Auteur Topic: zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50 [hist] ---> Voltooid  (gelezen 161260 keer)

pauwels

• Gast
Re:zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50
« Reactie #30 Gepost op: december 16, 2009, 19:43:27 pm »
Beagle, die stootblokken aan bak en stuurboord bij de boeg bestaat er een naam voor? , ik kan het nergens vinden.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: december 16, 2009, 20:40:10 pm »
je bedoeld hopelijk die twee gebogen stukken hout. Dat noemt men de kraanbalken.

anders moet je eens aanduiden wat je verstaat onder stootblokken. want dan begrijp ik je niet.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: december 22, 2009, 18:08:17 pm »
Ik ga aan snelbouw beginnen. 

Trappen worden gefreest, lichten zal ik ook uit één stuk maken.
Roer wordt vastgezet (Zonder werkende kolderstok)  enz.

De rest wordt wat meer  kunst en vliegwerk, dus verwacht niet meer hoogstaande modelbouw.

De boot = het schip = MOET klaar zijn , zonder touwen, tegen eind Januari 2010
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: december 22, 2009, 18:20:00 pm »
Alleen hoop ik dat je nog wel tijd voor updates hebt, daar leren we heel veel van 8)
Maar achteraf mag ook hoor, als je maar genoeg tijd hebt om foto's te nemen ;) ;D

Hoe dan ook veel sterkte gewenst bij dit megaproject.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: december 22, 2009, 18:50:40 pm »
Na 20.00  leg ik er toch de blok op hoor.   dan vind ik dat ik genoeg heb gedaan en dan moet de lijm zijn werk maar gaan doen.

lijmen van triplex onderlaag voor verdek

en

Noteer dat er geen wielen staan onder de loopwagens. Het dek wordt toch volledig afgesloten en je kan enkel door de kanonpoorten kijken.
Ook is  de  kabellarge rond de spil geslagen en aan de kabellarge is één ankertouw met  wartels vastgemaakt.

en we doen nog verder aan de stokjes van het galjoen. Let op de mooie kleur van de ankerkabels getint met bijenwas en kunstschilder olie verf.

Het roer voorzien van klinknagels =  stukjes van kopspelden. Eerst wel even inboren met 0,7 mm. en dan de kopjes inslaan met een hamer .

en al voorzien van 2 lagen verf.

De omgeving van de grote mast op het verdek.

en hoe het er op het schip uitziet. Noteer dat boven dit nogmaals een dek komt. Veel van de trap zal je niet zien.

en algemeen zicht op het verdek.

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: december 23, 2009, 05:19:04 am »
Zijn die gewichten van staal  ??? ???

Mooi ankertouwtje, iets wat ik nog niet echt onder de knie heb  :(

Luc, Pacha lijkt toch echt een hij.... :D

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: december 23, 2009, 09:04:48 am »
even wat rechtzetten
Pacha is idd een HIJ   en de hond zijn naam is " Yso " maar zoals hij soms in de zetel ligt is het meer een "pacha"  :D ;)

Back to topic.
de licht gekleurde blokken zijn  alu schijven.
de donker gekleurde zijn idd stalen gewichten, die ik o.a; ook gebruik bij het twijnen.
multiplex van 1,5 lijmen op een gekromde onderkant , vraagt om veel klemmen, maar die kan je dus niet plaatsen. Vandaar mijn oplossing met gewichten.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: december 23, 2009, 09:09:24 am »
Citaat van: SuperSylvester
Mooi ankertouwtje, iets wat ik nog niet echt onder de knie heb  :(
dat is echt niet moeilijk Jack.  Gewoon een twijntoestel bouwen en draaien maar. ( Wel het juiste garen kopen.)

PS juist bericht gehad van mijn leverancier. Gezien de grote hoeveelheid die ze moeten kopen hebben ze beslist van geen vlasgaren meer in te voeren en te verkopen. ---- Mijn vlasgaren voorraad wordt dus  kostbaar en zeldzaam.   Het is nu allemaal polyester/katoen....  ik denk dat ik dan toch eerst een staaltje ga vragen  en ga testen wat die polyester doet met kleur en bijenwas.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: december 23, 2009, 10:27:54 am »
het ziet er tog allemaal goed uit hoor beagle, wel spijtig van de tijtsdruk .

nog een vraagje over het trapje,  het is niet  goed te zien maar het lijkt uit 1 stuk gemaakt te zijn heb je de treden uitgefreest of is het wel uit meerdere delen gemaakt ?

ik wist niet dat ze  een dichte trap in een schip hadden  , ik dacht dat het allemaal  open trappen waren.
kan je  hier een beetje uitleg  bij geven beagle want het is wel mooi gemaakt .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #39 Gepost op: december 23, 2009, 10:39:01 am »
Ziet er allemaal weer heel fraai uit. Dat touw is inderdaad erg mooi, ook van kleur maar je ziet geen pluizen en dat vind ik eigenlijk nog het allermooist. Ga ik voor de toekomst ook eens op studeren want je touwwerk is toch een belangrijk onderdeel van de uitstraling die het schip krijgt.
Jan

Offline luc

• Officier
« Reactie #40 Gepost op: december 23, 2009, 10:42:13 am »
Ik vermoed gefreest en omdat je de trap alleen maar langs boven ziet is hij vol gemaakt.

Ben ook benieuwd naar het kleuren van polyster.

Heb eigenlijk mijn diktes gevonden in polyster touw en dit is blijvend waterbestendig en zo goed als rekvrij.

Alleen als ik ze allemaal zwart moet gaan verven met het penseeltje zie ik er tegenop.

En ik vermoed dat dat de enige keuze gaat zijn.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Boris279

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: december 23, 2009, 10:50:53 am »
Begint elke keer toch mooier en mooier te worden,

Inderdaad jammer dat alles onder een grote tijdsdruk komt te staan, en met klaar bedoel je alleen de romp met alles daarom heen, en tuigage en masten is een later stadium ?

de masten die je daar hen geplaatst, heb je die vervaardigd uit meerdere delen samen te lijmen en vervolgens te draaien, of is het gewoon uit een stuk geheel vervaardigd ?
En wat voor soort hout heb je gebruikt voor je masten ?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: december 23, 2009, 11:54:24 am »
 Als het bovenliggende dek eropligt zie je bijna niets van dat trapje. Dus om snel te zijn is het maar uit een stuk gefreesd. (elkens 4 mm. naar boven en dan 2,3 mm. naar opzij.) Normaal, voor zover ik weet zijn alle trappen open hoor.

Touw dat niet pluist....  Komt door een goede kwaliteit van garen te gebruiken.   Ik had vlasgaren, maar als je  in katoen gaat heb ik al goede berichten gelezen over DCM-garen.  De nabewerking is belangrijk. Ik zal eens een klein artikel schrijven, vanavond of morgen avond over  behandelen met bijenwas en hoe ik dat doe en welk toestel ik daar voor nog graag zou maken. Kleurstof is olieverf van de kunsthandel,  gebrande sienna en ivoor zwart.

Als de testen met dat polyestertouw niet lukken, denk ik over te gaan op katoen garen van DCM, dan een leverancier zoeken die zowat alle maten in huis heeft. De "Veritas" hier heeft maar twee maten en alleen in ecru. ik wil ook in wit  en dan is er nog het probleem van rechts gesponnen garen !!!!!! om links geslagen touw voor wanten en stagen te kunnen maken. genoeg stof om weer een paar maanden bezig te zijn.

Masten zijn uit 4 stukken hout gemaakt en dan aan elkaar gelijmd. daarna op draaibank rond gemaakt. hout voor masten = Berk. Ik maak nooit masten uit een stuk, kwestie van de torsie wat te kunnen opvangen.

en met tijddruk .. alles = romp, beeldhouwwerk , boten, ankers, masten , marsen, ezelshoofden, schildering etc... moet klaar zijn tegen eind januari. Zodat ik in februari enkel het touwwerk heb te doen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #43 Gepost op: januari 08, 2010, 17:49:31 pm »
lijmen van watergoot tegen de scheepswand

een deel van de dekplanken ligt al ( ja zonder breeuwnaden)  de randen moeten nog aangepast worden.

zicht op het verdek
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/69/0vlh.jpg/img]

Grtz Erik

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #44 Gepost op: januari 08, 2010, 18:04:05 pm »
wat is de reden dat je geen breeuw naden gebruikt?
Groeten Ronald