En de laatste update voor dit jaar.
Ik zit vast denk ik. De bouw zelf is gevorderd tot het tweede geschutsdek, dat er in de foto's onder los op ligt. De eerste geschutspoorten zitten erin en daar komt gelijk het probleem om de hoek kijken (afgezien van het feit dat de bb hier een latje meer wil hebben dan er mogelijk is). De afstanden tussen de dekken maken het bij doorbouwen onmogelijk om later nog iets meer met de kanonnen doen dan ze alleen maar neerzetten. In een bouwverslag van dit model door een Spaanse bouwer in Model Ship World (
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8076&postdays=0&postorder=asc&&start=0&sid=69632082f9e5db23b68aab7b321ba398) zie je dat de bouwer (die trouwens fabelachtig goed is met de tuigage) het alleen nog maar weet op te lossen met de buiktouwen van het geschut aan oogjes op kosse houten blokjes vast te zetten. Het oogt zeer overtuigend, maar het klopt niet.
Ik wil ook blokken bevestigen, maar die zijn er nog niet. Dus dat wordt wachten.

Ondertussen ook een begin gemaakt met de kanonnen zelf. De lopen zijn gezwart en de rolpaarden worden onderhanden genomen:

Rare richeltjes op de wielen en assen er vanaf vijlen:

De scheepsschilder aan het werk zetten:

En het voorlopige eindresultaat (de loop is met een los stukje messing even op zijn plaats gelegd)

En als het laatste van de zestien paarden geschilderd is, is het wachten op de postbode.
Voor vanavond en morgen: veel plezier allemaal en een goed 2011.

Jean