Auteur Topic: zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50 [hist] ---> Voltooid  (gelezen 161180 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re:zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50
« Reactie #60 Gepost op: januari 11, 2010, 18:46:30 pm »
wel een geen "z*g*nde k*p*r". of geen geen "z*g*nde k*p*r".

ons niet laten gaan  en haar terug op de kop gelijjmd!  Zo'n kaalkop dat staat niet.
even een schets op het bord en wat maten aangebracht van Y en z-as.

van alle loopwagens de wieltjes en de assen terug verwijderd. en dan een eerste werkstukje in de freesmachine.

Dat schijnt te lukken als ik max 0,3 mm per pas afneem. om het snel te doen, een rvierkant gat voor de trunnion ipv een rond maar een zeurpiet die daarover valt.
De huisgenoten hebben het geweten. geen eten, niet zeuren, snel buiten met de hond, ik sta krom van de rugpijn van zolang achter elkaar recht te staan maar  ik  heb terug 26 verkleinde loopwagens. 2 zijn er in het process gesneuvelt

nu wat TV gaan kijken en denken hoe we de wieltjes er gaan aanbrengen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #61 Gepost op: januari 11, 2010, 19:00:33 pm »
Een van je eigen uitspraken is zo iets als "Het idee van detail wekken is vaak al genoeg". Dus je zou de wielen rechtstreeks tegen de zijkanten kunnen plakken. De open ruimte tussen wagen en dek kun je dan weergeven door zwarte verf (schaduw). Het is maar een idee, maar wie weet werkt het.......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Boris279

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: januari 11, 2010, 20:19:57 pm »
heb soort gelijk probleem ook eens gehad, doordat ik me had verekend met de dikte van het dek
heb dit op gelost door voor de assen, sate prikkers te gebruiken, en heb toen aan de onderzijde van de loop wagen een groef gemaakt met een vijl en zo de assen met wielen bevestigd.

Maar desondanks alle tegenslag die je ondervind vindt ik dat je nog steeds een zeer mooi geheel hebt van gemaakt en eveneens wens ik je veel sterkte voorspoed met de rest van het project.
(wou ik toch even kwijt  :) )

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #63 Gepost op: januari 12, 2010, 07:19:24 am »
Hoi Beagle,

Dat was het makkelijkste deel van de aanpassing.....
Kun je uit de onderkant misschien ook een laagje wegfrezen om op die manier weer "assen" te maken, en er voor te zorgen dat er een beetje licht onder de rolpaarden door kan vallen: dan staan ze een beetje los van het dek, en dat oogt denk ik beter.

Overigens (maar dat is natuurlijk heel flauw om op te merken) de hoogte waar je nu op uitkomt spoort zo op het oog heel aardig met de illustratie van Dik op blz 82 van zijn boek waar hij een 18-ponder tekent)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #64 Gepost op: januari 12, 2010, 07:34:15 am »
Citaat van: amateur

Overigens (maar dat is natuurlijk heel flauw om op te merken) de hoogte waar je nu op uitkomt spoort zo op het oog heel aardig met de illustratie van Dik op blz 82 van zijn boek waar hij een 18-ponder tekent)

Gelukkig dat ik er mee kan lachen.  

Dit experiment heeft mij vooral iets geleerd. :
Als de 7P klaar is dan pak ik het boek van Dik, Winter, Hoving, Ketting, Witsen en van Ijk, verpak ze in stevig papier en ze verdwijnen voor altijd naar de  kelder. Kunnen ze bij mijn erfenis een schat vinden  en ga ik terug schepen maken van engelse  of franse oorsprong.  Daar spreken de verschillende bronnen elkaar niet tegen t.o.v.van de hollandse bronnen die allen claimen dat het van hetzelde boek = oorsprong ze hun gegevens putten.

Kom ik op één of ander forum iemand tegen die een continentaal schip bouwt keer ik de rug, kap mijn vingers af, blokker mijn toetsenbord en plak plakband op mijn mond en ZWIJG.

En de eerste keer van mijn leven dat ik zeg  De hollanders  kunnen de ( opgestoken vinger) op.  ::) 8) ;D :D :laugh: :tongue: :tongue: :tongue: >:D
en nu terug wieltjes gaan draaien en ze dan met een vals asje tegen de loopwagens kleven.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #65 Gepost op: januari 12, 2010, 07:42:06 am »
Kom ik op één of ander forum iemand tegen die een continentaal schip bouwt keer ik de rug, kap mijn vingers af, blokker mijn toetsenbord en plak plakband op mijn mond en ZWIJG.

Ik begrijp dat amazone (op dit forum nota bene) op moet gaan passen  ;)
En net zoals jij niet geloofde dat ik zes maanden van mijn toetsenbord af kan blijven, geloof ik die claim
van jou ook niet: zwijgen en de andere kant opkijken dat gaat je niet lukken. (al was het maar dat je op
wil merken dat bouwers van hollandse schepen beter engelse schepen zouden kunnen bouwen  ;) ;) )

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #66 Gepost op: januari 12, 2010, 08:09:30 am »
Hoi Beagle,
Het zit je niet mee met dit project. Maar je komt er wel uit. Ik ben het met je eens dat je bij de bouw van een schip een lijn moet volgen, jouw lijn, en je niet moet laten verleiden door al die boekenwijsheid. Vaak spreken ze elkaar tegen of bedoelen ze het net even anders en zetten ze jouw op het verkeerde been. Jij bouwt jouw schip op de manier zoals jij dat wilt. Tenslotte is het jouw hobby.   
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #67 Gepost op: januari 12, 2010, 08:20:39 am »
Jan dat doen we tenslotte toch.

Nu en dan niet op de oude brompot letten.
Ik toon enkel aan, en ik denk dat de leden van het fotum daar wel ongeveer zullen inkomen, dat je maar één bron mag gebruiken als je een model bouwt  en je niet gaat vergapen in al die andere bronnen. dan kom je gestaag  aan lagerwal.

ik hoop dat al dat gebrom en discutie het nu wel duidelijk heeft gemaakt dat verschillende bronnen gaan gebruiken, vergelijken voer is voor fanaten en/of archeologen maar als model bouwer bouw je een schip. Je kan soms een fout maken, wie maakt er geen, en de anderen op een forum kunnen er dan op wijzen.
Doch niet iedereen heeft al die boeken in huis  en je moet kunnen aanvaarden dat een ander zijn bron in tegenspraak is en ook aanvaarden als hij bij de , voor jouw tegensprekelijke bron blijft.
Het blijft een boeiende discutie te zien  hoe bijna iedereen claimt dat ze Witsen en Van Ijk gebruiken. dat zelfs Van Ijk in zijn eigen boek schrijft dat hij sommige gegevens van Witsen overneemt en dat 300 jaar later verschillende auteurs zo van mening kunnen verschillen en toch beweren dat ze de gegevens uit één (1) en dezelfde bron halen)

Of
Dat heb je dus op een forum dat iemand een opmerking geeft dat het anders moet, want zijn bron zegt het anders, en de fout die je dan soms maakt is daar op in te gaan. Ok we wilden de 7P zo getrouw mogelijk maken met gebruik van de verschillende bronnen . Met het gekende resultaat. dacht ik.  

Wie zei daar  " De toren van de modelbouw of was het die van Babel ???"

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #68 Gepost op: januari 13, 2010, 14:10:05 pm »
genoeg geweeklaag.
3 dagen werk. nu nog de detail van ogen  touwen katrollen enz... in orde brengen

Zo heb ik het probleem van de loopwagens opgelost.

Eerst alle wieltjes en hun assen vanonder de bestaande loopwagens weggedaan. gelukkig dus dat ik alles lijm met twee druppeltjes gewone witte lijm . even de tang op de vierkante assen, wat wringen en klik ze waren los zonder te veel beschadiging.

Eerst heb ik nog getracht van de wieltjes los te zagen en die dan tegen de loopwagens terug lijmen, maar dat leek me nogal een geknoei.

Plots dacht ik aan die houten tandenstokers  die  2,3 mm. diameter hebben  die kon ik dan in de geboorde gaten lijmen en zo had ik terug assen boor de wieltjes.
Ik ben dan de bestaande loopwagens, juist boven de bodem gaatjes gaan boren, via een snel vervaardigd malletje
Hier zie je hoe ik het doe met een nieuw gemaakte loopwagen.( In het process van alles wat lager te maken waren er twee gesneuvelt en het is rapper gedaan er twee bij te maken dan te proberen de brokken terug te lijmen.)
Gisteren heel de dag bezig geweest met wieltjes te draaien en te schilderen. en vandaag die wieltjes op maat te zagen.
Ik heb het eerst maar eens geprobeerd met  een stuk of vier hoor en die op de loopwagens gezet. De loopwagens vind ik persoonlijk nogal laatg tegen het dek dus ik zou beter wat grotere wielen moeten maken..

Nu heb ik twee keuzes-opties.
A) ik maak grotere wielen zoadat de loopwagens wat hoger staan t.o;v. het dek- maar dan moet ik de lopen van het geschut omgekeerd monteren. De onderkant wordt de bovenkant.
B) ik laar de loopwagens zo laag maar dan kan ik de kanonlopen op de correcte wijze in de loopwagens leggen..

wat denken jullie?

Grtz Erik

admin

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: januari 14, 2010, 14:05:56 pm »
het overloop dek was idderdaad zonder zeeg. emaar dit dek heeft er wel een. maar  je gaat het niet geloven, het valt bijna niet op.  Ik heb een dekronte van 5 mm. op schaal maar dat over een afstand van 20 mm. ( uitgerekend is dat een ronte van 9 duim)  en om het eenvoudig te houden, ga ik de bovenliggende dekken ook dezelfde ronding geven. Dan kan ik ineens een hele hoop ronde dekbalken maken. anders moet ik er ook nog maken Van 10 en 11 duim =  (5,2 mm.   &  5,7 mm.  Nauwelijks verschil )
maar ik zal het eens doen de wieltjes verwisselen. de grote van voor  en de kleinen achter.
Dan krijgen jullie ook een nieuwe poll  ;) ;) ;) maar vanavond valt toch de beslissing.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #70 Gepost op: januari 14, 2010, 17:34:42 pm »
even een blz of twee aan poll's verwijderd.
om terug een klaar overzicht te hebben.

nu de nieuwe foto's , allemaal vanuit dek niveau genomen.
de viermodellen.

eerste model het ferrari-model wieltjes van 7 mm. en loopwagen bijna tegen dek . loop normaal gelegd en geheel te laag voor de poort.

Tweede model. Ook wieltjes van 7 mm. maar de assen onder de loopwagen. Loop ligt normaal  en iets te hoog in de poort. met de loop omgekeerd komt het kanon in het centrum van de poort.

Derde model
met de wielen van 8mm.  loop ligt normaal en komt in centrum van poort.

Vierde model
met de grotere wielen voor en de kleinere achter. loop ligt normaal. wagen ligt nogal laag tegen dek  en loop iets onder het centrum.

Mijn keuze zou zijn nr 2 zijn.
PS niet letten op het stof ; ik verschiet er zelf van wat een macro opname laat zien. en de assen enz. zijn nog niet op maat...

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #71 Gepost op: januari 14, 2010, 17:47:18 pm »
Ga dan voor keuze nr. 2
Eigenlijk moet je er voor zorgen dat wat je langs de buitenkant ziet,dat dit correct is.

Een persoon zal zelden naar de kanonnen op het onderste dek gaan zien als het bovenste dek er vol van staat, behalve als de kanonnen langs de buitenkant te laag of te hoog zitten.
Dan gaat hij wel aan de binnenkant kijken waarom dit zo is.

Ik denk ook dat nr 2 de snelste en gemakkelijkste methode is.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #72 Gepost op: januari 14, 2010, 17:53:10 pm »
Ik weet het nu helemaal niet meer, en stem dan ook blanco.......  :-\
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #73 Gepost op: januari 14, 2010, 18:00:04 pm »
van deze hoek gezien zou ik zeker nr 3 pakken  8 mm wielen

ik vind wagen nr 2 veel te hoog staan  tegen over het gat
en nr 1 staat  te laag
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: januari 14, 2010, 18:11:28 pm »
Nr 3, van alle modellen zien de verhoudinger er het best uit.

De loop zit in het midden van de poort.
Kijkt men naar de zichtbare stukken op het dek, dan is dat toch alleen van boven te zien!