Auteur Topic: zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50 [hist] ---> Voltooid  (gelezen 160918 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re:zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50
« Reactie #15 Gepost op: december 09, 2009, 11:27:32 am »
bedankt voor de complimenten, maar  een meesterbouwer ben ik niet hoor!!!  Er zijn er hier die dat evengoed kunnen !!!! Ik zal maar geen namen gaan noemen   :wink:.

Ik ben nog ver  van klaar hoor.
Ieder morgen sta ik op met het gedacht, nu ga ik een hele dag knutselen. Maar telkens luk ik er niet in. De morgens is zo weg met verzorging, boodschappen, administratie en nog zo van alles.  zodat het soms maar de namiddag is dat ik iets kan doen.  Maar ondertussen wissel ik even af van bouwen, een beetje galjoen, een beetje aan de masten, wat aan de geschutswagens... enz...  kwestie van wat af te wisselen.
Zodra nu het galjoen klaar is, wordt het ritme terug wat hoger ( hoop ik) dan is het dekken leggen en fineer lijmen.
Ik hoop dat Ptér zijn woord houd en klaar gaat zijn met alle snijwerk tegen eind januari.   
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: december 09, 2009, 14:36:38 pm »
De enen kant van het galjoen is klaar met de eerste reeks tussenschotten.
Nu gaan we het maatlatje aan de ander kant zetten, nakijken of het ook waterpas staat en of een bepaalde lijn even ver van de voorkant is.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: december 11, 2009, 14:44:01 pm »
hier een opstelling om de gaten voor het touwtje in de 30 luiken te boren.

Voor ieder soort  poort heb ik 1 malletje in plexi gemaakt dat juist in de poort past met aan de bovenkant twee gaatjes van 0,8 mm.

Zo kan ik dus in de 30 poorten twee gaten boren  waar later een messing draad van 0,8 mm in komt.
Dan moet er ook nog boven de poort een gaatje van 1 mm. geboord worden voor het touwtje van het luik.

hier dus een proefopstelling van een luik met zijn koperdraadjes in de poort en in de romp  en een touwtje van 0,7 mm.
Ik kan nu de poort nog lichtjes naar boven buigen.
alle gaatjes zijn geboord en de touwtjes zijn ook gemaakt. Nu moet ik nog mijn  wax badje gaan maken en kleuren .

Een opmerking.
Vermists we niet G.C. dik gevolgd hebben met de maten van zijn geschutspoorten, maar ze volgens H.Ketting, (gelijlkmatig  over de lengte van het overloop dek verdeeld en ook  hoger dan breed gemaakt) , kon ik de gaten voor de touwtjes niet meer onder de berghouten plaatsen zoals het in een schets van het boek staat.  --> dan maar gaten in het berghout.

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #18 Gepost op: december 11, 2009, 15:35:47 pm »
Zoiets had ,ik ook in gedacht.

Ik zie nu dat de 2 gaatjes van 0.8mm ongeveer 1.5mm boven de poort staan.(had nog geen idee hoe hoog dus dit is opgelost voor mij)

Hoe hoog staat het gat voor het touw boven het luik ??

Is dit een goede stand/hoek van de luiken?? Ik dacht dat ze hoger werden opgetrokken.

Het plexiglasje ziet er goed uit, maar ik denk dat ik het iets langer maak en het bovenste boorpunt ook meeneem.
Zodoende zijn de 3 geboorde gaten altijd juist tov elkaar.
Waarom,omdat mijn geschutsopeningen niet allemaal exaxt hetzelfde zijn gemaakt.
Volgende keer op uw manier(vierkantjes maken en die erin zetten als openingen)

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: december 11, 2009, 15:50:04 pm »
het is geen wet van Meden en Perzen. ( Om het echt te weten zou ik in de boeken moeten gaan snollen.)
ik heb de hoogte  op 5 mm. gesteld met de gedachte dat het touwtje toch nog  moet liggen onder het bovenliggende  dek. Ik ben op het model gaan zien waar dat dek zich bevindt en daar dan 2mm onder voor het touwgaatje. ( Ik werk op 1:50)
de gaatjes staan 1 mm. boven de opening van de poort  en het luik is 2 mm. dik zodat het koper draadje in het midden van het luik komt.

let op met langer maken.. ik had al last met mijn plexi onder o.a. de rusten.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: december 11, 2009, 16:54:02 pm »
ziet er niet slecht uit beagle maar ik vind het koortje wel wat dik.

ik heb bij mijn  groot schip  schaal 1:30  tamboerkes garen gebruikt  en vond dat  wel goed inverhouding zijn.
 ik denk dat het dunste  garen best wel goed in verhouding is  schaal 1:50

en  tamboerkesgaren trek je ook niet  stuk dat weet  jij ook .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: december 13, 2009, 09:55:53 am »
Na een malletje maken, een halve dag bezoek aan de werkplaats, terug gaatjes boren. koperdraad knippen, inlijmen, geschut-loopwagens van hoogte maken, zodat de loop in het midden van de poort staat ( het uizicht is belangrijker dan de historische maat)
lopopwagens vastlijmen op het overloop dek.
dit is het resultaat

tja en je weet ik schroom niet van een fout te tonen. Bij twee poorten was het barkhout veel te laag om er onder nog een poort-luik te kunnen plaatsen  via de getoonde methode met messing draad.  dDus moest ik de poort aan de onderkant van het barkhout lijmen. Ik heb dat opgelost met zeer sel even twee blokjes hout te zagen die juist in de poort passen en dandaarop de luikjes te leggen en zo tegen de romp te lijmen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: december 13, 2009, 10:00:57 am »
nog even een antwoordje ivm de touwtjes.
Ik gebruik geen tamboerkensgaren.
Vind het veel te grof en is nooit een 3 slag getwijnd touw.
Maar heb hier een hoop spoelen met verschillende soorten vlasdraad en uit die valsdraden maak ik steeds zelf mijn eigen touwtjes,  zowel links als rechts gedraaid.
(Van ongeveer 0,4 mm. diam. tot 3 mm. diam.)
Ok het touwtje is wat grof. het diende enkel om te kijken hoe het geheel eruit ziet.

Ik moet nog de tabel in Excel maken van de touw-diktes.
en nog al het touwwerk gaan twijen en in de wax-kleur zetten.

Snel uitgerekend is een touw van 1,5 duim omtrek op schaal toch al snel een touwtje met diameter van 0,55 mm.

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: december 13, 2009, 10:43:10 am »
Het begint toch al aardig op te schieten zo. Meteen een heel ander gezich als de kanonnen geplaatst zijn.
Toch een kritische vraag: Het lijkt op de laatste foto's alsof de kanonspoorten niet helemaal netjes op een vloeiende lijn liggen. Of is dat weer eens zo'n vertekening door de camera ?

Arjan
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: december 13, 2009, 11:35:57 am »
Een  helemaal vloeiende lijn is het nu ook niet, dat geef ik toe, maar als je langs het schip kijkt  in de langsrichting dan zijn er toch geen in het oog springende luiken met een ander hoek. Je moet ook bedenken dat de drie laatste poorten van de konstabelkamer een vloer hebben die waterpas ligt en niet de zeeg volgt van het overloopdek.
dat geeft ook al een kleine vertekening.

Natuurlijk heb ik als excuus dat men vroeger ook niet alle luikjes perfect op één lijn bracht maar dat iedereen zo wat aan zijntouwtje trok tot de poort min of meer horizontaal oven stond. ::) ;D ;D  en zo alles heel mooi strak en op een lijn of cirkelboog  geeft toch te veel show model.  Nu is er een lichte willekeur en geeft zo een aspect van natuurlijkheid.

Grtz Erik

Boris279

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: december 13, 2009, 15:37:09 pm »
heel erg mooi !!,

Maar heb toch een kleine maar
zoals ik kan zien heb je de geschutspoortluikjes middels een pen constructie aan de romp bevestigd, waardoor het lijkt dat de luikjes min of meer strak tegen de romp zijn bevestigd, normaal lijkt het mij dat er altijd iets van ruimte tussen romp en luik behoort te zijn, i.v.m draaipunt van je scharnier. (zelf heb ik wel allemaal oogjes en pennetjes gemaakt, waardoor er iets van ruimte ontstaat)

En voor de rest begint het allemaal heel erg mooi te worden, en kijk ik reikhalzend uit naar de voltooiing van dit project.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: december 13, 2009, 19:51:22 pm »
om niet in herhaling te vallen.... :D :D  Bedankt voor de pos. reacties.

@ Boris. toch even een beetje uitleg ...

Citaat
toch een kleine Maar ....

Daar heb je gelijk in Boris. Er zou een ruimte moeten zijn tussen romp en poort.
maar heb je ook een gedacht van hoe groot die ruimte maar mag zijn ???

Ik ben gaan zoeken en zoeken en uiteindelijk heb ik de maten van de scharnieren gevonden bij de Victory. Ok,  het is wel een Engels schip en ook nog van een veel latere periode.  ik veronderstel dat het wel niet zoveel zal verschillen met een gesmede scharnier uit 200 jaar vroeger.
De pin van de scharnier  de ronde staaf ijzer, het mannetje, is  een stuk ijzer van 3/4 duim  ---> 19 mm.
De bus van het scharnier, het vrouwtje, is gemaakt uit een gesmeed stuk ijzer rond de pen en de buitendiameter is ongeveer  1'  1/2  -->  38 mm.
Neem nu dat de poort zou open staan, zie schets. dan is de ruimte tussen poort en romp min 38 mm. het kan groter zijn natuurlijk.   Zet nu die 38 mm. eens om in een schaal van 1:50 --->  0,7 mm.

Mijn scharnieren zijn niet gemaakt uit messing maar uit polystyrene sheet van 0,3 mm. dik en de scharnier is maar een plastic rond van 1 mm.
zulk materiaal is veel te zwak om dat als scharnier tegen de romp te lijmen met daartussen nog een opening te laten.

Zoals alles in modelbouw moet je nu en dan een compromis maken.
bij dit schip is het compromis: "Wat is nog redelijk voor de prijs die de klant maar wil betalen. en wat is de einddatum, levertijd?"

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: december 13, 2009, 20:06:06 pm »
de grote van de  opening op deze schaal  vind ik ook niet echt een probleem hoor.

hoe groot de opening is  hangt ook af van hoever het manelijke gevricht boven het luik staat, hoe meer het naar boven gezet word hoe groter de afstand word als je het opent.
staat  het manelijke deel juist boven de poort is de afstand niet meer dan de dikte van het ijzer.

ik vind het er heel goed uitzien zo  , ook zie ik niet wat er mis is met de lijn die de luikjes maken  want deze staan nooit in 1 rechte lijn.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Boris279

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: december 13, 2009, 20:31:28 pm »
tja dat heb ik me ook heel vaak het hoofd over gebroken over de afstand tussen luik en romp, ik heb wel de keuze gemaakt voor de ruimte rond de 0.6mm ,wat natuurlijk wel een enorm stuk gepiel is, en minder sterk daar ik loodfolie gebruik voor de bussen en beslag en de pinnen van messing

Het is natuurlijk begrijpelijk dat de tijd in deze natuurlijk ook enorm mee speelt,
maar het neemt natuurlijk niet weg dat het er desondanks allemaal wel heel erg mooi begint uit te zien.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: december 15, 2009, 18:14:14 pm »
geen updates vandaag. ik heb me een hele dag even bezig gehouden met in boeken snuffelen,  omrekenen van diameters naar omtrekken en visa -versa naar diameter op schaal
van ongeveer alle touwwerk dat er op de 7P  nodig gaat zijn.
het is wel een monster van een Excel bestand geworden....

Vond van Yk wel goed :: "ik heb het overgenomen van C. Witse"
en Witsen zegt" dat Hij het overneemt van de Engelsen".

En als er nu een boek is dat ik niet heb dan is het "Steele" met de maten van Masten en bijhorende touwwerk.
Vermits dat alles bijna in tabellen staat heb ik niet veel formules kunnen gebruiken. Het enige dat ik ontdekt heb is dat alle touwwerk berekend word vanuit de diameter van de grote mast op het gun-deck = overloop en dat alle touwen werden uitgedrukt in ponden  gewicht of in duimen omtrek.  In omtrek opgaande per 1/2 duim vanaf  1 1/2 duim

Grtz Erik