Ik heb dus mijn keuze gemaakt. Mijn eerste bootje wat ik wil gaan bouwen is de Artesania 'Bremen Garnalen Kotter'.
Ik wil het op mijn gemakkie gaan doen, en zo de beginnende kunst van hout modelbouw onder de knie krijgen. (hiermee bedoel ik niet dat ik uiteindelijk met de voeten wil bouwen)

Hieronder wat info van het kottertje en wat foto's van de kit.
Garnaalvisser kotters waren over het algemeen exclusief te vinden in de Noordzee. Ze verschenen voor het eerst in 1898 en maten ongeveer 10 meter in lengte, tien jaar later begonnen ze uitgerust te worden met 8-12pk motoren.
De Bremen was een houten boot, gebouwd in 1953 in een kleine, onbekende scheepsdok aan de Duitse kust.
Specificaties:
- Lengte: 400 mm
- Hoogte: 330 mm
- Breedte: 113 mm
- Schaal: 1:35

Ik heb al gelijk mijn eerste vraag:Volgens de instructie's moet ik de spanten los in de vaste kiel plaatsen, dan het basisdek erop spijkeren, en dan met verdunde lijm de spanten haaks aan het dek plakken.
Als ik hier (en elders) naar bouwverslagen kijk, zie ik iedereen eerst de spanten haaks op de kiel te bevestigen (enkele met behulp van lego) en dan pas het dek erop.
ikzelf ben bang dat als ik het volgens de instructie doe, er snel een scheef schuitje uit kan komen.
Wat is wijsheid?