Auteur Topic: H.M.S. Resolution - Corel 1:50  (gelezen 10368 keer)

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: H.M.S. Resolution - Corel 1:50
« Reactie #30 Gepost op: januari 02, 2011, 16:27:58 pm »
De valse dekken zijn geplaatst. Daarbij hebben de extra verstevigingen hun nut al bewezen. Doordat het grote dek in twee richtingen moet buigen komen er flinke spanningen op de spanten te staan. Als die links en rechts niet helemaal gelijk zijn gaat de boel al torderen. Dat is nu onmogelijk door de verstevigingsbalken. Een ander voordeel is dat de romp nu al zo enorm stijf is dat ik me tijdens het beplanken nergens zorgen om hoef te maken.

Op de eerste foto is goed te zien hoe groot de stuurlast van dit scheepje is. Waarschijnlijk steekt de kiel achter zo diep omdat er een oversized mast en zeilen op staan. Dan heb je die diepgang nodig om haar stabiel te houden.

Hierna moet ik de spanten gaan afschuinen. Dat zal niet zo snel gaan aangezien mijn vakantie weer voorbij is  :(
Als het niet buigt dan breekt het

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #31 Gepost op: januari 02, 2011, 21:29:16 pm »
Toch al weer een heel eind gekomen hoor.
Ziet er behoorlijk solide uit zo.
Groeten
Wim

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: januari 02, 2011, 21:48:43 pm »
Dit is mijn eerste Corel kit, en ik heb in andere bouwverslagen altijd goede dingen gelezen over de kwaliteit van hun hout. Maar ik moet nu toch zeggen dat ze bij deze kit enorm hebben geblunderd met het fineer voor de dekbeplanking.

Ik had de latjes nog niet echt goed bekeken, en toen ik dat vandaag deed schrok ik me rot. Het fineer is werkelijk in alle richtingen krom en gedraaid. En ook de breedte van de latjes is niet constant. Echt, een blinde had het beter kunnen zagen ! De onderstaande foto spreekt voor zich. Ik heb een poging gedaan om een aantal latjes recht naast elkaar neer te leggen.....

Ik vermoed dat het hout nog niet goed gedroogd was toen het is gezaagd. Of het is na die tijd vochtig geweest, maar dat lijkt me niet.
Dat wordt dus nieuw fineer halen. Toch weer zo'n 10 euro gok ik.......

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #33 Gepost op: januari 02, 2011, 22:03:39 pm »
Dat is dan weer even pech hebben, gelukkig zit Sjaak dichtbij..
Groeten
Wim

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #34 Gepost op: januari 02, 2011, 22:07:35 pm »
ik kan ze natuurlijk ook zo op het dek plakken en de kieren dichtbreeuwen  :mrgreen:

Offline luc

• Kapitein
« Reactie #35 Gepost op: januari 02, 2011, 23:05:31 pm »
ook nooit content.

krijgt hij nu hout dat al voorgeplooid is voor de boeg en spiegel, dan is hij nog niet tevreden.
mvg Luc

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: januari 03, 2011, 12:15:44 pm »
dat ze een beetje kromstaan dat zou nog wel gaan . maar dat ze  vooraan smaller zijn dan achteraan daar heb je natuurlijk niets aan  :(

wel weer spijtig arjan maar niewe fineer gaan halen lijkt me  ook de enige oplossing, anders ga je  bredere breewnaden hebben dan je dekplanken.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #37 Gepost op: januari 03, 2011, 14:00:47 pm »
Tsja die latjes zijn wel erg krom. Niet 100% kaarsrecht vind ik nooit zo erg, omdat je nu eenmaal geen supergladde parketvloer aan het leggen bent, maar dit levert inderdaad wel erg brede breeuwnaden op.
Je kunt natuurlijk ook een echt verband leggen en de latjes fors inkorten. wellicht levert dit voldoende bruikbaar fineer op.

Groet en sterkte,

Jean

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: januari 09, 2011, 20:54:29 pm »
Ik ben dit weekend bezig geweest om de spanten af te schuinen. Maar dat wil niet echt lukken. Om een of andere reden krijg ik de latjes niet overal mooi langs de spanten, wat ik ook probeer. Het is Corel, dus ik ga niet beweren dat het spantenplan niet klopt, maar er komen toch rare knikken in waar vloeiende lijnen horen.  Om het te corrigeren zou ik spanten vele millimeters breder of smaller moeten maken :evil:

Ik begin zo langzaam aan dat hele kitbouwen meer dan zat te worden...........

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #39 Gepost op: januari 09, 2011, 21:25:47 pm »
Ik begin zo langzaam aan dat hele kitbouwen meer dan zat te worden...........

Dan gewoon de kliko in Arjan en gaan scratchen.  :P

Dick
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #40 Gepost op: januari 09, 2011, 21:27:36 pm »
Ik durfde die opmerking niet meer te plaatsen  :lol: :lol:
Groeten
Wim

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: januari 09, 2011, 21:58:23 pm »
Citaat
Dan gewoon de kliko in Arjan

Nee, er gaat niets de kliko in  :twisted:  :mrgreen: Die tijd heb ik gehad. Ik was daarnet even flink chagrijnig, maar dat is alweer over

De uitdaging is nu juist om het te winnen van die kit  :wink: Het betekent dat ik wat extra uurtjes moet besteden aan de spanten.
Ik heb al genoeg rompen gebouwd om te weten dat kleine aanpassingen al een groot verschil kunnen maken. En ik ben natuurlijk een enorme pietje-precies, dus misschien merken de meeste bouwers dit soort zaken niet eens op........

Citaat
en gaan scratchen.

Ja, misschien. Maar ik ga er geen elektrisch gereedschap voor aanschaffen. Dus dat wordt ouderwets handwerk zo als vroeger (en zo als Henk  :lol:)

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #42 Gepost op: januari 09, 2011, 22:17:26 pm »
Arjan, dit is de goede mentaliteit.
Ik weet zeker dat je het goed krijgt en niet opgeeft omdat je gewoon perfectionist bent. :D

Dick
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #43 Gepost op: januari 18, 2011, 21:16:22 pm »
Ondertussen ben ik bijna klaar met het aanpassen en afschuinen van de spanten. De, naar mijn mening, foute lijn bij een drietal spanten heb ik bijna helemaal kunnen wegwerken. Als de eerste beplanking er op zit zal blijken of mijn aanpassing klopte :wink:

Bij de boeg heb ik extra balsa fillers gemaakt bij het eerste spant (vergeten foto te maken  :oops:). Hoewel de boegvorm niet echt moeilijk is maakt dat het werk straks toch makkelijker.

Dit afschuinen van de spanten wordt door velen gezien als een simpel klusje wat je "even" in een uurtje doet. Maar ik vind het juist een heel belangrijke fase waar je goed de tijd voor moet nemen. Een halve millimeter meer of minder afschuren kan al bepalen of een lijn mooi vloeiend is, of net dat kleine knikje vertoont. De basisvorm van je romp bepaalt toch voor een belangrijk deel de uitstraling van je schip. Mede door de aanpassingen heeft het bij mij ruim 9 uur gekost.

Ik ben er ook achter gekomen dat ik wat te snel van start ben gegaan met bouwen. Als ik de tekeningen wat beter had bestudeerd had ik kunnen zien dat deze kit geen aparte kielbalk of hekbalk heeft. Deze worden later weergegeven met fineer op de valse kiel. Op zich geen probleem, maar dit betekent dat ik de kiel niet in een punt kan laten lopen naar achter om op de juiste dikte uit te komen met de beplanking  :( En het is nu te laat om stukken van de kiel af te zagen en later zelf de kiel en hekbalk te maken. Dat had ik moeten doen voordat de spanten werden geplaatst. Ik moet dus een andere oplossing bedenken. Even een foto ter verduidelijking:

De kiel heb ik in groen aangegeven en de hekbalk in blauw. Het rode gebied zou richting het roer dus dunner moeten worden. Ik ga dit waarschijnlijk oplossen door de eerste beplanking daar niet door te laten lopen. Die houdt dan net voorbij de ronde lijn op. Daardoor hoef ik de kiel nog maar 0,5mm dunner te maken (dikte van de 2e beplanking minus het fineer). Dat gaat me wel lukken met een gutsje en wat geduld (hoop ik  :lol:). Ik zou de kiel zelfs met rust kunnen laten en de tweede beplanking laten aflopen van 1,0 naar 0,6mm, maar dan kan ik fouten niet meer verbergen.........

Als jullie nog andere ideetjes hebben dan hoor ik het wel  :sail:

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #44 Gepost op: januari 18, 2011, 21:22:05 pm »
ik weet niet arjan of je zo'n X-axto fijnzaagje hebt.
Indien ja, zou ik toch het blauw  wegzagen.
Het groen gedeelte ook met dit fijn zaagje en dan met een klein schaafje de kiel gelijk maken met de spanten.

Dan kan je voor de planken wel gaan afschuinen  en kom je mooi uit aan het roer met je dubbele beplanking.
Daarvan neem je dan de dikte maat   en die gebruik je om je roer en roerbalk te maken.
 ik zou pas een kiel plaatsen als de 2° rompbeplanking erop zit. heef je ook in de kielbalk geen rabat te maken  en je zandstrook sluit altijd aan tegen de kiel  :lol:

en volgende keer wat verder kijken dan je neus lang is.....   of beter de BB bestuderen.

PS let er ook op dat waarschijnlijk je boeg ook al in de valse kiel is begrepen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C