Auteur Topic: Hollandsch fregat "Bruijne Beer" 1674 schaal 1:45 (Verb.)  (gelezen 75646 keer)

Shipbuilder

• Gast
Re: Hollandsch Fregat "Bruijne Beer" 1674 schaal 1:45
« Reactie #30 Gepost op: januari 17, 2011, 10:04:24 am »
Hoi Kees,

Het schip ziet er netjes uit, alleen ga de tweede beplanking niet bol staan bij de schroeven, omdat de koppen van de schroeven er boven uit steken?
De schroeven gaan eruit voordat de dekbeplanking er op komt :wink:

Drububu

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: januari 17, 2011, 10:27:02 am »
Hoi Kees

Mooi schip ben je aan het maken. Als bouwer van De Friesland van Mamoli hou ik je 'nauwlettend'  :shock: in het oog want ik zie dat ik van jou ook nog wel het nodige kan leren  :lol:

Hans

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: januari 27, 2011, 12:55:02 pm »
Allen bedankt voor de interesse en fijne reacties, maar helaas stop ik dit project.

De redenen:
Ik durf er niet verder mee te gaan voordat ik de latten voor de beplanking compleet heb,
want ik wil natuurlijk geen verschillende soorten hout door elkaar heen gebruiken en de qualiteit en kleur
van de mahonylatjes die ik al heb zijn moeilijk te vinden. Ik heb in verschillende winkels 1e keuze bedongen
op het binnenkomende hout.

Het is een model met enkele beplanking, weinig ruimte voor verbeteren van foutjes dus moeten het ook "mooie" latjes
zijn die je gebruikt.

De klik die ik nodig heb om aan dit model te blijven bouwen is om 1 of andere reden nog niet tot stand gekomen.
Zie ook de 1e regels van dit verslag.

En die laatste is eigenlijk de belangrijkste, want met tegenzin bouwen vind ik geen hobby.

En ja, ik ga waarschijnlijk de geschiedenis in als lid van dit forum wat de meeste bouwverslagen is begonnen en niet heeft afgemaakt.
maar daar kan ik wel mee leven en zo blijft het ledenbestand een beetje van gevarieerde pluimage :lol:

Dus..... :arrow: tot een volgen project dan maar weer wat ik wel hoop af te maken :oops:

Drububu

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: januari 27, 2011, 12:59:28 pm »
jammer om te lezen Kees. Maar leg het spul gewoon een tijdje in de kast en wellicht heb je over een paar maanden wel zin om ermee verder te gaan.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: januari 27, 2011, 13:06:46 pm »
En ja, ik ga waarschijnlijk de geschiedenis in als lid van dit forum wat de meeste bouwverslagen is begonnen en niet heeft afgemaakt.
maar daar kan ik wel mee leven en zo blijft het ledenbestand een beetje van gevarieerde pluimage :lol:

Of jij de kampioen bent.  :?: :?: :?: Er zijn er hier nog hoor met een ellenlange lijst in hun onderschrift van nog af te werken schepen...

Kan je nu niet en dan aals het spook opduikt. ipv van naar de modelboor te gaan  even je kast opentrekken en aan een van de voriige modellen verder werken.

Je probleem van verschillende kleuren hout.  Tja dat is iets wat wij zelfbouwers minder last van hebben. Althans ik toch, want ik pak gewoonlijk een grote dikke plank en zaag daar ineens voldoende latjes uit. Meestal bezit ik dan een hoop latjes op overschot die uiteindelijk in de haard belanden  omdat ze toch weer niet de juiste maat hebben voor het volgende project.

Maar je brengt me op een gedacht.
Vind ik nog eens een sponsor, dan een wedstrijd  inriochten:
Niet in het beste model of het grootste,  maar in de meest onafgewerkte kits in de kast hebben staan ??? :lol: :lol: :lol: :lol:
en als prijs de verplichting van er ééntje helemaal af te werken... :lol: :lol: :lol: :oops:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #35 Gepost op: januari 27, 2011, 13:19:08 pm »
Jammer Kees, vond het een fraai schip

Ik heb in verschillende winkels 1e keuze bedongen
op het binnenkomende hout.

Punt is natuurlijk wel, dat als straks die verschillende winkels zich melden je mogelijk hout voor de "Drie bruijne beren" hebt.  :wink: :wink:

Sterkte met je zoektocht naar het juiste model.

Jean
Groet, Jean

Dick

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: januari 27, 2011, 17:46:45 pm »
Misschien ben je weel diegene die het minst ver is gekomen om ye stoppen Kees. :mrgreen:
Jammer, want het is 'n prachtig schip.
Je hebt voor de latten ook geen andere oplossing, bv. uittellen en 'n partij geheel andere latten kopen?

Dick

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: januari 27, 2011, 18:46:23 pm »
jammer om te lezen Kees. Maar leg het spul gewoon een tijdje in de kast en wellicht heb je over een paar maanden wel zin om ermee verder te gaan.
Het model staat op de plank recht voor m'n neus als ik achter de werktafel zit, dus ik kan er mee verder zodra ik wil.
Maar dat zal denk ik pas over een paar maanden worden.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: januari 27, 2011, 18:50:48 pm »
Of jij de kampioen bent.  :?: :?: :?: Er zijn er hier nog hoor met een ellenlange lijst in hun onderschrift van nog af te werken schepen...

Kan je nu niet en dan aals het spook opduikt. ipv van naar de modelboor te gaan  even je kast opentrekken en aan een van de voriige modellen verder werken.

Je probleem van verschillende kleuren hout.  Tja dat is iets wat wij zelfbouwers minder last van hebben. Althans ik toch, want ik pak gewoonlijk een grote dikke plank en zaag daar ineens voldoende latjes uit. Meestal bezit ik dan een hoop latjes op overschot die uiteindelijk in de haard belanden  omdat ze toch weer niet de juiste maat hebben voor het volgende project.

Maar je brengt me op een gedacht.
Vind ik nog eens een sponsor, dan een wedstrijd  inriochten:
Niet in het beste model of het grootste,  maar in de meest onafgewerkte kits in de kast hebben staan ??? :lol: :lol: :lol: :lol:
en als prijs de verplichting van er ééntje helemaal af te werken... :lol: :lol: :lol: :oops:
Ben ik einedelijk eens ergens winnaar in :lol:

Maar je hebt gelijk, er moet maar eens iets afgebouwt worden door mij.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: januari 27, 2011, 18:54:15 pm »
Jammer Kees, vond het een fraai schip

Punt is natuurlijk wel, dat als straks die verschillende winkels zich melden je mogelijk hout voor de "Drie bruijne beren" hebt.  :wink: :wink:

Sterkte met je zoektocht naar het juiste model.

Jean
Ik krijg een belletje/mailtje als er vers hout binnen is, zonder verplichting tot kopen :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: januari 27, 2011, 19:02:41 pm »
Misschien ben je weel diegene die het minst ver is gekomen om ye stoppen Kees. :mrgreen:
Jammer, want het is 'n prachtig schip.
Je hebt voor de latten ook geen andere oplossing, bv. uittellen en 'n partij geheel andere latten kopen?

Dick
Ik wist dat er ergens een record in zat, binnen 3 weken een bouwverslag beginnen en weer stoppen :mrgreen:

Voor wat betreft de latjes, die waren al als vervanging van het donkere notenhout aangeschaft.
Ik zit nu te overwegen of ik het misschien haal als ik de beplanking met mahony doe en barkhouten, reling en sierlijsten etc. met notenhout :idea:
Vanavond gelijk even gaan tellen en rekenen, bedankt voor de tip Dick :D

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: januari 27, 2011, 20:12:21 pm »
Helaas, met mahony alleen krijg ik de romp niet dicht.
Het probleem is ook wel een beetje dat Corel voor de beplanking latjes wil laten gebruiken die 4mm breed zijn.
En dat terwijl ze er van uit gaan dat dit schip 1:40 is.
Dus heb je van 4mm veel meer latjes nodig dan de te verwachten 5 of 6mm beplanking voor zo'n relatief
groot model :x

Ik kan natuurlijk nog het originele notenhout voor alles gebruiken, maar ik wacht wel even af wat er zich
in de toekomst aanbiedt. Dus....  helaas een paar maandjes op de plank :neutral

Dick

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: januari 27, 2011, 20:20:26 pm »
Kees, neem eens kontakt op met de kombuis en ik weet bijna zeker dat hij het oplossen kan.
Het is zonde om zo'n mooi model aan de kant te leggen.

Dick

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: januari 28, 2011, 09:01:23 am »
Kees, neem eens kontakt op met de kombuis en ik weet bijna zeker dat hij het oplossen kan.
Het is zonde om zo'n mooi model aan de kant te leggen.

Dick
Ik heb regelmatig contact met Ton van de kombuis, maar hij kan mij natuurlijk ook niet
garanderen dat ik de juiste kleur latjes ontvang. Zelfs de leveranciers waarbij hij inkoopt kunnen dat niet.

Momenteel zit ik te wachten op een bestelling waarvan wat lindehout latjes voor de overnaadse beplanking van
de fortuining en wanden haaks op het dek van dit model. Die zijn 1mm dik en worden later groen geschildert.

Maar ik heb besloten dit project even te laten rusten totdat er zich een opening in de impasse voordoet.
Ik heb geen haast en het eet geen brood.

Zodra ik meer weet en/of verder ga laat ik dat hier meteen weten :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: januari 30, 2011, 18:09:11 pm »
Tjongejonge wat zijn die laatste maanden snel voorbijgevlogen, het is alweer haast februari.
Uhm :oops:...ik ben maar weer gestopt met de tijdelijke stop :mrgreen:

De afgelopen dagen een beetje mokkend begonnen met een bouwplankje voor de Bounty,
maar het zat me toch niet lekker en.......

Gisteren heb ik het bestelde materiaal ontvangen van de Kombuis, dus  ben meteen aan het meten en rekenen gegaan:

Voor het onderwaterschip heb ik 2x4mm lindehout, want dat wordt geelwit, 60 latjes van 1 meter.
Voor de fortuining en de wanden naast de deuren heb ik 1x6mm lindehout, 10 latjes van 1 meter.
Verder nog materiaal voor de gratings, houten relingpalen en nog wat mahonielatjes.
Voor de romp bovenwater tot aan de fortuining heb ik 34  2x4 mm mahonielatjes van 1 meter en
24 2x6 mm mahonie van 1 meter lang.

Volgens de berekeningen zou dit genoeg zijn, dus gaan we weer vol goede moed verder met de bouw 8)
Alle andere dozen van kits natuurlijk hoog of uit het zicht opgeborgen :police: