Auteur Topic: verweren van de romp  (gelezen 3502 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
verweren van de romp
« Gepost op: februari 18, 2011, 18:00:52 pm »
ben vandaag heel de dag in de weer geweest  met  test stukjes te maken.
dus laat ff horen wat jullie er van vinden

deze plankjes zijn wel iets breder  dan  die op het model   m.a.w  de nagels  komen iets dichter bij elkaar staan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: verweren van de romp
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2011, 18:02:45 pm »
Kun je even vertellen welke methode je hier gebruikt hebt ?
Het effekt is goed, maar zijn die lichte en donkere vlekken opzettelijk zo gedaan ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2011, 18:06:53 pm »
het is alemaal met opzet gedaan  arjan om een verweerde romp te verkrijgen.

ik wil eerst weten wat jullie er van vinden natuurlijk of wat je zou veranderen.

hoe ik het gedaan heb  zal ik  daarna wel zeggen hoor .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2011, 18:12:15 pm »
verweren is iets oud-vuil maken, maar meestal is dat in de natuur niet met banden of rijen van iets licht en iets donker.
stof vuil zit in hoekjes, kantjes randen ....    grote vlakken zijn meestal egaal verweert ttz, het hout is iets donkerder of lichter.

Persoonlijk vindt ik dit dus juist niet wat het zou moeten zijn.
maar het zijn vooral de trein en miltair modelbouwers die veel beter het verweren beheersen...  nu en dan eens bij die forums gaan kijken wat ze bv. doen met houten treinwagons; of deuren van gebouwen  etc...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2011, 18:38:18 pm »
klopt erik.

het gaat dan ook  wat er tussen en met de nagels gebeurt en de berghouten.  meer dan zwart maken kan je ijgelijk niet doen.

stof en vuil hebben  op zee niet zoveel kans  om zig vast te zetten dan op een treinwagon en dan ben je ook een beetje beperkt in het verweren.

Dick

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2011, 19:27:10 pm »
Het linker stuk op de foto vind ik er wel goed uizien en als je dan naar rechts kijk word het te vlekkerig.
Of je de barsten bij de nagels bewust heb gedaan of dat het komt omdat het 'n proefstukje is weet ik niet maar dat zou ik ook niet doen.
Kun je niet 'n foto laten zien van wat meer op afstand?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2011, 20:44:22 pm »
ik denk dat jullie op de verkeerde plaats aan het kijken bent .

links en rechts moet je niet kijken.  het gaat gewoon over het stukje waar de nagels in zitten. de zwarte randen rond  de nagels met de houtkleur er rond.

dit  was een proef latje waar ik een hoop proefjes op heb gedaan en verbetert en dit  kwam er volgens mij het beste uit.
de hele romp is genageld dus gaat het enkel het stukje waar de nagels inzitten  de rest  hoort er niet bij  :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2011, 21:11:04 pm »
Mijn eerlijke antwoord is dat ik het niet mooi vind Dirk. Het ziet er onnatuurlijk uit.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2011, 21:30:26 pm »
geen probleem arjan ik  heb liever dat je  het eerlijk zegt  dan heb ik ook een gedacht wat andere denken.
het voorbeeld dat ik gebruikte komt van de rede van texel .

dus op deze foto ben ik een beetje voort gegaan  ik vind dat er tog heel mooi uitzien als verwering.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2011, 06:47:01 am »
Ha ik zie wat je wil doen.....

je wil een whashing rond de klinknagels.
 maar dat gaat dus wel op tank's- of op de plastic boten van de rede van Texel
maar dat lukt niet op een houten romp.

Een washing is een heel sterk verdunde oplossing van terpentine ( White spirit) en een beetje verf dat je met een penseeltje in de voegen of  rond de klinknagels aanbrengt, door het zeer vloeibare kruipt de verfoplossing vanzelf rond de klinknagel en als de terpentine is opgedroogt blijft er een beetje verf juist in die groef,rand liggen. ( Beter uitleg moet je zoeken mij de militaire bouwers en of modeltreinmannen.. die doen dat dagelijks..)

Maar met je houten romp kan je dat niet. die verdunde verf zal dan ook over je hout vloeien. En zeker niet met een airbrush... je maakt er nu zebra strepen mee... neen dirk  in het vloams ... het trekt op geen kl*n :lol: :P

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2011, 07:08:32 am »
Een moeilijk klusje waar ik ook al een tijdje mee bezig ben.

Dirk, probeer eens op je teststukje om met een fijn schuurpapier (korrel >300) en
laat het zwart rond de nagels een beetje met rust. Misschien dat het wat helpt.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2011, 07:19:23 am »
Die foto die je als voorbeeld neemt is ook niet mooi Dirk, door de onnatuurlijke kleuren veel te druk.
Hier is een prachtig schip met veel mooije detais met verf in een mannekesblad veranderd  :shock: mijn mening  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2011, 07:28:43 am »
het is natuurlijk maar een proef .
ik vind als je niet probeert weet je ook niets.
het is dan ook niet zeker dat ik het ga gebruiken, maar ik wou het tog ff in de groep smijten om dat je dan andermans zijn gedacht ook weet.

het zebra gevoel heb ik ook een beetje, ik zal nog zien of ik mischien nog  een testje zal doen

Offline wim500

• Officier
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2011, 07:49:22 am »
Dirk, even eerlijk, de eerste proeven vond ik ook niet geweldig, te gemaakt, te regelmatig. Dat komt waarschijnlijk door het gebruik van de airbrush. Dat weet ik niet zeker, want ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Juist een beetje onregelmatigheid geeft juist dat beetje extra aan verwering en dat bereik je naar mijn idee beter met een penseel in de hand of een wattenstokje of zo.
Je allerlaatste foto is nog het beste, niet te zwaar aangezet.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2011, 09:37:09 am »
De schepen op de reede van Texel zijn ook geschilderd om op een afstand mooi te lijken. Het publiek staat meters bij de modellen vandaan.
Door het schilderwerk overdreven te doen lijkt het van die afstand juist mooi. Dat is dus totaal iets anders dan de doorsnede van Dirk waar we met ons neus bovenop zitten  :lol: