Als het bovenliggende dek eropligt zie je bijna niets van dat trapje. Dus om snel te zijn is het maar uit een stuk gefreesd. (elkens 4 mm. naar boven en dan 2,3 mm. naar opzij.) Normaal, voor zover ik weet zijn alle trappen open hoor.
Touw dat niet pluist.... Komt door een goede kwaliteit van garen te gebruiken. Ik had vlasgaren, maar als je in katoen gaat heb ik al goede berichten gelezen over DCM-garen. De nabewerking is belangrijk. Ik zal eens een klein artikel schrijven, vanavond of morgen avond over behandelen met bijenwas en hoe ik dat doe en welk toestel ik daar voor nog graag zou maken. Kleurstof is olieverf van de kunsthandel, gebrande sienna en ivoor zwart.
Als de testen met dat polyestertouw niet lukken, denk ik over te gaan op katoen garen van DCM, dan een leverancier zoeken die zowat alle maten in huis heeft. De "Veritas" hier heeft maar twee maten en alleen in ecru. ik wil ook in wit en dan is er nog het probleem van rechts gesponnen garen !!!!!! om links geslagen touw voor wanten en stagen te kunnen maken. genoeg stof om weer een paar maanden bezig te zijn.
Masten zijn uit 4 stukken hout gemaakt en dan aan elkaar gelijmd. daarna op draaibank rond gemaakt. hout voor masten = Berk. Ik maak nooit masten uit een stuk, kwestie van de torsie wat te kunnen opvangen.
en met tijddruk .. alles = romp, beeldhouwwerk , boten, ankers, masten , marsen, ezelshoofden, schildering etc... moet klaar zijn tegen eind januari. Zodat ik in februari enkel het touwwerk heb te doen.