Auteur Topic: zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50 [hist] ---> Voltooid  (gelezen 161024 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50 [hist] ---> Voltooid
« Gepost op: november 22, 2009, 18:03:16 pm »
 spijtig, dat alles niet terug kan vanaf het begin. Het eerste deel staat op 'Brouwers'
Maar hier gaan we dan verder met dit schip.

Op dit ogenblik ben ik bezig met die gebogen stukjes hout "regelingen" noemt men dat aan te brengen aan het galjoen.
Ik gebruik wel langdurig drogende epoxy lijm daarvoor  . voordeel je moet niet snel werken, nadeel  je hebt veel tijd om iets anders te doen terwijl je wacht tot het droog is.

PS wie het eerste deel volledig wil lezen --> http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=20957&sid=986eccdcfc0bffd16855b4f03ec480cf

het begin:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re:zelfbouw "De 7 provinciën.
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2009, 08:43:14 am »
zover stonden we
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2009, 15:41:04 pm »
De regelingen zijn niet geplooid, noch uit één stuk gemaakt. ik heb de bovenste regeling zelfs uit 3 stukken gemaakt zodat de houtnerf zoals bij plooien steeds min of meer in de  de lengte ligt.
 De overlapping heb ik wel heel schuin moeten maken zodat ik bij  nog voldoende oppervlakte had om te kunnen lijmen  en het niet afbrak bij een beetje spanning
De ander regelingen zijn ook  uit twee delen gemaakt. die staan zo krom niet.
De bevestigingspunten van de regelingen heb ik wel verstevigd met een stukje messingdraad van 0,8 mm  en alles is gelijmd met epoxy.

PS je ziet dat ik een controle latje op de voorplecht heb gelegd. daarmede controleer ik of de regeling voldoende laag komt en ook of ze beiden even diep komen. de minste fout zie je dan zo aan de spleet tussen latje en luizenplecht.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2009, 08:22:19 am »
Even het begin terug in herinnering brengen.

De7 prov.

Bij het aanvaarden ,door P. en B.  was de opdracht een schip te maken zoals de 7-prov of er op lijkende maar :
- De lengte o.a moest 120 cm zijn.
- Reliastische kleuren, niet zoals op de site van xxx. dat is te kleurvol.
- Veel beeldhouwwerk erop en graag een spiegel zoals de 7-Prov.
- Enkel masten en tuigage, zonder zeilen.

Initieel konden we een spanten tekening vinden en die werd ook aangekocht . ( Het bleek later dat het de gecorigeerde versie was door Hoving en Emke.)  Met dit spantenplan hebben we dus de houten mal gewaakt waarop we terug een houten schelp hebben gebouwd.  Wij noemden dat de "Russische methode".
Ondertussen gingen we op zoek naar andere tekeningen van de boot ttz; de dtail tekeningen en tuigage tekeningen en vonden die in het boek van G.C.DIK.
Ook dit boek werd dan aangeschaft.

En hier begon dus onze miserie. Het bleek dat de tekeningen vanhet boek = de rompvorm niet overeenkwamen met de gecorigeerde versie .....  maar wij zaten al wel met zoveel uren werk en een rompvorm.
Het schip (model) was aan de bak lager dan de plannen van het boek. -aan de achterkant was het dan weer hoger. en de grootste breedte klopte ook niet.

De lengte maten opgenomen op het plan van 1:77 moesten we vermenigvuldigen met 1.54. Daarentegen de breedte maten moesten een factor 1.46 hebben en de hoogte maten was 1.38.
Als je dus een detail wou maken kom je telkens op een gedrocht uit en dan is het gewoon een aanpassing op het oog dat moest doorgevoerd worden met als leidraad de berekende afmetingen.

Grtz Erik

admin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2009, 08:41:26 am »
hier al een zicht van de eerste problemen.
De romp van het model ,de zijkant aan de luizenplecht had veel verder moeten komen zodat de regeling op de romp kon rusten. Nu hebben we goed of kwaad er een tussenstuk moeten invoegen.
Het moet nog allemaal wel opgeschuurd worden, maar dat doen we pas als de 3 regelingen zijn aangebracht.

en dit is dan een detail van de tekening. bemerk hoe de onderste regeling werd getekend. die komt ongeveer ter hoogte van de tweede regeling.

Hier probeer ik dus de derde regeling ongeveer aan te passen of the houden zoals op de tekening.(wel even met plakband vastgeplakt,  voor de foto.

zie je al waar het weer mis gaat.....
kijk deze foto help al weer wat

de regeling moet normaal iets lager komen ... dus midden voor de geschutspoort .
Het eerste schot van dit geschut  en daar gaat de regeling !!!!!
hier gaan we dus weer iets voor moeten uitvinden dat ook nergens in een boek staat. en absoluut weer niet overeenkomt met de tekeningen.
Wie goed kijkt bemerkt dat het bakdek lager is  en er ook geen ruimte is boven de geschutspoort zoals op de tekening.

weet weer wat doen voor vandaag ....

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2009, 10:50:48 am »
Als ik het zo bekijk, lijkt het alsof het voorste geschutsluik te ver naar voren geplaatst is.
Op de tekening komen de regelingen net aan dit luikje. Vergelijk de positie ook eens met
het eerste luikje van de bak, zie je duidelijk het verschil.

Hmm, ik ben bang dat ik voor eenzelfde problemen kan komen te staan bij de Friesland.
Ik ben begonnen met de tekeningen van Mamoli maar ben langzaam over aant stappen
op die van Winter, ik moet ook de bak hoger maken. Ik zal dus alles heel goed moeten overwegen
en controleren, goed dat je dit probleem aanhaalt.

Groetjes,
Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2009, 11:28:00 am »
Als ik het zo bekijk, lijkt het alsof het voorste geschutsluik te ver naar voren geplaatst is.
Op de tekening komen de regelingen net aan dit luikje. Vergelijk de positie ook eens met
het eerste luikje van de bak, zie je duidelijk het verschil.

juist om te wijzen op de gevaren van wisselen van plannen tussen de bouw of door het niet maken van goede tekeningen. kan je idd dergelijke toestanden tegenkomen.
ons bakdek ligt veel te laag en de barkhouten zijn ook niet goed. Volgens de tekening van G.C. Dik zou er twee huidgangen tussen de  3° en 4° barkhout moeten zijn. wij hebben er hier maar één(1)

De geschutspoort is geplaast volgens het enige vooraanzicht dat in heel het boek is te vinden.
en nu pas blijkt het ook niet juist te staan.

De paatsing van de geschutspoorten is ook anders op dit schip. Wij hebben ook naar het 'oog' gekeken en een evenredige verdeling gemaakt tussen de poorten van de overloop. ttz ondanks de boeken toch een gelijke afstand tussen de poorten, volgens Ketting, en wij hebben ook 'Ketting' gevolg bij de bepaling van de hoogte en de breedte van  de poorten,  hoogte is groter dan de breedte  terwijl in het boek juist de poorten minder hoog zijn dan breed.
Maar daar kan je over blijven discuteren wie heeft er nu gelijk.   8) :D
We zitten nu met een bepaalde romp en moeten er voor zorgen dat het nog een beetje op een schip lijkt.
Ik haal het gewoon even aan dat als je veranderd van tekening onderweg  je soms  aardig in de knoei komt.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2009, 15:27:09 pm »
na een namiddagje kl*** en 1 regeling breken en opnieuw maken is dit mijn oplossing.

historisch is het zeker niet juist  en het is zelfs de engelse werkwijze van minstens een eeuw later.
maar er zijn 3 regelingen  en ik kan verder met het uitbouwen van het galjoen. nu weer 12 uurtjes wachten tot de epoxy lijm genoeg uitgehard is. Dat latje dwars is enkel om te zorgen dat de boog in de juiste vorm blijft tijdens het drogen van de verbindingen.

De kluisgaten zijn vrij  en de geschutspoort ook. Wat wil men nog meer...

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #8 Gepost op: november 29, 2009, 22:52:08 pm »
Wat mij opvalt aan de laatste foto is dat de afstand tussen de kluisgaten en de geschutspoort (waar dus de spelden steken) rechts en links verschillend zijn.

Kan ook digitaal camera effect zijn.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2009, 16:13:29 pm »
Wat mij opvalt aan de laatste foto is dat de afstand tussen de kluisgaten en de geschutspoort (waar dus de spelden steken) rechts en links verschillend zijn.

Domme... Domme ....... dat heb je weer fijn opgemerkt. Ik had het niet gezien of opgemerkt.
Die fout  moet je ophet krediet van Pter schrijven...

Inderdaad de SB poort staat 1 cm verder naar buiten dan de BB. Dat is nu natuurlijk te laat om daar nog iets aan te veranderen.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re:zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2009, 06:01:04 am »
beagle  er is niemand die dat ziet en zou me daar dan ook geen zorgen over maken, zoals ik al eens gezegt heb de eerste sceepsbouw schrats zonder fouten moet ik nog altijt zien.

waar ik niet aan uit kan is de schaal van deze dame1:50 als ik reken  kom ik ergens aan een schaal van 1:37 terecht 
kan je hier mischien  iets over zeggen hoe jullie aan 1:50  uitkomen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2009, 08:31:15 am »
dat is heel gemakkelijk; de plannen- tekeningen van dik zijn op 1:77
dus
 de klant wou een schip van 120 cm over alles  niet langer en ook niet korter
Wij hebben de maat genomen op het plan van topje boegspriet tot topje achtersteven op het plan  in mm. Dat vermenigvuldigd met 77  want het was schaal 1:77  en dan gedeelt door 1200 mm.  en dan kwamen we uit op 49,xx --> 1:50

Nu meten op het plan een maat vermenigvuldigen met 77 en delen dooor 50  en met die nieuwe maat maken we het schip.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: december 08, 2009, 07:40:27 am »
 even wat anders dan aan de boeg werken.
zilverbraseer en mini brander boven gehaald.

voor de bovenste scharnierdelen.

Een achttal onderste scharnierdelen frezen.

en na het frezen het solderen.

en hier lijmen we al de bovenste scharnierdelen aan het roer.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: december 08, 2009, 20:25:48 pm »
De steunen van de knechten en de  beting's van de fokkemast op het overloopdek gelijmd  en tegen de twee dekbalken van het verdek

en een begin van de knietjes aan het galjoen. Om ze mooi evenwijdig en loodrecht te houden heb ik er aan de achterkant even een stukje multiplex met klemmen vastgezet waarop evenwijdige lijnen zijn getekend op 11 mm. van elkaar. zo heb ik toch een visuele leidraad.

Ik kon me niet inhouden, toch even twee masten met knijpers samengesteld en in de romp gestoken.  wou eens weten hoe groot het eigenlijk is. De meetlat die ik vasthou is 120 cm. lang en dat is ook de hoogte van de kiel tot aan het topje van de grote mast. om het zicht te vervolledigen hangt er ook nog even de grote ra aan.

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: december 08, 2009, 20:42:26 pm »
Aha, hier zien we de meester aan het werk  :) :) :)
Het schip begint hem langzaam boven het hoofd te groeien zie ik hehe  ;D ;D

Mooie foto zo met de gehele boot + bouwer.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven