Mijn eerste nieuwe kit in mijn tweede leven als modelbouwer(tje). De vloot tot nu toe bestaat uit Nederlandse schepen, alle drie aangeschaft en met de bouw begonnen in het pre-internet tijdperk. En wat was het toen behelpen:
• denken dat je de enige gek bent in een stad als Maastricht, die dit leuk vindt;
• al je gegevens halen in de bibliotheek, voor zover daar überhaupt iets aanwezig was over scheepsmodelbouw (en ik werkte daar nog wel in die tijd);
• geen vergelijkingsmateriaal van andere bouwers;
• geen fora, geen tips, geen commentaar, geen winkels met spulletjes, geen on-line shoppen, helemaal niks!
Maar dan nu: nadat ik een maand of twee geleden begonnen ben met de wrakken uit de kast te halen, restauratie- en afbouwwerkzaamheden op te starten, ben ik ook maar eens op het net gaan zoeken. Een wereld ging open. Niet alleen kits, maar ook toebehoren, gereedschap en materialen zo maar overal te koop (aanvinken, betalen, druk op de knop, paar dagen later de deurbel). En dan de fora met bouwverslagen, foto’s, handleidingen en tips.
De vloot tot nu toe:
de botter van Artesania Latina:
de zeeschouw van BB:
en tenslotte nog op de werf de tjalk van Authentic Models Holland:
Door de fora geïnspireerd aan het zoeken gegaan naar een geschikte overstap van de Hollandse eenmasters naar het wat grotere werk. Een dwarsdoorsnede heb ik altijd al fascinerend gevonden (dan ook met grote belangstelling de verslagen van Mr. Mark en JanV doorgenomen). Interessant om te zien, niet gelijk al te overmoedig gelet op mijn talenten, en toch, zeker in de tuigage, een mooie vingeroefening.
De keuze is gevallen op een kit van Occre, de doorsnede van de Santisima Trinidad.

Na het verwachtingsvol openen van de doos de eerste indrukken: mooi hout, zeilen meegeleverd, compleet (inventaris natuurlijk uitgebreid gecontroleerd), bouwbeschrijving en uitvoerige foto's en tekeningen van het touwwerk. Maar ook gelijk de eerste twijfels: paarden volledig van metaal, evenals de kanonpoorten. Gaan die naar het oud vuil, worden ze fors bewerkt of toch maar gebruikt? De kanonnen worden in het model ook niet getuigd, behalve die op het bovendek. Gelukkig hoef ik daar nu noge geen besluit over te nemen. De meegeleverde ballast is voor mijn gevoel ook veel te grof (5-10 mm, op een schaal 1:90 levert dat toch forse keien op).
Nog wat foto's van de doos:

Verslag van de eerste werkzaamheden volgt.
Groet, Jean