = 3,3 mm. B = 2,9 mm. , D = 1,5 mm. en de gleuf = 0,5 mm.
Dubbel blok --->  L =3,3 mm.  B = 2,9 mm. , D = 2,5 mm.  ( 1,5 + 0,5 + 0,5) , twee gleuven elk 0,5 mm. breed  :arrow   ( piepkleine blokjes dus) :!: :!: :!: :!:
De meeste blokken die je dus in kits of opb modellen vind zijn allemaal veel te groot en buiten schaal.

Maar een goede tip, ik zal deze uitleg een van de dagen wel verwerken op de site.
Moet ik misschien ook nog eens op de site zetten, de maten van blokken t.o.v. het gebruikte touw  ( Volgens = Sutherland, Steel, Mondfeld of Boudriot.) ook op 1:50
of in werkelijke maten, zodat je het zelf kan berekenen of het als een excell bestand downloaded maken ???
wat verkiezen jullie??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #71 Gepost op: februari 06, 2010, 20:51:16 pm »
Indien het een rubriek apart is, werkelijke schaal

Indien het bij de kanonnen en paarden komt ,schaal 1:50 omdat al de rest in schaal 1:50 is.

Maar indien het een totaal overzicht is van alle blokken(kanonnen + tuiage) zou ik een aparte rubriek maken.

Wanneer: nadat de 7P is afgeleverd !! De laatste loodjes wegen het zwaarst,dus u niet laten afleiden door dit,want dat gaat je anders 2 dagen kosten om al die info op je website te zetten.
mvg Luc

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #72 Gepost op: februari 06, 2010, 21:17:33 pm »
het staat er al op:
voor  het geschut staat het bij de uitleg van de uitrusting
voor de overige touwen en blokken

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #73 Gepost op: februari 09, 2010, 13:37:08 pm »
Ik moet nog een beetje achterstand bijwerken.

Begonnen met de paarden van de kanonnen.

Een mal gemaakt van de wang en elke wang apart uitgevijld.

Let op de breedte : 1 tandestoker is 2 paarden.

Het onafgewerkt resultaat voorlopig.

mvg Luc

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #74 Gepost op: februari 09, 2010, 14:06:33 pm »
 :drink mooi luc  maar heb je u mal veranderd ? 

ik vond het andere kanon wat op een sigaar vorm lijken  en deze hebben dat presies niet

ik zie dat jij ook hichg tec machienerie hebt staan   ;)   ik moet tog eens  een  goede kolomboor gaan aan schaffen in plaats van mijn prule ding

de mal van de paartjes vind ik ook  goed gemaakt  hoor.
ik ben niet echt een malle maker maar vind het er goed uitzien.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself