Auteur Topic: zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50 [hist] ---> Voltooid  (gelezen 161086 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re:zelfbouw "De 7 provinciën. 1:50
« Reactie #45 Gepost op: januari 09, 2010, 06:50:39 am »
wat is de reden dat je geen breeuw naden gebruikt?

Geen breeuwnaden, wel ik doe normaal eerst een laag verf op een stuk hout en daarvan zaag ik dan de huidplanken. Nu is het de eerste keer dat ik dus dit zeer dun fineer gebruik en als ik daar een aantal latjes tegen elkaar kleef en dan de zijkant wil schilderen met acrylverf, dan loopt de verf te veel tussen de plankjes en heb ik helemaal geen mooie  breeuwnaden.  Dan vind ik beter geen breeuwnaden dan lelijke uitgelopen breeuwnaden. Misschien zou ik ze tussen een grote brede klem moeten spannen en dan schilderen, maar dat experiment heb ik niet gedaan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #46 Gepost op: januari 09, 2010, 07:00:24 am »
Dirk, ik moet je op de vraag het antwoord echt schuldig blijven.

In al de lieteratuur die ik heb, zie ik dat trappen open zijn.

Ik ken één schip met een gesloten trap en dat is de Driemaster "Mir" en die trap was steeds in de naden  tussen achterkant en trede vol met vuiiligheid en ik heb dikwijls de Kadetten met een mes die rommel zien verwijderen tijdens de 'schoonschip'. Maar alle ander trappen naar bakdek - Kampanje, stuurhut waren open hoor.

Ik heb die bewuste trap dichtgemaakt omdat je er later bijna niets van ziet. het moet enkel de indruk geven dat er een trap is. Bedenk ook dat ik niet helemaal een zuiver  tot op de laatste detail  korrect schip bouw.  Enkel wat zichtbaar is daar doe ik een poging toe om  het min of meer correct te maken. Zo zijn ook de delen van de dekken die je niet ziet niet beplankt met latjes maar gewoon een vol stuk fineerhout en ik heb zelfs de moeite niet genomen om er latjes in te tekenen. ( Maar hier zit geen modelbouw maar financiele regeling achter) Wij bouwen maar een schip voor de prijs die de klant betaald. als je 1000* geeft krijg je ook maar een 1000* schip. betaal je 10.000$ dan krijg je ook een 10.000$ schip  :D ;) ;)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #47 Gepost op: januari 09, 2010, 07:02:13 am »
Mooi strak werk. Ik mis alleen de koningsplank (ik moet toch Iets te zeuren hebben  ;D ;D)

Jack

He He ik heb een excuus.. G.C. dik spreekt er niet over en hij heeft ze ook niet getekend. (   ;D ;D ;) :D Moet toch ook een xecuus uit mijn duim zuigen...)

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #48 Gepost op: januari 09, 2010, 09:49:45 am »
Inderdaad ,ziet er goed uit.

Maar nog een vraagje , ik zie dat de watergoot er boven op wordt geplakt.
Ik dacht dat de watergoot dieper in het dek lag met een opkant tussen het dek(watergoot) en schipwand.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #49 Gepost op: januari 11, 2010, 07:54:50 am »
Mooi strak werk. Ik mis alleen de koningsplank (ik moet toch Iets te zeuren hebben  ;D ;D)

Jack

Nederlandse schepen kenden doorgaans geen koningsplank: het dek was opgebouwd uit planken van vergelijkbare dikte en breedte.
Enige uitzondering: de schaarstokken (Beagle kleurde ze donker in zijn schip). Het dek tussen de schaarstokken (incl. schaarstokken) lag iets hoger dan de dekdelen aan weerszijden. Daar heeft Dik dan weer gewoon gelijk  ;)  (zie oa. Wasa, Batavia)
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #50 Gepost op: januari 11, 2010, 09:17:42 am »
Ha  Amateur heeft reeds geantwoord. meer over de maten van die schaarstok en de tussenliggende planken kan je ook vinden op  detail

maar terug naar de 7P.
Een volgend probleem.

A) Reken ik even uit hoe hoog een loopwagen zou moeten zijn voor een 18 Ponder.
De onderkant van een geschutspoort is 2 a 2 1/2 voet boven het dek ? ik neem voor de gemakkelijkheid 2 voet.
en de diameter van een  kogel van een 18 Pdr = 5" 10/32 .
een geschutspoort is 6 x het kaliber hoog.
We weten dat de bovenkant van de loopwagen in het midden komt van de 'trunnion' en de diameter van een Trunion = geschutsmaat.
Dan kan je stellen dat de hoogte van een loopwagen = 2  voet (onderdrempel van poort  + ( 3 x geschutsmaat) + 1/2 geschutsmaat ( halve trunion)  of   2voet + 3,5 x geschutsmaat.
Reken ik dat uit voor de 7 prov  dan  geeft mij dit
( 2 x 283 mm.) + ( 3,5 x ( 5,3 x 26)) =  566 + 411  =  977 mm.     ---> op schaal 1:50  =   19,54.

Bon ik ga mijn loopwagens eens opmeten  en zie dat met de zaag-draaifouten ik een hoogte heb van 20 mm. 

een foutje van 0,5 mm.  niet om over te praten, toch ???
maar nu zet ik dat loopwagentje met geschut op het verdek en steek het door een geschutspoort ---->

Ben weeral een bos haren kwijt van ze uit te trekken en weeral hoofdpijn van de zorgen. :wink:  De geschutspoorten en de plaats en het verdek zijn weer veel veel te klein.

B) Dat zelfde euvel had ik ook nog met de overloop, maar daar kon ik gewoon de wieltjes van de loopwagens wegnemen en de onderkant van de assen wat bijschuren, Het viel toch niet op met het gesloten dek. maar de helft van het geschut is nu wel zichtbaar op het verdek.

Ik ben nog maar eens de maten gaan nemen op de tekeningen van G.C. dik en ze nog eens omgerekend van schaal 1:77 op schaal 1:50  en de hoogte van de bovenkant van het verdek klopt met het model dat Pter gemaakt heeft.
Wie is er fout en veel belangrijker, hoe ga ik dat weer oplossen.

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #51 Gepost op: januari 11, 2010, 09:51:50 am »
Hallo beagle,

Is die 2 voet voor de onderdorpel niet te veel genomen?
Als je kijkt op de dwarsdoorsnede van bv Prins Willem, dan ligt de onderdorpel veel lager. (de ruimte onder de onderdorpel is ongeveel de helft van de totale hoogte van de geschutspoort)
Ook/daardoor lijkt jouw rolpaard/kanon-combinatie ookw el vrij hoog. Op de batavia-werf staan een paar kanonnen die veel lager zijn:
Zie bv op http://www.mdann.nl/article/Fotos/65/

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #52 Gepost op: januari 11, 2010, 10:01:03 am »
Nu, ik heb mijn maten omgerekend van de 24P naar de 18P en kom op een hoogte
van het paard van 16 mm uit. (bij mij is de 24P = 20mm)
Ik heb deze maten verkregen door bij de tekening van Winter bovenkant dek en onderkant
geschutspoort te meten en aan de hand hiervan het paard geconstrueerd.
(moet je alleen niet tijdens de bouw het vals dek+dekplanken vergeten natuurlijk)

Ik vind jouw rolpaard ook vrij hoog op zicht zoals Jan al opmerkte.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline luc

• Officier
« Reactie #53 Gepost op: januari 11, 2010, 10:39:06 am »
Zaag achter de wielen af, zodat je het wiel met de as erdoorheen nog hebt.

Schuur datgene wat teveel is onderkant weg.

Plak de wielen tegen de zijkant vast. (mbv een mal)(hier kan je nog eens een mm winnen)

Is het onderste horizontaal vlak van het kanon te dun geworden  ,plak dan een stukje hout tussen de paarden en verf dit.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: januari 11, 2010, 10:49:01 am »
Citaat van: amateur l
Hallo beagle,
Is die 2 voet voor de onderdorpel niet te veel genomen?

IK heb de maten genomen voor de 18 ponder uit het boek de Prins Willem van H.ketting. op blz 135 geeft hij perfect alle maten weer. Het zijn die maten van de 18 Pdr die hij geeft die als basis hebben gedient voor de verhoudingen van de loopwagens en ik heb zelfs die gegevens getoetst aan de tekeningen formules van Harold Hann Die ook een goede handleiding ooit heeft gemaakt over continentale en US loopwagens. en buiten kline verschillen van nog geen mm. (op schaal) is dat gelijk aan ketting.

Zo ook dat de onderdorpel van de poorten op 22 a 23 duim moest zijn boven het dek.
Die loopwagens enz. dat is allemaal gemaakt vanuit de gegevens uit het boek van Ketting en uit het boek van Dik.
Kon het niet nameten op de romp opdat die,  zich bevond ergens in Nederland bij Pter die de romp aan het maken was.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #55 Gepost op: januari 11, 2010, 10:51:17 am »
Zaag achter de wielen af, zodat je het wiel met de as erdoorheen nog hebt.

Schuur datgene wat teveel is onderkant weg.
Plak de wielen tegen de zijkant vast. (mbv een mal)(hier kan je nog eens een mm winnen)
Is het onderste horizontaal vlak van het kanon te dun geworden  ,plak dan een stukje hout tussen de paarden en verf dit.

Ik was al aan het denken in die trant !!!!!
Goede tip waar ik wat mee ben...
Ik kan ook nog een klein beetje van de bovenkant en zijn trappen afzagen(frezen)

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #56 Gepost op: januari 11, 2010, 11:21:44 am »
dat is niet prettig als je zoiets moet vast stellen .

zeker niet als je alles  op maat maakt zoals het zou moeten.

het moet natuurlijk wel opgelost worden .
als ik het zo  bezie moet er bijna een 5 mm af om het  iets of wat goed te krijgen.
de wielen er af halen zou een optie zien maar je blijft de wagentjes wel zien dus geen echt goede oplossing
ik stel voor dat je de wielen van onder recht schuurt dus een 2 mm er af schuren en boven aan de gleuven v-waar het kanon in hangt ook 3 mm dieper te maken zodat het kanon  inzijn geheel 5 mm zakt.
zo blijft het zicht van de wielen zigbaar .
of je moet andere loopwagens gaan maken natuurlijk

het is natuurlijk wel een spijtige zaak al dat werk dat je er in gestoken hebt
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #57 Gepost op: januari 11, 2010, 11:44:34 am »
ach Dirk

Het is lastig en een oplossing is zo te zien al door jullie aangegeven; je moet het nu enkel nog gaan doen.

Het is wel heteerste schip dat zo slecht verloopt.
We zijn begonnen met die experimentele schelp bouw ipv zoals ik gewoon was met spanten. We zijn dus begonnen met het maken van een soort volle blok die dan werd uitgestoken geschaafd gezaagd enz... om dan uiteindelijk een schelp te maken.
DE LES  die ik daar heb geleerd  :  slechte methode of je moet het uitsnijden uit een blok goed machtig zijn op een perfecte linker enrechterkant te maken.
Op dit model staat SB veel ronder dan BB. in langsrichting  en is de SB kant ook lager dan de BB kant. allemaal zaken waar je dus telkens een aanpassing moet voor doen en je steeds bezig bent met compensaties. Daarom vind ik nu de methode van Super Sylvester veel beter om een holle romp te bekomen. Door spanten en dat bekleden met latten.
die paar spanten zullen het niet maken in het onderschip als je de overloop als onderste dek maakt.
het is ook de eerste keer dat ik met een 'partner werk' en door het partner werk je niet steeds kan meten en heel veel dus op afstand geschied.
Zo hou ik dus mijn hart vast als eind Januari Pter hiet gaat zijn met al dat snijwerk... Gaat het passen, of is het ook te groot of te klein gemaakt. Nu is hij het die vanuit plan moet werken.

TWEEDE LES  is dat je wel met Partners mag werken , maar dan moet je altijd samen aan het model werken op dezelfde werkplaats.... en niet op twee verschillende localiteiten. En dat communinicatie heel belangrijk is en ook snelle communicatie. Je moet durven toegeven dat je een tijd niet aan het model gewerkt hebt en dat niet willen verbergen maar dat de levertijd of de afspraak daartoe heilig is . want je partner rekent op jou ...

DERDE LES.
Houd je aan één (1) bron boek of tekening  en gaat niet beginnen met nog een nader tekening of nog andere gegevens uit een ander boek. !!!!
Volg je BV Witsen, blijf dan witsen volgen. wat Hoving of van Ijk  Hann, freeman, goodwin of beagle  ;) :D  ook beweren.

Vierde les. Zit je op een ander schaal; doe dan wat de voorgangers deden.  Besteed tijd aan het maken van een tekening op de juiste schaal of laat je tekening omschalen in een copy center. Hang die tekening of tekeningen voor je neus  en alle gegevens van de bouw meet je dan af van die tekeningen...... en nergens anders meer van.

Alle onder informatie is leuk voor bv de detal van iets, of om te weten hoe dit of dat werd gemaakt ( is dus meer de archeologische toer op)  en als het past kan je het gebruiken op de onderdelen die jij gemaakt hebt met de maten van JOUW tekening.

EN Ja tegen al die regels heb ik gezondigd en ze nu met scha en scnade moet ondergaan en dat terwijl de tijdslimiet al ver is overschreden en de kalnt staat te zagen en met recht waar zijn model blijft.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #58 Gepost op: januari 11, 2010, 12:40:12 pm »
oef ik heb iets gevonden.
Van de loopwagens doe ik de balkjes met de wielen eraf. en zaag de wieltjes los met as.
DE loopwagen verlaag ik met 3 mm. en ook het geschut ttz de loop draai ik met 180 graden en leg die op de loopwagen.
dat is wel niet korrect normaal ligt de loop juist andersom ; maar op deze wijze win ik ook nog eens 2 mm.
als ik dan onder de loopwagen een dun smal plankje lijm van 2mm. dik kan ik ze daar mede op het dek lijmen. Daarna dan de wieltjes er gewoon tegen zoals Luc zegt.
met het proefmodel, op deze wijze gemaakt kom ik nu met de het centrum van de loop in het centrum van de geschutspoort.

nu nog even 28 loopwagens gaan aanpassen.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #59 Gepost op: januari 11, 2010, 12:40:34 pm »
experimenteren is natuurlijk leuk .
maar heeft  soms ook nadelen .
over het samen werken  : is natuurlijk heel plazant als je met 2 bouwers aan het zelvde schip kunt werken maar zoals je zegt zou het in de zelvde werkplaats moeten gebeuren moest er iets niet juist zijn dat je het ook  kunt aan passen en dat de andere er ook van op de hoogte is wat er juist moet of kan gebeuren of moet veranderd worden.

eric ik ben zeker dat je het netjes opgelost krijgt zonder dat het  heel erg zal opvallen. en je zult dan ook wel met de beste oplossing komen hoe je het best te werk gaat. wij kunnen enkel toekijken en mischien een tip geven over hoe je het  kunt aanpakken.

ff alles neer leggen en eens rustig over na denken  wat je het beste kunt doen en dan er terug tegen aan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself