Auteur Topic: de Heemskerk schaal 1:28 ---> Voltooid  (gelezen 92467 keer)

pauwels

• Gast
Re: Voorbereidingen voor de Heemskerk
« Reactie #15 Gepost op: januari 30, 2011, 19:49:14 pm »
Dirk, Witsen's wil is geen wet, nog die van Van Yk. In mijn beleving 'moet' jij je gewoon tot één schrijver richten en geen verschillende interpretaties gebruiken, anders kom je er nooit meer uit,en blijf  je de lijnen van het schip 'verbeteren' en word het de Heemskerk niet meer zoals het bedoeld is.
106:24 :9 is toch een mooie maat die bij de Heemskerk hoort.  :)

Offline wim500

• Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2011, 20:45:52 pm »
Kan je met de bouw vooralsnog niet helpen, maar kom wel weer vooraan zitten om het te volgen.
Het wordt vast een mooi fors formaat schip.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2011, 22:04:39 pm »
ik blijf wel bij 1 schrijver  (witsen)  maar dat doet hoving ook .

dus weet ik ff niet goed wat doen
als rené nog eens tijt kan maken kan hij mishien de 2 verschillende spanten plannen in delft schip inbrengen  en dan zien we zeker al iets meer  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: januari 31, 2011, 07:10:28 am »
Hoving volgt ook maar met mate.
In mijn laatste boekenaanwinst (Hoving over Witsen) staat een mooi plaatje waaruit blijkt dat de formules van witsen iets opleveren dat smaller van verhouding is dan de scheepsdoorsnede die Witsen zelf geeft voor zijn pinas. Conclusie van Hoving: Witsen probeert pseudo-wetenschappelijk te doen. Vervolgens neemt H volgens mij de tekening van W als uitgangspunt, en niet zijn formules.
(zit nu niet thuis dus kan bladzijnummer neit geven  :wink:)

Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #19 Gepost op: januari 31, 2011, 07:17:23 am »
ik blijf wel bij 1 schrijver  (witsen)  maar dat doet hoving ook .

dus weet ik ff niet goed wat doen
als rené nog eens tijt kan maken kan hij mishien de 2 verschillende spanten plannen in delft schip inbrengen  en dan zien we zeker al iets meer  :wink:

Geen probleem Dirk tijd zat, te koud voor mijn berghok en om te zeilen
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: januari 31, 2011, 07:45:26 am »
juist jan en daarom versta ik niet goed waarom hij de heemskerk nog smaller tekent

als we dit lezen moet de romp breder geweest zijn dan de  formule die witsen geeft 1/4
vreemd genoeg tekent hoving de heemskerk nog smaller wat helemaal tegen zijn  eigen teorie is.
rené thx ik zal me er deze week eens mee bezig houden want met dit vriesweer kan ik  tog niet voort, ik zal je iets laten weten als het zover is  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: januari 31, 2011, 09:36:05 am »
jongens "Witsen",  "Vanijk", "Winters"  en ook "Hoving"  ---->>>  het is geen "Wetvan Meden en Perzen"

Het zijn maar richtlijnen en je kan iedere schrijver  wijzen op zijn eigen regels en de overtredingen van zijn eigen regels. Ik ben er van overtuigd dat mocht je nog een vierde schrijver vinden, je ook weer andere regeltjes gaan vinden.
Zelfs bij de Engelsen, die nu toch de regeltjes en de standardisatie hebben uitgevonden  :lol: zie je verschillen in de  admiraliteitsmodellen. t.o.v. de toenmalig geldende regels.

Je kan natuurlijk uren discuteren over een paar mm. maar dan denk ik dat je feitelijk dat meer moet doen op een archeologische  forum.
Heb je een tekening... maak dan het schip volgens de tekening ... dat is al een zware opgave genoeg..

Bedenk ook even dat er zowel "vroeger" als "nu" opdrachtgevers waren en die opdrachtgevers bepaalden de  maten niet de schrijvers, niet de bouwmeesters.
" Wil ik een schip dat wat vaster ligt dan moet het wat breder ; wil ik een schip dat wat sneller is dan moet de breedte wat minder. wil ik wat meer vracht, dan moet de holte wat groeter."  zijn ook regeltjes die je moet overwegen.

Til dus niet zo zwaar aan die regels van Witsen , je hebt een bouwtekening, gemaakt door, wat je kan noemen,  een expert in historische scheepsbouw
Dirk;  wel dan zou ik zeggen bouw je schip volgens zijn plan en hou je dan aan die tekening ... en begin niet de regels van Witsen en of Vanijk en/of Hoving daar op toe te passen.
Als je dus valt op die regeltjes,  dan moet je als "echte modelbouwer" ook op een "kwart duim" OP SCHAAL gaan werken  en moet je jezelf  dan ook verplichten van minstens op 1/10 mm. te werken... anders hebben die regeltjes die je wil aanhouden ook geen zin, want dan zondig je ook tegen je eigen regels...

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2011, 10:18:16 am »
wat je zegt is wel waar erik. nu heb ik eens een plan  en wil het dan niet eens gebruiken  :twisted:
ik  ga  tog eens proberen die knop  om te draaien.
en zelvs met plan is het al mooielijk genoeg /, is ook waarheid als een koe

maar ik kon het echt niet laten om alles nog eens zelv na te meten en in witsens tabel te kijken van een schip van 105 voet.
eenmaal als het gebouwt is  gaat niemand het  ook maar zien maar het geeft me zelv tog een beter gevoel als ik het weet.

waar ik dan mee verveeld zit  is als ik het moest veranderen ook alles op de spiegel veranderd  zoals  de ramen ornamenten  doorluchtige wulf  en al wat daar te doen is.

dan moet ik dat ook alemaal weer gaan hertekenen  :(

ik ga het dan maar eerst laten bezinken en moet niet zo de  :brand: uithangen en gewoon van het plan werken .
ik heb tog nog tijt genoeg om er over na te denken.

ok thx voor  jullie inbreng ik zal zien wat ik er mee doe   8)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2011, 16:05:29 pm »
Dirk, ik weet niet of je het boek "Schepen op schaal" hebt van H.N. Kamer ? Daarin staat een hoofdstuk over hoe zij een pinas model hebben geprobeerd te maken volgens de de beschrijvingen van Witsens "Pynas, by gedachten gebout". Het blijkt dat een aantal  van zijn gegeven maten niet blijken te kloppen, of van verschillende schepen afkonstig zijn. Om een schip met goede lijnen en proporties te krijgen hebben ze dus het nodige moeten aanpassen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2011, 16:31:13 pm »
he arjan dat is wat verschillende onder ons hier  ook staan te zeggen :
Het blijkt dat een aantal  van zijn gegeven maten niet blijken te kloppen, of van verschillende schepen afkonstig zijn.

Je daarom zijn boek met een korreltje zout moet nemen en zeker niet alles letterlijk gaan opnemen.
maar we moeten dat bij Dirk nog laten doordruppelen.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2011, 16:58:26 pm »
Citaat
we moeten dat bij Dirk nog laten doordruppelen....

Misschien dat we daar een hamer voor moeten gebruiken ?  :lol:  :sail:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: januari 31, 2011, 18:24:32 pm »
 :lol: :lol: :brand:  ik zal de heemskerk  van het plan maken .

al is van  het plan veel gezegt, want ik wil hem wel in vlakbouw bouwen en dan geld het oog van de meester  :mrgreen:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: februari 02, 2011, 11:07:34 am »
heeft iemand mischien al naar het  muzeum in Lutjegast  geweest ?
dit zou  een muzeum zijn  over abel tasman  en voor zover ik  op het  www kan vinden zouden daar ook de plannen van de heemskerk liggen.

of dit originele plannen zijn  of hertekende weet ik niet.

mischien dat er iemand in de buurt woont die er mischien iets van weet ?

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: februari 02, 2011, 11:28:23 am »
Ik ken het niet, maar als Hoving en Emke zich gedwongen zien om zelf aan het tekenen te gaan omdat er helemaal niets bekend is van dat schip (behalve lengte), dan lijkt het me sterk dat daar originele plannen liggen.
Nog los van het feit dat eht eerste hollandse scheepsplan van ver in de 18 eeuw dateert omdat ze het daarvoor deden op basis van bestek en ervaring (of traditie, behoudendheid, gewoonte net zo je wilt).

Als ze zeggen dat er een model/tekeningen van de heemskerk zijn, dan denk ik dat je daar tekeningenvan Hoving gaat bekijken  :D (maar als het niet zo is, dan hoor ik dat natuurlijk graag)

Ik vond:
http://www.abeltasman.org/kabinet.html

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #29 Gepost op: februari 02, 2011, 11:49:28 am »
Dirk, ik weet niet of je het boek "Schepen op schaal" hebt van H.N. Kamer ? Daarin staat een hoofdstuk over hoe zij een pinas model hebben geprobeerd te maken volgens de de beschrijvingen van Witsens "Pynas, by gedachten gebout". Het blijkt dat een aantal  van zijn gegeven maten niet blijken te kloppen, of van verschillende schepen afkonstig zijn. Om een schip met goede lijnen en proporties te krijgen hebben ze dus het nodige moeten aanpassen.

Ja, maar die van Kamer is nooit verder gekomen dan het kim-boeisel  :D
Overigens neemt kamer een model dat wel heel erg extreem is: hij heeft zeer uitgesproken knikken tussen vlak en kim, en tussen kim en de rest (Dirk help! hoe heet het huiddeel boven de kimmen, onder de barkhouten?)

Er was een Duits modelbouwforum waar wat gebeurde op het gebied van hollandse schepen (forum .opgedoekt wegens auteursrechtkwesties) Daar is discussie gevoerd over de lengte-breedte verhouding van deHeemskerk. Als ik me goed herinner dan was de conclusie: in die periode kwam alles voor in de bestekken tussen de 1:3.9 en 1:4.6, met de meeste zo in de buurt van de 1:4.

Tweede discussiepunt daar over de tekeningen van Emke: de bocht in de dekbalken van de dekken boven de overloop (bovenste dekken hebben een tamelijk extreme ronding). Conclusie daar was: Emke is bij het tekenen misschien wel vergeten dat het bestek de bocht op de grootste breedte geeft, en dat bij de hoger gelegen dekken in voor en achterschip de balken korter zijn, en het hoogteverschil tussen balk in de zijde en op de hartlijn dus minder is dan de opgegeven bocht voor het desbetreffende dek. (vgl ook figuur op blz 58 van Hovings boek)

Jan