Persoonlijk kies ik altijd optie 2 eerst al het werk terwijl ik aan tafel zit en alles op tafel kan liggen.....
Ik heb de goede raad van Erik in de oren geknoopt. Ligt eigenlijk ook voor de hand, het bevestigen van de ra aan de mast zal niet veel anders zijn met zeilen.
En ik heb weer wat voortgang geboekt.
De ra's zijn klaar. De BB en ook de 'How to' op Erik's site maken gebruik van ijzerdraad om de beugels

van de paarden te maken. Ik heb het geprobeerd, maar het leek bij mij nergens op. Dus maar gewoon touw gebruikt.

En dan nu de zeilen. Was ik aanvankelijk blij dat die dingen al kant en klaar in het pakket zaten, bleek bij nadere beschouwing dat ik iets te vroeg gejuicht had

Superwit, geen lijktouw, grandioos grote en foute lussen op de hoeken en een behoorlijk brede zoom.
Ik heb besloten de zoom te laten voor wattie is. Ben bang dat ik meer kapot maak dan ik weer netjes kan herstellen als ik dat uit elkaar ga halen. Het doek is inmiddels gekleurd met thee, de hoeklussen zijn verwijderd en ik ga aan de slag met het lijktouw. Om het mijzelf iets makkelijker te maken met het vastnaaien - en zeker als ik het doe zoals bij de 7P, dus niet buitenom maar door het touw - heb ik het met houtlijm aan het zeil vastgeplakt.

Het tornmesje zorgde natuurlijk voor extra pigmenten in het zeil

die er vervolgens weer uitgewassen moesten worden.
Groet,
Jean