Auteur Topic: Santisima Trinidad in doorsnede / 1:90 Voltooid  (gelezen 40270 keer)

Offline jpdl

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Santisima Trinidad in doorsnede
« Reactie #30 Gepost op: december 24, 2010, 15:57:07 pm »
Ziet er goed uit Jean.
Succes,

jean-pierre

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #31 Gepost op: december 24, 2010, 16:08:57 pm »
wat me ook geweldig stoort zijn de 2 langse balken midden in je dek  die moeten tog ingewerkt worden.  of schrijft de  kid het zo voort dat ze er boven op liggen ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: december 25, 2010, 08:26:08 am »
Even een vraagje, die balken waar Dirk op doelt, hebben die de functie van waterkering zodat
het eventuele regenwater niet door de luiken naar beneden kan?

Lijkt me logisch dat dan de tussenliggende dekplanken op dezelfde hoogte moeten liggen.

Toch ziet het geheel er superieur uit en de 'gewone burger' zal deze kleine onvolkomendheden
zeker niet opvallen  :wink:

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: december 26, 2010, 15:06:55 pm »
wat me ook geweldig stoort zijn de 2 langse balken midden in je dek  die moeten tog ingewerkt worden.  of schrijft de  kid het zo voort dat ze er boven op liggen ?
Even een vraagje, die balken waar Dirk op doelt, hebben die de functie van waterkering zodat
het eventuele regenwater niet door de luiken naar beneden kan?

Heren, ik had daar in het geheel nog niet bij stil gestaan. De kit schrijft het zo voor, de balken komen ook op de bovenliggende dekken terug. Ze sluiten in principe de luiken, roosters en tabernakels op en zouden dus inderdaad als waterkeringen dienst kunnen doen. De onderdelenlijst omschrijft ze als battens. In het Nederlands zijn dat baddingen of battingen.

Had al wat documentatie (tekeningen van het Museo Naval in Madrid), maar deze geven geen uitsluitsel:

Wie het weet mag het zeggen, vooralsnog laat ik ze keurig zitten.

Groet,

Jean

Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #34 Gepost op: december 27, 2010, 19:42:43 pm »
De balken lieten me toch niet los en Amazone heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik mijn eerste grote fout
op het spoor kwam. In plaats van 2x3 latje latjes van 2x5 gebruikt  :oops: :oops:
Snel vervangen dus en het resultaat lijkt mij al een stuk beter te verteren.

Het schip begint zo nu en dan abstracte vormen aan te nemen:

Het eerste geschutsdek en de vervangen balken op het orlopdek:

Moet er nu ook al over gaan nadenken wat ik met de kanonnen ga doen. Als ik met touwtjes in de weer wil zal dat zo meteen moeten doen vóór het volgende dek aan de beurt komt. Heb in elk geval uit voorzorg bij Cornwall Model Boats 2-mm blokken besteld en een flinke voorraad extra oogjes.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #35 Gepost op: december 31, 2010, 13:56:18 pm »
En de laatste update voor dit jaar.
Ik zit vast denk ik. De bouw zelf is gevorderd tot het tweede geschutsdek, dat er in de foto's onder los op ligt. De eerste geschutspoorten zitten erin en daar komt gelijk het probleem om de hoek kijken (afgezien van het feit dat de bb hier een latje meer wil hebben dan er mogelijk is). De afstanden tussen de dekken maken het bij doorbouwen onmogelijk om later nog iets meer met de kanonnen doen dan ze alleen maar neerzetten. In een bouwverslag van dit model door een Spaanse bouwer in Model Ship World (http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8076&postdays=0&postorder=asc&&start=0&sid=69632082f9e5db23b68aab7b321ba398) zie je dat de bouwer (die trouwens fabelachtig goed is met de tuigage) het alleen nog maar weet op te lossen met de buiktouwen van het geschut aan oogjes op kosse houten blokjes vast te zetten. Het oogt zeer overtuigend, maar het klopt niet.
Ik wil ook blokken bevestigen, maar die zijn er nog niet. Dus dat wordt wachten.

Ondertussen ook een begin gemaakt met de kanonnen zelf. De lopen zijn gezwart en de rolpaarden worden onderhanden genomen:

Rare richeltjes op de wielen en assen er vanaf vijlen:

De scheepsschilder aan het werk zetten:

En het voorlopige eindresultaat (de loop is met een los stukje messing even op zijn plaats gelegd)

En als het laatste van de zestien paarden geschilderd is, is het wachten op de postbode.

Voor vanavond en morgen: veel plezier allemaal en een goed 2011. :drink: :drink:

Jean

Groet, Jean

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: december 31, 2010, 14:37:22 pm »
Tjeej, wat zijn die kanonnen klein  :shock: :shock: ik hoop dat je een paar lange pincetten
hebt om ze er nog in te krijgen. Een lekker priegelwerkje  :wink:

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #37 Gepost op: december 31, 2010, 14:55:31 pm »
Tjeej, wat zijn die kanonnen klein  :shock: :shock: ik hoop dat je een paar lange pincetten
hebt om ze er nog in te krijgen. Een lekker priegelwerkje  :wink:

Jack

Ja Jack, maar leker priegelen is leuk. Er komen nog wiggen van achteren en dan touwtjes. En dat moet denk ik, als je niet te veel met pincetten wil werken, per dek af (Mark benadrukt dat natuurlijk niet voor niks de hele tijd).

Jean
Groet, Jean

Offline wim500

• Officier
« Reactie #38 Gepost op: december 31, 2010, 15:48:29 pm »
Dit gaat een heel mooi model worden.
Eerlijk gezegd vind ik die kanonnen nog wat aan de grote kant  :wink:  :P.

Offline luc

• Officier
« Reactie #39 Gepost op: december 31, 2010, 16:07:14 pm »
was het ook niet beter geweest om aan de beide zijkanten en aan de achterkant een gaatje voor een haakje te boren.

daar moeten later de touwen van de blokken aan worden bevestigd.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Dick

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: december 31, 2010, 17:31:33 pm »
Dit gaat een heel mooi model worden.
Eerlijk gezegd vind ik die kanonnen nog wat aan de grote kant  :wink:  :P.

Wim, iedereen weet het, je houdt gewoon van klein. :mrgreen:

Dick

debart

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: januari 01, 2011, 03:47:34 am »
Hoi Jean,

Het ziet er gewoon mooi en netjes uit, ook de boten die je op de 1ste pagina hebt staan. :wink:

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: januari 01, 2011, 13:25:45 pm »
Jean het ziet er weer goed uit.
Succes verder,

jean-pierre

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #43 Gepost op: januari 13, 2011, 18:42:22 pm »
 :D :D Hoera, de bouwstop is voorbij. De postbode is langsgekomen en ik beschik nu over een mooie voorraad 2 mm-blokjes en (al gezwarte) oogjes. De kanonnen op het eerste geschutsdek kunnen eindelijk geplaatst.

De inspiratiebron, op basis van gegevens van het Museo Naval in Madrid, voor de opstelling van een kanon op de Trinidad. Ik heb wel mijn twijfels over het hier weergegeven broektouw, dat mij wat aan de korte kant lijkt. Veel terugslag vang je zo denk ik niet op.

De eerste pogingen voor de wiggen, die aan de achterzijde van de loop gebruikt werden om het kanon verticaal te richten:

En tenslotte, volkomen off-topic, een plaatje van de tjalk die de afgelopen dagen masten heeft gekregen (met dank aan jullie voor de bijdragen in het vragenhoekje rondom het verjongen van masten :drink: :drink: ):

Groet,

Jean

Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: januari 13, 2011, 19:16:45 pm »
je broekingstouw zou ik toch wel wat langer maken. zodat als je wagen achteruit staat de voorkant van de loop juist gelijk staat ( Fludsh) met de binnenzijde van de romp.
Let ook op een pittig detail,  wat bij Franse en Engelse schepen niet voorkomt. De broeking -zit wel rond de stromp van het kanon maar loopt ook door het oog van de Bakstalie.

duS...  je weet waar ik ga naar kijken bij de volgende foto's. :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik