Auteur Topic: de Heemskerk schaal 1:28 ---> Voltooid  (gelezen 92435 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
de Heemskerk schaal 1:28 ---> Voltooid
« Gepost op: januari 28, 2011, 17:36:36 pm »
voor mij niet uit te rekenen wegens niet de slimste van de klas  te zijn  :lol:

ik heb een  plan schaal 1;50
nu wil ik dit naar 1:28,3 brengen

klein voorbeeldje 1:50 = 100%  om  1:25 te krijgen moet het dan denk  150% zijn

maar hoeveel prosent moet het dan zijn om 1;28,3  ik schat ergen  tegen de 140%

wie kan dit eens voor me uitrekenen   
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2011, 17:55:58 pm »
Het rekenen gaat mij ook niet meer zo vlot af als vroeger  :oops:
Maar als ik even de calculator er bij gebruik dan is het volgens mij 177%

Citaat
1:50 = 100%  om  1:25 te krijgen moet het dan denk  150% zijn

Nee, dat is 200%  :wink:

De berekening is niet zo moeilijk: je neemt de oorspronkelijke schaal (50) en deelt dit door de schaal die je wilt hebben (25). Dan vermenigvuldig je met 100 en je hebt het percentage.

Dus:
50 / 25 = 2
2 * 100 = 200, dus 200%
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Online ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: verschalen
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2011, 17:58:22 pm »
Dirk 50 : 28.3 = 1.7668 dus alle maten met dit vermenigvuldigen
1 : 25 = 200% van 1 : 50

met woorden schaal 1/25 IS DUBBEL ZO GROOT ALS schaal 1/50
Groetjes

René

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2011, 18:03:01 pm »
ok thx dan is het  176%

ik zal eens  kijken of dit klopt  :)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #4 Gepost op: januari 28, 2011, 18:20:34 pm »
 8) klopt als een bus thx  arjan en rené  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: verschalen
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2011, 08:43:35 am »

ik heb een  plan schaal 1;50
nu wil ik dit naar 1:28,3 brengen


Dirk  ik zie dat ze het al voor jou hebben uitgerekend;
Toch , uit prof oogpunt gezien, waarom ga je bouwen op zulke schaal  en hou je je niet aan de klassieke standaard schalen.
Engels
1:12 - 1:16- 1:24 - 1:48 - 1:72 en 1:96
of europees
1:10 - 1:25 - 1:50 - 1-75 - 1:100

of is het iets dat juist ergens moet tussenpassen bv. tussen schouw en muur of in een bepaalde kast.
Ik wil dat toch graag eens weten waarom men zulke  eigenaardige schaal kiest als 1:28,3  :?: :?:
vereruim eens even mijn inzicht met je uitleg.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2011, 08:51:48 am »
Erik, het antwoordt op je vraag staat in het aller eerste zinnetje van Dirks bouwverslag van zijn doorsnede:

Citaat
deze doorsnede gaat  in een redelijk grote schaal gemaakt worden.  1:28.3  of 1 cm is 1 voet om gemakkelijk te rekenen voor me zelv.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2011, 10:22:07 am »
ik zie dat arjan het antwoord  al gegeven heeft.

het is niet dat ik niet met de andere schaal maten wil werken .
daarom  heb ik het ook eerst op de doorsnede uitgeprobeert  of dit 1:28.3 me wel lag en of het wel goed werkte.
ik geef gerust toe dat ik niet echt hou van  kleine prulletjes die ik nog niet eens  kan vast houden of maten die ik niet kan benaderen met een kleinere schaal.  dit kan ik  natuurlijk wel op deze schaal.

als de doorsnede af is heb ik 4 projecten achter de rug  dus word het tijt om nog eens  een stap voorwaarts te maken.

op de bel en nl forums zie je wel niet deze grote schaling terug komen maar als ik zo naar andere forums  kijk  word er tog  redelijk veel in 1:25 gebouwt.
ik vind 1:25 dan weer net te groot niet dat ik geen plaats heb maar om te bouwen. moest ik een engels schip maken zou het dan waarschijnlijk 1:30 worden.

rekenen is ook niet mijn sterkste punt en  omdat ik meestal niet van een plan bouw ben ik  ook altijt meer bezig met uitrekenen en terug verschalen wat voor mij een hoop frustratie mee brengt die ik ijgelijk  kan missen. en dan zit ik er soms nog naast en kan ik me nog maar eens  voor de kop slaan.

nu is 1 voet  1 cm en 1 duim +/-1 mm  zeg nu zelv  wat is er nog makelijker .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: verschalen
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2011, 11:55:53 am »
Ok ik had eerst niet in de gaten dat dit over de schaal ging van de pinas, toe ik deze topic zag verschijnen en in de kop van deze topic stond niets over het waarom...
ik dacht dus Dirk begint aan zijn xx nieuw project.
maar nu begrijp ik het.


Dirk je gaat toch niet altijd kunnen gaan bouwen zonder tekening... en als je een tekening hebt, waarom laat je die dan niet op de juiste schaal vergroten. Dan is het nog veel gemakkelijker 1 gemeten mm; is dan ook 1 mm te maken... :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2011, 13:17:10 pm »
 :mrgreen: dit is wel voor mijn xx volgende bouw.

zal dan al maar zeggen wat het wordt maar eerst de doorsnede.

ik ga de heemskerk bouwen  . bij het boek zit een cd op schaal 1:50  om een plan 1:28.3 uit te printen  moest ik dus weten  hoeveel % dit groter moest worden zodat ik het in kon geven  en uitprinten.

dus deze keer ga ik wel van een tekening voort gaan.

de doorsnede wort  dus hier al voor gemaakt .
het gaat ook in dezelvde bouwstijl zijn. maar vlakbouw
nu wil ik eerst  het plan uitprinten en waar ik vind dat er een verandering moet komen zoek ik dit  dan ook te doen. daarom wil ik eerst het plan eens goed bestuderen  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online SuperSylvester

  • DEKSCHROBBER
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.645
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Sittard-NL
Re: verschalen
« Reactie #10 Gepost op: januari 30, 2011, 07:36:19 am »
Wow, de Heemskerk, dat wordt weer smullen geblazen  :D

Wat betreft het omrekenen, ik reken meestal eerst terug naar het origineel en dan naar de nieuwe schaal.
Dus stel dat op het bouwplan van 1:50 een plank staat met een lengte van 10 cm, dan vermenigvuldig ik
die met 50 en dat is de werkelijke maat in schaal 1:1 (is dus 500cm ofwel 5m)

Daarna deze uitkomst delen door de nieuwe schaal en je hebt de nieuwe afmeting.
In jouw schaal zou dat dan 500 : 28,3 = 17,7 cm

Dit geeft me ook een beeld hoe e.e.a. in werkelijkheid eruit zag en of dit enigszins kan.

Jack





Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #11 Gepost op: januari 30, 2011, 10:25:25 am »
hoi jack bij een  gewoon plan zou ik dat  zo ook wel moeten doen maar hier zit  een cd bij waar de plannen 1;50 opstaan.

ik moest dus gewoon de vermenigvuldiging weten om deze in te geven en  dan is het klaar om uit te printen.

ik heb ook al verschillende forums afgelopen op zoek naar een bouw topic maar heb er nog niet één tegen gekomen.

wel heb ik een blog van een NL gevonden die hem wel gemaakt heeft.

wel raar dat dit schip nog niet meer gebouwt is
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
voorbrijding heemskerk
« Reactie #12 Gepost op: januari 30, 2011, 16:44:12 pm »
ik zit al met een probleempje en ik  ben nog maar net begonnen  met het bekijken van het spanten plan  :mrgreen:

ik wil het nog niet te ingewikkelt maken  en met 3 maten beginnen lengte brete hoogte.

eerst ff  zeggen hoe hoving aan deze maten gekomen is want  daar zit volgens mij zeker een reukje aan.
omdat ze nergens een bestek van een schip van 106 voet lengte vonden hebben ze het volgende gedaan.

ze hebben de maten gepakt van  een schip 91.5 voet lang genaamt de brack.
ze hebben bij deze maten overal 16.5% bij getelt en dit afgerond

hier de maten
lengte
91.5v +16.5% = 106.5 voet afgerond 106 voet

brete
21v + 16.5%=24.4 voet afgerond op 24 voet

hoogte
8.5v+16.5%=9.9voet afgerond 9 voet

zeker wetende dat hoving voort gaat  op witsen wil ik de maten eens vergelijken
eerst komt de maat die hoving opgeeft  voor de heemskerk dan de maten die witsen opgeeft

lengte  106 v      106 v
brete  24 v           26.5v
hoggte 9v             10.6v

je zult zeggen op zig schilt het wel niet zoveel.
de lengte brete verhouding van witsen zijn+/-   1 op 4 voor een jacht  en voor een fluit 1 op 4.5

als we nu naar de  verhouding van hoving kijken zien we dat hij voor het jacht op een verhouding 1 op 4.5 uitkomt ( fluit) en niet van een jacht

wat zouden jullie nu doen ?  het spanten plan van hoving gebruiken  of zelv  één opnieuw tekenen

ik opteer voor een nieuw spanten plan omdat ik niet echt te vreden ben met wat  hoving tekent.

wat veranderd dit aan het schip ?  ijgelijk niet  veel  alleen  word  het schip iets breder  zowel boven als op de waterlijn
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: verschalen
« Reactie #13 Gepost op: januari 30, 2011, 16:58:38 pm »
Dirk, ik vind dat je hier gewoon je eigen gevoel moet volgen en maten nemen waar je het beste gevoel bij hebt.
Je weet ondertussen meer van Witsen en Hoving dan de meesten van ons, dus eigenlijk zouden wij de vragen moeten stellen  :wink:

Maar je maakt iedere keer weer de fout om de "regels" uit deze boeken te streng te hanteren. Het is bekend dat in holland bijna iedere werf of stad zijn eigen standaarden hanteerde. Toevallig heeft Witsen het vastgelegd voor Amsterdam, maar ik Rotterdam of Dordrecht waren ze waarschijnlijk weer net anders.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

debart

  • Gast
Re: Voorbereidingen voor de Heemskerk
« Reactie #14 Gepost op: januari 30, 2011, 17:51:58 pm »
Hoi Dirk,

Succes met de ,,Heemskerk,, een heel gepuzzel met de schaalverdeling. :wink: