Ondertussen ben ik bijna klaar met het aanpassen en afschuinen van de spanten. De, naar mijn mening, foute lijn bij een drietal spanten heb ik bijna helemaal kunnen wegwerken. Als de eerste beplanking er op zit zal blijken of mijn aanpassing klopte

Bij de boeg heb ik extra balsa fillers gemaakt bij het eerste spant (vergeten foto te maken

). Hoewel de boegvorm niet echt moeilijk is maakt dat het werk straks toch makkelijker.
Dit afschuinen van de spanten wordt door velen gezien als een simpel klusje wat je "even" in een uurtje doet. Maar ik vind het juist een heel belangrijke fase waar je goed de tijd voor moet nemen. Een halve millimeter meer of minder afschuren kan al bepalen of een lijn mooi vloeiend is, of net dat kleine knikje vertoont. De basisvorm van je romp bepaalt toch voor een belangrijk deel de uitstraling van je schip. Mede door de aanpassingen heeft het bij mij ruim 9 uur gekost.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik wat te snel van start ben gegaan met bouwen. Als ik de tekeningen wat beter had bestudeerd had ik kunnen zien dat deze kit geen aparte kielbalk of hekbalk heeft. Deze worden later weergegeven met fineer op de valse kiel. Op zich geen probleem, maar dit betekent dat ik de kiel niet in een punt kan laten lopen naar achter om op de juiste dikte uit te komen met de beplanking

En het is nu te laat om stukken van de kiel af te zagen en later zelf de kiel en hekbalk te maken. Dat had ik moeten doen voordat de spanten werden geplaatst. Ik moet dus een andere oplossing bedenken. Even een foto ter verduidelijking:

De kiel heb ik in groen aangegeven en de hekbalk in blauw. Het rode gebied zou richting het roer dus dunner moeten worden. Ik ga dit waarschijnlijk oplossen door de eerste beplanking daar niet door te laten lopen. Die houdt dan net voorbij de ronde lijn op. Daardoor hoef ik de kiel nog maar 0,5mm dunner te maken (dikte van de 2e beplanking minus het fineer). Dat gaat me wel lukken met een gutsje en wat geduld (hoop ik

). Ik zou de kiel zelfs met rust kunnen laten en de tweede beplanking laten aflopen van 1,0 naar 0,6mm, maar dan kan ik fouten niet meer verbergen.........
Als jullie nog andere ideetjes hebben dan hoor ik het wel