Auteur Topic: Santisima Trinidad in doorsnede / 1:90 Voltooid  (gelezen 40233 keer)

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Santisima Trinidad in doorsnede / 1:90 Voltooid
« Gepost op: december 20, 2010, 18:54:31 pm »
Mijn eerste nieuwe kit in mijn tweede leven als modelbouwer(tje). De vloot tot nu toe bestaat uit Nederlandse schepen, alle drie aangeschaft en met de bouw begonnen in het pre-internet tijdperk. En wat was het toen behelpen:
•   denken dat je de enige gek bent in een stad als Maastricht, die dit leuk vindt;
•   al je gegevens halen in de bibliotheek, voor zover daar überhaupt iets aanwezig was over scheepsmodelbouw (en ik werkte daar nog wel in die tijd);
•   geen vergelijkingsmateriaal van andere bouwers;
•   geen fora, geen tips, geen commentaar, geen winkels met spulletjes, geen on-line shoppen, helemaal niks!
Maar dan nu: nadat ik een maand of twee geleden begonnen ben met de wrakken uit de kast te halen, restauratie- en afbouwwerkzaamheden op te starten, ben ik ook maar eens op het net gaan zoeken. Een wereld ging open. Niet alleen kits, maar ook toebehoren, gereedschap en materialen  zo maar overal te koop (aanvinken, betalen, druk op de knop, paar dagen later de deurbel). En dan de fora met bouwverslagen, foto’s, handleidingen en tips.

De vloot tot nu toe:
de botter van Artesania Latina:

de zeeschouw van BB:

en tenslotte nog op de werf de tjalk van Authentic Models Holland:

Door de fora geïnspireerd aan het zoeken gegaan naar een geschikte overstap van de Hollandse eenmasters naar het wat grotere werk. Een dwarsdoorsnede heb ik altijd al fascinerend gevonden (dan ook met grote belangstelling de verslagen van Mr. Mark en JanV doorgenomen). Interessant om te zien, niet gelijk al te overmoedig gelet op mijn talenten, en toch, zeker in de tuigage, een mooie vingeroefening.
De keuze is gevallen op een kit van Occre, de doorsnede van de Santisima Trinidad.

Na het verwachtingsvol openen van de doos de eerste indrukken: mooi hout, zeilen meegeleverd, compleet (inventaris natuurlijk uitgebreid gecontroleerd), bouwbeschrijving en uitvoerige foto's en tekeningen van het touwwerk. Maar ook gelijk de eerste twijfels: paarden volledig van metaal, evenals de kanonpoorten. Gaan die naar het oud vuil, worden ze fors bewerkt of toch maar gebruikt? De kanonnen worden in het model ook niet getuigd, behalve die op het bovendek. Gelukkig hoef ik daar nu noge geen besluit over te nemen. De meegeleverde ballast is voor mijn gevoel ook veel te grof (5-10 mm, op een schaal 1:90 levert dat toch forse keien op).

Nog wat foto's van de doos:

Verslag van de eerste werkzaamheden volgt.
Groet, Jean

Groet, Jean

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Santisima Trinidad in doorsnede
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2010, 19:40:54 pm »
ben zelf ook aan botter bezig al zeer lang  :oops:
Groetjes

René

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2010, 19:49:03 pm »
Leuke kit Jean en mooie modellen die je reeds gebouwt hebt.

Offline luc

• Officier
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2010, 19:50:43 pm »
welkom Jean, een verslag dat ik met plezier ga volgen.

ben nu al benieuwd hoe de dwarsdoorsnede er gaat uitzien als ze af is.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Dick

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2010, 20:14:28 pm »
Je hebt al 'n leuke collectie Jean en als ik het zo lees 'n leuke nieuwe kit maar ik denk dat je er wel het e.e.a. aan gaat veranderen en dat is toch het leuke ervan. :D
Veel succes en ik blijf je volgen.

Dick

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2010, 20:39:15 pm »
zo te zien een hele mooie kit, goed hout, en duidelijke foto's tekeningen. Vanwege de victory die ik gemaakt heb, kijk ik hier met wat extra interesse naar. die doorsnedes blijven mooi, vind ik.

dat metaal? sja, bij mij zou het direct de kliko in gaan. ziet er niet uit, ook bewerkt ben ik er geen fan van. als het kan zou ik het scratchen.
Succes!

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2010, 07:04:45 am »
Jean, veel plezier met deze leuke kit.
Laat de foto's maar komen.

jean-pierre

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2010, 08:03:02 am »
 8) tof jean weer een nieuw bouwverslag of te volgen.
deze doorsnede had ik nog nergens tegen gekomen  dus veel plezier met de bouw  .
en je hebt al een mooie colectie staan dus dit gaat helemaal goed komen  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 21, 2010, 13:42:50 pm »
Even een stukje geschiedenis:

Het Spaanse eersterangs linieschip schip Santisima Trinidad (officiële naam Santisima Trinidad y Nuestra Señora del Buen Fin) werd in 1769 in Havana, Cuba, gebouwd met 120 stuks geschut op drie dekken naar ontwerp van de Ierse scheepsarchitect Matthew Mullan. Vele jaren was zij het grootste oorlogsschip ter wereld, aanzienlijk groter dan haar Britse tijdgenoot de Victory en iets groter dan de Franse Bretagne.
In 1795 werd haar vooronder verbonden met het halfdek, waardoor een vierde geschutsdek ontstond. Het aantal kanonnen nam in eerste instantie toe tot 144, maar dit aantal werd al snel verminderd tot 136. Daarmee versloeg ze overigens nog alle andere schepen in aantal stuks geschut. Het toegevoegde gewicht van de kanonnen boven de waterlinie was overigens niet bepaald bevorderlijk voor haar zeileigenschappen, hetgeen leidde tot haar bijnaam El Ponderoso (De Zware), een woordspeling op El Poderoso (De Machtige).
In 1805 voer zij naar de Slag bij Trafalgar met een bemanning van 1048 man. De Engelsen ontmantelden en veroverden haar tijdens de slag. Het schip zonk de volgende dag in een storm, waardoor een einde kwam aan haar vijfendertigjarige dienst in de Spaanse vloot.
De Santisima Trinidad blijft beroemd als het enige vierdeks linieschip ooit gebouwd.

En dan nu de dwarsdoorsnede. De eerste stappen zijn inmiddels gezet: de spanten komen voorlopig op een met de kit meegeleverd werkplankje.

De kiel, de eerste planken in het ruim, de mastvoet en de liggers voor het onderste dek:

Het ruim van binnen afgewerkt, inclusief de gesneden kolommetjes en het onderste dek in voorbereiding. Het bovendek ligt er los op om de zaak in verhouding te houden. Heb besloten om vernis te gebruiken, omdat ik op een aantal plaatsen straks met beits en verf ga werken en niet alleen met de natuurlijke kleuren van het hout.

En tenslotte het dek, gelegd in vierverband. Misschien wat overdreven voor dekken, die straks grotendeels slecht zichtbaar zijn, maar ik kon het toch niet laten. Vroeg me af of ook op de lagere dekken gebruik gemaakt werd van een 'koningsplank'?  :? Realiseerde me dit pas toen ik de plankjes verder al mooi op hun plaats had. Omdat ik het gebruikte ramin wel erg bleek vond heb ik er een laagje licht eiken beits opgezet.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: december 21, 2010, 13:54:48 pm »
Zo Jean,

je laat er geen gras over groeien, je gaat snel.
Het ziet er wel goed uit. Succes,

jean-pierre

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: december 21, 2010, 14:11:03 pm »
Bedankt voor de reacties!

Citaat
je laat er geen gras over groeien, je gaat snel. Het ziet er wel goed uit. Succes,

jean-pierre

Die snelheid valt wel mee Jean-Pierre. Ben er vorige week aan begonnen. Op de foto's van de overige schepen zie je de Trinidad al op de achtergrond. En al die tijd dat we hier op het forum zitten te lezen en kijken zijn we natuurlijk ook niet aan het bouwen  :D. Maar goed, vrije dagen in het vooruitzicht betekent hopelijk ook productie.

Groet,

Jean
Groet, Jean

viegen1946

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 21, 2010, 14:33:12 pm »
Heel veel plezier met deze kit, Jean

Wim

Dick

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 21, 2010, 16:26:09 pm »
Ziet er al goed uit Jean, ook de spijkerjes staan goed.
Maar volgens mij moeten er meer in want nu zitten de planken alleen op de koppen vast en als je rekend over de totale lengte van de plank zou deze in het midden omhoog komen.

Dick

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 21, 2010, 16:38:21 pm »
een mooi begin hoor.
een tip: werk alles per dek af, en ga dan pas door naar de volgende, anders kom je er amper meer bij

hoe groot/hoog wordt het model eigenlijk?

Mega

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2010, 16:58:45 pm »
Dat ziet er goed uit Jean, een mooi begin.
Leuke intro ook, altijd interessant om wat meer over het origineel te weten te komen.
De lak op het dek heeft goed uitgepakt.

Groeten, Rinie