Auteur Topic: Santisima Trinidad in doorsnede / 1:90  (gelezen 5316 keer)

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
Re: Santisima Trinidad in doorsnede / 1:90
« Reactie #195 Gepost op: januari 15, 2012, 08:29:34 am »
Citaat
En nu komen ook de volgende vragen. Zeil gaan bevestigen, voordat de ra echt het schip in gaat? Of eerst ophangen?   
Ben er nog niet uit, maar kan voorlopig nog even vooruit met de andere ra's

Wat je verkiest.
Als je eerst de ra op hangt moet je al die knoopjes koordjes gaan doen met je armen hangend in de lucht en misschien moet je dan nog een steun maken voor je ellebogen. maar je 'rarepen' . en 'rarakken' zijn dan wel vastgemaakt.

Of je maakt eerst het zeil vast ,met de blokken voor de gordingen en de blokken eraan voor de vallen, aan de ra terwuijl je handig aan taferl zit. dan heb je enkel de 'rarepen' en de' rarakken' hangend te doen...

Dus 1 of twee naargelang  . het jou het gemakkelijks werkzaam is.
Persoonlijk kies ik altijd optie 2 eerst al het werk terwijl ik aan tafel zit en alles op tafel kan liggen.....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #196 Gepost op: februari 02, 2012, 21:07:32 pm »
Persoonlijk kies ik altijd optie 2 eerst al het werk terwijl ik aan tafel zit en alles op tafel kan liggen.....

Ik heb de goede raad van Erik in de oren geknoopt. Ligt eigenlijk ook voor de hand, het bevestigen van de ra aan de mast zal niet veel anders zijn met zeilen.

En ik heb weer wat voortgang geboekt.

De ra's zijn klaar. De BB en ook de 'How to' op Erik's site maken gebruik van ijzerdraad om de beugels  :?: van de paarden te maken. Ik heb het geprobeerd, maar het leek bij mij nergens op. Dus maar gewoon touw gebruikt.

En dan nu de zeilen. Was ik aanvankelijk blij dat die dingen al kant en klaar in het pakket zaten, bleek bij nadere beschouwing dat ik iets te vroeg gejuicht had  :oops:

Superwit, geen lijktouw, grandioos grote en foute lussen op de hoeken en een behoorlijk brede zoom.
Ik heb besloten de zoom te laten voor wattie is. Ben bang dat ik meer kapot maak dan ik weer netjes kan herstellen als ik dat uit elkaar ga halen. Het doek is inmiddels gekleurd met thee, de hoeklussen zijn verwijderd en ik ga aan de slag met het lijktouw. Om het mijzelf iets makkelijker te maken met het vastnaaien - en zeker als ik het doe zoals bij de 7P, dus niet buitenom maar door het touw - heb ik het met houtlijm aan het zeil vastgeplakt.

Het tornmesje zorgde natuurlijk voor extra pigmenten in het zeil  :D  die er vervolgens weer uitgewassen moesten worden.

Groet,

Jean

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #197 Gepost op: februari 02, 2012, 21:17:17 pm »
Citaat
Het tornmesje zorgde natuurlijk voor extra pigmenten in het zeil

Ah, het model is met bloed ingezegend ? :mrgreen:

Ziet er allemaal mooi uit Jean. Ik weet niet veel af van de lappen en touwtjes op een schip dus kan er verder niets over zeggen  :wink:
Als het niet buigt dan breekt het

Offline luc

• Kapitein
« Reactie #198 Gepost op: februari 02, 2012, 23:45:56 pm »
Citaat
Erik's site maken gebruik van ijzerdraad om de beugels 

ik gebruikte hiervoor messingdraad. is iets stijver.

ps. de zeilen van de Santisima zagen er zo niet uit.

Kijk eens op de site die ik u een tijdje geleden gegeven hebt . daar staan ook de zeilen op.(pdf's)
mvg Luc

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #199 Gepost op: februari 03, 2012, 09:29:41 am »
ps. de zeilen van de Santisima zagen er zo niet uit.

Kijk eens op de site die ik u een tijdje geleden gegeven hebt . daar staan ook de zeilen op.(pdf's)

Ik heb dat gezien Luc, maar ik ben bang dat mijn kwaliteiten met naald en draad mij daar parten gaan spelen. De zeilen worden waarschijnlijk niet vol uitgehangen maar gereefd, waardoor de vorm niet goed zichtbaar zal zijn.
Maar toch, de twijfel is gezaaid  :? :?, dus nog maar eens goed nadenken wat ik doe.

Groet,

Jean

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #200 Gepost op: februari 03, 2012, 20:24:51 pm »
De verschillen in de zeilen vallen trouwens wel mee. De grootste afwijking zit in de onderkant, die een gebogen vorm had, tegenover de rechte onderkant van de meegeleverde zeilen. De dubbele naden van de reefbanden komen wel terug. Wat natuurlijk ook nog ontbreekt zijn de rifseizings, maar dat moet geen al te groot probleem zijn.

De tekening van het grootzeil:

en een detail van het stikwerk, dat de reefbanden imiteert:

Ik heb overigens geen idee, hoe ik die naden meer kan laten contrasteren, anders dan door ze uit te halen en ander touw te gebruiken, iets waar ik eigenlijk liever niet aan begin.

Ga de zeilen, ondanks de rechte onderzijde, dus toch maar gebruiken.

Greot,

Jean

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #201 Gepost op: februari 21, 2012, 20:37:37 pm »
Hallo allemaal,

heel drukke weken (inclusief avonden) op het werk achter de rug, maar nu, met een paar dagen vrij, lekker kunnen doorwerken.

De zeilen zijn inmiddels gepimpd  :D .

Lijktouwen eraan, reefseizings aangebracht en de hoekjes enigszins gefatsoeneerd.
Dat was dus nog een heel werk. Het bovenlijk ook nog keurig van een smaller touwtje gemaakt en dat leverde dus het betere prikwerk op.

Een paar foto's:

En dan nu de mooie taak om de zeilen aan de ra's te bevestigen. Heb Mondfeld geraadpleegd en dat levert dus een mooi staaltje bijna onmogelijk knoopwerk op. In het rood zoals het zou moeten aan de grotere (boven) en kleinere (onder) ra's. Denk dat ik voor de eenvoudiger methode kies. Bij de grotere schaal van het volgende project wil ik het wel 'comme-il-faut' proberen, maar nu maar even niet.

En ik zit ook nog te twijfelen of ik bij de twee bovenste ra's niet voor de 'doorrijg'-methode moet gaan?

Groet,

Jean

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #202 Gepost op: februari 22, 2012, 10:13:16 am »
wat iedereen doet, is Montfelt vergeten .

Neem naald en garen en maak met je garendraad twee rondjes rond de ra en door het zeil, leg dan een platteknoop met de beide eindjes en zorg dat de platte knoop mooi op de bovenkant van de ra ligt.

In theorie heb je dus aan idere naad van je zeil een oog en middenin tussen de banen komt er ook een oog. Dus in werkkelijkeid  is er dus een bindsel op elke 40 cm. ( baan zeildoek = 90 cm. min de zomen = 80 cm.) maar de meeste modelbouwers vergeten die midden binding.

De doorzijg mzethode wordt veel gebruikt bij het latijnzeil of het besaan zeil. maar niet op de andere ra's.!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #203 Gepost op: februari 22, 2012, 17:07:35 pm »
Dank Erik, dat wordt de methode op de twee grote ra's.

Op de twee bovenste ra's de Mondfeld-methode toe aan het passen, dus met lusje. Vind dat dat ook aardig lukt.

Dus in werkkelijkeid  is er dus een bindsel op elke 40 cm. ( baan zeildoek = 90 cm. min de zomen = 80 cm.) maar de meeste modelbouwers vergeten die midden binding.

Die middenbinding vergeet ik ook maar, want dat betekent om de 4,5 mm een binding en dat wordt mij wat erg druk en dan zie ik door de touwtjes het bos niet meer (of was het nou door de bomen de ra niet meer zien?).

Groet,

Jean

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #204 Gepost op: februari 22, 2012, 18:01:10 pm »
dit ziet er tog erg mooi uit hoor jean  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #205 Gepost op: februari 23, 2012, 20:48:28 pm »
Het kunnem doorwerken loont. De zeilen zitten inmiddels allemaal aan de ra's, dus vanavond en morgen een poging wagen om het geheel - in ieder geval de grote ra - in het schip te hijsen.

Fotootjes dan maar. De grote ra en de marsra zijn keurig voorzien van dubbele bindingen volgens de 'Erik'-methode.

De marsra:

Het grootzeil:

En tenslotte een totaaltje:

Groet,

Jean

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #206 Gepost op: februari 23, 2012, 22:10:05 pm »
En vervolgens komen de puzzels.
Ik heb het idee, dat ik een beetje begrijp wat de meeste touwen in het lopende want moeten gaan doen en waar ze belegd moeten worden. Kan ook bijna alles thuisbrengen, maar loop toch gelijk tegen een vraag op.

Het gaat om touw 194, dat in de BB omschreven wordt als: "Fore course jigger". Het lopende want wordt grotendeels uitgevoerd in 0.15 touw, hier staat 0.5 touw voorgeschreven. Het touw eindigt aan een van de blokken op het dek naast de mast. Ik heb geen flauw idee wat dit tou geacht wordt te doen of waar het vandaan komt. De tuigage-tekeningen bij de BB zijn ronduit slecht.

Groet, Jean

Offline Jean B

• Bootsman
« Reactie #207 Gepost op: februari 24, 2012, 00:52:23 am »
En dan realiseer ik me nog iets, tamelijk laat   :oops: :oops:

De rifseizings, zitten die eigenlijk aan een kant van het zeil, of zowel aan voor- als achterkant?

Groet,

Jean

Offline luc

• Kapitein
« Reactie #208 Gepost op: februari 24, 2012, 08:14:19 am »
voorkant.

je staat op de paarden, hangt over de ra en trekt het zeil omhoog.
mvg Luc

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #209 Gepost op: februari 24, 2012, 09:51:25 am »
194 ??

Het kan zijn :
A) de stengewinderepen  ttz het touw waar de stengen mee worden opgetrokken en als de stengen zijn opgetrokken wordt het meestal verwijderd.
er zijn twee mogelijke uitvoeringen, naar gelang de zwaarte van de steng.

B) de draairepen. maar die lopen meestal over de ezelshoofden en niet aan een blok dat onder de ezelshoofden hangt.

Ik opteer meer voor stengewinderepen  als ik beter naar jouw tekening kijk.

Grtz Erik

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C