Auteur Topic: Santisima Trinidad in doorsnede / 1:90 Voltooid  (gelezen 40264 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Santisima Trinidad in doorsnede
« Reactie #15 Gepost op: december 21, 2010, 17:48:59 pm »
Mooie referenties Jean, er woont een vakman bijna naast de deur  :lol:
En alweer 1tje met Ferrarispeed.

Dat wordt weer smullen.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline wim500

• Officier
« Reactie #16 Gepost op: december 21, 2010, 19:50:46 pm »
Dit ziet er zeker uit als een mooie kit en het mooiste is dat er waarschijnlijk weer aanpassingen worden gedaan  :D.
Veel succes en je hebt al een mooie start gemaakt.

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: december 22, 2010, 12:27:24 pm »
nog even terug naar die spijkertjes: hoe heb je dat gedaan en met welk materiaal?
Jan

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #18 Gepost op: december 22, 2010, 19:59:35 pm »
Dank voor jullie reacties. Deze hebben me al aan het denken en wijzigen gezet.

Citaat
Ziet er al goed uit Jean, ook de spijkerjes staan goed.
Maar volgens mij moeten er meer in want nu zitten de planken alleen op de koppen vast en als je rekend over de totale lengte van de plank zou deze in het midden omhoog komen.

Je hebt gelijk Dick. Ben dus maar even verder gegaan, wat een beetje lastig was, omdat ik het dek al vastgelijmd had.

Citaat
nog even terug naar die spijkertjes: hoe heb je dat gedaan en met welk materiaal?

Nou Jean, dat was de zaak een beetje foppen dus. Het model is schaal 1:90, dan wordt illusie belangrijker dan werkelijkheid. De kopse kanten van de planken zijn ingesneden, de spijkertjes niet meer dan gaten met een priem. Verder komt er een potlood aan te pas, licht opschuren en nieuw laagje vernis. Ik weet dat Beagle iets tegen potloden heeft, maar het werkt wel als je een beetje voorzichtig bent. De breeuwnaden zijn ook met potlood gedaan.

Citaat
hoe groot/hoog wordt het model eigenlijk?

Denk dat het niet veel afwijkt van de Victory Mr. Mark: 90 mm diep, 415 mm breed en 876 mm hoog.

Tenslotte de actuele stand van zaken:

Groet,

Jean
Groet, Jean

Dick

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 22, 2010, 20:13:25 pm »
Dit ziet er 10 keer beter uit Jean. :drink:
Het kan dan 'n hoop gepruts zijn maar zo heb je wel veel meer aardigheid van je werk. :D

Dick

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #20 Gepost op: december 24, 2010, 13:49:47 pm »
Weer een kleine update. Er begint enige vorm in te komen. De ondersteuning voor het eerste geschutsdek is gelegd.

Ook de eerste vraagpuntjes in de kit tegengekomen. Om een of andere reden voorziet de bb niet in een opvulling tussen de planken onder de dwarsliggers en het dek. Ik heb daar toch maar een balkje aangebracht (rode cirkel) anders zit daar ook zo'n raar gat.
Ook gaat in de kit de mast koud door het laagste dek, maar ik had het idee dat daar toch ook een tabernakel moest komen (blauwe cirkel).

De volgende update is voor na de Kerst, dus iedereen fijne Kerstdagen toegewenst.

Groet,

Jean :santa:
Groet, Jean

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #21 Gepost op: december 24, 2010, 13:55:50 pm »
Ziet er goed uit, michien dat deze balken juist ontbreken om ventilatie toe te laten tussen de binnen en buiten huid  :?:
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: december 24, 2010, 13:56:57 pm »
Dat opvullen van die planken is misschien niet nodig hoor. Bij de Batavia was het op de lagere dekken ook maar tot die hoogte betimmerd. Als het goed is zijn daar wel foto's van.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 24, 2010, 13:57:53 pm »
lijkt me de juiste oplossing zo
ziet er strak uit

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: december 24, 2010, 14:13:33 pm »
Citaat
Geplaatst door: Arjan68
« Gepost op: Vandaag om 15:56:57 »

Dat opvullen van die planken is misschien niet nodig hoor. Bij de Batavia was het op de lagere dekken ook maar tot die hoogte betimmerd. Als het goed is zijn daar wel foto's van.

Arjan, je hebt gelijk. Ben even gaan googelen en heb inderdaad foto gezien van geschutsdek, waar de binnenbetimmering tussen de dwarsliggers ontbreekt.
 :brand: zal dus het gevolg moeten zijn.

Dank voor de tip.

Jean
Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: december 24, 2010, 14:29:01 pm »
how how  nu niet een hollands schip van pâkweg 1670 gaan vergelijken met een schip van 1780.
Je mag schepen vergelijken, maar dan liefts wel als ze van dezelfdse periode en van het zelfde land zijn.
Hollandse = Duitse = Zweedse schepen ( Kortweg de Continentale)  kan je niet vergelijken met de Engelse en ook niet met de Franse.
Beiden hadden een degelijk etablisment dat juist voorschreef hoe schepen moesten gebouwd worden ( wat dus bij de continentale ontbrak)  En de spanjaarden keken gewoon af wat de Fransen na 1700 deden.

De Batavia was dus ook een koopvaarder, maar de  ST  is wel degelijk een oorlogsschip. Dat maakt ook een verschil.

Die opvulstukjes mogen er niet zijn.   Om houtrot tegen te gaan moest er steeds verluchting zijn tussen de binnenhuid en de buitenhuid.  Het water moest kunnen verdampen. Die rode cirkels of wat erin zit horen niet.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline wim500

• Officier
« Reactie #26 Gepost op: december 24, 2010, 14:40:49 pm »
Jean, het ziet er mooi uit.
Op je vragen heb je gelukkig al een antwoord gekregen (ik had ze niet geweten).

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: december 24, 2010, 14:46:20 pm »

hier even een prentje uit de collectie van Boudriot ( Franse bouw 1780)
zoals je ziet gaat de binnenbeplanking door aan het Orlopdek  en is er onder het geschutsdek en het bovenliggende dek wel degelijk een opening tussen de binnenbeplanking en de daarboven gelegen  doorlopende watergoot.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #28 Gepost op: december 24, 2010, 15:04:32 pm »
Dank Beagle,

de slopershamer is er al aan te pas gekomen, althans wat het geschutsdek betreft. Onder het orlopdek heb ik ze laten zitten.
Weer wat geleerd, weer een dag niet voor niks geleefd. :)

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: december 24, 2010, 15:19:26 pm »
ik doe mijn best om toch te trachten met de juiste docu of het forum te zetten, zo leren wij allemaal er wat van.
soms ik ook als ik begin te zoeken in die boeken, dan ontdek ik ook nog wel eens wat waar ik van dacht dat het anders was.

Grtz Erik