Auteur Topic: Artesania 'Bremen garnalen kotter' 1:35 ---> Voltooid  (gelezen 42736 keer)

Jerr

• Gast
Artesania 'Bremen garnalen kotter' 1:35 ---> Voltooid
« Gepost op: januari 30, 2011, 13:27:50 pm »
Ik heb dus mijn keuze gemaakt. Mijn eerste bootje wat ik wil gaan bouwen is de Artesania 'Bremen Garnalen Kotter'.
Ik wil het op mijn gemakkie gaan doen, en zo de beginnende kunst van hout modelbouw onder de knie krijgen. (hiermee bedoel ik niet dat ik uiteindelijk met de voeten wil bouwen)  :wink:

Hieronder wat info van het kottertje en wat foto's van de kit.

Garnaalvisser kotters waren over het algemeen exclusief te vinden in de Noordzee. Ze verschenen voor het eerst in 1898 en maten ongeveer 10 meter in lengte, tien jaar later begonnen ze uitgerust te worden met 8-12pk motoren.

De Bremen was een houten boot, gebouwd in 1953 in een kleine, onbekende scheepsdok aan de Duitse kust.

Specificaties:
- Lengte: 400 mm
- Hoogte: 330 mm
- Breedte: 113 mm
- Schaal: 1:35

Ik heb al gelijk mijn eerste vraag:
Volgens de instructie's moet ik de spanten los in de vaste kiel plaatsen, dan het basisdek erop spijkeren, en dan met verdunde lijm de spanten haaks aan het dek plakken.
Als ik hier (en elders) naar bouwverslagen kijk, zie ik iedereen eerst de spanten haaks op de kiel te bevestigen (enkele met behulp van lego) en dan pas het dek erop.
ikzelf ben bang dat als ik het volgens de instructie doe, er snel een scheef schuitje uit kan komen.
Wat is wijsheid?

Dick

• Gast
Re: Artesania 'Bremen garnalen kotter'
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2011, 13:40:58 pm »
Het ziet er goed uit Jerr en volgens mij heb je 'n goede keuze gemaakt.
Wat betrefd de BB, trek je daar niets van aan want dat gaat niet goed komen.
Maak eerst 'n bouwplank waar je de vals kiel haaks op zet en dan idd. met Legoblokken de spanten zuiver haaks plaatsen.
Dit komt heel precies want het gaat later bepalen hoe of je schip eruit komt te zien, gebruik ook geen verdunde lijm maar gewone witte houtlijm.
Pas als dit alles echt zuiver staat gaje je dek lijmen en ik zou dit zeer zeker niet spijkeren, eigenlijk kun je de spijkers die er altijd bjigeleverd worden gewoon weggooien.

Dick

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2011, 14:07:29 pm »
dit gaat een leuk bootje worden Jerr. doet me herinneren aan mijn eerste echte model de Ton 12 van Graupner, bijna 30 jaar geleden, deze staat nog steeds in de hal boven de meterkast.

ik zal mijn oude fotoarchief eens gaan doorzoeken van een vakantie in Noord Duitsland met foto's van de krabbenkotters in een haventje.

Dick heeft je al een goede uitleg gegeven voor de start van je romp, er staan diverse andere voorbeelden te over hier op dit forum, met een hoog lego gehalte. (ik heb alvast wat lego bij mijn zoon weggehaald en apart gezet)
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

debart

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2011, 14:53:45 pm »
Hoi Jerr,

Een mooie keus dat je gemaakt hebt, een mooie boot.

Wat de bouwbeschrijving betreft over de spanten stellen zegt mijn beschrijving van de Santa Ana en ook van de Falcon precies hetzelfde ook alle twee van Artesania, doe dat maar niet, je kan beter doen wat Dick gezegt heeft.
Ik ben zelf ook een beginneling en heb het op dit forum ook zo geleerd hoe dick het zegt, maar goed ook, anders was het niet goed gegaan, de falcon heb ik wel zoals de beschrijving gedaan maar een hoop problemen gehad daar mee om de spanten recht te krijgen en te lijmen. ( zat ik nog niet op dit forum ).

Jerr, succes met de bouw van de Bremen garnalen kotter.

:gun:

Jerr

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2011, 15:45:31 pm »
Alvast mijn dank voor de reacties.

Het advies van Dick zal ik zeker opvolgen. Ben al een bouwplank aan het maken.
Wat raar eigenlijk dat een toch wel bekend bedrijf als Artesania het de bouwer niet zo laat doen. Je zou toch denken (zeker bij beginners modellen) dat ze bouwers willen enthousiasmeren om verder te gaan en meer van hun producten te kopen. Als je eind resultaat een krom of misvormt scheepje is zal je dat minder snel doen lijkt mij. Of zijn ze misschien op de hoogte van forums als deze? haha.

Ik denk dat ik nog meer van dit soort dingen zal tegen komen.
Heb me voorgenomen dat ik bij twijfel de situatie eerst hier zal voorleggen voordat de lijmpot op tafel komt. Dus maak de borsten maar vast nat. Haha.
Jan, ik kijk uit naar je foto's. Maar doe rustig aan met het doorzoeken van het archief. Ik ben nog wel even bezig.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2011, 16:59:54 pm »
mooi scheepje jerr en veel suc6 met de bouw.

bij twijfel  zeker eerst  beter ff vragen of eerst een dryfit  foto laten zien  dat zal je veel kopzorgen besparen  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2011, 18:40:17 pm »
Mooie kit Jerr, gelukkig heb je gelijk al een paar mooie foto's geplaatst, want daar kunnen we niet genoeg van krijgen 8)
Veel plezier bij de bouw en ik zal je verslag volgen :wink:

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2011, 19:40:21 pm »
een leuk bootje om mee te beginnen, succes ermee!

goed dat je het dilemma van de spanten voorlegt. Beter eerst hier voorleggen, en dan in 1 keer goed doen :)

Offline wim500

• Officier
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2011, 20:52:34 pm »
Zeer leuk bootje Jerr, ook weer eens wat anders.
Veel succes met de bouw en tips heb je al voldoende gekregen.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2011, 04:58:07 am »
Jerr je hebt een mooie keuze gemaakt. Dit is eens wat anders.
Ik ga je zeker volgen. Succes met de bouw.

jean-pierre

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2011, 06:15:37 am »
jerr , zoals de anderen al zeggen mooe keuze  en als er problemen zijn -- eerst vragen..
veel succes met je kitje....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline newman

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2011, 12:53:45 pm »
Jerr,

Zeker een goede keuze gemaakt om mee te beginnen.
Veel succes.

Grtz Olivier
I am proud that I am a docker

Jerr

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2011, 15:43:51 pm »
Ik had geen lego meer in huis, dus daar vandaag maar eens naar op zoek gegaan.
Mochten jullie ook nog wat zoeken, moet je hier even kijken: http://www.marleensshop.nl/
De legosteentjes zijn al verzonden. Totaal 50 steentjes voor €5,- inclusief verzendkosten :!:
Zodra ze binnen zijn gaan ik beginnen aan de spanten.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: januari 31, 2011, 15:46:56 pm »
En die legoblokjes nooit meer wegdoen  :D

Succes met de bouw

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: januari 31, 2011, 16:38:11 pm »
Jerr eerst alles droog in elkaar steken, dan een foto maken     en wachten op kommentaar....
is nog altijd de goede raad, zeker bij een beginner....
Want eenmaal gelijmd  kan je niet meer terug !! :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik