Auteur Topic: De Friesland 1663 - Mamoli Kit schaal 1:75 (die van Drububu/Hans)  (gelezen 33995 keer)

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
Re: De Friesland 1663 - Kit
« Reactie #30 Gepost op: december 15, 2010, 12:46:22 pm »
Citaat
Het mailtje van Erik heeft me wel even in verwarring gebracht. Lees ik nu goed dat het beter is nu eerst de romp te gaan beplanken en dan pas het dek te gaan leggen en beplanken ? Ik meen juist uit eerdere berichten dat het, als gevolg van de krachten die gaan ontstaan als je de romp gaat beplanken, beter is om te beginnen met het dek.

hans dat is dedeeltelijk waar  ---moest de de spanten niet vastzetten op de bouwplank.
Tja het is een doordenkertje in mechanica.
zoals de meesten bouwen is enkel de onderkant van de valse kiel die op een bouwplank rust en die recht gehouden wordt. de spanten staan haaks op de valse kiel, doch hangen in feite toch een beetje in de lucht....  :lol: :lol: bedenk zlef maar wat de voordelen zijn als de kiel , de spanten omgekeerd staan en laaen vastgemaakt zijn aan de bouwplank...--> er kan dan niet veel gaan bewegen en krom trekken. :lol:

Ja wij leggen pas de dekken als heel de romp langs de buitenkant is beplankt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #31 Gepost op: december 15, 2010, 13:35:30 pm »
Ik was voornemens de methode die Peter Smits bespreekt in de pdf over de rompbouw. Dus het hele ding op zijn kop op een paar stevige steunen en dan touwen langs de spanten vastmaken aan ogen op de bouwplank zodat de plankjes met wigjes op hun plek worden gehouden. Die methode sprak me wel aan.

maar gisteren ben ik eens heel voorzichtig met een latje langs de spanten afgegaan en zag dat daar nog wel de nodige aanpassing nodig gaan zijn. Sommige spanten lijken te kort (tussen 5 spanten raak het latje éém spant niet) of steken uit (meerder spanten in een groepje van 5 spanten worden niet geraakt door latje alleen de uiterste 2 spanten).

vandaag komt mijn fineerpakket binnen van de Arnhemse Fijnhouthandel. Daar zitten fineerplankjes van 0,6 mm Abachi tussen die, naar mij verteld is, prima te gebruiken zijn om spanten breder te maken (bij te werken) of om kleine ruimtes op te vullen. Ik ga in elk geval dan nu eerst de spanten op orde brengen zodat de latjes goed aanliggen.

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: december 15, 2010, 14:25:33 pm »
klein beetje off-topic.
Kun je als het binnen is wat meer info geven over dat fineerpakket?

Jan

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #33 Gepost op: december 15, 2010, 14:38:31 pm »
Ja hoor... wat wil je weten ?

En meteen even een vraag aan de rest.

Omdat ik de geschutspoorten zelf ga maken (niet die lelijke loden dingen die meegeleverd worden) heb ik latjes nodig. Wie kan me een leverancier noemen waar ik dit soort zaken kan halen. Bij voorkeur in de buurt van Eindhoven eo. Bij de Arnhemse Fijnhouthandel kun je alleen fineer of complete houte blokken bestellen. Zij maken niks op maat. En ik heb geen vandikte machine om zelf dunne latten te maken van een groot blok. Bij de kit zit ook onvoldoende hout om de geschutspoorten zelf te maken.

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2010, 14:47:43 pm »
kijk hier eens:

klikkerkdeklik

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2010, 15:04:21 pm »
hans je bent aardig op weg....op het te leren....

daarom ook, hou het leuk maar onthou dat je in het begin, zeker bij het eerste schip nogal wat leergald zult moeten betalen.
maar troost je hoor, wij allemaal hier hebben dat moeten doen.

en ben je echt voornemens om het houtsnuiven ernstig te nemen.... misschien voor
Sint- Kerst- Nieuwjaar- Verjaardag- Pasen.
weet je wat vragen voor 2011 :lol: :lol:

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2010, 15:07:02 pm »
Ik was voornemens de methode die Peter Smits bespreekt in de pdf over de rompbouw. Dus het hele ding op zijn kop op een paar stevige steunen en dan touwen langs de spanten vastmaken aan ogen op de bouwplank zodat de plankjes met wigjes op hun plek worden gehouden. Die methode sprak me wel aan.

Ja dat is de beste methode. maar dan wel ieder spant verlengen tot aan de bouwplank en de verlenging stevig en haaks vastzetten  met bv. een houten geschroefd  of genageld latje.
methode van Ptér is perfect, trouwens ik was ook een beetje zijn mentor. :wink: Hij heeft  bepaalde teksten vertaald en een paar wijze raadgevingen erin verwerkt.

Grtz Erik

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #37 Gepost op: december 15, 2010, 15:22:02 pm »
Erik, van wat voor een materiaal werden geschutspoorten doorgaans gemaakt ? Eiken ? Net als de spanten ?

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #38 Gepost op: december 15, 2010, 15:45:58 pm »
Ja de poorten en bijna alles aan de buitenkant van een schip was van eik.
De beplanking van het dek was dan dikwijls ook van grenen. vooral in de continentale bouw.

Tip : wiil je eik uitbeelden op schaal dan gebruik je beter "Tamme kastanje"  dat lijkt juist op eik in miniatuur qua tekening.
maar voor jouw kit zou ik geen eik gaan gebruiken; een paar latjes in notelaar of in perelaar of wat ander fijnnervig materiaal zal de job ook wel doen; je gaat ze waarschijnlijk daarna toch in het rood schilderen .

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #39 Gepost op: december 15, 2010, 19:53:44 pm »
Ja hoor... wat wil je weten ?

dikte, afmeting, prijs, kwaliteit, houtsoort
kun je zelf samenstelling kiezen, of is het een 'restjespakket'?
bestelling thuis geleverd of afhalen?

(ennuh.... fotootje?)

En wat betreft de bouw van dat ding: 'kitmethode' werkt ook wel, maar gaat er eigenlijk wel van uit dat je je romp 'dubbel' beplankt. (bij de eerste laag hoeft het 'alleen maar dicht' , bij de tweede laag heb je een stevige vlakke (als het goed is  :wink:) ondergrond, waar je ook stapels prikkers in kunt duwen om de tweede laag op z'n plek te houden. Dan werkt de kit-methode (dek eerst voor het verband, daarna de buitenkant op de bouwplank) ook wel. Hoe die kit-aanpak werkt bij een enkel-planks schip en fatsoenlijk hout weet ik niet.
(in mijn Billingskitjes deden ze het ook op de kitmanier, maar die gebruikten een houtsoort die zonder al te veel moeite naar alle kanten wilde buigen)

Jan

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #40 Gepost op: december 15, 2010, 20:46:08 pm »
Hoi Jan

De Arnhemse fijnhout handel levert van de meeste houtsoorten die ze hebben ( en dat zijn er veel) fineer.
De diktes waar je uit kunt kiezen zijn 0,6mm en 1,6mm. Andere maten zijn niet mogelijk.
Lengte en breedte zijn een beetje afhankelijk van de houtsoort. Op de foto zie je verschillende maten. Kun je met ze overleggen maar ze rekenen prijzen per m². Ik had 4 houtsoorten: koto ( soort abachi), noten, eiken en mahonie. 0,5m² per soort. Allemaal 0,6mm dikte. Je krijgt dan ongeveer 7 velen per soort. Koste me € 70,00 euro incl btw en verzendkosten. Dus ze leveren ook per Post alleen kun je alleen betalen door eerst per Bank het e bedrag te betalen. Geen i-deal of Credit Card. Bij mij was het met twee dagen thuis.

Ze hebben veel dus waarom niet zelf even kijken.
Www.af.nl

Hans

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: december 15, 2010, 21:26:43 pm »
 :Angry hans wil je dat nooit meer doen  :Angry.

ik vind dat ze je echt in het zak gezet hebben hoor.

het beetje fineer dat  je daar hebt liggen kost hoop en al  20 euro.

ik ben gisteren 2 m*  gaan halen  en dat koste me  3 euro .  het waren wel repen van 20 cm breed en 2 m lang. het was wel aval maar fineer is  fineer en wij zagen het tog maar in smalle  reepjes dus de  brete doed er niet echt toe.

voor taan  zelv naar een zagerij gaan waar ze fineer hebben  dat zal echt wel veel schillen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #42 Gepost op: december 15, 2010, 21:51:38 pm »
Ik zou wel willen als ik maar wist waar ik het halen kon. De hout handels die dit soort fineer verkopen zijn lastig te vinden hier.

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #43 Gepost op: december 16, 2010, 17:08:38 pm »
Voor de Hollanders hier op het forum. Ik dacht vandaag twee injectie spuiten te kopen bij de apotheek voor het lijmen. Maar in het Hollandse verkopen ze spuiten niet meer met naald. Mag niet meer. Ik zal dus iets anders moeten prakkezeren.

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #44 Gepost op: december 16, 2010, 17:21:02 pm »
lang leve België.  hier kan dat allemaal nog.

maar in Holland start je zo, met een vingerkni,  een bedrijfje,  hier betaal je je eerst arm voor je nog maar je eerste artikel kan aankopen.

Anders had ik al wel een handeltje opgezet in naalden, spuitjes, White-spirit,  :lol: :lol:

Grtz Erik

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C