Auteur Topic: touw kleuren  (gelezen 3784 keer)

Drububu

• Gast
touw kleuren
« Gepost op: januari 26, 2011, 11:30:32 am »
hahaha... over wisselvalligheid gesproken.  Nou ja... voor de bouw van mijn Friesland ben ik toch een beetje gebonden aan het touw wat geleverd is maar daar zit niks zwarts bij. Ik zal dus het staande want en de woelingen zelf moeten zwarten. Ik heb wel eens gelezen dat ecoline hier goed voor gebruikt kan worden. Hoe doen jullie dat ? Ik kan me niet voorstellen dat jullie met zo'n zwarte stift (permanent marker) een touw aan het zwarten zijn.  :mrgreen:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: touw kleuren
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2011, 12:20:19 pm »
Ik maak mijn touw zwart met oostindische inkt, en dat bevalt me prima. Gewoon in het potje dopen en even laten indrogen voordat je de overtollige inkt er afveegt. Het voordeel is dat het na drogen watervast is, in tegenstelling tot ecoline.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2011, 12:21:57 pm »
Ow... goeie tip...  :drink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2011, 12:26:28 pm »
Het voordeel is dat het na drogen watervast is, in tegenstelling tot ecoline.

Dus niet moeders mooiste tafelkleedje er onder als je bezig bent  :mrgreen:

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2011, 12:27:40 pm »
Ik gebruik die Dylon kleurstof potjes van bij de drogist.
een beetje van de pigmenten(  5-6 schepjes,  in een 1/2 liter water,  een flinke schep zout,   opwarmen tot 60°C in bain-marie, touw erin en 10 min. laten weken,  fixeren onder koud water en laten drogen.

Met een potje kleurstof van 2 € kom je jaren ... jaren toe. Als je zorgt dat je mengsel niet kan vervliegen, bv. er een deksel opzetten en nu en dan een schepje  pigment bijvoegen (ik gebruik daar een schepje van playmobil voor) en wat zout toevoegen.
Dyson is kleurstof om kleding mee te kleuren en de warme versie is ook watervast.
en zo heb ik al jaren een potje klaar staan met zwart en eentje met ecru kleur.

Vraag aan arjan... hebben jullie dan zo'n grote potjes Oost- indische inkt (OII) dat je daar b.v. een heel handsvol touw in kan doen.
De potjes hier is steeds van die flinterdunne recht opstaande  busjes van amper 1-2 CC. Dan moet ik me arm kopen aan OII voor ik een potje van pakweg 1/2 liter heb gevuld.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2011, 14:00:20 pm »
Zal in Nederland wel weer niet verkocht mogen worden verwacht ik...  :evil:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2011, 14:22:59 pm »
Volgens mij heb ik die potjes ook bij de nederlandse drogisten zien staan. Maar het is nogal een bewerkelijk proces in vergelijking met de inkt.

Citaat
hebben jullie dan zo'n grote potjes Oost- indische inkt (OII) dat je daar b.v. een heel handsvol touw in kan doen.

Ze zijn niet groot, maar tot nu toe heb ik nooit touw van meer dan 20cm lengte hoeven doen. Als je dat oprolt tot een klosje kun je het makkelijk er in dopen. En je doet nog best lang met zo'n potje hoor. Ik zal thuis eens kijken hoe veel er in zit.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2011, 14:42:35 pm »
tja ik kom natuurlijk met een hoop touw van +/- 10-15 m. dat moet gekleurt worden, moet het potje wel ineens groot zijn.
heb je al geprobeert van die inkt te verdunnen ...
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2011, 16:02:20 pm »
wat ook goed werkt is het volgende:
neem een latje met een sleufje erin dat groot genoeg is om het touw doorheen te trekken.
stop dan het touw met het latje in het potje inkt en dan er langzaam doorheen trekken, en gelijktijdig met het doortrekken door een tissuedoekje halen. je hebt wel ruimte nodig om direct het touw op te hangen, maar na enige oefening gaat het zeker.

ipv oostindische inkt kun je ook ecoline gebruiken in bv donker bruin.

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2011, 09:53:28 am »
na een nachtje slapen, ik denk dat ik morgen eens naar de kunsthandel ga een een grote pot ecoline zwarte en ???( iets dat grijs-geel-groenachtig is) voor het blopende want te gaan halen.
Dat gedoe met die Bain marie entxc. dan maar naar de verleden tijd gaan bannen.
Weet er iemand solms de kleur naam van : iets dat grijs-geel-groenachtig )
Deze kleur dus van het lopende want/

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2011, 09:59:10 am »
Ik zal zelf ook eens met ecoline gaan experimenteren. Altijd goed om de horizon te verbreden  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2011, 10:02:33 am »
weer om je weet wat te krijgen.

Als mijn foto vanop de batavia een beetje kleur echt is dan zou ik van ecoline het "warm-grijs moeten gebruiken voor het lopende want.
 grrrrrr...  :twisted:
Is "warmgrijs" in ecoline enkel verkrijgbaar in potjes van 30 ml. ( Niet in de potten Van 490 ml  & 990 ml .)
Dat wordt dus straks 10 potjes kopen.....

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2011, 11:07:40 am »
Warm grijs kun je krijgen door gewoon grijs te nemen met een klein beetje geel te mengen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2011, 11:53:45 am »
al terug van de kunsthandel. :evil:  :evil:  :mrgreen: Het was wel een teleurstelling.

Ecoline verf en de ander soort waterverven en/of textiel verven zijn niet kleurvast.  Dus met de US spec's in gedachten waar ik een kleurvastheid van 50 jaar moet kunnen garanderen kan ik duis niets met die inkten doen.
De enige  textiel verf die min of meer kleur echt is, is hetgeen ik al gebruik van Dylon. ttz de warme kleurstof.

Ik ga het gewoon aan "Golden US" vragen.  ze hebben mij in de tijd met de Corvette en de Sub ook goed geholpen met de  spec's  WOII kleuren.
en op de site maak ik toch ook reclame voor hun !!

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2011, 15:27:30 pm »

leuk als je klant bent en je krijgt zosnel antwoord op een eenvoudige vraag.

Hello Erik,
You can use either our Airbrush Colors or our Fluid Acrylics to stain the rope. You can thin both of them with water to create the level of color intensity that you need. There will not be very much acrylic in these stains to bind the pigments, so the ropes should not be used outdoors. We assume that this model will be carefully displayed indoors.

We have both opaque and transparent Airbrush Colors and if you only need a delicate stain, then you may want to choose the Transparent Airbrush colors.

We cannot make any specific recommendations for mixing the colors you want, as words do not offer enough information about color, and there is much interpretation about what a" grayish hemp "color might look like.
The best we can do, without an actual paint swatch in front of us, is to suggest starting with the Raw Sienna Hue Airbrush Color and experiment with it to determine how well it matches your idea of the color you need.
if it is too intense, then either thin it with water or  Airbrush Transparent Extender (ATE).
If the color needs to be grayer, try adding very small amounts of Carbon Black or Raw Umber Hue, and if those are too intense, try adding small amounts of Titanium White.
 It might be a good idea to buy the Opaque Airbrush Colors and the Airbrush Transparent Extender so that you can have the flexibility to use the concentrated Airbrush color or extend with the ATE to make more translucent versions of the colors.

You can also blend the ATE with our Fluid Acrylics to make a thinner glaze like stain. Add water to this mixture as needed. The Airbrush Colors have an ink like consistency which will lend itself better to staining.

Tie-Dyeing/Staining

The viscosity of GOLDEN Airbrush Colors is ideal for tie-dye and staining applications. Pre-wetting the fabric with water and using the GOLDEN Airbrush Colors in place of fiber-reactive dyes creates brilliant patterns. Adding GOLDEN Acrylic Flow Release can also help the paint penetrate into the fabric (follow directions on label). To increase the launderability, blend the GOLDEN Airbrush Colors 1:1 with GAC 900. After applying the paint to the fabric, wait for it to be completely dry before heat-setting or washing.
This will maximize the amount of color that "sets"  into the fabric. If GAC 900 is blended with the Acrylics, follow the directions for heat-setting below.
GOLDEN Fluid Acrylics may also be used for this technique, but will require the addition of water to thin to the proper viscosity, along with the GAC 900 to increase the launderability.

GAC 900: Increases Launderability of Acrylic Paint.
   â€¢   Designed to be used as a modifier for acrylic paints for painting on clothing.
   â€¢   Offers a soft, pliable feel and when properly heat-set, provides excellent laundering stability.
   â€¢   Blend with GOLDEN Heavy Body, Matte or Fluid Acrylics for brush or screen application.
   â€¢   Mix with GOLDEN Airbrush Colors for "Tie-Dye" effects.
   â€¢   Note: The heat-setting process will release low levels of formaldehyde; therefore it is imperative that adequate ventilation be provided.

Fabrics treated with GAC 900/Silk-Screen Fabric Gel-modified paints must be heat set if maximum launderability is necessary. Products conform to ASTM D4236.
The polymer must first air dry to the touch to form the initial bond with the fabric, followed by one of the heat-set methods listed below:
   â€¢   Heat Press according to press manufacturer's recommendations.
   â€¢   Iron for 3-5 minutes with a medium-hot iron on the reverse side (side opposite of the application).
      On delicate fabrics where lower heat levels must be used, a longer ironing time will be necessary.
   â€¢   Professional Oven Cure for 1-2 minutes at 300F; 4 minutes at 250F.
   â€¢   Clothes dryer: Commercial: medium-high temperature for 20-40 minutes. Household: high temperature for 40-50 minutes.

©Technical Support/ Golden paint/ US

Nu nog experimenteren met de kleur en ik heb dan weer een beetje modern geworden en een goede kleurstof en kleur gevonden voor mijn touwtjes met de daarbij vereiste lichtechtheid.

Grtz Erik