Auteur Topic: rotary carving  (gelezen 5014 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
rotary carving
« Gepost op: januari 24, 2011, 12:43:12 pm »
Een nieuwe board  over snijwerk . Of het nu in Filmo is of in hout of in metaal

ik bijt de kop af met te melden dat snijwerk in fimo bij mij een mislukking lijkt te worden. Om de een of ander manier kunnen mijn grijze cellen niet een soort ofbouwend  beeld vormen van het voorwerp.
Ik heb dan ook op MSW dat Handboek gekocht Van Bill = rotary carving  en de laatste tijd eerst wat zitten prutsen met een proxxon en de mini freesjes van Proxxon.   Snijden, materiaal afnemen lijkt beter te passen bij mijn grijze cellen.
Dus heb ik mij een aantal mini bol- freesjes van 0,3 0,5 en 0,7 mm. aangeschaft en ben daarmee begonnen de cursus van Bill te volgen.

De werkplek in een hokje van de werkplaats.

mijn eerste werkstukje

en dit zijn van die britanic figuurtjes die ik samengesteld heb met een kopje, een lichaam en  een onderlijfje-steuntjes.
Daarvan gaan dan een aantal resin figuurtjes gegoten worden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: rotary carving
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2011, 13:29:21 pm »
dat ziet er eerste klas uit erik  :shock:  hoe durf  jij nog te beweren dat het je niet lukt  dat snap ik niet goed
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2011, 14:02:13 pm »
en nu nog een geweldige macro waar je alle foutjes opziet.  :lol:

en  als alles gefreesd is :

met die mcro ziet het er ergen uit dan je zou denken? alhoewel ik ga toch nog eens proberen met  ""n of ander soort borsteltje of ik het niet gladder ga krijgen.

Eerste ondervinding;  dat handvat waar die freesjes inzitten, voor mij moet dat veel dunner worden, zoiets als een soort  vulpen of zo groot als bij een tandarts. het is nogal lastig met dat iets dikker handvat. Maar het kan ook liggen dat ik nog niet genoeg  ondervinding heb in het roterend-graveren.
Tweede ondervinding, je moet voortdurend wisselen van  freesje, nu moet je dat doen met zo'n sluteltje als bij een boormachine. Vind dat nogal behoorlijk omslachtig.
PS bovenstaand stukje heeft me ongeveer 1 uurtje werk gekost.
Het stukje hout was perelaar en je wordt met die freesjes wel goed het verschil gewaar waar de nerven van het hout liggen. Op een nerf heeft het freesje de neiging om te springen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2011, 14:03:54 pm »
dat ziet er eerste klas uit erik  :shock:  hoe durf  jij nog te beweren dat het je niet lukt  dat snap ik niet goed
Dirk zoals ik in de inleiding zei
Aankleden  gaan niet goed,  strippen gaat beter :wink:

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2011, 14:04:51 pm »
Knap gedaan Erik, en je beweerd dat je ogen niet zo goed zijn  :shock:
Groetjes

René

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2011, 14:16:41 pm »
:shock: Je zat te wachten op het houtsnijwerk van Pter, terwijl je het zelf beter kan 8)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2011, 15:15:13 pm »
het snij werk valt wel mee  ik denk dat je iets meer in verhouding moet proberen te werken.

zoals het  linkse blaadje  daar zit geen steeltje aan  en dit geeft een verkeert beeld .  ga wat bladeren oprapen  en leg er een ongeveer even groot  blad op dan zie je goed waar de fouten zitten.

het is natuurlijk wel makkelijk roepen aan de kant  want ik weet hoe mooielijk het is om het  redelijk goed te krijgen.
je moet houtsnijden een beetje  bezien als  schilderen , teken maar eens een blad aan een tak  dan kom je ook op iets heel anders uit.

de rest ziet er best  goed uit hoor  , het is dikwijls 1 ding dat niet klopt dat het hele werkje een verkeert beeld geeft.

en  blijven oefenen   :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2011, 15:28:23 pm »
he  het is perfect in verhouding en zoals het de opdracht was in het lesboekje.

aleen mijn beheersing van die freesjes laat nog veel te wensen over  en de keuze van het hout. Buxus vind ik iets te duur om zomaar  te gebruiken  om iets te leren.
en zoals je ziet is er in de opdracht-voorbeeld ook geen steeltje aan het blad. :P

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2011, 16:14:09 pm »
hoe dik is het hout erik , 2 mm ?

Dick

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2011, 16:28:56 pm »
Het ziet er toch goed uit Erik en in het begin is alles moeilijk.
Ook de freesjes ga je wel onder de knie krijgen. :D

Dick

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #10 Gepost op: januari 24, 2011, 16:34:56 pm »
het is inderdaad een kwestie van proberen. heb indertijd bij mijn Statenjacht ook veel met freesjes gedaan. wel niet zulke fijne freesjes, kleinste maat is ongeveer 0.8 (kleinste maat van Dremel)
en inderdaad niet alle resultaten zijn even mooi.

heb nog wat buxusstruiken staan die eigenlijk weg moeten, maar zal eerst even kijken of er nog wat dikkere takken bijzitten en deze dan apart houden voor toekomstige klusjes. (dat duurt toch nog wel enkele jaren en dan zijn ze droog genoeg)
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2011, 17:07:41 pm »
Een goede eerste poging hoor. Misschien met een beiteltje wat meer scherpte en
diepte aanbrengen?

En inderdaad 'Uebung macht der Meister' zoals onze oosterburen zeggen.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: januari 24, 2011, 17:59:28 pm »
het hout is inderdaad stukjes afval van ongeveer 2 mm. dik.
er is wel een probleemtje.
kijk de engelse tekst zegt :
By now, you have probably determined that when you try and remove wood from an edge of the
carving nearest to you, the bur can have a mind of it’s own and skip down the edge of the wood
uncontrollably. This can cause damage to the carving by removing wood you don’t want to. It is a
result of the bur, which is running clockwise, digging into the edge of the wood and moving
downward to the left. To avoid this, always carve wood away from the far side of the carving, that
is, the edge furthest away from you. This will stop the bur from wandering and allow you to
maintain control over the direction of cut.

wat google vertaald als :
Door nu, dan heb je waarschijnlijk vastgesteld dat wanneer u probeert te verwijderen en hout van een rand van de
carving het dichtst bij u, kan de boor een geest van zijn eigen en sla vaststelling van de rand van het bos
ongecontroleerd. Dit kan schade veroorzaken aan de carving door het verwijderen van hout dat u niet wilt. Het is een
gevolg van de boor, die met de klok mee draait, graven in de rand van het bos en bewegende
naar beneden naar links. Om dit te voorkomen, altijd hakken van hout uit de buurt van de andere kant van het snijwerk, dat
is, het verst van je af. Dit zal stoppen met de boor af te dwalen en kunt u de controle behouden over de richting van de snede

en ik stel vast met die oefenstukjes dat het bij mij juist omgekeerd is. Gebruik ik de verste kant en begin langs daar naar bv het midden te frezen dan is het juist bij mij dat die frees staat op te springen. Maar als ik frees van Bv het midden naar de rand toe, die het dichts bij mij is dan heb ik dat inspringen ingraven niet.
Dus juist het omgekeerde dan mijn kursus zegt. :twisted: :mrgreen:

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2011, 18:16:56 pm »
hmm  wat er bij  jou gebeurt is normaal   als je de frees naar je toe trekt  trekt die zig ook in het hout en spingen er stukken af.

als je de ronde schuurbandjes  op je dremel zet heb je net het zelvde voor, trek je het naar je toe dan gaat in het hout willen kruipen  ga je van je weg  rolt het er presies over.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: januari 24, 2011, 19:13:50 pm »
Dat laatste dirk daar gaan we morgen nog eens over klappen, er is toch iets dat ik niet begrijp. :wink:

Dit is nog een oefening, nu in buxus, van twee stel visjes. ( stel visjes dat later op en rond de galerijen moet gaan komen?

morgen gaan proberen of we de vinnen en de schubben erop krijgVoor vandaag is het genoeg
Gelukkig heb ik een speciaal neusbrilletje dat alles op dioptrie 3 maal vergroot., Nadeel is dat je ogen op de duur zo scheel gaan staan als je alles van op 10 cm van je neus moet bekijken.

Grtz Erik