Auteur Topic: Artesania 'Bremen garnalen kotter' 1:35 ---> Voltooid  (gelezen 42339 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Artesania 'Bremen garnalen kotter'
« Reactie #30 Gepost op: februari 03, 2011, 21:00:18 pm »
Zo te zien heeft het dek geen bolling in de breedte. Dat maakt het plaatsen veel makkelijker en waarschijnlijk hoef je het dan ook niet eerst nat te maken. Maar dat kan natuurlijk nooit kwaad  :wink:

Triplex van 4mm is een twijfelgeval. Dunner moet je zeker voorboren, dikker niet. Zorg in ieder geval dat je boortje dunner is dan de punaise, anders klemt die niet meer.

Dat enthousiasme ken ik hoor  :lol: Ik had het laatst zelfs nog bij de Resolution. Liet even m'n gedachten afdwalen bij het afschuinen van de spanten en er zat meteen een deuk in  :oops:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Jerr

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: februari 03, 2011, 21:11:31 pm »
Het klopt dat er geen bolling in zit. Om de technieken onder de knie te krijgen ga ik het dek toch even weken.
Zal de voorboor tip in het achterhoofd houden. Weten jullie gelijk waar het gaatje in m'n kop zit. :lol:

Het geplakte latje hoefde maar weinig af, Dus het dek krijgt zo zwemles in een warm badje.

Jerr

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: februari 03, 2011, 22:00:22 pm »
Het dek heeft ruim 15 minuten in heet kraanwater te week gelegen. Hierna de kiel in mijn eerste aangekochte houtbouw hulpmiddel (kielklem) geplaatst en met PTT elastieken het dek op de kiel geplaatst.
Omdat ik niet wil dat de elastieken naast de spanten ploppen op iedere spant een klemmetje geplaatst.
Ondanks de elastieken sloot het dek niet geheel aan in het midden, dus daar nog 2 klemmen geplaatst en nu sluit het mooi aan.
Alleen het voorsteven en de boeg (als ik de termen goed heb) met een dunnen naald vast gezet tegen eventueel verschuiven.
Nu kan het lekker drogen tot morgen avond om dan gelijmd te worden.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: februari 03, 2011, 22:34:31 pm »
Citaat
Alleen het voorsteven en de boeg (als ik de termen goed heb)

Bijna goed  :wink:
Boeg en voorsteven zijn twee benamingen voor het zelfde (voorkant). Het andere uiteinde van is de achtersteven.

Maak je geen zorgen: het kennen van alle benamingen maakt je geen betere modelbouwer  :lol:

Jerr

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: februari 03, 2011, 22:50:56 pm »
Ik denk ook niet dat ik beter zal gaan bouwen als ik alle termen weet. En ik ben er het forum al wat tegen gekomen. :shock:
Het lijkt me wel makkelijk als je weet waar men over schrijft.
Daarom maar net via het web bij een antiquair twee boeken van Orazio Curti aangeschaft voor een leuk prijsje (€ 27,50).
De titels zijn 'Het scheepsmodel romp constructie' en 'Het scheepsmodel tuigage en uitrusting' Ga hier maar eens in neuzen en me wat benamingen eigen maken.
Of ik de benamingskennis van enkele hier op het forum zal krijgen betwijfel ik. :?:

debart

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: februari 04, 2011, 03:35:25 am »
Hoi Jerr,

Het ziet er goed uit, het begin is er. :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: februari 04, 2011, 06:39:51 am »
hoiu Jerr

goed bezig.   dat is de methode, stapje voor stapje, niet te snel willen zijn en vooral alles 3 x contoleren. alvorens te lijmen....

Citaat
Of ik de benamingskennis van enkele hier op het forum zal krijgen betwijfel ik.
dat gaat sneller dan je denkt hoor. als je een jaartje op het forum zit  ratio 2 benamingen/dag  ben je op een jaartje volleert :wink: :lol: :lol:..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline wim500

• Officier
« Reactie #37 Gepost op: februari 04, 2011, 09:05:15 am »
Goed bezig zo Jerr.
Mooie spullen om mee te werken trouwens.

En die benamingen haal ik ook nog continue door elkaar heen (als ik ze al ken), al heb ik inmiddels een aantal boeken.
Dat gaat wel komen als ik aan een grote 2- of 3-master ga beginnen

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: februari 04, 2011, 11:37:41 am »
dat dek zit er netjes op. Niks op aan te merken

Jerr

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: februari 04, 2011, 19:14:53 pm »
Het dek was mooi in model gedroogd en is er nu op gelijmd.

Wil de lijm nog goed laten harden voordat ik met de vijl de spanten ga modelleren voor de beplanking.
Hierna kan ik beginnen met het bekleden van het dek. Hier heb ik wat vraagjes over:

:?: Volgens de BB moet ik dit doen met contactlijm. is dit aan te raden of is het beter om met D2 of D3 te werken?
 :?: De BB verteld me als de latjes geplakt zijn, hierop met potlood streepjes te zetten om kortere planken te simuleren, ik wil eigenlijk de plankjes eerst op lengte snijden om dan te verlijmen. Weet iemand wat de lengte van de planken was die in die periode (1953) gebruikt werden? ikzelf dacht ongeveer 4 meter (dus voor het model rond de 11 cm.) maar klopt dit wel?
 :?: Werd er toen nog gebreeuwd en gebruik gemaakt van een koningsplank of schiet ik nu door?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #40 Gepost op: februari 04, 2011, 19:21:28 pm »
Jerr  er werd altijd gebreeuwd, vreoeger en nu.

voor de huidige periode en de tweede helf van vorige eeuw zit je goed met je 4 m. als dekplank lengte.

bedek de zijkant van je huidplank met een zacht potlood  , dat is genoeg als je ze tegen elkaar legt om een breeuwnaad  te zijn.
als je de planken tehgen elkaar legt komt dat potlood goed uit.

Bedenk dat je dan later je dek niet mag schuren. anders ga je het potlood in de porieën van je huidplnaken wrijven. De enige oplossing is dan schrapen.
breeuwen
leggen-dekken & schrapen
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: februari 04, 2011, 19:38:16 pm »
Het maakt niet veel uit of je kontaktlijm gebruikt of houtlijm. Doe met beide een teststukje en kijk wat je het beste bevalt.
Zelf gebruik ik houtlijm. Het voordeel is dat je de lijmresten veel makkelijker kunt verwijderen. Het nadeel is dat je moet aandrukken tot het een beetje gedroogd is.

debart

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: februari 04, 2011, 19:41:37 pm »
Hoi Jerr,

Het gaat vlug met je schip en je word goed geholpen. :wink:

Jerr

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: februari 04, 2011, 20:00:21 pm »
Erik:  Bedankt voor de uitleg en de linken. Hiermee ben ik weer een stuk wijzer geworden. En Arjan jij natuurlijk ook bedankt voor beantwoorden van mijn lijmvraag. Ik ga het, zoals jij al voorstelde gewoon even testen.

Bart: Het gaat vlot met mijn schuitje omdat ik door dit forum enorm op weg wordt geholpen. Ik sluit me aan bij jouw uitspraak in de topic van de Santa Anna;
Citaat
ik ben zelf ook pas op dit forum en dat had al veel eerder moeten doen.

Het bouwen is dank zij dit forum is dubbel zo leuk geworden, en het geeft een stimulans (geen druk) om aan je bootje te prutsen.
Ik weet dat ik er nog lang niet ben, jullie nog veel vragen zal stellen (geef maar aan als ik een zeur wordt) maar loop nu al wat te dagdromen van een bootje wat ik graag een keer wil gaan bouwen. Iets waar ik eerder niet eens aan durfde te denken.

Dick

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: februari 05, 2011, 11:23:33 am »
Jerr, je wordt hier niet zo snel 'n zeur hoor. :D
Gewoon vragen als je het niet weet en vergeet niet al ben je net begonnen, iedereen kan ook vaak wat van jou leren. :mrgreen:

Dick